اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بحران تهران- رياض برنده ندارد
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
نشانه‌هاي رونق
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
نگاره
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 49865 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۹/۲۵ - 01:00
حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است
شمس لنگرودي:

حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است

شمس لنگرودي در سمينار «زندگي در نگاه حافظ» که در دانشگاه آزاد اراک برگزار شد، به بررسي تفکر حافظ نسبت به زندگي با استناد به پژوهش در شعرهاي اين شاعر و بازشناسي تفاوت نگاه حافظ نسبت به شاعران ديگر پرداخت و دستيابي به شادي واقعي به‌عنوان نياز جامعه امروز ايران از راه درک شعرهاي حافظ را براساس اين بررسي، متذکر شد. او با خواندن «دور گردون گر دو روزي بر مراد ما نگشت، دائما يکسان نماند حال دوران غم مخور» گفت: حافظ و سينما، مشغله‌هاي من هستند و به‌جز اين مشغله‌ها به مسائل ديگر نمي‌پردازم، بعد از همراهي چندين ساله با شعرهاي حافظ به قول اخوان‌ثالث دريافتم که حافظ جمع‌بند فرهنگ ايران است. اساس کار فيلسوف و دانشمند، نظام‌بندي است و براي اثبات نظريه‌ها بايد از اين راه بهره بگيرد اما شاعر و ديگر هنرمندان نمي‌خواهند مسائل را به اثبات برسانند و در حقيقت بايد گفت، علم از خودآگاه مي‌آيد و هنر از ناخودآگاه و اين تفاوت هنر و علم است.
اين شاعر با يادآوري ارتباط ضمير خودآگاه و ناخودآگاه و با اين تفسير که گسترش آگاهي يا همان خودآگاه به گستردگي ناخودآگاه آدمي کمک مي‌کند، گفت: از فيلسوف و دانشمند درباره نظريه‌ها سؤال مي‌شود و جواب قانع‌کننده خواسته مي‌شود اما هيچ‌کس از شاعر درباره عبارت «عشق مي‌باريد» سؤال نمي‌کند که مگر عشق هم مي‌بارد و در کل به‌دنبال يافتن نظام فکري شاعر نيستيم و اين مرز هنر و علم است. شمس لنگرودي با بيان اينکه حافظ با مولانا، خيام، سپهري و... تفاوت‌هايي دارد و در اين تفاوت‌ها مي‌توان به زندگي از نگاه حافظ پي برد، تصریح کرد: نگاه حافظ به زندگي در شعرهايش جامعيتي دارد که سراسر زندگي را در بر مي‌گيرد و گستردگي عجيبي که در مراحل مختلف زندگي مي‌توان به آن پناه برد. اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينکه ردپاي نگاه حافظ به زندگي در هيچ‌يک از آثار مولانا، خيام، سهراب سپهري يا کافکا ديده نمي‌شود، گفت: دو نگاه را همواره در شعرهاي ديگر شاعران يا نويسندگان مي‌توان يافت که شامل نگاه صرفا خوشبينانه يا بدبينانه است و حافظ در حقيقت، خود را محصور يکي از اين نگاه‌ها نکرده است. مولانا و خيام، شاعران بزرگ و برجسته‌اي هستند و من در اين مجال، فقط نگاه آنها به زندگي بر‌اساس شعرهايشان را مطرح مي‌کنم. مولانا و خيام در حقيقت، هرکدام به سمتي فرار مي‌کنند و البته و دليل اين فرار هم دورشدن از واقعيت زندگي است. شمس لنگرودي تأکید کرد: مولانا فقط به تفکر عرفاني اکتفا مي‌کند و از اينکه از «او» هستيم و به او بازمي‌گرديم، شادمان است و همگان را به اين شادماني دعوت مي‌کند و خيام نيز پناه‌بردن به «مي» يا همان بي‌خيالي را راهکار مي‌داند و در حقيقت از واقعيت فرار مي‌کند. اين شاعر با بيان اينکه واقعيت زندگي، همراه‌بودن با همه فقدان‌هايش است، با خوانش اين شعر از حافظ که «شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا، در منتهاي همت خود کامروا شدم»، گفت: فضاي فکري حافظ، زندگي است و در حقيقت، همراه با ما پياده راه مي‌آيد و مصائب را مي‌بيند اما همان‌طور که در شعرهايش يافت مي‌شود، اميد به بهبود دارد. حافظ در همه شعرهايش از مشکلات و مصائب، صحبت مي‌کند و واقعيت‌هاي زندگي را مي‌بيند. در شعرهاي حافظ، مدام با مسائل روزمره مواجه مي‌شويم ولي او در آنها بهبود امور را نويد مي‌دهد و اين نويد از روي آگاهي است نه از روي خيال و بر‌اساس مشاهده واقعيات زندگي، بيان مي‌شود. در ديگر شاعران، نگاه يکسويه را شاهد هستيم ولي در شعرهاي حافظ کورسويي از اميد ديده مي‌شود. حافظ از اين بينش واقعي، شاد و شادي او واقعي است؛ البته اين به معناي ظاهري‌بودن شادي مولانا يا سپهري نيست، اينها انسان‌هاي آگاهي بوده‌اند اما تفاوت در اين است که حافظ با واقعيات، زندگي مي‌کند و در کنار ما قدم مي‌زند. او با بيان اينکه در روزهاي گذشته، خبري درباره افسرده‌بودن ايرانيان خواندم، گفت: شخصا فکر مي‌کنم اگر به حافظ بپردازيم، مي‌توانيم از اين وضعيت رها شويم. در حقيقت، حافظ راه ديدن واقعيت‌هاي زندگي و شادي واقعي در کنار همه واقعيت‌ها را به آدمي نشان مي‌دهد، اختيار را دخيل در تغيير شرايط مي‌داند و اميدواري در شعرهايش ديده مي‌شود؛ اينکه مصائب را ببين، باور کن، همراهشان باش، از همت و اختيار، کمک بگير و اميد به خوب‌شدن اوضاع داشته باش؛ «دائما يکسان نباشد حال دوران غم مخور.»‌ 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.