کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
ترامپ به‌دنبال برهم‌زدن دوستي ايران و روسيه است
ديپلماسي چندسطحي ايران با مصر
معادله چهارمجهولي اصول‌گرايان
دیدم دارند مي‌خورند و مي‌برند، آمدم!
علم‌الهدي از خراسان تا خوزستان
قول خود به مردم خوزستان را عمل مي‌کنيم
بازار گرم ميتينگ‌ها
گذر 30 ساله عُمر در سلفي‌هاي روزانه
امانت‌هايي که دزديده مي‌شوند
مردي که لغت‌هاي ما را معني کرد
ديوار خاکستري خوشحال
نمی‌دانیم کجا مقصر بوده‌ایم
نوزادان دوقلو مجري مي‌شوند
درگذشت يک خبرنگار فرهنگي و سينمايي
فضانورد و پروفسور به جای فیلمساز
منظره‌سرايي پيشگامان مدرنيسم را ببينيد
مهريه در برابر حق طلاق، شدني است؟
فقط يک کره زمين داريم
مکاني: قراردادم 700 ميليون است، نه 200 ميليون
صعود المپياکوس با درخشش انصاري‌فرد
پول يک فوتباليست هزینه سه تيم زنان است
تيم ملي، هواداران پرسپوليس را هم از دست مي‌دهد؟
درمان در ایران، تکیه‌زدن بر نیروی جادو
نوزادی درآتش خطاي پزشکي سوخت
«خانه‌شهر»، تخريب نيم قرن خاطره مشترک
«لعبتک»، سفير آرزوهاي دختران بازمانده از تحصيل است
رکوردزني براي بازي با بازار مسکن
هزينه زندگي کارگران، دو برابر دستمزد
اصناف گوش به فرمان هستند
اقتصاد مقاومتي، ریاضتی نیست
اقتصاد مقاومتی یعنی کالای ایرانی بخریم
مقاومت به مفهوم انزوا نيست
ابرچالش‌هاي اقتصاد ايران در دوره پسانفتي
اقتصاد ايران در محاصره 6‌ بحران
نابرابری‌ها به انفجار رسیده‌اند
استقبال سرد مکزيکي‌ها از سفر مقامات ارشد آمريکايي
هشدار مالزي به کره‌شمالي: سفيرتان اخراج مي‌شود
دستپاچگی اردوغان برای رسیدن به ترامپ
براي ا‌ولین‌بار مخالفان و نمايندگان اسد با هم نشستند
ايران نمي‌تواند فقط نظاره‌گر ترکيه باشد
سرزنش آيندگان در برابر منافع ملي
بدون شرح
حکایت ائتلاف نامیمون ضدایرانی
احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
شکایت از عضو هیئت علمی، شخصی بود
از ترک تحصيل تا درخشش روي پرده سينما
«تايتانيک»، نگين عشق در سينما
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
حضور وزير اقتصاد براي پاسخگویی درباره حساب‌هاي قوه قضائيه
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
روحاني: اسرائيل برخي رهبران غربي را گروگان گرفته است
آيا پاکستان از آغوش عربستان دل مي‌کند؟
ايران، محور تقابل جهان اسلام با رژيم صهيونيستي
تسهيلات رونق توليد از ۱۵ هزار ميليارد تومان گذشت
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
اولويت دولت در سال 96، رفع موانع سرمايه‌گذاري است
گزينه ادغام بانک‌ها روي ميز بانک مرکزي
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
شيطنت ممنوع!
