کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
برجام، هديه‌اي براي نسل آينده
روحاني هسته‌اي
«برجام» کام ايرانيان را شيرين مي‌‌کند؟
برجام و صف‌بندی جدید سیاسی
هاشمی اپوزیسیون نبود؛ رکن انقلاب بود
برجام؛ روي خوش‌ جهان
روابط ايران و عربستان به کدام سو مي‌رود؟
ابراهيم جعفري: حامل پيام‌هاي شفاهي ميان ايران و عربستان بوده‌ام
گوچي آقاي گل در مسير تاريخ‌سازي
زبان بدن جباروف در جلسه با استقلالي‌ها
طارمي و مسلمان در سالن واليبال
هاشمي با تهديد و بدهي، از تيراندازي رفت
دوستي با پسر رئيس، ناجي معروف مي‌شود؟
700 هزار ميليارد تومان بدهي
مسکن مهر، مسکن اجتماعي شد
وابستگي ۸۹ درصد بنگاه‌ها به بانک‌ها
گوشه‌ای از دستاوردهای اقتصادی برجام
«مَن‌مَن»‌کردن‌ها، دستاوردهاي برجام را از بين مي‌برد
کسي چوب‌خط شهرداري را نمي‌شمارد
تهران، تهويه هواي خود را از دست داده است
مرهمي بر زخم‌هاي طرح تحول نظام سلامت
مشی نامعلوم، پیگیری ناکافی
وقایع یومیه
صداي خيال‌نگار در روزگار اسمارت‌فون
ابريشم‌بافان در پيله
دنياي تصوير جديد با پرونده «نارکوها»
مايکل مور و شماري از هاليوودي‌ها در صف راهپيمايي عليه ترامپ
حامد همايون، سفير مبارزه با سرطان شد
جلوه‌هاي ويژه «آباجان» کامل مي‌شود
مفهوم جديد اعتراض!
وقتي ناخودآگاه، آن را برمي‌داري
فرصت تازه برای جوانان
نگاه بخشنامه‌ای برای حل مسئله طلاق
اخطار درست نماينده مجلس براي مهار عملکرد جزيره‌اي در کاهش آسيب‌ها
حيوانات تالاب گاوخوني، اسير دست شکارچيان
سومين عامل مرگ‌ومير در کشور
قبرس در سوداي وحدت
نامه پناهنده فلسطيني به پناهنده سوري
ايران، برنده و عربستان، بازنده جنگ‌هاي خاورميانه
آن روزها، غذا هم خوشمزه‌تر بود
شاه ايران اوقاتش را چگونه سپري مي‌کرد
قهوه، چای، سماور و حمام برنجی
«ماست مختارالسلطنه‌س، مي‌بيني ماسته، مي‌خري دوغه، مي‌خوري آبه!»
عدسي‌فروشي
لبوفروشي
فساد اداری
پيش‌بيني اقتصاد ايران: بيم‌ها و ترديدها
انتظار براي آب‌شدن يخ‌ها بين ايران و اعراب
هاشمي در حيات و ممات، مظلوم بود
چرا سياست‌هاي اقتصادي به ضد خود تبديل شد؟
تقابل تندروها و عراقچي در قاب تلويزيون
رئیس جمهور زن؛ آری یا نه؟
انتخابي سخت براي جايگزين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني
اصول‌گرايان ديگر پيروز انتخابات رياست‌جمهوري نخواهند شد
هاشمي‌رفسنجاني، طراح منطقه‌گرايي متوازن بود
نشست آستانه، بحران سوريه را حل مي‌کند؟
شانتاژ ترامپیون عليه برجام
رحماني: پولي که از استقلال گرفتم زهرمارم شد
حاج‌محمدي: نيمکت‌نشيني‌ام فني نيست
قرارداد جپاروف و استقلال 800 هزار دلار است؟
سردار فراجناحي
هاشمي در حيات و ممات، مظلوم بود
فحاشي‌هاي سعيد معروف پاياني ندارد؟
«مردمصلحت»که می‌شود
فرماندار دزفول: پرونده اخلاقي داشته‌اند
انتخابي سخت براي جايگزين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني
رئیس جمهور زن؛ آری یا نه؟
گوچي آقاي گل در مسير تاريخ‌سازي
مربای تلخ مسکن
هزينه ساخت بزرگراه صدر، ناگهان سه‌برابر شد
چرا 12 سال پيش نمي‌گفتيد هاشمي يار انقلاب و رهبري‌ است؟
تقابل تندروها و عراقچي در قاب تلويزيون
اصول‌گرايان ديگر پيروز انتخابات رياست‌جمهوري نخواهند شد
هويتي پشت قاب شهر
تالاب‌ها احيا مي‌شوند، جنگل‌ها نفس مي‌کشند
هاشمی اپوزیسیون نبود؛ رکن انقلاب بود
مجمع گره‌گشايي از مشکلات نظام
سينماي پوست‌کنده با طعم گيلاس
آن روزها، غذا هم خوشمزه‌تر بود
نگاه بخشنامه‌ای برای حل مسئله طلاق
