کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
نمي‌توان رئيس‌جمهوري را سانسور کرد
امکان بارداري را از کارتن‌خواب‌ها نگیریم
نمي‌توان با عناوين مختلف، افراد را از تحصيل محروم کرد
گري لوييس: به بهبود شرايط اقليمي ايران کمک مي‌کنيم
شهرداري در تور فعالان محيط‌زيست
اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا به تهران نزديک‌تر شوند
ايران همچنان با حضور آمريکا در آستانه مخالف است
توافق هسته‌اي به نفع آمريکا نيست
شوراي‌عالي سياست‌گذاري با خاتمي مشورت مي‌کند
رمزگشایی از اینستاگرام وزیر ارتباطات
برای خدمت تلاش کنید نه قدرت
به‌خاطر دلواپس‌ها يک روز هم صبر نمي‌کنيم
دي‌کاپريو در راهپيمايي سرخپوستان شرکت کرد
عارف لرستاني بر اثر سکته فوت کرده است
سياليت‌بخشيدن به ماده سخت
قدرت نهفته در کارم به فضاي ايران ارتباط دارد
قصه‌هاي جامانده در غرب موصل
شیرین‌کاری‌های خواستگاران
سیاست، لطافت و طنزهای جانانه
تواضع و کنجکاوي در پيله درون
آقاي گل، آقاي گل شد
مائده برهاني: مربي مرد مي‌خواهيم
سپيدرود، گل‌گهر و ملوان در جست‌وجوي خوشبختي
الاکلنگ بازي در جدول رده‌بندي؛ قسمت آخر!
انتقال حساب‌هاي دولت به بانک مرکزي، شفافيت مالي و نظارت را افزايش داد
دعوا بر سر طرحي که قيمت مسکن را ۶ برابر کرد! ‍
بنزین، ایرانی شد
تأخير در قرائت گزارش تحقيق و تفحص از آق‌دره
مقاوله‌نامه‌هايي که همچنان روي هواست!
سرمايه به دنبال کار ارزان است
قتل مرد عتيقه‌فروش توسط باديگارد
کوچ شرکت‌هاي هرمي به شهرک‌هاي اطراف تهران
ثروت زمین نبش کوچه‌ها به حراج رفت
زندگی در آغوش شهر مرده
کارگران درگیره گرفتاری‌های اقتصادی
شهرهاي مرزنشين صادراتی، نيازمند انقلاب اقتصادي
3 پرسشي که ترامپ بايد پاسخ بگويد
بعيد است آمريکا با کره‌شمالي درگير شود
فاصله عمیق شعار تا عمل
طبقه کارگر صنعتي و انقلاب
زنان کارگر: در چنبره طبقه و جنسيت
طبقه‌ بندی کارگران با ابزار تولید
کارگران زیر تازیانه هوش مصنوعی
نگاره
ترامپ و قاليباف
چرا رئيسي جدي‌ترين رقيب روحاني است؟
آينده مناظره‌هاي انتخاباتي
استفاده برخي از نامزدها از امکانات دولتي، خلاف قانون است
اصغرزاده: با نظارت استصوابي، تو کاسه ما گذاشتيد
دولت از آواربرداري‌ها بگويد
عراقچی: ديپلماسي آب، بخش جدايي‌ناپذير سياست خارجي است
بيانات رهبر انقلاب در ديدار شرکت‌کنندگان مسابقات بين‌المللي قرآن
ليست صد نفره انتخابات شوراها آماده شد
روحاني پاسخ ادعاي قاليباف را داد
متوقف نمی‌شویم؛ از راهی که آمدیم باز نمی‌گردیم
وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت، وفاي به عهد رئيس‌جمهوري است
خليج‌فارس، ايراني بوده و خواهد ماند
گردشگران خارجی 8 میلیارد دلار به ایران آوردند
مرکز آمار ايران، تورم فروردين را 6,9 درصد اعلام کرد
مفهوم کاغذ‌پاره را نفهمیدند، اموال ايران غارت شد
آنچه در مورد خیانت باید بدانیم
نخستین پاسخ به یورش
تبی که به جان حاشیه‌نشینان می‌نشیند
طارمي؛ ملغمه‌اي از هيجان، احساسات و عصيان
گردشگران خارجی 8 میلیارد دلار به ایران آوردند
سايه احمدي‌نژاد بر ذهن برخي نامزدها
شيطنت‌هاي کودکانه ترس از گناه و چند داستان ديگر
چرا رئيسي جدي‌ترين رقيب روحاني است؟
سيمرغ به «خانه» رسيد
سر باز و جان باز
قیمت مسکن عقب نشست
به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها توجه کنيد
تقابل اصول‌گرايي؛ فرصتي براي روحاني
روحاني پاسخ ادعاي قاليباف را داد
طلاق ابتدا دارد اما...