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
«لعبتک»، سفير آرزوهاي دختران بازمانده از تحصيل است
هزينه زندگي کارگران، دو برابر دستمزد
نوزادی درآتش خطاي پزشکي سوخت
فقط يک کره زمين داريم
پول يک فوتباليست هزینه سه تيم زنان است
معادله چهارمجهولي اصول‌گرايان
شکایت از عضو هیئت علمی، شخصی بود
«تايتانيک»، نگين عشق در سينما
روحاني: اسرائيل برخي رهبران غربي را گروگان گرفته است
ضررهاي انحصارطلبي يک سامانه به تيم سرخ
ايران، محور تقابل جهان اسلام با رژيم صهيونيستي
گزينه ادغام بانک‌ها روي ميز بانک مرکزي
از ترک تحصيل تا درخشش روي پرده سينما
حضور وزير اقتصاد براي پاسخگویی درباره حساب‌هاي قوه قضائيه
کابوس پرونده نيکولوفسکي در دوره شما بود آقاي دادکان
حکایت ائتلاف نامیمون ضدایرانی
احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر
عراقي‌ها، نگران از ترامپ
تسهيلات رونق توليد از ۱۵ هزار ميليارد تومان گذشت
تيم ملي، هواداران پرسپوليس را هم از دست مي‌دهد؟
آيا پاکستان از آغوش عربستان دل مي‌کند؟
کلماتی برای کودکان‌کار
اولويت دولت در سال 96، رفع موانع سرمايه‌گذاري است
ترامپ هيولا، خيلي هم بد نيست
اپرا؛ شکل تکامل‌یافته تعزیه
چرا من مي‌بارد
اروميه خسته بود
مردي که لغت‌هاي ما را معني کرد
متيس در بغداد به العبادي اطمينان داد
بدون شرح
به فردا نگاه کنيد
علم‌الهدي از خراسان تا خوزستان
اعتراض جمعي هنرمندان؛ با ياد فرهادي و عليه ترامپ
اقتصاد ايران در محاصره 6‌ بحران
آغاز کلاه‌قرمزي 96 از 30 اسفند
فضانورد و پروفسور به جای فیلمساز
قول خود به مردم خوزستان را عمل مي‌کنيم
ديپلماسي چندسطحي ايران با مصر
بازار گرم ميتينگ‌ها
درمان در ایران، تکیه‌زدن بر نیروی جادو
«خانه‌شهر»، تخريب نيم قرن خاطره مشترک
منظره‌سرايي پيشگامان مدرنيسم را ببينيد
نابرابری‌ها به انفجار رسیده‌اند
دستپاچگی اردوغان برای رسیدن به ترامپ
اقتصاد مقاومتی یعنی کالای ایرانی بخریم
ترامپ به‌دنبال برهم‌زدن دوستي ايران و روسيه است
ابرچالش‌هاي اقتصاد ايران در دوره پسانفتي
اقتصاد مقاومتي، ریاضتی نیست
ديوار خاکستري خوشحال
مهريه در برابر حق طلاق، شدني است؟
نمی‌دانیم کجا مقصر بوده‌ایم
شناسه خبر: 50335 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - 01:00
اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم
گفت‌وگو با صبا کاظمي، کارگردان فيلم «مات»:

اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم

 

پريسا ساساني: فيلم‌سينمايي «مات»، ساخته صبا کاظمي از جمله آثاري است که در گروه سينمايي «هنر و تجربه» روي پرده رفته و اثري داستان‌گو با روايتي مستندگونه بوده که در قالب يک فيلم اجتماعي مطرح شده است. درواقع، نويسنده و کارگردان فيلم «مات»، در چيدمان کاراکترها، هريک از آنها را در جست‌وجوي مدينه فاضله، روانه تهران کرده و به بهانه خانه نو، آنها را در موقعيتي خاص قرار مي‌دهد و از دل اين موقعيت، چگونگي مديريت بحران در شرايط سخت، همراه با حفظ اخلاق را پيش روي مخاطب گذاشته است. صبا کاظمي، کارگردان فيلم سينمايي «مات» معتقد است براي روايت داستان اين فيلم سينمايي، سعي کرده که بدون هيچ قضاوتي، کاراکترها را در مواجهه با بحران قرار دهد و در نهايت، اين مخاطب است که تصميم مي‌گيرد چه ذهنيتي نسبت به فیلم داشته باشد. فيلم‌سينمايي «مات» فقط در يک لوکيشن در منزلي مسکوني روايت مي‌شود و مخاطب 90 دقيقه از اين فيلم را فقط در يک لوکيشن که با دوربين روي‌دست فيلمبرداري شده است، مي‌بيند؛ گرچه در لحظاتي از فيلم، خستگي به جان تماشاگر مي‌نشيند اما کاظمي با مهندسي درست در دکوپاژ و طراحي حرکت در قاب‌بندي مناسب، ورود و خروج کاراکترها را با دقت و سنجيده کنترل کرده است. با صبا کاظمي، کارگردان فيلم‌سينمايي «مات» به‌عنوان يکي از کارگردان‌هاي جوان در عرصه سينما که با فيلم نخست خود نشان داد، مي‌تواند در سينما خوش‌آتيه باشد، گفت‌وگويي درباره کم و کيف ساخت اين اثر سينمايي انجام داده‌ايم. اين کارگردان در بخش‌هايي از صحبت‌هاي خود، به چگونگي شکل‌گيري ايده ساخت اين فيلم، نگاه منصفانه در روايت هريک از کاراکترها و نکات قابل‌توجه ديگری درباره فيلم «مات» اشاره کرد. 

