اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
جنگل‌های بی‌شخصیت
اهانت‌کنندگان را بشناسيم
اشتغال، پارادایم اصلي دولت آينده
از آخوند انگليسي تا آخوند آمريکايي!
پارازیت سیاسی در روز وحدت
امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي مبارزه با استکبار و نظام سلطه است
رهایی از سلطه؛ آرمان روز قدس
نقطه قوت دولت يازدهم دستگاه ديپلماسي است
توصيه‌هاي اورژانسي به مسافران تابستاني
روزشمار انتخاب جايگزين قاليباف
خطر شکست «خط قرمز» وزارت بهداشت
قطعی بودن نقص ایمنی معدن
اختلاف يک‌ماهه درمورد شروع کار شوراي شهر
شهر چهار بهار میزبان بادهای اقیانوسی
عصباني هستيم؟!
مؤسسات غيرمجاز، سنگ محک سيستم بانکي نيستند
خداحافظي با روند نزولي
83 هواپيماي جديد در راه ايران
خصوصي‌‌سازي و اصلاح نظام بانکي، اصلي‌ترين برنامه‌هاي دولت
رونق مسکن در کنار ثبات قيمت‌ها در راه است
مي‌خواهيم شما را به بهشت ببريم!
در دنياي شخصيت‌ها ساکن بشويد و نوشتن را آغاز کنيد
کاهش 20 درصدي فروش فيلم‌هاي سينمايي
کيارستمي مي‌گفت ۸۸ سالگي مثل آرم گروهبان‌هاست!
دکترا در غربت
قرارداد دوساله منتظري؛ حسن‌نيت يا...؟
شماره 10 در تمرين؛ فرشاد جايي نمي‌رود
در پرسپوليس براي رفتن هيچ‌کس عزا نمي‌گيرند
ششمي يا قهرماني؟
اي کاش «حيوان در شکمش» او را گاز بگيرد
ناامني‌هاي افغانستان نتيجه جنگ امنيتي نيابتي است
نگاره
نامرئي‌هايي که مي‌خواهند ديده شوند
آيا گرسنگي را فراموش مي‌کني
خريد مي‌کنم پس هستم
آتش‌سوزي در جنگل‌هاي جهان پیشینه طولانی دارد
70 درصد آتش‎سوزي جنگل‎هاي ايران در زاگرس رخ مي‌دهد
چرا وزراي دولت بايد با رويکرد محيط‌زيستي انتخاب شوند؟
عقب‌نشيني جنگل، پيشروي بيابان
کمبود تجهيزات مهار آتش، جان زاگرس را مي‌گيرد
تجديد حيات زاگرس دشوار است
دعوت نهادها و چهره‌هاي نظام به حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس
شبه‌کودتا در تغيير وليعهد سعودي
رئيس‌جمهوري دستور يورش کوبنده را داد
روحاني: حکومت با ولايت فرق دارد
سياري: اجازه نمي‌دهيم کسي به کشور ما تعرض کند
صيادانمان را سريع‌تر آزاد کنيد
دولت خويشتندار باشد
شيشه نازک اعتماد
رسالت خودساخته داعش
کردها غمگين خون‌هاي ريخته‌شده‌اند
کُردها عليه داعشيسم
افراد ضدکرد از آب گل‌آلود ماهي نگيرند
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
کاخ ثابت پاسال در فهرست ميراث ملي ثبت شد
اطلاعيه وزارت بهداشت درباره دوره تکميلي «پي‌اچ‌دي» آزمايشگاه
هيرکان ۳۵ روز زنده بوده است
پاهايت را جمع کن
برنج‌هايي که رنگ خون گرفت
شورا شهردار ندارد
روحاني: حکومت با ولايت فرق دارد
پاهايت را جمع کن
کردها غمگين خون‌هاي ريخته‌شده‌اند
او نمي‌داند چقدر حضور دارد
خاورميانه بحراني‌تر مي‌شود
پول نمایش می‌دهیم، پس هستیم
کردستان؛ جهنم رؤیاهای داعش است
کامل در دفاع و هافبک؛ مخوف در خط حمله
دولت خويشتندار باشد
افراد ضدکرد از آب گل‌آلود ماهي نگيرند
خداحافظي عاليجناب لينکلن
شبه‌کودتا در تغيير وليعهد سعودي
کُردها عليه داعشيسم
فناناپذيرها هم مي‌روند
عصباني هستيم؟!
