اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه طراحی سایت ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
با عملکرد بهينه، قدردان پيروزي‌ها باشيم
مغايرتي در بازشماري آرا مشاهده نشد
مطهري: ترامپ نگاهي اقتصادي به مسائل جهان دارد
رقص شمشيربرای مبارزه با تروريسم!
ايران با انتخابات اخير در دنيا سربلند شد
بايد به خرد جمعي و فهم مردم اعتماد کنيم
به وعده‌هايم عمل مي‌کنم
تبديل شهرها به آلبوم عکس کانديداها
دلهره بی‌آبی
اخاذي سياه
پنجره سرنوشت‌ساز
شوراي چهارم، اسير حواشي
تورم خانوار روستايي به 8,1 درصد رسيد
آغاز پرداخت قسط‌هاي بانکي بدون تحویل خانه
کاهش قيمت در بازار طلاي سياه پيش از نشست اوپکي‌ها
اولتيماتوم براي بنگاه‌داري بانک‌ها
يک بام و دو هواي کاهش نرخ سود بانکي
«رهايي از بهشت» نامزد کسب جايزه در بخش انيميشن بازار کن
سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات راه‌اندازي شد
نمايش آخرين فيلم کيارستمي در کن
فتح خرمشهر، دستمايه فيلمسازان
تحقق آرزوي علي معلم بعد از رفتنش
شوک‌هاي ترامپ
ترامپ براي مذاکرات صلح، طرح جديدي ارائه مي‌دهد
حادثه تروريستي‌اي که ترزا مي را لرزاند
خيز بلند چين براي تصاحب اروپا
دومين آقاي گلي متوالي براي «هري کين»
11 ستاره ضعيف اروپا
نبرد برنده‌‌هاي روز اول
عمر عبدالرحمان؛ ستاره‌اي که در آزادي اسير شد
نگاره
جوانانه و لذتبخش
روزهاي ازيادرفته
موج و تنهايي و فراموشي
زنجيرها پيش از ما شکسته خواهند شد
موسيقي خون
جمعيت هيأت‌هاي مؤتلفه اسلامي تشکيل شد
مجاهدين خلق 2 مستشار آمريکايي را ترور کرد
ترور رفسنجاني در زمان بدي بود
ايالات متحده اعلام کرد نمي‌تواند ارتش ايران را کنترل کند
نخست‌وزير با من مناظره نکرد
حرف‌هايم را سانسور کردند آرا کم شد
هر روز صبح انصراف مي‌دادم
مشکلی برای شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وجود ندارد
در رگ تاک
قاليباف، رئيسي را به قربانگاه برد
هيچ جناح، ‌تفکر و ايده‌اي قابل حذف نيست
مسير تعامل ايران و غرب، با «شيخ ديپلمات»
ايران اهميتي به همگرايي آمريکا و اعراب نمي‌دهد
اولويت دولت چيست؟
تعيين تکليف رئيس و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت تا خرداد
شوراي نگهبان تخلفات انتخاباتي را رد کرد
افتخار مي‌کنم که با لباس رفتگري وارد شوراي شهر شده‌ام
تکليف وعده‌هايي که نامزدهاي بازنده انتخابات دادند، چه مي‌شود؟
گردشگري؛ صنعتي پر‌ظرفيت اما کم‌رونق
صد درصد زنانه
سوختگي۱۰۰درصدی ۳ کارگر
415 کرسی شورای شهر برای زنان سیستان و بلوچستانی
شيوع بالاي ابتلا به ام‌اس در سال‌هاي اخير
حامد همايون، خواننده تيتراژ برنامه رمضاني شبکه يک سيما
خون رنگین حسینیه ارشاد
اين مردم متخصص مي‌خواهند، نه چهره
بوي توطئه
شيوع بالاي ابتلا به ام‌اس در سال‌هاي اخير
مرگ نوزاد 3 روزه به‌دليل خطای پزشکی
«ديپلماسي»، دليل پيروزي روحاني در انتخابات
صد درصد زنانه
فصل تغییرکابينه
شوراي نگهبان تخلفات انتخاباتي را رد کرد
اين پايان راه نيست
همه‌ رکورد‌هاي شوراي پنجم
خصوصي‌سازي واقعي اجرا شود
رأي به عقلانيت
415 کرسی شورای شهر برای زنان سیستان و بلوچستانی
قرار گرفتن گران‌ترين اراضي روي خطرناک‌ترين گسل‌ها
پيام متفاوت محمد هاشمي به مناسبت انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي روحاني
پایان رویارویی در شوراها
آنها از شما باج مي‌گيرند
کابینه شجاع؛ مطالبه تحول‌خواهان
8 پرش تا هيجاني به نام بازي
تنها در «خانه»
سرکشی قیمت‌ها در آستانه ماه مبارک رمضان
