کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
علل اصلی خشکی دریاچه ارومیه
ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه
سرویس تماس بان رایگان است
کی‌روش: بازی با چین تقابل بزرگ من و لیپی نیست/ هواداران "آزادی" را پُر کنند
ایران مقصد گردشگران لاکچری نیست!
دیدار ایران و چین رایگان شد
۹۵ و شکستن طلسم ۱۶ ساله
خدمات سلامت محور شهرداری تهران به بیش از ۲۰۰۰ تن در هفته نخست فروردین ماه
رشد ۵درصدی مسافران ناوگان ریلی نسبت به سال قبل
اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 95 تا ۳۱ فروردین ۹۶
"حافظی" از ورود به "بهشت" انصراف داد
ادامه امدادرسانی‌ها در سیل 4 استان کشور
ایتالیایی ها با جلو کشیدن ساعت 104 میلیون یورو صرفه جویی می کنند
پنتاگون کشته شدن یک رهبر القاعده را در افغانستان تایید کرد
شناورهای گرفتار در تندباد کیش نجات یافتند
استان مرکزی پایین ترین و استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد
فیفا مدارک میزبانی ایران برای جام جهانی فوتسال را تائید کرد
بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان
جزییات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور
مسجدجامعی: به دنبال کار و استیضاح نمایشی نیستیم
احمدی‌پور عنوان کرد: نوروز بهترین مکانیزم برای تحکیم همگرایی
افزایش جذابیت سفر به خواف با اسکان در اقامتگاه‌های بوم گردی
تاج: هنوز برای رایگان کردن دیدار ایران -چین تصمیم نگرفته‌ایم
مگر مشکلات ما با آمریکا با پرونده هسته‌ای آغاز شده بود که با برجام تمام شود؟
همه قوا، نهادها و نیروهای مسلح برای تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند
ثبت نام مجدد سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۶
مجتمع پتروشیمی کردستان افتتاح شد
اعضای بدن جوان رامیانی نجات بخش زندگی هفت بیمار شد
نوروز را باید به نوروزگاه‌ها برد
امدادرسانی به بیش از ۲۵۰۰ متاثر از برف و کولاک و سیل
با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم
جشن های نوروزی ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی برگزار شد
193 اغذیه فروشی متخلف درطرح نوروزی تعطیل شد
اصولگرایان با لیست خدمت در انتخابات حاضر می‌شوند
عقب‌نشینی ترامپ از لایحه جنجالی بیمه درمانی
فهرست جاده‌های مسدود کشور در برف و باران
نرگس کلباسی تبرئه شد
سومین ایرباس پسابرجامی امروز وارد کشور می‌شود
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای شورای شهر شد
اسامی ۸۹ مصدوم تصادف زنجیره‌ای مشهد به تفکیک بیمارستان
تهران هويتي آميخته با طبيعت
نصف جهان، مرکز ردصلاحيت‌هاي انتخاباتي
در96 شگفت‌زده خواهيد شد!