رسالت خودساخته داعش
چالش حریم خصوصی در پلاژها
شورا شهردار ندارد
با نبودنش چه کنيم
آقازاده افراط؛ یک گام تا پادشاهی
تغييرات الاهلي به‌نفع پرسپوليس
صيادانمان را سريع‌تر آزاد کنيد
رونق مسکن در کنار ثبات قيمت‌ها در راه است
رئيس‌جمهوري دستور يورش کوبنده را داد
پارازیت سیاسی در روز وحدت
سياري: اجازه نمي‌دهيم کسي به کشور ما تعرض کند
طرح کارورزي کليد خورد
جنگل‌های بی‌شخصیت
نقطه قوت دولت يازدهم دستگاه ديپلماسي است
برنج‌هايي که رنگ خون گرفت
«شاهوار»، قرباني بوکسيت‌ها
هيرکان ۳۵ روز زنده بوده است
ترامپ خيلي زود مي‌فهمد که کار با عرب‌ها سخت است
دعوت نهادها و چهره‌هاي نظام به حضور گسترده در راهپيمايي روز قدس
کاخ ثابت پاسال در فهرست ميراث ملي ثبت شد
اي کاش «حيوان در شکمش» او را گاز بگيرد
دکترا در غربت
اهانت‌کنندگان را بشناسيم
در پرسپوليس براي رفتن هيچ‌کس عزا نمي‌گيرند
آيا گرسنگي را فراموش مي‌کني
شيشه نازک اعتماد
عدویی که سبب خیر می‌شود
آشفتگی بازار به ضرر واليبال ايران
حسين عليزاده: سر «دلشدگان» با علي حاتمي قهر کردم
اختلاف يک‌ماهه درمورد شروع کار شوراي شهر
قطعی بودن نقص ایمنی معدن
خريد مي‌کنم پس هستم
اطلاعيه وزارت بهداشت درباره دوره تکميلي «پي‌اچ‌دي» آزمايشگاه
محمود پاک‌نيت: «شهرزاد» بهترين کار تمام عمرم بود
تجديد حيات زاگرس دشوار است
کمبود تجهيزات مهار آتش، جان زاگرس را مي‌گيرد
از آخوند انگليسي تا آخوند آمريکايي!
به آن‌سوي دوربين فکر کن
رهایی از سلطه؛ آرمان روز قدس
مورينيو پشيمان شد، رونالدو در رئال مي‌ماند
يکسان‌سازي نرخ ارز بايد با اصلاح نظام اقتصادي اتفاق بيفتد
توقف روند تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه
ناامني‌هاي افغانستان نتيجه جنگ امنيتي نيابتي است
نگاره
روز قدس با فيلمي درباره ترور
شناسه خبر: 50335 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - 01:00
اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم
گفت‌وگو با صبا کاظمي، کارگردان فيلم «مات»:

اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم

 

پريسا ساساني: فيلم‌سينمايي «مات»، ساخته صبا کاظمي از جمله آثاري است که در گروه سينمايي «هنر و تجربه» روي پرده رفته و اثري داستان‌گو با روايتي مستندگونه بوده که در قالب يک فيلم اجتماعي مطرح شده است. درواقع، نويسنده و کارگردان فيلم «مات»، در چيدمان کاراکترها، هريک از آنها را در جست‌وجوي مدينه فاضله، روانه تهران کرده و به بهانه خانه نو، آنها را در موقعيتي خاص قرار مي‌دهد و از دل اين موقعيت، چگونگي مديريت بحران در شرايط سخت، همراه با حفظ اخلاق را پيش روي مخاطب گذاشته است. صبا کاظمي، کارگردان فيلم سينمايي «مات» معتقد است براي روايت داستان اين فيلم سينمايي، سعي کرده که بدون هيچ قضاوتي، کاراکترها را در مواجهه با بحران قرار دهد و در نهايت، اين مخاطب است که تصميم مي‌گيرد چه ذهنيتي نسبت به فیلم داشته باشد. فيلم‌سينمايي «مات» فقط در يک لوکيشن در منزلي مسکوني روايت مي‌شود و مخاطب 90 دقيقه از اين فيلم را فقط در يک لوکيشن که با دوربين روي‌دست فيلمبرداري شده است، مي‌بيند؛ گرچه در لحظاتي از فيلم، خستگي به جان تماشاگر مي‌نشيند اما کاظمي با مهندسي درست در دکوپاژ و طراحي حرکت در قاب‌بندي مناسب، ورود و خروج کاراکترها را با دقت و سنجيده کنترل کرده است. با صبا کاظمي، کارگردان فيلم‌سينمايي «مات» به‌عنوان يکي از کارگردان‌هاي جوان در عرصه سينما که با فيلم نخست خود نشان داد، مي‌تواند در سينما خوش‌آتيه باشد، گفت‌وگويي درباره کم و کيف ساخت اين اثر سينمايي انجام داده‌ايم. اين کارگردان در بخش‌هايي از صحبت‌هاي خود، به چگونگي شکل‌گيري ايده ساخت اين فيلم، نگاه منصفانه در روايت هريک از کاراکترها و نکات قابل‌توجه ديگری درباره فيلم «مات» اشاره کرد. 

