اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 49865 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۹/۲۵ - 01:00
حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است
شمس لنگرودي:

حافظ، اميد به زندگي دارد و به‌همين‌خاطر است که شادي‌ شعرهايش واقعي است

شمس لنگرودي در سمينار «زندگي در نگاه حافظ» که در دانشگاه آزاد اراک برگزار شد، به بررسي تفکر حافظ نسبت به زندگي با استناد به پژوهش در شعرهاي اين شاعر و بازشناسي تفاوت نگاه حافظ نسبت به شاعران ديگر پرداخت و دستيابي به شادي واقعي به‌عنوان نياز جامعه امروز ايران از راه درک شعرهاي حافظ را براساس اين بررسي، متذکر شد. او با خواندن «دور گردون گر دو روزي بر مراد ما نگشت، دائما يکسان نماند حال دوران غم مخور» گفت: حافظ و سينما، مشغله‌هاي من هستند و به‌جز اين مشغله‌ها به مسائل ديگر نمي‌پردازم، بعد از همراهي چندين ساله با شعرهاي حافظ به قول اخوان‌ثالث دريافتم که حافظ جمع‌بند فرهنگ ايران است. اساس کار فيلسوف و دانشمند، نظام‌بندي است و براي اثبات نظريه‌ها بايد از اين راه بهره بگيرد اما شاعر و ديگر هنرمندان نمي‌خواهند مسائل را به اثبات برسانند و در حقيقت بايد گفت، علم از خودآگاه مي‌آيد و هنر از ناخودآگاه و اين تفاوت هنر و علم است.
اين شاعر با يادآوري ارتباط ضمير خودآگاه و ناخودآگاه و با اين تفسير که گسترش آگاهي يا همان خودآگاه به گستردگي ناخودآگاه آدمي کمک مي‌کند، گفت: از فيلسوف و دانشمند درباره نظريه‌ها سؤال مي‌شود و جواب قانع‌کننده خواسته مي‌شود اما هيچ‌کس از شاعر درباره عبارت «عشق مي‌باريد» سؤال نمي‌کند که مگر عشق هم مي‌بارد و در کل به‌دنبال يافتن نظام فکري شاعر نيستيم و اين مرز هنر و علم است. شمس لنگرودي با بيان اينکه حافظ با مولانا، خيام، سپهري و... تفاوت‌هايي دارد و در اين تفاوت‌ها مي‌توان به زندگي از نگاه حافظ پي برد، تصریح کرد: نگاه حافظ به زندگي در شعرهايش جامعيتي دارد که سراسر زندگي را در بر مي‌گيرد و گستردگي عجيبي که در مراحل مختلف زندگي مي‌توان به آن پناه برد. اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينکه ردپاي نگاه حافظ به زندگي در هيچ‌يک از آثار مولانا، خيام، سهراب سپهري يا کافکا ديده نمي‌شود، گفت: دو نگاه را همواره در شعرهاي ديگر شاعران يا نويسندگان مي‌توان يافت که شامل نگاه صرفا خوشبينانه يا بدبينانه است و حافظ در حقيقت، خود را محصور يکي از اين نگاه‌ها نکرده است. مولانا و خيام، شاعران بزرگ و برجسته‌اي هستند و من در اين مجال، فقط نگاه آنها به زندگي بر‌اساس شعرهايشان را مطرح مي‌کنم. مولانا و خيام در حقيقت، هرکدام به سمتي فرار مي‌کنند و البته و دليل اين فرار هم دورشدن از واقعيت زندگي است. شمس لنگرودي تأکید کرد: مولانا فقط به تفکر عرفاني اکتفا مي‌کند و از اينکه از «او» هستيم و به او بازمي‌گرديم، شادمان است و همگان را به اين شادماني دعوت مي‌کند و خيام نيز پناه‌بردن به «مي» يا همان بي‌خيالي را راهکار مي‌داند و در حقيقت از واقعيت فرار مي‌کند. اين شاعر با بيان اينکه واقعيت زندگي، همراه‌بودن با همه فقدان‌هايش است، با خوانش اين شعر از حافظ که «شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا، در منتهاي همت خود کامروا شدم»، گفت: فضاي فکري حافظ، زندگي است و در حقيقت، همراه با ما پياده راه مي‌آيد و مصائب را مي‌بيند اما همان‌طور که در شعرهايش يافت مي‌شود، اميد به بهبود دارد. حافظ در همه شعرهايش از مشکلات و مصائب، صحبت مي‌کند و واقعيت‌هاي زندگي را مي‌بيند. در شعرهاي حافظ، مدام با مسائل روزمره مواجه مي‌شويم ولي او در آنها بهبود امور را نويد مي‌دهد و اين نويد از روي آگاهي است نه از روي خيال و بر‌اساس مشاهده واقعيات زندگي، بيان مي‌شود. در ديگر شاعران، نگاه يکسويه را شاهد هستيم ولي در شعرهاي حافظ کورسويي از اميد ديده مي‌شود. حافظ از اين بينش واقعي، شاد و شادي او واقعي است؛ البته اين به معناي ظاهري‌بودن شادي مولانا يا سپهري نيست، اينها انسان‌هاي آگاهي بوده‌اند اما تفاوت در اين است که حافظ با واقعيات، زندگي مي‌کند و در کنار ما قدم مي‌زند. او با بيان اينکه در روزهاي گذشته، خبري درباره افسرده‌بودن ايرانيان خواندم، گفت: شخصا فکر مي‌کنم اگر به حافظ بپردازيم، مي‌توانيم از اين وضعيت رها شويم. در حقيقت، حافظ راه ديدن واقعيت‌هاي زندگي و شادي واقعي در کنار همه واقعيت‌ها را به آدمي نشان مي‌دهد، اختيار را دخيل در تغيير شرايط مي‌داند و اميدواري در شعرهايش ديده مي‌شود؛ اينکه مصائب را ببين، باور کن، همراهشان باش، از همت و اختيار، کمک بگير و اميد به خوب‌شدن اوضاع داشته باش؛ «دائما يکسان نباشد حال دوران غم مخور.»‌ 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.