کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
حکایت ائتلاف نامیمون ضدایرانی
احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
شکایت از عضو هیئت علمی، شخصی بود
از ترک تحصيل تا درخشش روي پرده سينما
«تايتانيک»، نگين عشق در سينما
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
حضور وزير اقتصاد براي پاسخگویی درباره حساب‌هاي قوه قضائيه
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
روحاني: اسرائيل برخي رهبران غربي را گروگان گرفته است
آيا پاکستان از آغوش عربستان دل مي‌کند؟
ايران، محور تقابل جهان اسلام با رژيم صهيونيستي
تسهيلات رونق توليد از ۱۵ هزار ميليارد تومان گذشت
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
اولويت دولت در سال 96، رفع موانع سرمايه‌گذاري است
گزينه ادغام بانک‌ها روي ميز بانک مرکزي
عراقي‌ها، نگران از ترامپ
ترامپ هيولا، خيلي هم بد نيست
متيس در بغداد به العبادي اطمينان داد
آغاز کلاه‌قرمزي 96 از 30 اسفند
اپرا؛ شکل تکامل‌یافته تعزیه
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
اعتراض جمعي هنرمندان؛ با ياد فرهادي و عليه ترامپ
ضررهاي انحصارطلبي يک سامانه به تيم سرخ
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
کابوس پرونده نيکولوفسکي در دوره شما بود آقاي دادکان
اروميه خسته بود
به فردا نگاه کنيد
کلماتی برای کودکان‌کار
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
چرا من مي‌بارد
بدون شرح
چاه ويل طرح تحول سلامت
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
رأي مثبت مجلسي‌ها به کليات بودجه 96
دلشان گرم شد
فرار الهلال از شکست با هنرنمایی خارجی‌ها
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
افزايش 35 درصدي سقط‌هاي قانوني
تعيين تکليف حج ۹۶ در مذاکرات پنجشنبه
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
هجوم به «هفت»
تکثير در شاگردان
روس‌ها به خالق «استانبول» جايزه مي‌دهند
دوستاني بهتر از سيگار!
سلفی
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
چرخي براي چرخاندن شهر
شوخي نيست!
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
چماق سینما
از رنج دو سالگي!
ولع قدرت احمدي‌نژادي‌ها
نوجواني، قرباني آسيب‌هاي اجتماعي
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
ترامپ، برجام و اتحاديه اروپا
استراتژي صبر در برابر ترکيه
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
خرجی که جان دخلش را می‌گیرد
در گستره سينماي اجتماعي، خيلي نحيف و لاغر هستيم
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
جوابیه شرکت پویازرکان( پیمانکار معدن طلا آق‌دره)؛ به انتشار گزارش میدانی «رد تازیانه روی گرده آق‌دره»
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
ما اين تصميم را درک و از آن حمايت مي‌کنيم
گفت‌وگو با آمريکا غير‌ممکن نيست
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
واگذاري «خاص» ۳۰۰۰ ميلياردي اراضي قشم در دولت احمدي‌نژاد
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
سلفي محجبه‌هاي شمشيربازي
روزنه‌‌اي کوچک به جهان کيارستمي
مائده ستاره شد
شوخي نيست!
علت فوت قربانيان: مسموميت با قرص برنج
تيم بي‌پول صعود نکرد
«مريخي» در عيد 96
بدون شرح
عاقل‌بودن در شوخي زندگي
اينهايي که گفتي يعني چه؟
تکثير در شاگردان
مادري که به بچه‌هایش ترياک مي‌داد تا گریه نکنند
بالاخره مولوي ايراني است يا نه؟
زن در فيلم‌هاي هيچکاک فقط يک زن نيست
چاه ويل طرح تحول سلامت
نبرد هيجان‌انگيز «ارتش سرخ» و «موج آبي»
کجا را هدف گرفته‌ايد؟
صداهايي متناقض از خليج‌فارس
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
ايران، دستاويز تازه نتانياهو براي ازبين‌بردن مذاکرات صلح
عادل الجبير: ترامپ ديوانه نيست، عمل‌گراست
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
پايان زودهنگام بسته‌هاي اينترنتي زير ذره‌بين
منتظر هستيم صداي واحدي دريافت کنيم
دوستاني بهتر از سيگار!
