اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بحران تهران- رياض برنده ندارد
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
نشانه‌هاي رونق
نگاره
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 50022 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱ - 01:00
عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد
تحقق آرزويي که چند سالي است براي سينمايي‌ها عادي شده است؛

عبور تئاتري‌ها از خط ميليارد

وقايع‌اتفاقيه: «ميليارد» تا چند سال پيش، عدد بزرگي در فروش هر محصولي بود. اصلا آدمي را که خيلي پولدار بود در فرهنگ عامه «ميلياردر» مي‌گفتند. ميلياردرهاي زيادي را تا چند سال پيش، نمي‌شد سراغ گرفت اما در اين چند سال اخير به‌دلیل نوسان‌هاي اقتصادي در عرصه‌هاي مختلف ميلياردرها زياد شده‌اند و محصولات ميلياردي هم تعدادشان آن‌قدر زياد است که ديگر نمي‌شود با انگشت‌هاي دو دست آنها را شمرد.
اين ماجرا به عرصه فرهنگ‌وهنر هم تسري يافته و سينماي ايران چند سالي است فيلم‌هايش ميلياردي مي‌فروشند و هنرهاي تجسمي هم در حراج‌هاي مختلف اين رقم را تجربه کرده است. در سينماي ايران که صنعتي‌تر از بقيه هنرها بود، رسيدن به اين رقم تا سال 85 زمان برد. 
آتش‌بس؛ اولين فيلم ميلياردي سينماي ايران
«آتش‌بس»، دومين فيلم کمدي تهمينه ميلاني پس از فيلم «ديگه چه خبر؟» نخستين فيلم ميلياردي ايران و پرفروش‌ترين فيلم، سال 85 شد. فروش يک ميليارد و 500 ميليون توماني این فیلم فاصله زيادي با ديگر فيلم‌هاي اکران‌شده در آن سال داشت. 
«آتش‌بس» توانست رکورد پرفروش‌ترين فيلم (بعد از انقلاب) سينماي ايران را که در اختيار «مارمولک» بود، بشکند و در سه ماه بيش از يک ميليارد تومان فروش کند؛ فروشي که براي سينماگران ايراني در آن سال، رقمي باورنکردني و رؤيايي به نظر مي‌رسيد؛ البته اين فيلم بعدها در امارات‌متحده عربي، کانادا و آمريکا هم به نمايش درآمد و فروش خوبي را نصيب بخش خصوصي کرد. 
تهمينه ميلاني در گفت‌وگويي درباره اين فيلم گفت: «هر فيلمي يک مفهوم دارد؛ مفهوم اين فيلم «کودک درون» بود.
من يک زوج زيبا، ثروتمند و تحصيلکرده با يک زندگي عالي و اتومبيل‌هاي آخرين مدل را انتخاب کردم که با هم مشکل دارند و خواستم نشان دهم که چرا آنها با هم مشکل دارند.
اين طبقه و تيپي که من انتخاب کردم، بهتر مي‌توانست لجبازي‌هاي کودک درون را منتقل کند. هميشه درباره طبقه متوسط، فيلم ساخته‌ام و اين اولين‌بار بود که درباره طبقه مرفه، فيلم مي‌ساختم.»
پرفروش‌ترين تئاتر تاريخ هنرهاي نمايشي ايران:
2 ميليارد تومان

