اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بحران تهران- رياض برنده ندارد
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
نشانه‌هاي رونق
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
نگاره
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 50410 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - 07:48
ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري
فریدون شهبازیان به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد:

ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري

سما بابايي: فريدون شهبازيان مدتي است رهبر ارکستر ملي ايران شده است. او درحالي چوب رهبري ارکستر ملي را در دست دارد که از سنين نوجواني در ارکسترسمفونيک تهران به رهبري حشمت سنجري و بعدها فرهاد مشکات، نوازنده بود و در سال ۱۳۴۶، رهبر گروه کر و ارکسترسمفونيک راديو شد و علاوه بر آن، در ارکستر صبا و خالقي نيز نواخته است. اين ارکستر قرار بود بعد از ايام محرم و صفر به‌روی صحنه برود که به دلايلي متوقف شد و حالا قرار است با خوانندگي عليرضا افتخاري در 22 دي، در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر اجرا داشته باشد. شهبازيان درباره اين برنامه مي‌گويد: «مي‌دانيم که موسيقي ارکسترال و کلاسيک ايران، خواننده‌محور بوده و اکثر آثار آهنگسازان ميهنمان، آوازي است و به‌همين‌دليل، در رپرتوار (قطعات) ارکستر ملي ايران، آثار آوازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در کنار ديگر آثار بي‌کلام آهنگسازان اجرا مي‌شود. تمام خوانندگان ارزشمند کشورمان در کنار خوانندگان جوان با ارکستر ملي ايران همکاري خواهند کرد. کارهايي که قرار است اجرا کنيم، يکي، مجموعه «شور عشق» به آهنگسازي من و با صداي آقاي افتخاري است که سال‌ها پيش منتشر شده و کار ديگر آقاي افتخاري، به نام «نيلوفرانه» که مردم آن را بسيار دوست دارند و از آثار آقاي عباس خوشدل است. در کنار اين قطعه‌ها، آثاري نيز از استاد حسين دهلوي اجرا خواهيم کرد. افتخاري کارهايي را که قرار بود با ارکستر اجرا کنيم، به بهترين شکل ممکن در گذشته در آلبوم‌ها خوانده ‌است. زماني که «شور عشق» را ضبط مي‌کرديم، او در اصفهان ساکن بود. افتخاری در آن مدت دو، سه ماهه، مدام از اصفهان به تهران مي‌آمد و در استوديو با هم تمرين مي‌کرديم با وجود اين، در پاره‌اي از موارد باز خودشان مي‌گفتند از اين بخش راضي نيستم و بگذاريد يک‌بار ديگر کار را بخوانم. شناخت من از آقاي افتخاري به دهه 60  بازمي‌گردد که کاري را با حضور زنده‌ياد هابيل علي‌اف ضبط کرديم. او در موسيقي، سليقه مناسبي داشته و از موسيقي و صداي خود هم شناخت دارد. به‌هرصورت از نتيجه اين شناخت و آن تمرين‌ها و رفت‌وآمدها، اثري پديد آمد مانند «شور عشق» که يکي از بهترين آثار ارکسترال من بوده و بسيار هم مورد اقبال مردم قرار گرفته است. سعي مي‌کنيم در کنسرت‌هاي آينده هم بقيه آثاري را که آقاي افتخاري با آهنگسازان ديگر اجرا کرده‌اند، جمع‌آوري و اجرا کنيم.» ارکستر حالا هفته‌اي سه روز تمرين مي‌کند و هر روز تمرينشان بين سه‌تا سه ساعت و نيم طول مي‌کشد‌: «باعث افتخار من است که توانسته‌ام با حدود 60 نفر نوازنده جوان، اين ارکستر را راه‌اندازي کنم؛ نوازندگاني که همگي تحصيلات عالي دارند و بيش از 90 درصد آنان، هنرستان موسيقي را گذرانده‌ و از دانشگاه ليسانس يا فوق‌ليسانس موسيقي دريافت کرده‌اند. بسيار خوشحال هستم که در کنار اين جوانان کار مي‌کنم؛ جواناني که لطف کرده و بر من منت گذاشتند و عضو ارکستر شدند؛ البته بايد توجه داشت وقتي ارکستري تازه پا مي‌گيرد، نياز به پنج، 6 ماه تمرين مستمر دارد تا نوازنده‌ها بتوانند با هم هماهنگ شوند و يکديگر را بشناسند.»‌
