کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
پلاسکو حکايت مدرنيته ايراني است
نگاهي به 4 سطح فضاي سياسي ايران
جان دوباره نئوکان‌ها پس از روي‌کارآمدن ترامپ
شهروند- خبرنگار
اصلاح‌طلبان: شهرداري مقصر است؛ اصول‌گرايان: تذکر داده شد
آگهي براي دعوت
تکذیب‌ها، آواری بر اخبار پلاسکو
احیای روانی آتش‌به‌جان‌ها
کابوس پلاسکو وارد پنجمین روز شد
حکم اعدام به بابک زنجاني ابلاغ شد
اولتيماتوم به منصوريان نتيجه داد
پیروزی؛ واجب‌تر از نان شب
شماره 10 منم؛ يک زن، نه يک مرد
حالا فدرر و نادال را ببينيد
بنيامين نتانياهو از ترامپ درباره ايران چه مي‌خواهد؟
شگفت‌زده‌شان می‌کنیم
آستانه صلح
مادرم راه برگشت به خانه را مي‌داند
2 ثانيه براي يک کودک تنها
پوپوليسم بايد متوقف شود
ما بلد نيستيم با تو بجنگيم، خودت نيا
اولويت با کشتي‌هاي ايراني است
جشنواره گاف‌ها
«تصوير سال» تحت‌تأثير تصاوير «پلاسکو»
محمد رحمانيان: تئاتر نسبتي با محافظه‌کاري ندارد
بازيگران هاليوود در تظاهرات ضدترامپ
صرافی‌ها تا اسفند ساماندهی شوند
ورود نارنگي قاچاق پاکستان با قيمت کيلويي ۷ هزار تومان
بانک‌ها نمي‌توانند تسهيلات جديد بدهند
بسته حمايت از کسبه ساختمان پلاسکو نهايي شد
رقابت ايران و عربستان در موصل
تظاهرات ضدترامپ در نخستين روز کاري‌اش
نشست آستانه با تمرکز بر آتش‌بس
به بهبود روابط ايران و عربستان اميدوار باشيم؟
گلايه مديرعامل تراکتورسازي از ارسال نشدن پيامک به هواداران تيمش
عابديني: فوتبال ورشکسته به هر کاري تن مي‌دهد
گردنه‌ سامانه‌ها
رؤياي خيس
ترافیک
استعفايي براي اهرم فشار و غرامتي که بايد پرداخت شود
مردم عشق را مي‌فهمند
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
سر ما چي اومده؟
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
جان یک انسان قابل جبران نیست
اردوگاه‌هاي قرباني‌ساز
جان انسان سیری چند؟!
سومين جلسه کميته علمي کنفرانس مديريت يکپارچه شهري برگزار شد
حافظي: فقط 21,5 ميليارد داده‌اند
آوار بدهي و بيکاري
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
روحاني: ايمن‌سازي زندگي مردم، جزء حقوق شهروندي است
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
مغايرت 5 مصوبه مجلس در برنامه ششم با سياست‌هاي کلي نظام
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
تأسيس کميته دائم ضدايراني در اتحاديه عرب
مراقب رفقاي روس باشيد
منصوريان، غزل خداحافظي را در بندر مي‌خواند؟
چرا بارسا با مسي تمديد نمي‌کند؟
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
ایستاده در غبار
علي کجاست؟ مسعود را نديدي؟
من هم پلاسکو هستم
جز شرمندگي چيزي نداريم
پلاسکو؛ هويتي که دفن شد
روايتي عيني از لحظه سقوط پلاسکو
«طهرون» دلش شکست
5 بازي سخت فقط در 22 روز
آتش‌نشانان؛ قرباني مديريت غلط
ماجراي آتش‌سوزي و اميد عباسي
قلب بازار پوشاک تهران ايستاد
عصاره ایثار شهر
حماسه‌آفريني آتش‌نشان، شهيد جواد محمدي
شهادت، آخرين مأموريت آتش‌نشان فداکار، علي قانع
ايران و ترامپ به هم رسيدند
مردم عشق را مي‌فهمند
بو، بوی سوختگی است، آتش‌نشانی کمک! اما آتش‌نشان‌ها...
کارگران همچنان مشغول کارند!
قيمت‌ها ريخت
رأی دادگاه، مصر و عربستان را از هم دور کرد
جان انسان سیری چند؟!
ابراهيم در آتش
عيدي امسال کارگران، 1,6 تا 2,4 ميليون تومان
سياست ترامپ در قبال ايران مشخص نيست
پيش‌بيني کاهش 5 ميليوني قيمت خارجي‌ها
در برابر آتش
جزئيات حادثه ريزش تونل و شهادت مهدي حاجي‌پور
آن‌قدر Refresh کنيد تا باز شود!
