کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
حکایت ائتلاف نامیمون ضدایرانی
احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
شکایت از عضو هیئت علمی، شخصی بود
از ترک تحصيل تا درخشش روي پرده سينما
«تايتانيک»، نگين عشق در سينما
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
حضور وزير اقتصاد براي پاسخگویی درباره حساب‌هاي قوه قضائيه
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
روحاني: اسرائيل برخي رهبران غربي را گروگان گرفته است
آيا پاکستان از آغوش عربستان دل مي‌کند؟
ايران، محور تقابل جهان اسلام با رژيم صهيونيستي
تسهيلات رونق توليد از ۱۵ هزار ميليارد تومان گذشت
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
اولويت دولت در سال 96، رفع موانع سرمايه‌گذاري است
گزينه ادغام بانک‌ها روي ميز بانک مرکزي
عراقي‌ها، نگران از ترامپ
ترامپ هيولا، خيلي هم بد نيست
متيس در بغداد به العبادي اطمينان داد
آغاز کلاه‌قرمزي 96 از 30 اسفند
اپرا؛ شکل تکامل‌یافته تعزیه
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
اعتراض جمعي هنرمندان؛ با ياد فرهادي و عليه ترامپ
ضررهاي انحصارطلبي يک سامانه به تيم سرخ
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
کابوس پرونده نيکولوفسکي در دوره شما بود آقاي دادکان
اروميه خسته بود
به فردا نگاه کنيد
کلماتی برای کودکان‌کار
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
چرا من مي‌بارد
بدون شرح
چاه ويل طرح تحول سلامت
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
رأي مثبت مجلسي‌ها به کليات بودجه 96
دلشان گرم شد
فرار الهلال از شکست با هنرنمایی خارجی‌ها
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
افزايش 35 درصدي سقط‌هاي قانوني
تعيين تکليف حج ۹۶ در مذاکرات پنجشنبه
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
هجوم به «هفت»
تکثير در شاگردان
روس‌ها به خالق «استانبول» جايزه مي‌دهند
دوستاني بهتر از سيگار!
سلفی
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
چرخي براي چرخاندن شهر
شوخي نيست!
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
چماق سینما
از رنج دو سالگي!
ولع قدرت احمدي‌نژادي‌ها
نوجواني، قرباني آسيب‌هاي اجتماعي
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
ترامپ، برجام و اتحاديه اروپا
استراتژي صبر در برابر ترکيه
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
خرجی که جان دخلش را می‌گیرد
در گستره سينماي اجتماعي، خيلي نحيف و لاغر هستيم
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
جوابیه شرکت پویازرکان( پیمانکار معدن طلا آق‌دره)؛ به انتشار گزارش میدانی «رد تازیانه روی گرده آق‌دره»
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
ما اين تصميم را درک و از آن حمايت مي‌کنيم
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
گفت‌وگو با آمريکا غير‌ممکن نيست
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
واگذاري «خاص» ۳۰۰۰ ميلياردي اراضي قشم در دولت احمدي‌نژاد
سلفي محجبه‌هاي شمشيربازي
روزنه‌‌اي کوچک به جهان کيارستمي
مائده ستاره شد
شوخي نيست!
علت فوت قربانيان: مسموميت با قرص برنج
تيم بي‌پول صعود نکرد
«مريخي» در عيد 96
بدون شرح
عاقل‌بودن در شوخي زندگي
اينهايي که گفتي يعني چه؟
تکثير در شاگردان
چاه ويل طرح تحول سلامت
مادري که به بچه‌هایش ترياک مي‌داد تا گریه نکنند
بالاخره مولوي ايراني است يا نه؟
زن در فيلم‌هاي هيچکاک فقط يک زن نيست
نبرد هيجان‌انگيز «ارتش سرخ» و «موج آبي»
کجا را هدف گرفته‌ايد؟
صداهايي متناقض از خليج‌فارس
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
ايران، دستاويز تازه نتانياهو براي ازبين‌بردن مذاکرات صلح
عادل الجبير: ترامپ ديوانه نيست، عمل‌گراست
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
دوستاني بهتر از سيگار!
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
پايان زودهنگام بسته‌هاي اينترنتي زير ذره‌بين
منتظر هستيم صداي واحدي دريافت کنيم
چرخي براي چرخاندن شهر
بالاترين فروش ۵ سال گذشته سينما در دي‌ ۹۵
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
دلشان گرم شد
شناسه خبر: 49865 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۹/۲۵ - 01:00
حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است
شمس لنگرودي:

حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است

شمس لنگرودي در سمينار «زندگي در نگاه حافظ» که در دانشگاه آزاد اراک برگزار شد، به بررسي تفکر حافظ نسبت به زندگي با استناد به پژوهش در شعرهاي اين شاعر و بازشناسي تفاوت نگاه حافظ نسبت به شاعران ديگر پرداخت و دستيابي به شادي واقعي به‌عنوان نياز جامعه امروز ايران از راه درک شعرهاي حافظ را براساس اين بررسي، متذکر شد. او با خواندن «دور گردون گر دو روزي بر مراد ما نگشت، دائما يکسان نماند حال دوران غم مخور» گفت: حافظ و سينما، مشغله‌هاي من هستند و به‌جز اين مشغله‌ها به مسائل ديگر نمي‌پردازم، بعد از همراهي چندين ساله با شعرهاي حافظ به قول اخوان‌ثالث دريافتم که حافظ جمع‌بند فرهنگ ايران است. اساس کار فيلسوف و دانشمند، نظام‌بندي است و براي اثبات نظريه‌ها بايد از اين راه بهره بگيرد اما شاعر و ديگر هنرمندان نمي‌خواهند مسائل را به اثبات برسانند و در حقيقت بايد گفت، علم از خودآگاه مي‌آيد و هنر از ناخودآگاه و اين تفاوت هنر و علم است.