بعد از سال‌ها، خبرهاي خوبي از جدي‌ترين هنر نمايشي ايران، تئاتر به گوش مي‌رسد. اينکه تئاترهايي روي صحنه مي‌رود که ميلياردي مي‌فروشند؛ ميليارد براي تئاتر يعني هر شب با سالن پر از تماشاچي مواجه بشوي. اين اتفاق درحال‌حاضر براي تئاتر «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» افتاده است. اين تئاتر از 25 مهر در تالار وحدت به‌روي صحنه رفت و تا ديروز که روز آخر اجرايش بود به دوميليارد تومان فروش رسيد؛ تئاتري که اداي دين تئاتر ايران بود به سينماي کلاسيک آمريکا، با قصه‌اي که حضور سيامک صفري در آن به‌شدت به چشم مي‌آمد. 
کارهاي ميلياردي تئاتر ايران
پيش از «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» کارهاي ديگري هم طعم ميلياردی‌شدن را چشيدند. يکي از اين کارها، «کالیگولا» به کارگرداني همايون غني‌زاده بود که توانست از يک ميليارد تومان عبور کند. اين نمايش شهريور و مهر سال گذشته در تماشاخانه ايرانشهر توانست به اين رقم دست پيدا کند. دلايل اين استقبال البته کاملا مشخص است. «کاليگولا» نمايشنامه‌اي آشنا و محبوب بوده و قصه‌اي دارد در عين پيچيدگي‌هاي رواني و انسان‌شناختي، ساده و سرگرم‌کننده است؛ يک تراژدي جذاب، ساده و روان. از آن‌گونه نمايشنامه‌ها که هر بار به صحنه برود، تئاتردوست‌ها را قلقلک مي‌دهد که به تماشايش بنشينند و اين علاقه‌مندي، در جامعه تراژدي‌دوست ما بيشتر است. 
اين اولين علت و بي‌شک از اساسي‌ترين علل محبوبيت «کاليگولا» است که شامل حال «کاليگولا»ی غني‌زاده نيز شد. سابقه‌اي که غني‌زاده در ساير آثارش داشته و در ذهن مخاطب باقي مانده، گونه‌اي نوآوري و نگاه بديع به پديده‌هاي تئاتري است؛ اين يعني تماشاچي تئاتر مي‌تواند به علاقه‌اش به «کاليگولا»ی کامو، شوق ديدن تجربه‌ها و صحنه‌هاي بديع و نوآورانه از اين نمايشنامه را در اجراي غني‌زاده بيفزايد. 
يک نمايشنامه محبوب به اضافه اطمينان به ديدن يک اجراي متفاوت، همراه با نوآوري‌هايي که تاکنون در تئاتر ايران ديده نشده است؛ اينها در کنار هم حتما مخاطب را در ۱۰ روز اول به سالن نمايش مي‌کشاند و سالن را پر مي‌کند. 
تئاتر‌هاي ديگر ميلياردي
يکي ديگر از تئاتر‌هايي که از مرز يک ميليارد تومان فروش عبور کرد، تئاتر «باغ آلبالو» به کارگرداني آتيلا پسياني بود. نمايش «باغ آلبالو» سال گذشته در سالن چارسو به‌روي صحنه رفت و تا 6آذر، تعداد 36 اجرا براي هفت هزار و 613 تماشاگر داشت. براي اين نمايش 6 هزار و 14 بليت تمام‌بها، 237 بليت نيم‌بها و هزار و 362 بليت مهمان ارائه شده که رقم فروش آن را به یک ميليارد و 226 میليون و 500 هزار ريال رسانده است. گنجايش سالن چارسوي مجموعه تئاتر شهر براي اين نمايش 216 صندلي است. 
نمايش «سردار» به کارگرداني نادر برهاني‌مرند تا 21 آبان 95 در سالن اصلي تئاتر شهر با 35 اجرا، 9 هزار و 875 تماشاگر داشته که فروش آن مبلغي معادل يک ميليارد و 116 ميليون و 155 هزار ريال اعلام شده است. همچنين نمايش «مضحکه شبيه قتل» به کارگرداني حسين کياني که در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به‌روي صحنه رفت تا ۱۸ مهر سال گذشته با ۲۶ اجرا، هشت هزار و ۳۰۲ تماشاگر داشت. اين سالن که ظرفيت آن ۵۷۹ تماشاگر است تا تاريخ يادشده چهار هزار و ۷۱۴ بليت تمام‌بها، ۱۵۷ بلیت نيم‌بها، ۹۹۷ بليت با تخفيف فروخت و دو هزار و ۱۶۴ مهمان داشت که به فروش یک ميليارد و ۱۱۸ ميليون و ۲۰ هزار ريال رسيده است. 
***
با تمام اين اوصاف، هنوز زمان زيادي باقي مانده است تا هنرهاي نمايشي ايران به قوام و دوام برسد و پاي ثابت پيدا کند. اين رقم‌ها گرچه اميدوارکننده است اما بايد منتظر ماند و ديد که مي‌شود اين روند را با نيروهاي جوان تئاتري ادامه داد يا دوباره با رکود تئاتر مواجه خواهيم شد و منتظر يک تئاتر ميلياردي ديگر مي‌مانيم. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.