اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 50410 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - 07:48
ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري
فریدون شهبازیان به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد:

ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري

سما بابايي: فريدون شهبازيان مدتي است رهبر ارکستر ملي ايران شده است. او درحالي چوب رهبري ارکستر ملي را در دست دارد که از سنين نوجواني در ارکسترسمفونيک تهران به رهبري حشمت سنجري و بعدها فرهاد مشکات، نوازنده بود و در سال ۱۳۴۶، رهبر گروه کر و ارکسترسمفونيک راديو شد و علاوه بر آن، در ارکستر صبا و خالقي نيز نواخته است. اين ارکستر قرار بود بعد از ايام محرم و صفر به‌روی صحنه برود که به دلايلي متوقف شد و حالا قرار است با خوانندگي عليرضا افتخاري در 22 دي، در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر اجرا داشته باشد. شهبازيان درباره اين برنامه مي‌گويد: «مي‌دانيم که موسيقي ارکسترال و کلاسيک ايران، خواننده‌محور بوده و اکثر آثار آهنگسازان ميهنمان، آوازي است و به‌همين‌دليل، در رپرتوار (قطعات) ارکستر ملي ايران، آثار آوازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در کنار ديگر آثار بي‌کلام آهنگسازان اجرا مي‌شود. تمام خوانندگان ارزشمند کشورمان در کنار خوانندگان جوان با ارکستر ملي ايران همکاري خواهند کرد. کارهايي که قرار است اجرا کنيم، يکي، مجموعه «شور عشق» به آهنگسازي من و با صداي آقاي افتخاري است که سال‌ها پيش منتشر شده و کار ديگر آقاي افتخاري، به نام «نيلوفرانه» که مردم آن را بسيار دوست دارند و از آثار آقاي عباس خوشدل است. در کنار اين قطعه‌ها، آثاري نيز از استاد حسين دهلوي اجرا خواهيم کرد. افتخاري کارهايي را که قرار بود با ارکستر اجرا کنيم، به بهترين شکل ممکن در گذشته در آلبوم‌ها خوانده ‌است. زماني که «شور عشق» را ضبط مي‌کرديم، او در اصفهان ساکن بود. افتخاری در آن مدت دو، سه ماهه، مدام از اصفهان به تهران مي‌آمد و در استوديو با هم تمرين مي‌کرديم با وجود اين، در پاره‌اي از موارد باز خودشان مي‌گفتند از اين بخش راضي نيستم و بگذاريد يک‌بار ديگر کار را بخوانم. شناخت من از آقاي افتخاري به دهه 60  بازمي‌گردد که کاري را با حضور زنده‌ياد هابيل علي‌اف ضبط کرديم. او در موسيقي، سليقه مناسبي داشته و از موسيقي و صداي خود هم شناخت دارد. به‌هرصورت از نتيجه اين شناخت و آن تمرين‌ها و رفت‌وآمدها، اثري پديد آمد مانند «شور عشق» که يکي از بهترين آثار ارکسترال من بوده و بسيار هم مورد اقبال مردم قرار گرفته است. سعي مي‌کنيم در کنسرت‌هاي آينده هم بقيه آثاري را که آقاي افتخاري با آهنگسازان ديگر اجرا کرده‌اند، جمع‌آوري و اجرا کنيم.» ارکستر حالا هفته‌اي سه روز تمرين مي‌کند و هر روز تمرينشان بين سه‌تا سه ساعت و نيم طول مي‌کشد‌: «باعث افتخار من است که توانسته‌ام با حدود 60 نفر نوازنده جوان، اين ارکستر را راه‌اندازي کنم؛ نوازندگاني که همگي تحصيلات عالي دارند و بيش از 90 درصد آنان، هنرستان موسيقي را گذرانده‌ و از دانشگاه ليسانس يا فوق‌ليسانس موسيقي دريافت کرده‌اند. بسيار خوشحال هستم که در کنار اين جوانان کار مي‌کنم؛ جواناني که لطف کرده و بر من منت گذاشتند و عضو ارکستر شدند؛ البته بايد توجه داشت وقتي ارکستري تازه پا مي‌گيرد، نياز به پنج، 6 ماه تمرين مستمر دارد تا نوازنده‌ها بتوانند با هم هماهنگ شوند و يکديگر را بشناسند.»‌