فيلم «مات» اثري موقعيت‌محور بوده که نويسنده مطلب، عده‌اي جوان را در موقعيتي همسان قرار می‌دهد و در فيلم در بيان ديالوگ ازسوی کاراکترها بر جواني آنها تأکيد شده است. چه اصراري داشتيد که نسل جوان را نمايندگي کنيد؟ 
اصراري بر نمايندگي‌کردن نسل جوان نداشتم بلکه مي‌خواستم رفتار آدم‌ها را در شرايط بحران نشان دهم. 
از اين جهت مي‌گويم جوان‌گرايي چون همه افراد در معرض نمایش فیلم شما، جوان هستند و فقط اشاره شما به فردي که سني از آن گذشته، پدر دختري است که در راه رسيدن به خانه بوده و در نهايت مي‌بينيم که مخاطب، اثري از پدر دختر جوان نمي‌بيند. به‌همين‌دليل، نمايندگي این نسل فقط به نمایش درمی‌آید. 
واقعيت اين است که جدا از سن و سال کاراکترها، اولين بحث شرايط خانه بوده که ايده جذابي بود. وقتي در دل داستان رفتم، نه‌تنها اين شرايط جذابيت بيشتري پيدا کرد بلکه به‌دليل قضاوت‌هاي پي‌درپي که در خرده‌روايت‌هايي آن پيش مي‌آمد، اساسا سرنوشت آدم‌هاي داستان براي من مهم شد و سؤالي اصلي در ذهن من شکل گرفت که براساس آن سؤال پيش رفتم. 
چه سؤالي؟ 
آدم‌ها در شرايط بحراني چگونه تصميم مي‌گيرند و سعي کردم در طول نگارش داستان به سمت پاسخگويي به اين سؤال پيش بروم و در اين پاسخگويي به‌طور قطع، حفظ اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم. 
اشاره کرديد سرنوشت آدم‌هاي داستان براي شما مهم شد، آيا اين اهميت به‌دليل حفظ اخلاق بود؟ 
دقيقا؛ براي من هميشه سؤال بود که آدم‌ها در مواجهه با موقعيت‌هاي مختلف، چه واکنشي از خود نشان مي‌دهند و قطعا قرارگرفتن در موقعيتي که منفعت شخصي در آن وجود دارد، اخلاق بيش‌ازپيش مطرح مي‌شود و اين موقعيت و واکنشي که کاراکترهای فيلم نشان مي‌دادند، براي من مهم بود چون گاهي رفتارها خيلي انساني بود و گاهي هم خوي انساني افراد از بين مي‌رود و انسانيت دچار تزلزل مي‌شود. زماني که فيلمنامه را مي‌نوشتم، از آدم‌ها در موقعيت‌هاي مختلف سؤال مي‌کردم که اگر خانه‌اي که خريديد به افراد ديگر هم فروخته شده بود، چه واکنشي نشان مي‌داديد؟
پاسخ افراد، آدرس دقيقی به شما داد؟
طرح سؤال را از بازيگران فيلم شروع کردم و براساس شخصيت وجودي‌ای که داشتند، در موقعيت بازي در فيلم قرارشان دادم. 
