کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
پلاسکو حکايت مدرنيته ايراني است
نگاهي به 4 سطح فضاي سياسي ايران
جان دوباره نئوکان‌ها پس از روي‌کارآمدن ترامپ
شهروند- خبرنگار
اصلاح‌طلبان: شهرداري مقصر است؛ اصول‌گرايان: تذکر داده شد
آگهي براي دعوت
تکذیب‌ها، آواری بر اخبار پلاسکو
احیای روانی آتش‌به‌جان‌ها
کابوس پلاسکو وارد پنجمین روز شد
حکم اعدام به بابک زنجاني ابلاغ شد
اولتيماتوم به منصوريان نتيجه داد
پیروزی؛ واجب‌تر از نان شب
شماره 10 منم؛ يک زن، نه يک مرد
حالا فدرر و نادال را ببينيد
بنيامين نتانياهو از ترامپ درباره ايران چه مي‌خواهد؟
شگفت‌زده‌شان می‌کنیم
آستانه صلح
مادرم راه برگشت به خانه را مي‌داند
2 ثانيه براي يک کودک تنها
پوپوليسم بايد متوقف شود
ما بلد نيستيم با تو بجنگيم، خودت نيا
اولويت با کشتي‌هاي ايراني است
جشنواره گاف‌ها
«تصوير سال» تحت‌تأثير تصاوير «پلاسکو»
محمد رحمانيان: تئاتر نسبتي با محافظه‌کاري ندارد
بازيگران هاليوود در تظاهرات ضدترامپ
صرافی‌ها تا اسفند ساماندهی شوند
ورود نارنگي قاچاق پاکستان با قيمت کيلويي ۷ هزار تومان
بانک‌ها نمي‌توانند تسهيلات جديد بدهند
بسته حمايت از کسبه ساختمان پلاسکو نهايي شد
رقابت ايران و عربستان در موصل
تظاهرات ضدترامپ در نخستين روز کاري‌اش
نشست آستانه با تمرکز بر آتش‌بس
به بهبود روابط ايران و عربستان اميدوار باشيم؟
گلايه مديرعامل تراکتورسازي از ارسال نشدن پيامک به هواداران تيمش
عابديني: فوتبال ورشکسته به هر کاري تن مي‌دهد
گردنه‌ سامانه‌ها
رؤياي خيس
ترافیک
استعفايي براي اهرم فشار و غرامتي که بايد پرداخت شود
مردم عشق را مي‌فهمند
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
سر ما چي اومده؟
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
جان یک انسان قابل جبران نیست
اردوگاه‌هاي قرباني‌ساز
جان انسان سیری چند؟!
سومين جلسه کميته علمي کنفرانس مديريت يکپارچه شهري برگزار شد
حافظي: فقط 21,5 ميليارد داده‌اند
آوار بدهي و بيکاري
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
روحاني: ايمن‌سازي زندگي مردم، جزء حقوق شهروندي است
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
مغايرت 5 مصوبه مجلس در برنامه ششم با سياست‌هاي کلي نظام
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
تأسيس کميته دائم ضدايراني در اتحاديه عرب
مراقب رفقاي روس باشيد
منصوريان، غزل خداحافظي را در بندر مي‌خواند؟
چرا بارسا با مسي تمديد نمي‌کند؟
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
ایستاده در غبار
علي کجاست؟ مسعود را نديدي؟
من هم پلاسکو هستم
جز شرمندگي چيزي نداريم
پلاسکو؛ هويتي که دفن شد
روايتي عيني از لحظه سقوط پلاسکو
«طهرون» دلش شکست
5 بازي سخت فقط در 22 روز
آتش‌نشانان؛ قرباني مديريت غلط
ماجراي آتش‌سوزي و اميد عباسي
قلب بازار پوشاک تهران ايستاد
عصاره ایثار شهر
حماسه‌آفريني آتش‌نشان، شهيد جواد محمدي
شهادت، آخرين مأموريت آتش‌نشان فداکار، علي قانع
ايران و ترامپ به هم رسيدند
مردم عشق را مي‌فهمند
بو، بوی سوختگی است، آتش‌نشانی کمک! اما آتش‌نشان‌ها...