به ازدواج با فرد معتاد فکر نکنيد
وقتی پدر برای فرزندش، فامیل دور می‌شود
مردم مي‌گويند يارانه 250 هزار توماني، هزينه‌هاي زندگي را چند برابر مي‌کند
هنوز مي‌شود جنگيد
سوتی‌های‌آماری صدای همه را درآورد
جذاب و کاملا خالي
بايد مسير واردات نیروی کار هم باز شود!
ايران، خواهان پاسخگويي سريع پاکستان
غلبه سیاست بر دغدغه اجتماع
شوخي آقاي شهردار با اعداد
با آينه‌هاي دروني خداحافظي نکنيد
مفهوم کاغذ‌پاره را نفهمیدند، اموال ايران غارت شد
سياه‌نمايي اپوزیسيون‌وار!
کفش‌هايم را بخريد
آينده مناظره‌هاي انتخاباتي
جان هامون در دست افغان‌ها
حاشيه‌نشيني تشکل‌هاي مردمي در دولت آينده
دعوت دايي از طلبکاران: در دادگاه شکايت کنيم
خليج‌فارس، ايراني بوده و خواهد ماند
ترامپ و قاليباف
نانِ سختي، چالش، دغدغه، استرس و عشق را مي‌خوريم
تغيير قانون بعد از 7 سال
سروکله‌زدن ترامپ با قانون بيمه‌ درماني اوباما
شناسايي ۴۴۲ واحد آلاينده در استان تهران
نگاره
متوقف نمی‌شویم؛ از راهی که آمدیم باز نمی‌گردیم
عراقچی: ديپلماسي آب، بخش جدايي‌ناپذير سياست خارجي است
اثر زنده‌رودي، دومين اثر‌ گرانقيمت حراج بونامز
تولد 2 جوجه عقاب طلايي در ايران
نسلي که در جنگ زاده شده است
«بر مبناي يک داستان واقعي» پولانسکي در کن 70
چین با خویشتنداری ترامپ را مهار می‌کند
نويسنده چيني بعد از نوبل نمي‌نويسد
سرانجام کرايه‌هاي تاکسي در سال ۹۶
بهترين اپليکيشن‌هايي که قبل از سفر بايد روي تلفن همراه نصب کرد
نبايد اختلاف بر سر ليست‌ها، انسجام اصلاح‌طلبان را بر هم زند
بيرانوند مي‌رود؟
ایجاد ظرفیت سالانه 99 هزار متر مکعبی آب در دولت یازدهم
دولت از آواربرداري‌ها بگويد
فيلم‌هاي توقيفي بازبيني مي‌شوند
نگاره
شهر ما دوباره رنگ مي‌گيرد
روز مدال وزنه‌برداران
دولت دهم در 2 سال پاياني براي پرداخت يارانه، اسکناس چاپ مي‌کرد
آمريکا جرأت حمله به ايران را ندارد
شناسه خبر: 50022 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱ - 01:00
عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد
تحقق آرزويي که چند سالي است براي سينمايي‌ها عادي شده است؛

عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد

وقايع‌اتفاقيه: «ميليارد» تا چند سال پيش، عدد بزرگي در فروش هر محصولي بود. اصلا آدمي را که خيلي پولدار بود در فرهنگ عامه «ميلياردر» مي‌گفتند. ميلياردرهاي زيادي را تا چند سال پيش، نمي‌شد سراغ گرفت اما در اين چند سال اخير به‌دلیل نوسان‌هاي اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف ميلياردرها زياد شده‌اند و محصولات ميلياردي هم تعدادشان آن‌قدر زياد است که ديگر نمي‌شود با انگشت‌هاي دو دست آنها را شمرد.