اين شاعر با يادآوري ارتباط ضمير خودآگاه و ناخودآگاه و با اين تفسير که گسترش آگاهي يا همان خودآگاه به گستردگي ناخودآگاه آدمي کمک مي‌کند، گفت: از فيلسوف و دانشمند درباره نظريه‌ها سؤال مي‌شود و جواب قانع‌کننده خواسته مي‌شود اما هيچ‌کس از شاعر درباره عبارت «عشق مي‌باريد» سؤال نمي‌کند که مگر عشق هم مي‌بارد و در کل به‌دنبال يافتن نظام فکري شاعر نيستيم و اين مرز هنر و علم است. شمس لنگرودي با بيان اينکه حافظ با مولانا، خيام، سپهري و... تفاوت‌هايي دارد و در اين تفاوت‌ها مي‌توان به زندگي از نگاه حافظ پي برد، تصریح کرد: نگاه حافظ به زندگي در شعرهايش جامعيتي دارد که سراسر زندگي را در بر مي‌گيرد و گستردگي عجيبي که در مراحل مختلف زندگي مي‌توان به آن پناه برد. اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينکه ردپاي نگاه حافظ به زندگي در هيچ‌يک از آثار مولانا، خيام، سهراب سپهري يا کافکا ديده نمي‌شود، گفت: دو نگاه را همواره در شعرهاي ديگر شاعران يا نويسندگان مي‌توان يافت که شامل نگاه صرفا خوشبينانه يا بدبينانه است و حافظ در حقيقت، خود را محصور يکي از اين نگاه‌ها نکرده است. مولانا و خيام، شاعران بزرگ و برجسته‌اي هستند و من در اين مجال، فقط نگاه آنها به زندگي بر‌اساس شعرهايشان را مطرح مي‌کنم. مولانا و خيام در حقيقت، هرکدام به سمتي فرار مي‌کنند و البته و دليل اين فرار هم دورشدن از واقعيت زندگي است. شمس لنگرودي تأکید کرد: مولانا فقط به تفکر عرفاني اکتفا مي‌کند و از اينکه از «او» هستيم و به او بازمي‌گرديم، شادمان است و همگان را به اين شادماني دعوت مي‌کند و خيام نيز پناه‌بردن به «مي» يا همان بي‌خيالي را راهکار مي‌داند و در حقيقت از واقعيت فرار مي‌کند. اين شاعر با بيان اينکه واقعيت زندگي، همراه‌بودن با همه فقدان‌هايش است، با خوانش اين شعر از حافظ که «شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا، در منتهاي همت خود کامروا شدم»، گفت: فضاي فکري حافظ، زندگي است و در حقيقت، همراه با ما پياده راه مي‌آيد و مصائب را مي‌بيند اما همان‌طور که در شعرهايش يافت مي‌شود، اميد به بهبود دارد. حافظ در همه شعرهايش از مشکلات و مصائب، صحبت مي‌کند و واقعيت‌هاي زندگي را مي‌بيند. در شعرهاي حافظ، مدام با مسائل روزمره مواجه مي‌شويم ولي او در آنها بهبود امور را نويد مي‌دهد و اين نويد از روي آگاهي است نه از روي خيال و بر‌اساس مشاهده واقعيات زندگي، بيان مي‌شود. در ديگر شاعران، نگاه يکسويه را شاهد هستيم ولي در شعرهاي حافظ کورسويي از اميد ديده مي‌شود. حافظ از اين بينش واقعي، شاد و شادي او واقعي است؛ البته اين به معناي ظاهري‌بودن شادي مولانا يا سپهري نيست، اينها انسان‌هاي آگاهي بوده‌اند اما تفاوت در اين است که حافظ با واقعيات، زندگي مي‌کند و در کنار ما قدم مي‌زند. او با بيان اينکه در روزهاي گذشته، خبري درباره افسرده‌بودن ايرانيان خواندم، گفت: شخصا فکر مي‌کنم اگر به حافظ بپردازيم، مي‌توانيم از اين وضعيت رها شويم. در حقيقت، حافظ راه ديدن واقعيت‌هاي زندگي و شادي واقعي در کنار همه واقعيت‌ها را به آدمي نشان مي‌دهد، اختيار را دخيل در تغيير شرايط مي‌داند و اميدواري در شعرهايش ديده مي‌شود؛ اينکه مصائب را ببين، باور کن، همراهشان باش، از همت و اختيار، کمک بگير و اميد به خوب‌شدن اوضاع داشته باش؛ «دائما يکسان نباشد حال دوران غم مخور.»‌ 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.