نه به عدالت نمايشي
آيين نقدنويسي در هنرهاي تجسمي
بودجه مسکن حمايتي در خرداد ابلاغ مي‌شود
چرا ترامپ به روحاني پيام تبريک نفرستاد؟
جلوگيري از شمارش‌ معکوس
آوارگان ثانيه‌اي، هموطن‌هاي‌ غريبه
تعيين تکليف رئيس و اعضاي مجمع تشخيص مصلحت تا خرداد
75 درصد از استان‌ها، وضعيت نامناسبي دارند
استقلال تهران- العين امارات؛ بي«اميد» اما «اميدوار»
اداي دين به مادر آموزش‌وپرورش نوين ايران در تالار وحدت
ورود به بهشت در هزار خم رؤیایی
درباره گراني گوشت، برنج و حبوبات توضيح دهيد
تلاش عربستان براي دیده‌شدن
رفتارهاي سالم يا روش‌هاي پيشگيرانه
قاليباف، رئيسي را به قربانگاه برد
مجمع فدراسيون شطرنج از رئيس سؤال کند
85 سال عمري که يک روزش هدر نرفت
ويکي‌ليکس هميشه بچه بدي مي‌ماند
نخستين سلفي قاجارها را در کاخ گلستان ببينيد
اعتياد مشکل اصلي ١٧٠ کشور است
سوختگي۱۰۰درصدی ۳ کارگر
جان جواني
ايران اهميتي به همگرايي آمريکا و اعراب نمي‌دهد
نگاره
سايه وحشت «بيگانه» بر سينماهاي آمريکا
حامد همايون، خواننده تيتراژ برنامه رمضاني شبکه يک سيما
آیين‌هاي عجيب از گوشه‌وکنار ايران
اقدامات شهرداري براي مقابله با مگس‌هاي سفيد کافي نیست
کشورهاي عربي در انتظار موعد جهنمي
يزداني: بد کار نکردم
جاده شهداد به نهبندان
همين چند سال پيش
نگاره
هيچ جناح، ‌تفکر و ايده‌اي قابل حذف نيست
4 ميليون، پاداش شگفتي
خودشيريني‌هاي عربستان براي بهره‌برداري از سفر ترامپ
غریزه یا وظیفه
پيمانکاران ۱۰ هزار ميليارد تومان از دولت طلبکار هستند
شناسه خبر: 50335 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - 01:00
اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم
گفت‌وگو با صبا کاظمي، کارگردان فيلم «مات»:

اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم

 

پريسا ساساني: فيلم‌سينمايي «مات»، ساخته صبا کاظمي از جمله آثاري است که در گروه سينمايي «هنر و تجربه» روي پرده رفته و اثري داستان‌گو با روايتي مستندگونه بوده که در قالب يک فيلم اجتماعي مطرح شده است. درواقع، نويسنده و کارگردان فيلم «مات»، در چيدمان کاراکترها، هريک از آنها را در جست‌وجوي مدينه فاضله، روانه تهران کرده و به بهانه خانه نو، آنها را در موقعيتي خاص قرار مي‌دهد و از دل اين موقعيت، چگونگي مديريت بحران در شرايط سخت، همراه با حفظ اخلاق را پيش روي مخاطب گذاشته است. صبا کاظمي، کارگردان فيلم سينمايي «مات» معتقد است براي روايت داستان اين فيلم سينمايي، سعي کرده که بدون هيچ قضاوتي، کاراکترها را در مواجهه با بحران قرار دهد و در نهايت، اين مخاطب است که تصميم مي‌گيرد چه ذهنيتي نسبت به فیلم داشته باشد. فيلم‌سينمايي «مات» فقط در يک لوکيشن در منزلي مسکوني روايت مي‌شود و مخاطب 90 دقيقه از اين فيلم را فقط در يک لوکيشن که با دوربين روي‌دست فيلمبرداري شده است، مي‌بيند؛ گرچه در لحظاتي از فيلم، خستگي به جان تماشاگر مي‌نشيند اما کاظمي با مهندسي درست در دکوپاژ و طراحي حرکت در قاب‌بندي مناسب، ورود و خروج کاراکترها را با دقت و سنجيده کنترل کرده است. با صبا کاظمي، کارگردان فيلم‌سينمايي «مات» به‌عنوان يکي از کارگردان‌هاي جوان در عرصه سينما که با فيلم نخست خود نشان داد، مي‌تواند در سينما خوش‌آتيه باشد، گفت‌وگويي درباره کم و کيف ساخت اين اثر سينمايي انجام داده‌ايم. اين کارگردان در بخش‌هايي از صحبت‌هاي خود، به چگونگي شکل‌گيري ايده ساخت اين فيلم، نگاه منصفانه در روايت هريک از کاراکترها و نکات قابل‌توجه ديگری درباره فيلم «مات» اشاره کرد. 