چرخي براي چرخاندن شهر
بالاترين فروش ۵ سال گذشته سينما در دي‌ ۹۵
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
دلشان گرم شد
شناسه خبر: 50022 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱ - 01:00
عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد
تحقق آرزويي که چند سالي است براي سينمايي‌ها عادي شده است؛

عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد

وقايع‌اتفاقيه: «ميليارد» تا چند سال پيش، عدد بزرگي در فروش هر محصولي بود. اصلا آدمي را که خيلي پولدار بود در فرهنگ عامه «ميلياردر» مي‌گفتند. ميلياردرهاي زيادي را تا چند سال پيش، نمي‌شد سراغ گرفت اما در اين چند سال اخير به‌دلیل نوسان‌هاي اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف ميلياردرها زياد شده‌اند و محصولات ميلياردي هم تعدادشان آن‌قدر زياد است که ديگر نمي‌شود با انگشت‌هاي دو دست آنها را شمرد.
اين ماجرا به عرصه فرهنگ‌وهنر هم تسري يافته و سينماي ايران چند سالي است فيلم‌هايش ميلياردي مي‌فروشند و هنرهاي تجسمي هم در حراج‌هاي مختلف اين رقم را تجربه کرده است. در سينماي ايران که صنعتي‌تر از بقيه هنرها بود، رسيدن به اين رقم تا سال 85 زمان برد. 
آتش‌بس؛ اولين فيلم ميلياردي سينماي ايران
«آتش‌بس»، دومين فيلم کمدي تهمينه ميلاني پس از فيلم «ديگه چه خبر؟» نخستين فيلم ميلياردي ايران و پرفروش‌ترين فيلم، سال 85 شد. فروش يک ميليارد و 500 ميليون توماني این فیلم فاصله زيادي با ديگر فيلم‌هاي اکران‌شده در آن سال داشت. 
«آتش‌بس» توانست رکورد پرفروش‌ترين فيلم (بعد از انقلاب) سينماي ايران را که در اختيار «مارمولک» بود، بشکند و در سه ماه بيش از يک ميليارد تومان فروش کند؛ فروشي که براي سينماگران ايراني در آن سال، رقمي باورنکردني و رؤيايي به نظر مي‌رسيد؛ البته اين فيلم بعدها در امارات‌متحده عربي، کانادا و آمريکا هم به نمايش درآمد و فروش خوبي را نصيب بخش خصوصي کرد. 
تهمينه ميلاني در گفت‌وگويي درباره اين فيلم گفت: «هر فيلمي يک مفهوم دارد؛ مفهوم اين فيلم «کودک درون» بود.
من يک زوج زيبا، ثروتمند و تحصيلکرده با يک زندگي عالي و اتومبيل‌هاي آخرين مدل را انتخاب کردم که با هم مشکل دارند و خواستم نشان دهم که چرا آنها با هم مشکل دارند.
اين طبقه و تيپي که من انتخاب کردم، بهتر مي‌توانست لجبازي‌هاي کودک درون را منتقل کند. هميشه درباره طبقه متوسط، فيلم ساخته‌ام و اين اولين‌بار بود که درباره طبقه مرفه، فيلم مي‌ساختم.»
پرفروش‌ترين تئاتر تاريخ هنرهاي نمايشي ايران:
2 ميليارد تومان

بعد از سال‌ها، خبرهاي خوبي از جدي‌ترين هنر نمايشي ايران، تئاتر به گوش مي‌رسد. اينکه تئاترهايي روي صحنه مي‌رود که ميلياردي مي‌فروشند؛ ميليارد براي تئاتر يعني هر شب با سالن پر از تماشاچي مواجه بشوي. اين اتفاق درحال‌حاضر براي تئاتر «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» افتاده است. اين تئاتر از 25 مهر در تالار وحدت به‌روي صحنه رفت و تا ديروز که روز آخر اجرايش بود به دوميليارد تومان فروش رسيد؛ تئاتري که اداي دين تئاتر ايران بود به سينماي کلاسيک آمريکا، با قصه‌اي که حضور سيامک صفري در آن به‌شدت به چشم مي‌آمد. 