تغيير و تحول در تاکسيراني
تأمین غذای بشر آینده با کمک ژنتیک
طليعه کامران از ميان ما رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود
با آواز همايون شجريان و آهنگسازي سهراب پورناظري
بعضی مرگ‌ها غیرمنتظره است
آواز خوش هزاردستان
آقاي ترامپ تا‌به‌حال گرسنه بود‌ه‌اي؟
نوروز به 31 کشور جهان مي‌رود
بوي عيدي بوي توپ، بوي کاغذ رنگي
سال کنشگري در شبکه‌هاي اجتماعي
بهار؛ آسمان پابرهنه بر زمين
خودمان را سبک نکنيم
بدون شرح
دنبال‌کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اولويت دولت در سال آينده است
امسال، سال گشايش‌ها بود؛ به فکر تفرقه نباشيم
تخريب‌ها عليه دولت، نتيجه معکوس دارد
ديده و شنيده شدن، بالاترين مطالبه فرهنگيان
ایتالیایی ها با جلو کشیدن ساعت 104 میلیون یورو صرفه جویی می کنند
جزییات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور
احمدی‌پور عنوان کرد: نوروز بهترین مکانیزم برای تحکیم همگرایی
مگر مشکلات ما با آمریکا با پرونده هسته‌ای آغاز شده بود که با برجام تمام شود؟
اصولگرایان با لیست خدمت در انتخابات حاضر می‌شوند
نرگس کلباسی تبرئه شد
مجتمع پتروشیمی کردستان افتتاح شد
نوروز را باید به نوروزگاه‌ها برد
ثبت نام مجدد سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۶
عقب‌نشینی ترامپ از لایحه جنجالی بیمه درمانی
امدادرسانی به بیش از ۲۵۰۰ متاثر از برف و کولاک و سیل
افزایش جذابیت سفر به خواف با اسکان در اقامتگاه‌های بوم گردی
فهرست جاده‌های مسدود کشور در برف و باران
با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم
جشن های نوروزی ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی برگزار شد
استان مرکزی پایین ترین و استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد
193 اغذیه فروشی متخلف درطرح نوروزی تعطیل شد
اعضای بدن جوان رامیانی نجات بخش زندگی هفت بیمار شد
تاج: هنوز برای رایگان کردن دیدار ایران -چین تصمیم نگرفته‌ایم
فیفا مدارک میزبانی ایران برای جام جهانی فوتسال را تائید کرد
پنتاگون کشته شدن یک رهبر القاعده را در افغانستان تایید کرد
همه قوا، نهادها و نیروهای مسلح برای تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند
بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان
شناورهای گرفتار در تندباد کیش نجات یافتند
مسجدجامعی: به دنبال کار و استیضاح نمایشی نیستیم
ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه
علل اصلی خشکی دریاچه ارومیه
اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 95 تا ۳۱ فروردین ۹۶
رشد ۵درصدی مسافران ناوگان ریلی نسبت به سال قبل
سرویس تماس بان رایگان است
خدمات سلامت محور شهرداری تهران به بیش از ۲۰۰۰ تن در هفته نخست فروردین ماه
۹۵ و شکستن طلسم ۱۶ ساله
ایران مقصد گردشگران لاکچری نیست!
ادامه امدادرسانی‌ها در سیل 4 استان کشور
کی‌روش: بازی با چین تقابل بزرگ من و لیپی نیست/ هواداران "آزادی" را پُر کنند
دیدار ایران و چین رایگان شد
"حافظی" از ورود به "بهشت" انصراف داد
شناسه خبر: 50335 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - 01:00
اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم
گفت‌وگو با صبا کاظمي، کارگردان فيلم «مات»:

اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم

 

پريسا ساساني: فيلم‌سينمايي «مات»، ساخته صبا کاظمي از جمله آثاري است که در گروه سينمايي «هنر و تجربه» روي پرده رفته و اثري داستان‌گو با روايتي مستندگونه بوده که در قالب يک فيلم اجتماعي مطرح شده است. درواقع، نويسنده و کارگردان فيلم «مات»، در چيدمان کاراکترها، هريک از آنها را در جست‌وجوي مدينه فاضله، روانه تهران کرده و به بهانه خانه نو، آنها را در موقعيتي خاص قرار مي‌دهد و از دل اين موقعيت، چگونگي مديريت بحران در شرايط سخت، همراه با حفظ اخلاق را پيش روي مخاطب گذاشته است. صبا کاظمي، کارگردان فيلم سينمايي «مات» معتقد است براي روايت داستان اين فيلم سينمايي، سعي کرده که بدون هيچ قضاوتي، کاراکترها را در مواجهه با بحران قرار دهد و در نهايت، اين مخاطب است که تصميم مي‌گيرد چه ذهنيتي نسبت به فیلم داشته باشد. فيلم‌سينمايي «مات» فقط در يک لوکيشن در منزلي مسکوني روايت مي‌شود و مخاطب 90 دقيقه از اين فيلم را فقط در يک لوکيشن که با دوربين روي‌دست فيلمبرداري شده است، مي‌بيند؛ گرچه در لحظاتي از فيلم، خستگي به جان تماشاگر مي‌نشيند اما کاظمي با مهندسي درست در دکوپاژ و طراحي حرکت در قاب‌بندي مناسب، ورود و خروج کاراکترها را با دقت و سنجيده کنترل کرده است. با صبا کاظمي، کارگردان فيلم‌سينمايي «مات» به‌عنوان يکي از کارگردان‌هاي جوان در عرصه سينما که با فيلم نخست خود نشان داد، مي‌تواند در سينما خوش‌آتيه باشد، گفت‌وگويي درباره کم و کيف ساخت اين اثر سينمايي انجام داده‌ايم. اين کارگردان در بخش‌هايي از صحبت‌هاي خود، به چگونگي شکل‌گيري ايده ساخت اين فيلم، نگاه منصفانه در روايت هريک از کاراکترها و نکات قابل‌توجه ديگری درباره فيلم «مات» اشاره کرد. 

