اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
بهترين‌ها را معرفي کردم
17 وزیر منهای بیطرف
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
حق کنار مادر بودن
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
نگاره
مهماني نويسندگان جهان در برلين
ظهر شنبه کنار رود روگا
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
واکنش بهرام رادان به توقیف «زادبوم» در سينماهاي حوزه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
ولگرد موزه‌دار شد
وزير روي صندلي لرزان
سرمربي المپياکوس: از کريم راضي‌ام
در انتظار ستاره
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
کش ارز باز هم در می‌رود؟
نرخ سود ثابت ماند
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چسب هل براي همه
آیا مائو مرده است؟
پيتزاخوري با مائو!
نوه مائو سرمایه‌دار بزرگ
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
مائو از کودکی تا ازدواج
افشاي گزارش‌هاي محرمانه سيا به رؤساي‌جمهوری آمريکا
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
بازگشت هاشمی به شهر
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
شفافيت پيش از اعتماد
ماجراهای روز آخر
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
پرونده پولانسکي بسته نشد
تبعات انتشار «ترنج» نامجو و منتفي‌شدن انتشار «۱۳» چاووشي
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
نامه حسين عليزاده به بهروز غريب‌پور درباره اسطوره و عروسک
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
نگاره
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
طعم خوش يک خيابان
براي بي‌گناهاني که در اين وحشت گرفتار شدند
محروميت و پلمپ باشگاه‌‌ها در انتظار طرفداران MMA
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
ماجراهای روز آخر
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
چسب هل براي همه
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
17 وزیر منهای بیطرف
حق کنار مادر بودن
پدر، با اره‌برقي پسر و عروسش را مثله کرد
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
شفافيت پيش از اعتماد
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
مسکن، سوداي رونق دارد
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
کامیون ترور در اسپانیا
اعلام قيمت‌هاي جديد براي محصولات پارس‌خودرو
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
«نوروز بَل»، جشن مردم برای زمین
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
روی موج کودک‌آزاری
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
بازگشت هاشمی به شهر
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
نفس تازه برای «آق‌گل»
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
اميدي به بزرگي يک نهنگ
روز پرحاشيه آخوندي در مجلس
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
قصه رأي اعتماد ميرانوس
28 مرداد؛ کودتايی سیاه در قاب تاریخ
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
آتشي که خاموش نمي‌شود
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
نگاره
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
جنگ عربستان با اقليت شيعه
تبعات انتشار «ترنج» نامجو و منتفي‌شدن انتشار «۱۳» چاووشي
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 50410 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - 07:48
ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري
فریدون شهبازیان به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد:

ارکستر ملي با خوانندگي علیرضا افتخاري

سما بابايي: فريدون شهبازيان مدتي است رهبر ارکستر ملي ايران شده است. او درحالي چوب رهبري ارکستر ملي را در دست دارد که از سنين نوجواني در ارکسترسمفونيک تهران به رهبري حشمت سنجري و بعدها فرهاد مشکات، نوازنده بود و در سال ۱۳۴۶، رهبر گروه کر و ارکسترسمفونيک راديو شد و علاوه بر آن، در ارکستر صبا و خالقي نيز نواخته است. اين ارکستر قرار بود بعد از ايام محرم و صفر به‌روی صحنه برود که به دلايلي متوقف شد و حالا قرار است با خوانندگي عليرضا افتخاري در 22 دي، در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر اجرا داشته باشد. شهبازيان درباره اين برنامه مي‌گويد: «مي‌دانيم که موسيقي ارکسترال و کلاسيک ايران، خواننده‌محور بوده و اکثر آثار آهنگسازان ميهنمان، آوازي است و به‌همين‌دليل، در رپرتوار (قطعات) ارکستر ملي ايران، آثار آوازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در کنار ديگر آثار بي‌کلام آهنگسازان اجرا مي‌شود. تمام خوانندگان ارزشمند کشورمان در کنار خوانندگان جوان با ارکستر ملي ايران همکاري خواهند کرد. کارهايي که قرار است اجرا کنيم، يکي، مجموعه «شور عشق» به آهنگسازي من و با صداي آقاي افتخاري است که سال‌ها پيش منتشر شده و کار ديگر آقاي افتخاري، به نام «نيلوفرانه» که مردم آن را بسيار دوست دارند و از آثار آقاي عباس خوشدل است. در کنار اين قطعه‌ها، آثاري نيز از استاد حسين دهلوي اجرا خواهيم کرد. افتخاري کارهايي را که قرار بود با ارکستر اجرا کنيم، به بهترين شکل ممکن در گذشته در آلبوم‌ها خوانده ‌است. زماني که «شور عشق» را ضبط مي‌کرديم، او در اصفهان ساکن بود. افتخاری در آن مدت دو، سه ماهه، مدام از اصفهان به تهران مي‌آمد و در استوديو با هم تمرين مي‌کرديم با وجود اين، در پاره‌اي از موارد باز خودشان مي‌گفتند از اين بخش راضي نيستم و بگذاريد يک‌بار ديگر کار را بخوانم. شناخت من از آقاي افتخاري به دهه 60  بازمي‌گردد که کاري را با حضور زنده‌ياد هابيل علي‌اف ضبط کرديم. او در موسيقي، سليقه مناسبي داشته و از موسيقي و صداي خود هم شناخت دارد. به‌هرصورت از نتيجه اين شناخت و آن تمرين‌ها و رفت‌وآمدها، اثري پديد آمد مانند «شور عشق» که يکي از بهترين آثار ارکسترال من بوده و بسيار هم مورد اقبال مردم قرار گرفته است. سعي مي‌کنيم در کنسرت‌هاي آينده هم بقيه آثاري را که آقاي افتخاري با آهنگسازان ديگر اجرا کرده‌اند، جمع‌آوري و اجرا کنيم.» ارکستر حالا هفته‌اي سه روز تمرين مي‌کند و هر روز تمرينشان بين سه‌تا سه ساعت و نيم طول مي‌کشد‌: «باعث افتخار من است که توانسته‌ام با حدود 60 نفر نوازنده جوان، اين ارکستر را راه‌اندازي کنم؛ نوازندگاني که همگي تحصيلات عالي دارند و بيش از 90 درصد آنان، هنرستان موسيقي را گذرانده‌ و از دانشگاه ليسانس يا فوق‌ليسانس موسيقي دريافت کرده‌اند. بسيار خوشحال هستم که در کنار اين جوانان کار مي‌کنم؛ جواناني که لطف کرده و بر من منت گذاشتند و عضو ارکستر شدند؛ البته بايد توجه داشت وقتي ارکستري تازه پا مي‌گيرد، نياز به پنج، 6 ماه تمرين مستمر دارد تا نوازنده‌ها بتوانند با هم هماهنگ شوند و يکديگر را بشناسند.»‌