کارگران همچنان مشغول کارند!
قيمت‌ها ريخت
رأی دادگاه، مصر و عربستان را از هم دور کرد
جان انسان سیری چند؟!
ابراهيم در آتش
عيدي امسال کارگران، 1,6 تا 2,4 ميليون تومان
سياست ترامپ در قبال ايران مشخص نيست
پيش‌بيني کاهش 5 ميليوني قيمت خارجي‌ها
در برابر آتش
جزئيات حادثه ريزش تونل و شهادت مهدي حاجي‌پور
آن‌قدر Refresh کنيد تا باز شود!
اتحاد بي‌سابقه اما آسيب‌پذير ايران و روسيه
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
مقصر احتمالی
برجام، پايان راهبرد تسليم و شکست ايران بود
وام مي‌دهيم، مرکز توليد موقت ايجاد مي‌کنيم
پنجشنبه سياه
لعنت به تهرانِ بدونِ تو
سبد کانديداهاي اصول‌گرا با يک زن کامل مي‌شود؟
خرق عادت
آوار بدهي و بيکاري
بيانيه پاياني براي مسلمانان روهينجا
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
جان یک انسان قابل جبران نیست
رستاک: آدم تلخي هستم
عبرت‌ها و عمل‌ها
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، شجاعت برگشتن از خطا را داشت
صدور دستور شروع انتخابات شوراها از ۲۵ اسفند
جامعه ورزش به ياد آتش‌نشانان
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
کي‌روش: آفريقا براي من مثل خانه است
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
خاورميانه پس از اوباما
مالک ساکت
ترامپ در تهران به‌دنبال ترامپ ديگري مي‌گردد
بدون ستاره و کم‌هيجان
بزرگداشت غلامرضا موسوي در جشنواره فيلم فجر
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
مراقب رفقاي روس باشيد
شکست اوباما در سياست خارجي
کودکان کار در نمايش کودکان کار
برنج در دور گراني
شناسه خبر: 50410 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - 07:48
ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري
فریدون شهبازیان به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد:

ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري

سما بابايي: فريدون شهبازيان مدتي است رهبر ارکستر ملي ايران شده است. او درحالي چوب رهبري ارکستر ملي را در دست دارد که از سنين نوجواني در ارکسترسمفونيک تهران به رهبري حشمت سنجري و بعدها فرهاد مشکات، نوازنده بود و در سال ۱۳۴۶، رهبر گروه کر و ارکسترسمفونيک راديو شد و علاوه بر آن، در ارکستر صبا و خالقي نيز نواخته است. اين ارکستر قرار بود بعد از ايام محرم و صفر به‌روی صحنه برود که به دلايلي متوقف شد و حالا قرار است با خوانندگي عليرضا افتخاري در 22 دي، در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر اجرا داشته باشد. شهبازيان درباره اين برنامه مي‌گويد: «مي‌دانيم که موسيقي ارکسترال و کلاسيک ايران، خواننده‌محور بوده و اکثر آثار آهنگسازان ميهنمان، آوازي است و به‌همين‌دليل، در رپرتوار (قطعات) ارکستر ملي ايران، آثار آوازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در کنار ديگر آثار بي‌کلام آهنگسازان اجرا مي‌شود. تمام خوانندگان ارزشمند کشورمان در کنار خوانندگان جوان با ارکستر ملي