اتحاد بي‌سابقه اما آسيب‌پذير ايران و روسيه
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
مقصر احتمالی
برجام، پايان راهبرد تسليم و شکست ايران بود
وام مي‌دهيم، مرکز توليد موقت ايجاد مي‌کنيم
پنجشنبه سياه
لعنت به تهرانِ بدونِ تو
سبد کانديداهاي اصول‌گرا با يک زن کامل مي‌شود؟
خرق عادت
آوار بدهي و بيکاري
بيانيه پاياني براي مسلمانان روهينجا
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
جان یک انسان قابل جبران نیست
رستاک: آدم تلخي هستم
عبرت‌ها و عمل‌ها
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، شجاعت برگشتن از خطا را داشت
صدور دستور شروع انتخابات شوراها از ۲۵ اسفند
جامعه ورزش به ياد آتش‌نشانان
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
کي‌روش: آفريقا براي من مثل خانه است
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
خاورميانه پس از اوباما
مالک ساکت
ترامپ در تهران به‌دنبال ترامپ ديگري مي‌گردد
بدون ستاره و کم‌هيجان
بزرگداشت غلامرضا موسوي در جشنواره فيلم فجر
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
مراقب رفقاي روس باشيد
شکست اوباما در سياست خارجي
کودکان کار در نمايش کودکان کار
برنج در دور گراني
شناسه خبر: 50022 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱ - 01:00
عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد
تحقق آرزويي که چند سالي است براي سينمايي‌ها عادي شده است؛

عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد

وقايع‌اتفاقيه: «ميليارد» تا چند سال پيش، عدد بزرگي در فروش هر محصولي بود. اصلا آدمي را که خيلي پولدار بود در فرهنگ عامه «ميلياردر» مي‌گفتند. ميلياردرهاي زيادي را تا چند سال پيش، نمي‌شد سراغ گرفت اما در اين چند سال اخير به‌دلیل نوسان‌هاي اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف ميلياردرها زياد شده‌اند و محصولات ميلياردي هم تعدادشان آن‌قدر زياد است که ديگر نمي‌شود با انگشت‌هاي دو دست آنها را شمرد.
اين ماجرا به عرصه فرهنگ‌وهنر هم تسري يافته و سينماي ايران چند سالي است فيلم‌هايش ميلياردي مي‌فروشند و هنرهاي تجسمي هم در حراج‌هاي مختلف اين رقم را تجربه کرده است. در سينماي ايران که صنعتي‌تر از بقيه هنرها بود، رسيدن به اين رقم تا سال 85 زمان برد. 
آتش‌بس؛ اولين فيلم ميلياردي سينماي ايران
«آتش‌بس»، دومين فيلم کمدي تهمينه ميلاني پس از فيلم «ديگه چه خبر؟» نخستين فيلم ميلياردي ايران و پرفروش‌ترين فيلم، سال 85 شد. فروش يک ميليارد و 500 ميليون توماني این فیلم فاصله زيادي با ديگر فيلم‌هاي اکران‌شده در آن سال داشت. 
«آتش‌بس» توانست رکورد پرفروش‌ترين فيلم (بعد از انقلاب) سينماي ايران را که در اختيار «مارمولک» بود، بشکند و در سه ماه بيش از يک ميليارد تومان فروش کند؛ فروشي که براي سينماگران ايراني در آن سال، رقمي باورنکردني و رؤيايي به نظر مي‌رسيد؛ البته اين فيلم بعدها در امارات‌متحده عربي، کانادا و آمريکا هم به نمايش درآمد و فروش خوبي را نصيب بخش خصوصي کرد. 
تهمينه ميلاني در گفت‌وگويي درباره اين فيلم گفت: «هر فيلمي يک مفهوم دارد؛ مفهوم اين فيلم «کودک درون» بود.
من يک زوج زيبا، ثروتمند و تحصيلکرده با يک زندگي عالي و اتومبيل‌هاي آخرين مدل را انتخاب کردم که با هم مشکل دارند و خواستم نشان دهم که چرا آنها با هم مشکل دارند.
اين طبقه و تيپي که من انتخاب کردم، بهتر مي‌توانست لجبازي‌هاي کودک درون را منتقل کند. هميشه درباره طبقه متوسط، فيلم ساخته‌ام و اين اولين‌بار بود که درباره طبقه مرفه، فيلم مي‌ساختم.»
پرفروش‌ترين تئاتر تاريخ هنرهاي نمايشي ايران:
2 ميليارد تومان

بعد از سال‌ها، خبرهاي خوبي از جدي‌ترين هنر نمايشي ايران، تئاتر به گوش مي‌رسد. اينکه تئاترهايي روي صحنه مي‌رود که ميلياردي مي‌فروشند؛ ميليارد براي تئاتر يعني هر شب با سالن پر از تماشاچي مواجه بشوي. اين اتفاق درحال‌حاضر براي تئاتر «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» افتاده است. اين تئاتر از 25 مهر در تالار وحدت به‌روي صحنه رفت و تا ديروز که روز آخر اجرايش بود به دوميليارد تومان فروش رسيد؛ تئاتري که اداي دين تئاتر ايران بود به سينماي کلاسيک آمريکا، با قصه‌اي که حضور سيامک صفري در آن به‌شدت به چشم مي‌آمد. 