فيلم «مات» اثري موقعيت‌محور بوده که نويسنده مطلب، عده‌اي جوان را در موقعيتي همسان قرار می‌دهد و در فيلم در بيان ديالوگ ازسوی کاراکترها بر جواني آنها تأکيد شده است. چه اصراري داشتيد که نسل جوان را نمايندگي کنيد؟ 
اصراري بر نمايندگي‌کردن نسل جوان نداشتم بلکه مي‌خواستم رفتار آدم‌ها را در شرايط بحران نشان دهم. 
از اين جهت مي‌گويم جوان‌گرايي چون همه افراد در معرض نمایش فیلم شما، جوان هستند و فقط اشاره شما به فردي که سني از آن گذشته، پدر دختري است که در راه رسيدن به خانه بوده و در نهايت مي‌بينيم که مخاطب، اثري از پدر دختر جوان نمي‌بيند. به‌همين‌دليل، نمايندگي این نسل فقط به نمایش درمی‌آید. 
واقعيت اين است که جدا از سن و سال کاراکترها، اولين بحث شرايط خانه بوده که ايده جذابي بود. وقتي در دل داستان رفتم، نه‌تنها اين شرايط جذابيت بيشتري پيدا کرد بلکه به‌دليل قضاوت‌هاي پي‌درپي که در خرده‌روايت‌هايي آن پيش مي‌آمد، اساسا سرنوشت آدم‌هاي داستان براي من مهم شد و سؤالي اصلي در ذهن من شکل گرفت که براساس آن سؤال پيش رفتم. 
چه سؤالي؟ 
آدم‌ها در شرايط بحراني چگونه تصميم مي‌گيرند و سعي کردم در طول نگارش داستان به سمت پاسخگويي به اين سؤال پيش بروم و در اين پاسخگويي به‌طور قطع، حفظ اخلاق را سرلوحه روايت داستان قرار دادم. 
اشاره کرديد سرنوشت آدم‌هاي داستان براي شما مهم شد، آيا اين اهميت به‌دليل حفظ اخلاق بود؟ 
دقيقا؛ براي من هميشه سؤال بود که آدم‌ها در مواجهه با موقعيت‌هاي مختلف، چه واکنشي از خود نشان مي‌دهند و قطعا قرارگرفتن در موقعيتي که منفعت شخصي در آن وجود دارد، اخلاق بيش‌ازپيش مطرح مي‌شود و اين موقعيت و واکنشي که کاراکترهای فيلم نشان مي‌دادند، براي من مهم بود چون گاهي رفتارها خيلي انساني بود و گاهي هم خوي انساني افراد از بين مي‌رود و انسانيت دچار تزلزل مي‌شود. زماني که فيلمنامه را مي‌نوشتم، از آدم‌ها در موقعيت‌هاي مختلف سؤال مي‌کردم که اگر خانه‌اي که خريديد به افراد ديگر هم فروخته شده بود، چه واکنشي نشان مي‌داديد؟
پاسخ افراد، آدرس دقيقی به شما داد؟
طرح سؤال را از بازيگران فيلم شروع کردم و براساس شخصيت وجودي‌ای که داشتند، در موقعيت بازي در فيلم قرارشان دادم. 