ايران همکاري خواهند کرد. کارهايي که قرار است اجرا کنيم، يکي، مجموعه «شور عشق» به آهنگسازي من و با صداي آقاي افتخاري است که سال‌ها پيش منتشر شده و کار ديگر آقاي افتخاري، به نام «نيلوفرانه» که مردم آن را بسيار دوست دارند و از آثار آقاي عباس خوشدل است. در کنار اين قطعه‌ها، آثاري نيز از استاد حسين دهلوي اجرا خواهيم کرد. افتخاري کارهايي را که قرار بود با ارکستر اجرا کنيم، به بهترين شکل ممکن در گذشته در آلبوم‌ها خوانده ‌است. زماني که «شور عشق» را ضبط مي‌کرديم، او در اصفهان ساکن بود. افتخاری در آن مدت دو، سه ماهه، مدام از اصفهان به تهران مي‌آمد و در استوديو با هم تمرين مي‌کرديم با وجود اين، در پاره‌اي از موارد باز خودشان مي‌گفتند از اين بخش راضي نيستم و بگذاريد يک‌بار ديگر کار را بخوانم. شناخت من از آقاي افتخاري به دهه 60  بازمي‌گردد که کاري را با حضور زنده‌ياد هابيل علي‌اف ضبط کرديم. او در موسيقي، سليقه مناسبي داشته و از موسيقي و صداي خود هم شناخت دارد. به‌هرصورت از نتيجه اين شناخت و آن تمرين‌ها و رفت‌وآمدها، اثري پديد آمد مانند «شور عشق» که يکي از بهترين آثار ارکسترال من بوده و بسيار هم مورد اقبال مردم قرار گرفته است. سعي مي‌کنيم در کنسرت‌هاي آينده هم بقيه آثاري را که آقاي افتخاري با آهنگسازان ديگر اجرا کرده‌اند، جمع‌آوري و اجرا کنيم.» ارکستر حالا هفته‌اي سه روز تمرين مي‌کند و هر روز تمرينشان بين سه‌تا سه ساعت و نيم طول مي‌کشد‌: «باعث افتخار من است که توانسته‌ام با حدود 60 نفر نوازنده جوان، اين ارکستر را راه‌اندازي کنم؛ نوازندگاني که همگي تحصيلات عالي دارند و بيش از 90 درصد آنان، هنرستان موسيقي را گذرانده‌ و از دانشگاه ليسانس يا فوق‌ليسانس موسيقي دريافت کرده‌اند. بسيار خوشحال هستم که در کنار اين جوانان کار مي‌کنم؛ جواناني که لطف کرده و بر من منت گذاشتند و عضو ارکستر شدند؛ البته بايد توجه داشت وقتي ارکستري تازه پا مي‌گيرد، نياز به پنج، 6 ماه تمرين مستمر دارد تا نوازنده‌ها بتوانند با هم هماهنگ شوند و يکديگر را بشناسند.»‌
او حالا بسياري از مشکلاتي را که ارکستر موسيقي ملي در زمان فرهاد فخرالديني با آن مواجه بود، ندارد: «خوشبختانه، زماني که به من پيشنهاد شد ارکستر ملي ايران را ساماندهي کنم، تأکيد بر اين بود که نوازنده‌ها مشترک نباشند. قبلا قرار بر اين بود که ارکسترسمفونيک ملي ايران تشکيل شود. اگر آن اتفاق رخ مي‌داد، نوازنده‌ها مشترک مي‌شدند و در هر دو ارکستر مي‌نواختند ولي من جزء کساني بودم که اعتقاد داشتم اگر حتي قرار است اين اتفاق رخ دهد، بايد تعداد نوازندگان به اندازه‌اي زياد باشد که اگر نوازنده‌اي اشتياق نواختن موسيقي ايراني را نداشت، ما بتوانيم از او صرف‌نظر کرده و ديگري را جايگزينش کنيم ولي درحال‌حاضر، تمام حرف اين است که نوازندگان مشترک وجود نداشته باشند و اين اتفاق نيز رخ داده است و نوازندگان ارکستر ملي ايران و ارکسترسمفونيک تهران، هر کدام در ارکسترهاي خودشان نوازندگي مي‌کنند؛ البته تغييراتي نيز در اين ميان رخ داده چون تعدادي از نوازندگان از قبل با بنياد رودکي قرارداد داشتند و ارکسترشان معلوم نبود و در اين ميان، عده‌ای از ‌ايشان با ارکستر ملي و عده‌اي با ارکستر سمفونيک همکاري دارند. فقط قرار بر اين شده است که اگر ما خواستيم قطعه‌اي را اجرا کنيم که نوازنده‌اش را نداشتيم به‌عنوان نوازنده‌ مهمان از نوازندگان ارکسترسمفونيک يا ديگر نوازندگان استفاده کنيم.»‌