او حالا بسياري از مشکلاتي را که ارکستر موسيقي ملي در زمان فرهاد فخرالديني با آن مواجه بود، ندارد: «خوشبختانه، زماني که به من پيشنهاد شد ارکستر ملي ايران را ساماندهي کنم، تأکيد بر اين بود که نوازنده‌ها مشترک نباشند. قبلا قرار بر اين بود که ارکسترسمفونيک ملي ايران تشکيل شود. اگر آن اتفاق رخ مي‌داد، نوازنده‌ها مشترک مي‌شدند و در هر دو ارکستر مي‌نواختند ولي من جزء کساني بودم که اعتقاد داشتم اگر حتي قرار است اين اتفاق رخ دهد، بايد تعداد نوازندگان به اندازه‌اي زياد باشد که اگر نوازنده‌اي اشتياق نواختن موسيقي ايراني را نداشت، ما بتوانيم از او صرف‌نظر کرده و ديگري را جايگزينش کنيم ولي درحال‌حاضر، تمام حرف اين است که نوازندگان مشترک وجود نداشته باشند و اين اتفاق نيز رخ داده است و نوازندگان ارکستر ملي ايران و ارکسترسمفونيک تهران، هر کدام در ارکسترهاي خودشان نوازندگي مي‌کنند؛ البته تغييراتي نيز در اين ميان رخ داده چون تعدادي از نوازندگان از قبل با بنياد رودکي قرارداد داشتند و ارکسترشان معلوم نبود و در اين ميان، عده‌ای از ‌ايشان با ارکستر ملي و عده‌اي با ارکستر سمفونيک همکاري دارند. فقط قرار بر اين شده است که اگر ما خواستيم قطعه‌اي را اجرا کنيم که نوازنده‌اش را نداشتيم به‌عنوان نوازنده‌ مهمان از نوازندگان ارکسترسمفونيک يا ديگر نوازندگان استفاده کنيم.»‌
قرار است در ارکستر ملي ايران، هم آثار آهنگسازان ايراني اجرا شود و هم آثار موسيقي کلاسيک که ملوديک‌تر بوده و بيشتر مي‌تواند مورد توجه مردم قرار گيرد و درواقع، آثاري است که در سبک باروک و سبک کلاسيک دسته‌بندي مي‌شود: «اين، کمک مي‌کند مردم ما با آثار موسيقي کلاسيک دنيا نيز به‌صورت امروزي آشنا شوند زيرا در همه کشورهاي دنيا مرسوم است که ارکسترهاي ملي آثار موسيقي کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا کنند؛ حتي برخي از رهبران ارکستر، تغييرهايي را هم در کارها ايجاد مي‌کنند. ما نيز همين کار را مي‌کنيم و آثار کلاسيک را به‌صورت امروزي‌شده اجرا خواهيم کرد.»‌ شهبازيان اميدوار است تا اين ارکستر بتواند در آينده جايگاه مناسبي پيدا کند و کنسرت‌هايي را در تهران و همچنين شهرستان‌ها و حتي خارج از کشور داشته باشد: «ارکستر ملي، ارکستري است که در تمام کشورها وجود دارد. در کشورهاي دیگر، سه نوع ارکستر وجود دارد؛ ارکسترسمفونيک که شهرداري‌ها بودجه‌ آن را تأمين مي‌کنند. ارکسترهاي فيلارمونيک که مردم علاقه‌مند به موسيقي آن را اداره مي‌کنند و معمولا ارکسترهاي فيلارمونيک در تمام دنيا برتر از ارکسترهاي سمفونيک هستند و در اين ميان، يک ارکستر ملي هم وجود دارد که ازسوی نهادهايي خصوصي اداره مي‌شود. اين ارکسترها به‌صورت فانتزي، قطعاتي را مي‌نوازند و دل‌مشغوليشان، اين است که براي کساني که دوست دارند موسيقي کلاسيک را به شکل متنوعي گوش کنند، اجرا داشته باشند. ما هم دوست داريم که کساني که شنونده‌ خوب موسيقي هستند، هم موسيقي کلاسيک را با ارکسترسمفونيک تهران تجربه کنند و هم موسيقي کلاسيک سبک و ساده‌تر را با ارکستر ملي ايران. آنچه در اجراهاي خارج از کشور اهميت دارد، اين است که بايد موسيقي ملي ارکسترال خود را براي مردم دنيا اجرا کنيم؛ موسيقي ملي ارکسترالي که برگرفته از موسيقي رديف دستگاهي ايراني و موسيقي نواحي ايران است و هيچ کشوري در دنيا مثل کشور ما به این شکل از تنوع موسيقي بومي بهره‌مند نيست.» 
او درباره چند سال اخير که عليرضا افتخاري حضور کمرنگ‌تري در فضاي موسيقي ايران داشت، افزود: در هنر و همين‌طور موسيقي، بحث عرضه و تقاضا مطرح است. بايد کسي براي صداي آقاي افتخاري، آهنگي را بنويسد تا او آن را بخواند؛ شايد چندين سال روي کاري فکر شود تا آن کار پديد‌ آيد و خواننده بتواند با بهترين کيفيت آن را بخواند. به هر روي، آقاي افتخاري هميشه براي اجرا آماده بوده‌ و اينکه در کنار ما حضور دارند، باعث خوشحالي من است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.