تمجيد فراستي از فيلم «لاک قرمز»
۱۰۰ دستاورد برجام از زبان «حميد بعيدي‌نژاد»
دلبسته اين آب و خاکم؛ ويرانش نکنيد
محیط زیست براي کسي مهم نيست
سلفی با آنچه ندیده‌بودیم
پل تاريخي ۱۷۰۰‌ساله دزفول در آستانه مرگ
برجام؛ روي خوش‌ جهان
پيش‌بيني اقتصاد ايران: بيم‌ها و ترديدها
زندگي و کار در سايه آرزوهاي محال
کيک‌ زنگ تفريح براي صميميت در بزرگسالي
ژیوان گاسپاریان، ساری‌گلین و خاطره حسین‌علیزاده
دوستي با پسر رئيس، ناجي معروف مي‌شود؟
انتظار براي آب‌شدن يخ‌ها بين ايران و اعراب
شانتاژ ترامپیون عليه برجام
جهانگیری: امور جامعه بدون زنان قابل رفع‌و رجوع نیست
«مادرکشي»، کشتار آب است
فقر حرکتي دختران از حضورشان در ورزشگاه‌ها مهم‌تر است
نشست آستانه، بحران سوريه را حل مي‌کند؟
در فصلِ بد اکران، فيلم‌ها خوب مي‌فروشند
مفهوم جديد اعتراض!
سومين عامل مرگ‌ومير در کشور
گوشه‌ای از دستاوردهای اقتصادی برجام
مشی نامعلوم، پیگیری ناکافی
کسي چوب‌خط شهرداري را نمي‌شمارد
روابط ايران و عربستان به کدام سو مي‌رود؟
نفوذ ايران در سوريه بيشتر از روسيه است
روحاني هسته‌اي
صداي خيال‌نگار در روزگار اسمارت‌فون
«مَن‌مَن»‌کردن‌ها، دستاوردهاي برجام را از بين مي‌برد
تماشاي اعدام از سکو‌هاي استاديوم
فقدان ميانجيگر اصلاحات
چرا سياست‌هاي اقتصادي به ضد خود تبديل شد؟
«ماست مختارالسلطنه‌س، مي‌بيني ماسته، مي‌خري دوغه، مي‌خوري آبه!»
وقتي ناخودآگاه، آن را برمي‌داري
حل بحران سوريه، کليد مشکلات خاورميانه
سنگيني تورم تک‌رقمي در سبد خريد مردم
هانيبال قذافي: جلود، امام موسي‌صدر را ربود، نه پدرم
از کتاب دوري کنيد
«برجام» کام ايرانيان را شيرين مي‌‌کند؟
برجام، هديه‌اي براي نسل آينده
شناسه خبر: 50462 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - 01:00
مفهوم آزادگی در ارکستر تهران
پوئم سمفوني سرزمين دلاوران درباره آزادگان رونمايي شد؛

مفهوم آزادگی در ارکستر تهران

وقايع‌اتفاقيه: شب گذشته «پوئم سمفوني سرزمين دلاوران» ساخته احمد پژمان با رهبري شهرداد روحاني، رهبر ارکستر سمفونيک تهران و با شعري از عبدالجبار کاکائي، با حضور سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد؛ علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامي؛ محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ خانواده‌هاي آزادگان و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و همچنين تعدادي از هنرمندان از جمله فريدون شهبازيان، مدير ارکستر ملي، در تالار وحدت تهران رونمايي شد. 
اين اثر تازه‌ترين ساخته موسيقيدان و آهنگساز برجسته احمد پژمان است که در پنج قطعه با نام‌هاي «نيايش»، «آغاز نبرد»، «دربند دشمن»، «نبرد دليران» و «جشن» به پاسداشت رشادت‌هاي آزادگان هشت سال جنگ تحميلي ساخته شده است. «پوئم سمفوني سرزمين دلاوران» با نيايش يزدان آغاز شد و سپس با جنگ و بعدها با اسارت، نبرد و شادي ادامه پيدا کرد؛ اثري که آهنگسازِ کارکشته‌اش، از موتيف‌ها و ريتم‌هاي موسيقي ايراني نيز در آن بهره گرفته و از سازهايي چون تنبک، ضرب زورخانه و دف نيز در کنار سازهاي کلاسيک بهره برده بود. اجراي اين قطعه براي ارکسترِ سمفونيک تهران، قطعه‌اي دشوار بود و براي همين شهرداد روحاني و شاگردانش، روزهاي دشواري را در تمرين پشت سر گذاشتند تا بتوانند اجرايي در شأنِ آزادگان سرافراز داشته باشند. گروه کر شهر تهران به رهبري رازميک اوحانيان و مهدي قاسمي نيز ارکستر سمفونيک تهران را در اين اجرا همراهي مي‌کرد. 