قرار است در ارکستر ملي ايران، هم آثار آهنگسازان ايراني اجرا شود و هم آثار موسيقي کلاسيک که ملوديک‌تر بوده و بيشتر مي‌تواند مورد توجه مردم قرار گيرد و درواقع، آثاري است که در سبک باروک و سبک کلاسيک دسته‌بندي مي‌شود: «اين، کمک مي‌کند مردم ما با آثار موسيقي کلاسيک دنيا نيز به‌صورت امروزي آشنا شوند زيرا در همه کشورهاي دنيا مرسوم است که ارکسترهاي ملي آثار موسيقي کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا کنند؛ حتي برخي از رهبران ارکستر، تغييرهايي را هم در کارها ايجاد مي‌کنند. ما نيز همين کار را مي‌کنيم و آثار کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا خواهيم کرد.»‌ شهبازيان اميدوار است تا اين ارکستر بتواند در آينده جايگاه مناسبي پيدا کند و کنسرت‌هايي را در تهران و همچنين شهرستان‌ها و حتي خارج از کشور داشته باشد: «ارکستر ملي، ارکستري است که در تمام کشورها وجود دارد. در کشورهاي دیگر، سه نوع ارکستر وجود دارد؛ ارکسترسمفونيک که شهرداري‌ها بودجه‌ آن را تأمين مي‌کنند. ارکسترهاي فيلارمونيک که مردم علاقه‌مند به موسيقي آن را اداره مي‌کنند و معمولا ارکسترهاي فيلارمونيک در تمام دنيا برتر از ارکسترهاي سمفونيک هستند و در اين ميان، يک ارکستر ملي هم وجود دارد که ازسوی نهادهايي خصوصي اداره مي‌شود. اين ارکسترها به‌صورت فانتزي، قطعاتي را مي‌نوازند و دل‌مشغوليشان، اين است که براي کساني که دوست دارند موسيقي کلاسيک را به شکل متنوعي گوش کنند، اجرا داشته باشند. ما هم دوست داريم که کساني که شنونده‌ خوب موسيقي هستند، هم موسيقي کلاسيک را با ارکسترسمفونيک تهران تجربه کنند و هم موسيقي کلاسيک سبک و ساده‌تر را با ارکستر ملي ايران. آنچه در اجراهاي خارج از کشور اهميت دارد، اين است که بايد موسيقي ملي ارکسترال خود را براي مردم دنيا اجرا کنيم؛ موسيقي ملي ارکسترالي که برگرفته از موسيقي رديف دستگاهي ايراني و موسيقي نواحي ايران است و هيچ کشوري در دنيا مثل کشور ما به این شکل از تنوع موسيقي بومي بهره‌مند نيست.» 
او درباره چند سال اخير که عليرضا افتخاري حضور کمرنگ‌تري در فضاي موسيقي ايران داشت، افزود: در هنر و همين‌طور موسيقي، بحث عرضه و تقاضا مطرح است. بايد کسي براي صداي آقاي افتخاري، آهنگي را بنويسد تا او آن را بخواند؛ شايد چندين سال روي کاري فکر شود تا آن کار پديد‌ آيد و خواننده بتواند با بهترين کيفيت آن را بخواند. به هر روي، آقاي افتخاري هميشه براي اجرا آماده بوده‌ و اينکه در کنار ما حضور دارند، باعث خوشحالي من است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.