فيلم «مات» اثري موقعيت‌محور بوده که نويسنده مطلب، عده‌اي جوان را در موقعيتي همسان قرار می‌دهد و در فيلم در بيان ديالوگ ازسوی کاراکترها بر جواني آنها تأکيد شده است. چه اصراري داشتيد که نسل جوان را نمايندگي کنيد؟ 
اصراري بر نمايندگي‌کردن نسل جوان نداشتم بلکه مي‌خواستم رفتار آدم‌ها را در شرايط بحران نشان دهم. 
از اين جهت مي‌گويم جوان‌گرايي چون همه افراد در معرض نمایش فیلم شما، جوان هستند و فقط اشاره شما به فردي که سني از آن گذشته، پدر دختري است که در راه رسيدن به خانه بوده و در نهايت مي‌بينيم که مخاطب، اثري از پدر دختر جوان نمي‌بيند. به‌همين‌دليل، نمايندگي این نسل فقط به نمایش درمی‌آید. 
واقعيت اين است که جدا از سن و سال کاراکترها، اولين بحث شرايط خانه بوده که ايده جذابي بود. وقتي در دل داستان رفتم، نه‌تنها اين شرايط جذابيت بيشتري پيدا کرد بلکه به‌دليل قضاوت‌هاي پي‌درپي که در خرده‌روايت‌هايي آن پيش مي‌آمد، اساسا سرنوشت آدم‌هاي داستان براي من مهم شد و سؤالي اصلي در ذهن من شکل گرفت که براساس آن سؤال پيش رفتم. 
چه سؤالي؟ 
آدم‌ها در شرايط بحراني چگونه تصميم مي‌گيرند و سعي کردم در طول نگارش داستان به سمت پاسخگويي به اين سؤال پيش بروم و در اين پاسخگويي به‌طور قطع، حفظ اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم. 
اشاره کرديد سرنوشت آدم‌هاي داستان براي شما مهم شد، آيا اين اهميت به‌دليل حفظ اخلاق بود؟ 
دقيقا؛ براي من هميشه سؤال بود که آدم‌ها در مواجهه با موقعيت‌هاي مختلف، چه واکنشي از خود نشان مي‌دهند و قطعا قرارگرفتن در موقعيتي که منفعت شخصي در آن وجود دارد، اخلاق بيش‌ازپيش مطرح مي‌شود و اين موقعيت و واکنشي که کاراکترهای فيلم نشان مي‌دادند، براي من مهم بود چون گاهي رفتارها خيلي انساني بود و گاهي هم خوي انساني افراد از بين مي‌رود و انسانيت دچار تزلزل مي‌شود. زماني که فيلمنامه را مي‌نوشتم، از آدم‌ها در موقعيت‌هاي مختلف سؤال مي‌کردم که اگر خانه‌اي که خريديد به افراد ديگر هم فروخته شده بود، چه واکنشي نشان مي‌داديد؟
پاسخ افراد، آدرس دقيقی به شما داد؟
طرح سؤال را از بازيگران فيلم شروع کردم و براساس شخصيت وجودي‌ای که داشتند، در موقعيت بازي در فيلم قرارشان دادم. 