او حالا بسياري از مشکلاتي را که ارکستر موسيقي ملي در زمان فرهاد فخرالديني با آن مواجه بود، ندارد: «خوشبختانه، زماني که به من پيشنهاد شد ارکستر ملي ايران را ساماندهي کنم، تأکيد بر اين بود که نوازنده‌ها مشترک نباشند. قبلا قرار بر اين بود که ارکسترسمفونيک ملي ايران تشکيل شود. اگر آن اتفاق رخ مي‌داد، نوازنده‌ها مشترک مي‌شدند و در هر دو ارکستر مي‌نواختند ولي من جزء کساني بودم که اعتقاد داشتم اگر حتي قرار است اين اتفاق رخ دهد، بايد تعداد نوازندگان به اندازه‌اي زياد باشد که اگر نوازنده‌اي اشتياق نواختن موسيقي ايراني را نداشت، ما بتوانيم از او صرف‌نظر کرده و ديگري را جايگزينش کنيم ولي درحال‌حاضر، تمام حرف اين است که نوازندگان مشترک وجود نداشته باشند و اين اتفاق نيز رخ داده است و نوازندگان ارکستر ملي ايران و ارکسترسمفونيک تهران، هر کدام در ارکسترهاي خودشان نوازندگي مي‌کنند؛ البته تغييراتي نيز در اين ميان رخ داده چون تعدادي از نوازندگان از قبل با بنياد رودکي قرارداد داشتند و ارکسترشان معلوم نبود و در اين ميان، عده‌ای از ‌ايشان با ارکستر ملي و عده‌اي با ارکستر سمفونيک همکاري دارند. فقط قرار بر اين شده است که اگر ما خواستيم قطعه‌اي را اجرا کنيم که نوازنده‌اش را نداشتيم به‌عنوان نوازنده‌ مهمان از نوازندگان ارکسترسمفونيک يا ديگر نوازندگان استفاده کنيم.»‌
قرار است در ارکستر ملي ايران، هم آثار آهنگسازان ايراني اجرا شود و هم آثار موسيقي کلاسيک که ملوديک‌تر بوده و بيشتر مي‌تواند مورد توجه مردم قرار گيرد و درواقع، آثاري است که در سبک باروک و سبک کلاسيک دسته‌بندي مي‌شود: «اين، کمک مي‌کند مردم ما با آثار موسيقي کلاسيک دنيا نيز به‌صورت امروزي آشنا شوند زيرا در همه کشورهاي دنيا مرسوم است که ارکسترهاي ملي آثار موسيقي کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا کنند؛ حتي برخي از رهبران ارکستر، تغييرهايي را هم در کارها ايجاد مي‌کنند. ما نيز همين کار را مي‌کنيم و آثار کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا خواهيم کرد.»‌ شهبازيان اميدوار است تا اين ارکستر بتواند در آينده جايگاه مناسبي پيدا کند و کنسرت‌هايي را در تهران و همچنين شهرستان‌ها و حتي خارج از کشور داشته باشد: «ارکستر ملي، ارکستري است که در تمام کشورها وجود دارد. در کشورهاي دیگر، سه نوع ارکستر وجود دارد؛ ارکسترسمفونيک که شهرداري‌ها بودجه‌ آن را تأمين مي‌کنند. ارکسترهاي فيلارمونيک که مردم علاقه‌مند به موسيقي آن را اداره مي‌کنند و معمولا ارکسترهاي فيلارمونيک در تمام دنيا برتر از ارکسترهاي سمفونيک هستند و در اين ميان، يک ارکستر ملي هم وجود دارد که ازسوی نهادهايي خصوصي اداره مي‌شود. اين ارکسترها به‌صورت فانتزي، قطعاتي را مي‌نوازند و دل‌مشغوليشان، اين است که براي کساني که دوست دارند موسيقي کلاسيک را به شکل متنوعي گوش کنند، اجرا داشته باشند. ما هم دوست داريم که کساني که شنونده‌ خوب موسيقي هستند، هم موسيقي کلاسيک را با ارکسترسمفونيک تهران تجربه کنند و هم موسيقي کلاسيک سبک و ساده‌تر را با ارکستر ملي ايران. آنچه در اجراهاي خارج از کشور اهميت دارد، اين است که بايد موسيقي ملي ارکسترال خود را براي مردم دنيا اجرا کنيم؛ موسيقي ملي ارکسترالي که برگرفته از موسيقي رديف دستگاهي ايراني و موسيقي نواحي ايران است و هيچ کشوري در دنيا مثل کشور ما به این شکل از تنوع موسيقي بومي بهره‌مند نيست.» 
او درباره چند سال اخير که عليرضا افتخاري حضور کمرنگ‌تري در فضاي موسيقي ايران داشت، افزود: در هنر و همين‌طور موسيقي، بحث عرضه و تقاضا مطرح است. بايد کسي براي صداي آقاي افتخاري، آهنگي را بنويسد تا او آن را بخواند؛ شايد چندين سال روي کاري فکر شود تا آن کار پديد‌ آيد و خواننده بتواند با بهترين کيفيت آن را بخواند. به هر روي، آقاي افتخاري هميشه براي اجرا آماده بوده‌ و اينکه در کنار ما حضور دارند، باعث خوشحالي من است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.