چرا؟ 
براي من مهم بود که واکنش بازيگران در مواجهه با چنين موقعيتي، طبيعي باشد و سعي کردم با انتخاب درست کاراکترها در نقش‌ها، شرايط را براي ساخت يک فيلم مستند و رئال فراهم کنم. 
نگران قضاوت‌هاي احتمالي که درباره شما در چيدمان افراد مي‌شود، نبوديد؟ 
منصفانه به سراغ افراد رفتم و از ابتدا هم قصدم قضاوت نبود. دوربين را خيلي مستندوار به دل داستان بردم و خودم را از ماجرا بيرون از کشيدم و همين‌طور که گفتم از خصوصيت و خود واقعي بازيگران در روايت داستان بهره بردم. 
مخاطب در فيلم «مات» گرفتاري يک عده افراد مهاجرت کرده به تهران را مي‌بيند که همه دارايي خود را جمع کردند و در پايتخت، خانه خريده‌اند. چرا خانه و مسکن به معناي آرامش را انتخاب کرديد؟ 
جدا از مسکن و خانه، مقوله مهاجرت هم مهم بوده است. درواقع، با در کنار هم گذاشتن اين دو موضوع سؤال کردم که آيا اين افراد با خريد خانه دنبال آرامش بوده يا با خريد و مهاجرت در جست‌وجوي مدينه فاضله خود هستند؟ آيا اين تغيير شرايط همان چيزي است که افراد مي‌خواستند؟ در نهايت، پاسخ به مجموع اين سؤال‌ها را به عهده تماشاگران  فيلم گذاشتم.
تغيير رفتار در مواجهه با شرايط مالباختگي که در آن قرار گرفته بودند، به‌خوبي ديده مي‌شد. 
بله، همين‌طور است. درواقع، اين افراد به‌دنبال مدينه فاضله خود وارد جامعه‌اي مي‌شوند که دروغ و تزوير در آن بسيار است و در این فيلم، تغيير رفتار را مشاهده کرده و در جايي که پاي منفعت شخصي به ميان مي‌آيد، حقيقت را کتمان مي‌کنند و دست به دروغگويي مي‌زنند؛ اين تغيير رفتار به‌صورت خيلي آرام شکل مي‌گيرد و اگر کورسوي اميدي با پيداشدن دلارها مي‌بينند، به آن چنگ مي‌زنند و سعي مي‌کنند خودشان را نجات دهند. 
اشاره کرديد که از عنصر مهاجرت به معناي مدينه فاضله استفاده کرديد اما مي‌شد اين مدينه فاضله را با عناصر ديگري نيز مطرح کنيد يا حداقل یک فرد تهراني را نيز در اين مالباختگي جا مي‌داديد تا تصور شهرستاني‌بودن به معناي عام کلمه ايجاد نمي‌شد. 
 از جهت فرم کاري بايد به ساختار روايي فکر مي‌کردم و مهاجرت را زير متن داستان تعريف کردم و براي اينکه از جهت تکنيکي هم اشکالي ايجاد نکند، در ديالوگ سرباز اداره آگاهي مي‌شنويم در توضيح اين مالباختگي افراد مي‌گويد که اين کلاهبرداري‌ها بيشتر از کساني بوده که در شهرستان‌ها زندگي مي‌کردند. درواقع، اين کلاهبرداري متعلق به افرادي بود که کمتر مي‌توانستند به تهران بیايند و به خانه سر بزنند. در حقیقت، ساختار فيلم از جهت تکنيکي اين اجازه را نمي‌داد.
به‌عنوان آخرين سؤال، وضعيت اکران فيلم در گروه سينمايي «هنر و تجربه» را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ 
وضعيت اکران فيلم‌ها در نگاه کلي، خوب نيست اما به‌دليل استقبالي که از اين فيلم شده است، گروه اجرايي «هنر و تجربه»، سانس‌هاي بيشتري را به آن اختصاص داده و از اين جهت خوشحال هستم. اساسا از تشکيل گروه هنر و تجربه بسيار خرسندم زيرا کورسوي اميد براي جواني است که مي‌خواهد فيلم بسازد و اين کورسو يا به عبارت بهتر راه نجات، بزرگ‌ترين دستاورد سينمايي دولت يازدهم است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.