چرا؟ 
براي من مهم بود که واکنش بازيگران در مواجهه با چنين موقعيتي، طبيعي باشد و سعي کردم با انتخاب درست کاراکترها در نقش‌ها، شرايط را براي ساخت يک فيلم مستند و رئال فراهم کنم. 
نگران قضاوت‌هاي احتمالي که درباره شما در چيدمان افراد مي‌شود، نبوديد؟ 
منصفانه به سراغ افراد رفتم و از ابتدا هم قصدم قضاوت نبود. دوربين را خيلي مستندوار به دل داستان بردم و خودم را از ماجرا بيرون از کشيدم و همين‌طور که گفتم از خصوصيت و خود واقعي بازيگران در روايت داستان بهره بردم. 
مخاطب در فيلم «مات» گرفتاري يک عده افراد مهاجرت کرده به تهران را مي‌بيند که همه دارايي خود را جمع کردند و در پايتخت، خانه خريده‌اند. چرا خانه و مسکن به معناي آرامش را انتخاب کرديد؟ 
جدا از مسکن و خانه، مقوله مهاجرت هم مهم بوده است. درواقع، با در کنار هم گذاشتن اين دو موضوع سؤال کردم که آيا اين افراد با خريد خانه دنبال آرامش بوده يا با خريد و مهاجرت در جست‌وجوي مدينه فاضله خود هستند؟ آيا اين تغيير شرايط همان چيزي است که افراد مي‌خواستند؟ در نهايت، پاسخ به مجموع اين سؤال‌ها را به عهده تماشاگران  فيلم گذاشتم.
تغيير رفتار در مواجهه با شرايط مالباختگي که در آن قرار گرفته بودند، به‌خوبي ديده مي‌شد. 
بله، همين‌طور است. درواقع، اين افراد به‌دنبال مدينه فاضله خود وارد جامعه‌اي مي‌شوند که دروغ و تزوير در آن بسيار است و در این فيلم، تغيير رفتار را مشاهده کرده و در جايي که پاي منفعت شخصي به ميان مي‌آيد، حقيقت را کتمان مي‌کنند و دست به دروغگويي مي‌زنند؛ اين تغيير رفتار به‌صورت خيلي آرام شکل مي‌گيرد و اگر کورسوي اميدي با پيداشدن دلارها مي‌بينند، به آن چنگ مي‌زنند و سعي مي‌کنند خودشان را نجات دهند. 
اشاره کرديد که از عنصر مهاجرت به معناي مدينه فاضله استفاده کرديد اما مي‌شد اين مدينه فاضله را با عناصر ديگري نيز مطرح کنيد يا حداقل یک فرد تهراني را نيز در اين مالباختگي جا مي‌داديد تا تصور شهرستاني‌بودن به معناي عام کلمه ايجاد نمي‌شد. 
 از جهت فرم کاري بايد به ساختار روايي فکر مي‌کردم و مهاجرت را زير متن داستان تعريف کردم و براي اينکه از جهت تکنيکي هم اشکالي ايجاد نکند، در ديالوگ سرباز اداره آگاهي مي‌شنويم در توضيح اين مالباختگي افراد مي‌گويد که اين کلاهبرداري‌ها بيشتر از کساني بوده که در شهرستان‌ها زندگي مي‌کردند. درواقع، اين کلاهبرداري متعلق به افرادي بود که کمتر مي‌توانستند به تهران بیايند و به خانه سر بزنند. در حقیقت، ساختار فيلم از جهت تکنيکي اين اجازه را نمي‌داد.
به‌عنوان آخرين سؤال، وضعيت اکران فيلم در گروه سينمايي «هنر و تجربه» را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ 
وضعيت اکران فيلم‌ها در نگاه کلي، خوب نيست اما به‌دليل استقبالي که از اين فيلم شده است، گروه اجرايي «هنر و تجربه»، سانس‌هاي بيشتري را به آن اختصاص داده و از اين جهت خوشحال هستم. اساسا از تشکيل گروه هنر و تجربه بسيار خرسندم زيرا کورسوي اميد براي جواني است که مي‌خواهد فيلم بسازد و اين کورسو يا به عبارت بهتر راه نجات، بزرگ‌ترين دستاورد سينمايي دولت يازدهم است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.