فيلم «مات» اثري موقعيت‌محور بوده که نويسنده مطلب، عده‌اي جوان را در موقعيتي همسان قرار می‌دهد و در فيلم در بيان ديالوگ ازسوی کاراکترها بر جواني آنها تأکيد شده است. چه اصراري داشتيد که نسل جوان را نمايندگي کنيد؟ 
اصراري بر نمايندگي‌کردن نسل جوان نداشتم بلکه مي‌خواستم رفتار آدم‌ها را در شرايط بحران نشان دهم. 
از اين جهت مي‌گويم جوان‌گرايي چون همه افراد در معرض نمایش فیلم شما، جوان هستند و فقط اشاره شما به فردي که سني از آن گذشته، پدر دختري است که در راه رسيدن به خانه بوده و در نهايت مي‌بينيم که مخاطب، اثري از پدر دختر جوان نمي‌بيند. به‌همين‌دليل، نمايندگي این نسل فقط به نمایش درمی‌آید. 
واقعيت اين است که جدا از سن و سال کاراکترها، اولين بحث شرايط خانه بوده که ايده جذابي بود. وقتي در دل داستان رفتم، نه‌تنها اين شرايط جذابيت بيشتري پيدا کرد بلکه به‌دليل قضاوت‌هاي پي‌درپي که در خرده‌روايت‌هايي آن پيش مي‌آمد، اساسا سرنوشت آدم‌هاي داستان براي من مهم شد و سؤالي اصلي در ذهن من شکل گرفت که براساس آن سؤال پيش رفتم. 
چه سؤالي؟ 
آدم‌ها در شرايط بحراني چگونه تصميم مي‌گيرند و سعي کردم در طول نگارش داستان به سمت پاسخگويي به اين سؤال پيش بروم و در اين پاسخگويي به‌طور قطع، حفظ اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم. 
اشاره کرديد سرنوشت آدم‌هاي داستان براي شما مهم شد، آيا اين اهميت به‌دليل حفظ اخلاق بود؟ 
دقيقا؛ براي من هميشه سؤال بود که آدم‌ها در مواجهه با موقعيت‌هاي مختلف، چه واکنشي از خود نشان مي‌دهند و قطعا قرارگرفتن در موقعيتي که منفعت شخصي در آن وجود دارد، اخلاق بيش‌ازپيش مطرح مي‌شود و اين موقعيت و واکنشي که کاراکترهای فيلم نشان مي‌دادند، براي من مهم بود چون گاهي رفتارها خيلي انساني بود و گاهي هم خوي انساني افراد از بين مي‌رود و انسانيت دچار تزلزل مي‌شود. زماني که فيلمنامه را مي‌نوشتم، از آدم‌ها در موقعيت‌هاي مختلف سؤال مي‌کردم که اگر خانه‌اي که خريديد به افراد ديگر هم فروخته شده بود، چه واکنشي نشان مي‌داديد؟
پاسخ افراد، آدرس دقيقی به شما داد؟
طرح سؤال را از بازيگران فيلم شروع کردم و براساس شخصيت وجودي‌ای که داشتند، در موقعيت بازي در فيلم قرارشان دادم. 