اين ماجرا به عرصه فرهنگ‌وهنر هم تسري يافته و سينماي ايران چند سالي است فيلم‌هايش ميلياردي مي‌فروشند و هنرهاي تجسمي هم در حراج‌هاي مختلف اين رقم را تجربه کرده است. در سينماي ايران که صنعتي‌تر از بقيه هنرها بود، رسيدن به اين رقم تا سال 85 زمان برد. 
آتش‌بس؛ اولين فيلم ميلياردي سينماي ايران
«آتش‌بس»، دومين فيلم کمدي تهمينه ميلاني پس از فيلم «ديگه چه خبر؟» نخستين فيلم ميلياردي ايران و پرفروش‌ترين فيلم، سال 85 شد. فروش يک ميليارد و 500 ميليون توماني این فیلم فاصله زيادي با ديگر فيلم‌هاي اکران‌شده در آن سال داشت. 
«آتش‌بس» توانست رکورد پرفروش‌ترين فيلم (بعد از انقلاب) سينماي ايران را که در اختيار «مارمولک» بود، بشکند و در سه ماه بيش از يک ميليارد تومان فروش کند؛ فروشي که براي سينماگران ايراني در آن سال، رقمي باورنکردني و رؤيايي به نظر مي‌رسيد؛ البته اين فيلم بعدها در امارات‌متحده عربي، کانادا و آمريکا هم به نمايش درآمد و فروش خوبي را نصيب بخش خصوصي کرد. 
تهمينه ميلاني در گفت‌وگويي درباره اين فيلم گفت: «هر فيلمي يک مفهوم دارد؛ مفهوم اين فيلم «کودک درون» بود.
من يک زوج زيبا، ثروتمند و تحصيلکرده با يک زندگي عالي و اتومبيل‌هاي آخرين مدل را انتخاب کردم که با هم مشکل دارند و خواستم نشان دهم که چرا آنها با هم مشکل دارند.
اين طبقه و تيپي که من انتخاب کردم، بهتر مي‌توانست لجبازي‌هاي کودک درون را منتقل کند. هميشه درباره طبقه متوسط، فيلم ساخته‌ام و اين اولين‌بار بود که درباره طبقه مرفه، فيلم مي‌ساختم.»
پرفروش‌ترين تئاتر تاريخ هنرهاي نمايشي ايران:
2 ميليارد تومان

بعد از سال‌ها، خبرهاي خوبي از جدي‌ترين هنر نمايشي ايران، تئاتر به گوش مي‌رسد. اينکه تئاترهايي روي صحنه مي‌رود که ميلياردي مي‌فروشند؛ ميليارد براي تئاتر يعني هر شب با سالن پر از تماشاچي مواجه بشوي. اين اتفاق درحال‌حاضر براي تئاتر «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» افتاده است. اين تئاتر از 25 مهر در تالار وحدت به‌روي صحنه رفت و تا ديروز که روز آخر اجرايش بود به دوميليارد تومان فروش رسيد؛ تئاتري که اداي دين تئاتر ايران بود به سينماي کلاسيک آمريکا، با قصه‌اي که حضور سيامک صفري در آن به‌شدت به چشم مي‌آمد. 