در ابتداي اين رونمايي، فريبرز خوب‌نژاد، مدير مؤسسه پیام آزادگان اين اجرا، همچنين شهرداد روحاني از احمد پژمان دعوت کردند تا روي سن رفته و درباره اين اثر صحبت کند. حضور پژمان با استقبال بي‌نظير مخاطبان روبه‌رو شد. اين استاد برجسته هم از کساني که باعث شده‌اند تا اين اثر روي صحنه برود، تشکر کرده و به اين مسئله اشاره کرد که موسيقي نياز به حمايت‌هاي بيشتري دارد و اميدوار است اين اتفاق رخ دهد: «اعضاي ارکستر سمفونيک تهران و گروه کُر، زمان کافي براي تمرين اين کار نداشتند اما لازم است به همه آنها تبريک بگويم که امشب توانستند با تمام سختي‌ها اين اثر را روي صحنه ببرند.» در پايان اين مراسم، از تمام کساني که در اين اجرا نقش‌آفريني کرده بودند، تجليل به‌عمل آمد.
در توضيح اين پوئم سمفوني آمده است: «بين آزادي و آزادگي تفاوت قابل اعتنايي است. آزادي سياسي و اجتماعي از زمره ارزش‌هاي رايج تمدن غرب و دستاوردهاي نوين انسان امروز است اما آزادگي مفهومي دروني است. آزادگي معنوي، دروني و فردي، برخاسته از متن تمدن‌هاي شرقي به‌ويژه ايرانيان است. ايرانيان آزادگي را در فرمانروايي بر اقوام و بيرون‌آمدن از قيد بردگي و استعمار مي‌دانستند. دو مفهوم آزادگي و بردگي در تاريخ دراز‌دامن ايران کهن، کارکردي گسترده داشته و بر اين مبنا، آزادگان نام مترادف ايرانيان است. به نظر مي‌آيد در جنگ تحميلي اين مفهوم به شکلي هوشمندانه بازتوليد شد و اسراي ايراني که بزرگ‌ترين دستاوردشان حفظ هويت ملي و ديني بود، به نام آزادگان شناخته شدند. اين نام‌گذاري خردمندانه بار ديگر بر حفظ ميراث هويتي ما تأکيدي مجدد بود. در سمفوني سرزمين دلاوران، روايت ايران پيشاجنگ تا پساجنگ با تکيه به عناصر ملي و ديني، دو شيرازه اصلي هويت و استقلال کشورمان بيان شده است. اين سمفوني در پاره نخست، با روايت زندگي در متن جغرافياي ايران بزرگ شروع مي‌شود و سازها يکپارچگي اقليم پهناور ميهنمان را در صلح، آرامش و استقلال مي‌نوازند. با ورود به پاره دوم، سمفوني به جنگ بزرگ هشت‌ساله موسوم به دفاع مقدس مي‌رسد و آغاز جنگ و اعزام‌هاي گسترده و بسياري از ايرانيان در برابر تهاجم بيگانه ترسيم مي‌شود. سپس در پاره سوم، سمفوني وارد اردوگاه‌هاي دشمن شده و روايت مقاومت آزادگان را در خاکريزهاي پنهان نقل کرده و رنج‌هاي آزادگان در بند را در کنار صبر و اميد آنان به فتح نهايي بيان مي‌کند و سرانجام در پاره چهارم و پنجم، به فتح نهايي و ششم، جشن ورود آزادگان در بند مي‌رسد. هر قسمت از سمفوني با عنواني خاص از قسمت ديگر تفکيک شده که «زندگي جاري است»، «ما بسياريم»، خاکريز پنهان»، «فتح نزديک است» و «کاروان عاشقان در راه»، عناوين اين بخش‌هاست.»