کارهاي ميلياردي تئاتر ايران
پيش از «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» کارهاي ديگري هم طعم ميلياردی‌شدن را چشيدند. يکي از اين کارها، «کالیگولا» به کارگرداني همايون غني‌زاده بود که توانست از يک ميليارد تومان عبور کند. اين نمايش شهريور و مهر سال گذشته در تماشاخانه ايرانشهر توانست به اين رقم دست پيدا کند. دلايل اين استقبال البته کاملا مشخص است. «کاليگولا» نمايشنامه‌اي آشنا و محبوب بوده و قصه‌اي دارد در عين پيچيدگي‌هاي رواني و انسان‌شناختي، ساده و سرگرم‌کننده است؛ يک تراژدي جذاب، ساده و روان. از آن‌گونه نمايشنامه‌ها که هر بار به صحنه برود، تئاتردوست‌ها را قلقلک مي‌دهد که به تماشايش بنشينند و اين علاقه‌مندي، در جامعه تراژدي‌دوست ما بيشتر است. 
اين اولين علت و بي‌شک از اساسي‌ترين علل محبوبيت «کاليگولا» است که شامل حال «کاليگولا»ی غني‌زاده نيز شد. سابقه‌اي که غني‌زاده در ساير آثارش داشته و در ذهن مخاطب باقي مانده، گونه‌اي نوآوري و نگاه بديع به پديده‌هاي تئاتري است؛ اين يعني تماشاچي تئاتر مي‌تواند به علاقه‌اش به «کاليگولا»ی کامو، شوق ديدن تجربه‌ها و صحنه‌هاي بديع و نوآورانه از اين نمايشنامه را در اجراي غني‌زاده بيفزايد. 
يک نمايشنامه محبوب به اضافه اطمينان به ديدن يک اجراي متفاوت، همراه با نوآوري‌هايي که تاکنون در تئاتر ايران ديده نشده است؛ اينها در کنار هم حتما مخاطب را در ۱۰ روز اول به سالن نمايش مي‌کشاند و سالن را پر مي‌کند. 
تئاتر‌هاي ديگر ميلياردي
يکي ديگر از تئاتر‌هايي که از مرز يک ميليارد تومان فروش عبور کرد، تئاتر «باغ آلبالو» به کارگرداني آتيلا پسياني بود. نمايش «باغ آلبالو» سال گذشته در سالن چارسو به‌روي صحنه رفت و تا 6آذر، تعداد 36 اجرا براي هفت هزار و 613 تماشاگر داشت. براي اين نمايش 6 هزار و 14 بليت تمام‌بها، 237 بليت نيم‌بها و هزار و 362 بليت مهمان ارائه شده که رقم فروش آن را به یک ميليارد و 226 میليون و 500 هزار ريال رسانده است. گنجايش سالن چارسوي مجموعه تئاتر شهر براي اين نمايش 216 صندلي است. 
نمايش «سردار» به کارگرداني نادر برهاني‌مرند تا 21 آبان 95 در سالن اصلي تئاتر شهر با 35 اجرا، 9 هزار و 875 تماشاگر داشته که فروش آن مبلغي معادل يک ميليارد و 116 ميليون و 155 هزار ريال اعلام شده است. همچنين نمايش «مضحکه شبيه قتل» به کارگرداني حسين کياني که در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به‌روي صحنه رفت تا ۱۸ مهر سال گذشته با ۲۶ اجرا، هشت هزار و ۳۰۲ تماشاگر داشت. اين سالن که ظرفيت آن ۵۷۹ تماشاگر است تا تاريخ يادشده چهار هزار و ۷۱۴ بليت تمام‌بها، ۱۵۷ بلیت نيم‌بها، ۹۹۷ بليت با تخفيف فروخت و دو هزار و ۱۶۴ مهمان داشت که به فروش یک ميليارد و ۱۱۸ ميليون و ۲۰ هزار ريال رسيده است. 
***
با تمام اين اوصاف، هنوز زمان زيادي باقي مانده است تا هنرهاي نمايشي ايران به قوام و دوام برسد و پاي ثابت پيدا کند. اين رقم‌ها گرچه اميدوارکننده است اما بايد منتظر ماند و ديد که مي‌شود اين روند را با نيروهاي جوان تئاتري ادامه داد يا دوباره با رکود تئاتر مواجه خواهيم شد و منتظر يک تئاتر ميلياردي ديگر مي‌مانيم. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.