کارهاي ميلياردي تئاتر ايران
پيش از «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» کارهاي ديگري هم طعم ميلياردی‌شدن را چشيدند. يکي از اين کارها، «کالیگولا» به کارگرداني همايون غني‌زاده بود که توانست از يک ميليارد تومان عبور کند. اين نمايش شهريور و مهر سال گذشته در تماشاخانه ايرانشهر توانست به اين رقم دست پيدا کند. دلايل اين استقبال البته کاملا مشخص است. «کاليگولا» نمايشنامه‌اي آشنا و محبوب بوده و قصه‌اي دارد در عين پيچيدگي‌هاي رواني و انسان‌شناختي، ساده و سرگرم‌کننده است؛ يک تراژدي جذاب، ساده و روان. از آن‌گونه نمايشنامه‌ها که هر بار به صحنه برود، تئاتردوست‌ها را قلقلک مي‌دهد که به تماشايش بنشينند و اين علاقه‌مندي، در جامعه تراژدي‌دوست ما بيشتر است. 
اين اولين علت و بي‌شک از اساسي‌ترين علل محبوبيت «کاليگولا» است که شامل حال «کاليگولا»ی غني‌زاده نيز شد. سابقه‌اي که غني‌زاده در ساير آثارش داشته و در ذهن مخاطب باقي مانده، گونه‌اي نوآوري و نگاه بديع به پديده‌هاي تئاتري است؛ اين يعني تماشاچي تئاتر مي‌تواند به علاقه‌اش به «کاليگولا»ی کامو، شوق ديدن تجربه‌ها و صحنه‌هاي بديع و نوآورانه از اين نمايشنامه را در اجراي غني‌زاده بيفزايد. 
يک نمايشنامه محبوب به اضافه اطمينان به ديدن يک اجراي متفاوت، همراه با نوآوري‌هايي که تاکنون در تئاتر ايران ديده نشده است؛ اينها در کنار هم حتما مخاطب را در ۱۰ روز اول به سالن نمايش مي‌کشاند و سالن را پر مي‌کند. 
تئاتر‌هاي ديگر ميلياردي
يکي ديگر از تئاتر‌هايي که از مرز يک ميليارد تومان فروش عبور کرد، تئاتر «باغ آلبالو» به کارگرداني آتيلا پسياني بود. نمايش «باغ آلبالو» سال گذشته در سالن چارسو به‌روي صحنه رفت و تا 6آذر، تعداد 36 اجرا براي هفت هزار و 613 تماشاگر داشت. براي اين نمايش 6 هزار و 14 بليت تمام‌بها، 237 بليت نيم‌بها و هزار و 362 بليت مهمان ارائه شده که رقم فروش آن را به یک ميليارد و 226 میليون و 500 هزار ريال رسانده است. گنجايش سالن چارسوي مجموعه تئاتر شهر براي اين نمايش 216 صندلي است. 
نمايش «سردار» به کارگرداني نادر برهاني‌مرند تا 21 آبان 95 در سالن اصلي تئاتر شهر با 35 اجرا، 9 هزار و 875 تماشاگر داشته که فروش آن مبلغي معادل يک ميليارد و 116 ميليون و 155 هزار ريال اعلام شده است. همچنين نمايش «مضحکه شبيه قتل» به کارگرداني حسين کياني که در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به‌روي صحنه رفت تا ۱۸ مهر سال گذشته با ۲۶ اجرا، هشت هزار و ۳۰۲ تماشاگر داشت. اين سالن که ظرفيت آن ۵۷۹ تماشاگر است تا تاريخ يادشده چهار هزار و ۷۱۴ بليت تمام‌بها، ۱۵۷ بلیت نيم‌بها، ۹۹۷ بليت با تخفيف فروخت و دو هزار و ۱۶۴ مهمان داشت که به فروش یک ميليارد و ۱۱۸ ميليون و ۲۰ هزار ريال رسيده است. 
***
با تمام اين اوصاف، هنوز زمان زيادي باقي مانده است تا هنرهاي نمايشي ايران به قوام و دوام برسد و پاي ثابت پيدا کند. اين رقم‌ها گرچه اميدوارکننده است اما بايد منتظر ماند و ديد که مي‌شود اين روند را با نيروهاي جوان تئاتري ادامه داد يا دوباره با رکود تئاتر مواجه خواهيم شد و منتظر يک تئاتر ميلياردي ديگر مي‌مانيم. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.