کارهاي ميلياردي تئاتر ايران
پيش از «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» کارهاي ديگري هم طعم ميلياردی‌شدن را چشيدند. يکي از اين کارها، «کالیگولا» به کارگرداني همايون غني‌زاده بود که توانست از يک ميليارد تومان عبور کند. اين نمايش شهريور و مهر سال گذشته در تماشاخانه ايرانشهر توانست به اين رقم دست پيدا کند. دلايل اين استقبال البته کاملا مشخص است. «کاليگولا» نمايشنامه‌اي آشنا و محبوب بوده و قصه‌اي دارد در عين پيچيدگي‌هاي رواني و انسان‌شناختي، ساده و سرگرم‌کننده است؛ يک تراژدي جذاب، ساده و روان. از آن‌گونه نمايشنامه‌ها که هر بار به صحنه برود، تئاتردوست‌ها را قلقلک مي‌دهد که به تماشايش بنشينند و اين علاقه‌مندي، در جامعه تراژدي‌دوست ما بيشتر است. 
اين اولين علت و بي‌شک از اساسي‌ترين علل محبوبيت «کاليگولا» است که شامل حال «کاليگولا»ی غني‌زاده نيز شد. سابقه‌اي که غني‌زاده در ساير آثارش داشته و در ذهن مخاطب باقي مانده، گونه‌اي نوآوري و نگاه بديع به پديده‌هاي تئاتري است؛ اين يعني تماشاچي تئاتر مي‌تواند به علاقه‌اش به «کاليگولا»ی کامو، شوق ديدن تجربه‌ها و صحنه‌هاي بديع و نوآورانه از اين نمايشنامه را در اجراي غني‌زاده بيفزايد. 
يک نمايشنامه محبوب به اضافه اطمينان به ديدن يک اجراي متفاوت، همراه با نوآوري‌هايي که تاکنون در تئاتر ايران ديده نشده است؛ اينها در کنار هم حتما مخاطب را در ۱۰ روز اول به سالن نمايش مي‌کشاند و سالن را پر مي‌کند. 
تئاتر‌هاي ديگر ميلياردي
يکي ديگر از تئاتر‌هايي که از مرز يک ميليارد تومان فروش عبور کرد، تئاتر «باغ آلبالو» به کارگرداني آتيلا پسياني بود. نمايش «باغ آلبالو» سال گذشته در سالن چارسو به‌روي صحنه رفت و تا 6آذر، تعداد 36 اجرا براي هفت هزار و 613 تماشاگر داشت. براي اين نمايش 6 هزار و 14 بليت تمام‌بها، 237 بليت نيم‌بها و هزار و 362 بليت مهمان ارائه شده که رقم فروش آن را به یک ميليارد و 226 میليون و 500 هزار ريال رسانده است. گنجايش سالن چارسوي مجموعه تئاتر شهر براي اين نمايش 216 صندلي است. 
نمايش «سردار» به کارگرداني نادر برهاني‌مرند تا 21 آبان 95 در سالن اصلي تئاتر شهر با 35 اجرا، 9 هزار و 875 تماشاگر داشته که فروش آن مبلغي معادل يک ميليارد و 116 ميليون و 155 هزار ريال اعلام شده است. همچنين نمايش «مضحکه شبيه قتل» به کارگرداني حسين کياني که در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به‌روي صحنه رفت تا ۱۸ مهر سال گذشته با ۲۶ اجرا، هشت هزار و ۳۰۲ تماشاگر داشت. اين سالن که ظرفيت آن ۵۷۹ تماشاگر است تا تاريخ يادشده چهار هزار و ۷۱۴ بليت تمام‌بها، ۱۵۷ بلیت نيم‌بها، ۹۹۷ بليت با تخفيف فروخت و دو هزار و ۱۶۴ مهمان داشت که به فروش یک ميليارد و ۱۱۸ ميليون و ۲۰ هزار ريال رسيده است. 
***
با تمام اين اوصاف، هنوز زمان زيادي باقي مانده است تا هنرهاي نمايشي ايران به قوام و دوام برسد و پاي ثابت پيدا کند. اين رقم‌ها گرچه اميدوارکننده است اما بايد منتظر ماند و ديد که مي‌شود اين روند را با نيروهاي جوان تئاتري ادامه داد يا دوباره با رکود تئاتر مواجه خواهيم شد و منتظر يک تئاتر ميلياردي ديگر مي‌مانيم. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.