او حالا بسياري از مشکلاتي را که ارکستر موسيقي ملي در زمان فرهاد فخرالديني با آن مواجه بود، ندارد: «خوشبختانه، زماني که به من پيشنهاد شد ارکستر ملي ايران را ساماندهي کنم، تأکيد بر اين بود که نوازنده‌ها مشترک نباشند. قبلا قرار بر اين بود که ارکسترسمفونيک ملي ايران تشکيل شود. اگر آن اتفاق رخ مي‌داد، نوازنده‌ها مشترک مي‌شدند و در هر دو ارکستر مي‌نواختند ولي من جزء کساني بودم که اعتقاد داشتم اگر حتي قرار است اين اتفاق رخ دهد، بايد تعداد نوازندگان به اندازه‌اي زياد باشد که اگر نوازنده‌اي اشتياق نواختن موسيقي ايراني را نداشت، ما بتوانيم از او صرف‌نظر کرده و ديگري را جايگزينش کنيم ولي درحال‌حاضر، تمام حرف اين است که نوازندگان مشترک وجود نداشته باشند و اين اتفاق نيز رخ داده است و نوازندگان ارکستر ملي ايران و ارکسترسمفونيک تهران، هر کدام در ارکسترهاي خودشان نوازندگي مي‌کنند؛ البته تغييراتي نيز در اين ميان رخ داده چون تعدادي از نوازندگان از قبل با بنياد رودکي قرارداد داشتند و ارکسترشان معلوم نبود و در اين ميان، عده‌ای از ‌ايشان با ارکستر ملي و عده‌اي با ارکستر سمفونيک همکاري دارند. فقط قرار بر اين شده است که اگر ما خواستيم قطعه‌اي را اجرا کنيم که نوازنده‌اش را نداشتيم به‌عنوان نوازنده‌ مهمان از نوازندگان ارکسترسمفونيک يا ديگر نوازندگان استفاده کنيم.»‌
قرار است در ارکستر ملي ايران، هم آثار آهنگسازان ايراني اجرا شود و هم آثار موسيقي کلاسيک که ملوديک‌تر بوده و بيشتر مي‌تواند مورد توجه مردم قرار گيرد و درواقع، آثاري است که در سبک باروک و سبک کلاسيک دسته‌بندي مي‌شود: «اين، کمک مي‌کند مردم ما با آثار موسيقي کلاسيک دنيا نيز به‌صورت امروزي آشنا شوند زيرا در همه کشورهاي دنيا مرسوم است که ارکسترهاي ملي آثار موسيقي کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا کنند؛ حتي برخي از رهبران ارکستر، تغييرهايي را هم در کارها ايجاد مي‌کنند. ما نيز همين کار را مي‌کنيم و آثار کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا خواهيم کرد.»‌ شهبازيان اميدوار است تا اين ارکستر بتواند در آينده جايگاه مناسبي پيدا کند و کنسرت‌هايي را در تهران و همچنين شهرستان‌ها و حتي خارج از کشور داشته باشد: «ارکستر ملي، ارکستري است که در تمام کشورها وجود دارد. در کشورهاي دیگر، سه نوع ارکستر وجود دارد؛ ارکسترسمفونيک که شهرداري‌ها بودجه‌ آن را تأمين مي‌کنند. ارکسترهاي فيلارمونيک که مردم علاقه‌مند به موسيقي آن را اداره مي‌کنند و معمولا ارکسترهاي فيلارمونيک در تمام دنيا برتر از ارکسترهاي سمفونيک هستند و در اين ميان، يک ارکستر ملي هم وجود دارد که ازسوی نهادهايي خصوصي اداره مي‌شود. اين ارکسترها به‌صورت فانتزي، قطعاتي را مي‌نوازند و دل‌مشغوليشان، اين است که براي کساني که دوست دارند موسيقي کلاسيک را به شکل متنوعي گوش کنند، اجرا داشته باشند. ما هم دوست داريم که کساني که شنونده‌ خوب موسيقي هستند، هم موسيقي کلاسيک را با ارکسترسمفونيک تهران تجربه کنند و هم موسيقي کلاسيک سبک و ساده‌تر را با ارکستر ملي ايران. آنچه در اجراهاي خارج از کشور اهميت دارد، اين است که بايد موسيقي ملي ارکسترال خود را براي مردم دنيا اجرا کنيم؛ موسيقي ملي ارکسترالي که برگرفته از موسيقي رديف دستگاهي ايراني و موسيقي نواحي ايران است و هيچ کشوري در دنيا مثل کشور ما به این شکل از تنوع موسيقي بومي بهره‌مند نيست.» 
او درباره چند سال اخير که عليرضا افتخاري حضور کمرنگ‌تري در فضاي موسيقي ايران داشت، افزود: در هنر و همين‌طور موسيقي، بحث عرضه و تقاضا مطرح است. بايد کسي براي صداي آقاي افتخاري، آهنگي را بنويسد تا او آن را بخواند؛ شايد چندين سال روي کاري فکر شود تا آن کار پديد‌ آيد و خواننده بتواند با بهترين کيفيت آن را بخواند. به هر روي، آقاي افتخاري هميشه براي اجرا آماده بوده‌ و اينکه در کنار ما حضور دارند، باعث خوشحالي من است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.