چرا؟ 
براي من مهم بود که واکنش بازيگران در مواجهه با چنين موقعيتي، طبيعي باشد و سعي کردم با انتخاب درست کاراکترها در نقش‌ها، شرايط را براي ساخت يک فيلم مستند و رئال فراهم کنم. 
نگران قضاوت‌هاي احتمالي که درباره شما در چيدمان افراد مي‌شود، نبوديد؟ 
منصفانه به سراغ افراد رفتم و از ابتدا هم قصدم قضاوت نبود. دوربين را خيلي مستندوار به دل داستان بردم و خودم را از ماجرا بيرون از کشيدم و همين‌طور که گفتم از خصوصيت و خود واقعي بازيگران در روايت داستان بهره بردم. 
مخاطب در فيلم «مات» گرفتاري يک عده افراد مهاجرت کرده به تهران را مي‌بيند که همه دارايي خود را جمع کردند و در پايتخت، خانه خريده‌اند. چرا خانه و مسکن به معناي آرامش را انتخاب کرديد؟ 
جدا از مسکن و خانه، مقوله مهاجرت هم مهم بوده است. درواقع، با در کنار هم گذاشتن اين دو موضوع سؤال کردم که آيا اين افراد با خريد خانه دنبال آرامش بوده يا با خريد و مهاجرت در جست‌وجوي مدينه فاضله خود هستند؟ آيا اين تغيير شرايط همان چيزي است که افراد مي‌خواستند؟ در نهايت، پاسخ به مجموع اين سؤال‌ها را به عهده تماشاگران  فيلم گذاشتم.
تغيير رفتار در مواجهه با شرايط مالباختگي که در آن قرار گرفته بودند، به‌خوبي ديده مي‌شد. 
بله، همين‌طور است. درواقع، اين افراد به‌دنبال مدينه فاضله خود وارد جامعه‌اي مي‌شوند که دروغ و تزوير در آن بسيار است و در این فيلم، تغيير رفتار را مشاهده کرده و در جايي که پاي منفعت شخصي به ميان مي‌آيد، حقيقت را کتمان مي‌کنند و دست به دروغگويي مي‌زنند؛ اين تغيير رفتار به‌صورت خيلي آرام شکل مي‌گيرد و اگر کورسوي اميدي با پيداشدن دلارها مي‌بينند، به آن چنگ مي‌زنند و سعي مي‌کنند خودشان را نجات دهند. 
اشاره کرديد که از عنصر مهاجرت به معناي مدينه فاضله استفاده کرديد اما مي‌شد اين مدينه فاضله را با عناصر ديگري نيز مطرح کنيد يا حداقل یک فرد تهراني را نيز در اين مالباختگي جا مي‌داديد تا تصور شهرستاني‌بودن به معناي عام کلمه ايجاد نمي‌شد. 
 از جهت فرم کاري بايد به ساختار روايي فکر مي‌کردم و مهاجرت را زير متن داستان تعريف کردم و براي اينکه از جهت تکنيکي هم اشکالي ايجاد نکند، در ديالوگ سرباز اداره آگاهي مي‌شنويم در توضيح اين مالباختگي افراد مي‌گويد که اين کلاهبرداري‌ها بيشتر از کساني بوده که در شهرستان‌ها زندگي مي‌کردند. درواقع، اين کلاهبرداري متعلق به افرادي بود که کمتر مي‌توانستند به تهران بیايند و به خانه سر بزنند. در حقیقت، ساختار فيلم از جهت تکنيکي اين اجازه را نمي‌داد.
به‌عنوان آخرين سؤال، وضعيت اکران فيلم در گروه سينمايي «هنر و تجربه» را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ 
وضعيت اکران فيلم‌ها در نگاه کلي، خوب نيست اما به‌دليل استقبالي که از اين فيلم شده است، گروه اجرايي «هنر و تجربه»، سانس‌هاي بيشتري را به آن اختصاص داده و از اين جهت خوشحال هستم. اساسا از تشکيل گروه هنر و تجربه بسيار خرسندم زيرا کورسوي اميد براي جواني است که مي‌خواهد فيلم بسازد و اين کورسو يا به عبارت بهتر راه نجات، بزرگ‌ترين دستاورد سينمايي دولت يازدهم است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.