سخنان وزير فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي در حاشيه اجراي پوئم‌سمفوني سرزمين دلاوران 
در پايان اين مراسم، سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در سخناني گفت: «امشب، شب بسيار زيبا و حاصل تلاش چند‌ماهه دوستان هنرمندي بود که تلاش کردند تا از آزادگان سرافراز جنگ تحميلي و انقلاب اسلامي تجليل کنند و خانواده آزادگان و شهدا نيز از اين برنامه ديدن کردند. همين ماجرا، دليلي براي گسترش گروه‌هاي موسيقي، به‌ويژه ارکسترها در سطح ملي است.» 
او همچنين ادامه داد: «نسل جوان ما، امروز به نشاط نياز دارد و موسيقي، يکي از کانون‌هاي اصلي نشاط این نسل است. موسيقي ما در حوزه آييني، مقامي، سنتي و موسيقي ارکسترالي که امشب شاهد اجراي آن بودند، دارای موضوعاتي بسيار ارزشمند است که همه يک پيام دارند؛ اينکه جامعه ايران بيش از هر زمان ديگري به نشاط، تعامل و تأمين نياز فرهنگي از مجراي موسيقي و ساير حوزه‌هاي هنر مانند سينما، شعر و نقاشي نيازمند است. به هر ترتيب، من صميمانه از معاونت هنري وزارت ارشاد، آهنگساز و رهبر ارکستر و به‌ويژه آزادگان عزيز که امشب با لبخندی زيبا در اين جمع حاضر بودند، تشکر مي‌کنم.»  او همچنين وعده داد، درباره جشنواره موسيقي فجر گفت‌وگويي با اهالي رسانه انجام دهد. 
شب گذشته، علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامي، در حاشيه برگزاري کنسرت پوئم‌سمفوني دلاوران، در جمع خبرنگاران خبر داد که نمايندگان کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، ديداري با اهالي جشنواره موسيقي انجام داده‌اند و قرار است با او نيز ديداري داشته باشند. او اظهار اميدواري کرد که تعامل حوزه اجرايي و نمايندگان مي‌تواند موجب ارتقاي کيفيت برخي از امور ازجمله بودجه، تحقيق و برنامه‌ريزي و برگزاري جشنواره‌هاي ديگر در تهران و استان‌ها شود و اين امکان به وجود آيد که از ارکسترهاي بزرگ حمايت بيشتري صورت بگيرد. 
 به گفته مرادخاني، هر چقدر ارکسترهاي بزرگ بيشتر تشکيل و بيشتر فعاليت کنند، باعث انسجام حوزه موسيقي در‌اين‌زمينه و سبب خواهند شد که آثار خوبي در حوزه‌هاي ملي و مباحثي که مربوط به مباحث ارزشي و تخصصي حوزه موسيقي است، توليد شود. 
او همچنين به اين مسئله اشاره کرد که صالحي‌اميري، وزير فرهنگ‌وارشاد اسلامي تأکيد ‌می‌کند که در برگزاري جشنواره‌ها لزومي ندارد، دولت همه کار‌ها را خودش انجام دهد و در اکثر موارد مي‌توان کار‌ها را به صنوف واسپاري کرد. 
معاون هنري وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي، همچنين درباره جشنواره موسيقي گفت: «موسيقي فجر، به علت اينکه اولين جشنواره‌اي است که برگزار مي‌شود، پيشتاز جشنواره‌هاست. توضيحات کامل اين جشنواره ازجمله جداسازي جشنوارهاي تخصصي موسيقي نيز براي وزير بيان شده است. ما در اين بخش سعي کرديم تا جشنواره‌هاي موسيقي را در طول سال و در يک جريان کلي دنبال کنيم و در جشنواره موسيقي فجر نيز بتوانيم يک نگاه متفاوت‌تر از گذشته نسبت به جشنواره داشته باشيم تا به يک جمع‌بندي از يک سال فعاليت موسيقي ايران برسیم؛ هرچند حوزه موسيقي در عرصه‌هايي مانند نقد و رقابت با ديگر حوزه‌هاي هنر متفاوت است.» به گفته مرادخاني، قرار شده است جشنواره موسيقي، خود را با صنوف هماهنگ کند و در اين راستا، اين امکان وجود دارد که جشنواره در سال‌هاي آينده در چند بخش اجرا شود: «ان‌شاءالله برخلاف سال گذشته که آقاي وزير در جشنواره موسيقي حاضر نشدند، امسال آقاي صالحي‌اميري حتما در جشنواره حضور خواهند داشت. ما سعي می‌کنیم براي جشنواره موسيقي فجر نيز يک فضا و برنامه کاري به آن معنا که در تمام جشنواره‌هاي دنيا برگزار مي‌شود، داشته باشيم؛ البته غير ‌از رويکردي که جشنواره دارد، هر سال يک موضوع خاص را دنبال مي‌کند که براساس آن، اساسنامه جشنواره تنظيم مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.