چرا؟ 
براي من مهم بود که واکنش بازيگران در مواجهه با چنين موقعيتي، طبيعي باشد و سعي کردم با انتخاب درست کاراکترها در نقش‌ها، شرايط را براي ساخت يک فيلم مستند و رئال فراهم کنم. 
نگران قضاوت‌هاي احتمالي که درباره شما در چيدمان افراد مي‌شود، نبوديد؟ 
منصفانه به سراغ افراد رفتم و از ابتدا هم قصدم قضاوت نبود. دوربين را خيلي مستندوار به دل داستان بردم و خودم را از ماجرا بيرون از کشيدم و همين‌طور که گفتم از خصوصيت و خود واقعي بازيگران در روايت داستان بهره بردم. 
مخاطب در فيلم «مات» گرفتاري يک عده افراد مهاجرت کرده به تهران را مي‌بيند که همه دارايي خود را جمع کردند و در پايتخت، خانه خريده‌اند. چرا خانه و مسکن به معناي آرامش را انتخاب کرديد؟ 
جدا از مسکن و خانه، مقوله مهاجرت هم مهم بوده است. درواقع، با در کنار هم گذاشتن اين دو موضوع سؤال کردم که آيا اين افراد با خريد خانه دنبال آرامش بوده يا با خريد و مهاجرت در جست‌وجوي مدينه فاضله خود هستند؟ آيا اين تغيير شرايط همان چيزي است که افراد مي‌خواستند؟ در نهايت، پاسخ به مجموع اين سؤال‌ها را به عهده تماشاگران  فيلم گذاشتم.
تغيير رفتار در مواجهه با شرايط مالباختگي که در آن قرار گرفته بودند، به‌خوبي ديده مي‌شد. 
بله، همين‌طور است. درواقع، اين افراد به‌دنبال مدينه فاضله خود وارد جامعه‌اي مي‌شوند که دروغ و تزوير در آن بسيار است و در این فيلم، تغيير رفتار را مشاهده کرده و در جايي که پاي منفعت شخصي به ميان مي‌آيد، حقيقت را کتمان مي‌کنند و دست به دروغگويي مي‌زنند؛ اين تغيير رفتار به‌صورت خيلي آرام شکل مي‌گيرد و اگر کورسوي اميدي با پيداشدن دلارها مي‌بينند، به آن چنگ مي‌زنند و سعي مي‌کنند خودشان را نجات دهند. 
اشاره کرديد که از عنصر مهاجرت به معناي مدينه فاضله استفاده کرديد اما مي‌شد اين مدينه فاضله را با عناصر ديگري نيز مطرح کنيد يا حداقل یک فرد تهراني را نيز در اين مالباختگي جا مي‌داديد تا تصور شهرستاني‌بودن به معناي عام کلمه ايجاد نمي‌شد. 
 از جهت فرم کاري بايد به ساختار روايي فکر مي‌کردم و مهاجرت را زير متن داستان تعريف کردم و براي اينکه از جهت تکنيکي هم اشکالي ايجاد نکند، در ديالوگ سرباز اداره آگاهي مي‌شنويم در توضيح اين مالباختگي افراد مي‌گويد که اين کلاهبرداري‌ها بيشتر از کساني بوده که در شهرستان‌ها زندگي مي‌کردند. درواقع، اين کلاهبرداري متعلق به افرادي بود که کمتر مي‌توانستند به تهران بیايند و به خانه سر بزنند. در حقیقت، ساختار فيلم از جهت تکنيکي اين اجازه را نمي‌داد.
به‌عنوان آخرين سؤال، وضعيت اکران فيلم در گروه سينمايي «هنر و تجربه» را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ 
وضعيت اکران فيلم‌ها در نگاه کلي، خوب نيست اما به‌دليل استقبالي که از اين فيلم شده است، گروه اجرايي «هنر و تجربه»، سانس‌هاي بيشتري را به آن اختصاص داده و از اين جهت خوشحال هستم. اساسا از تشکيل گروه هنر و تجربه بسيار خرسندم زيرا کورسوي اميد براي جواني است که مي‌خواهد فيلم بسازد و اين کورسو يا به عبارت بهتر راه نجات، بزرگ‌ترين دستاورد سينمايي دولت يازدهم است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.