اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
منتقدان از خطوط مترو بازدید کنند
روايت «سربازاني» که هرگز به «خانه» برنگشتند
«سلطانيه» جان مي‌گيرد
خواب آشفته ارژن، پريشاني پريشان
مانـور، نه مسئله امنيتي
سي‌‌تير را مي‌شود زندگي کرد
ترياک، سهمش را از بازار اعتياد پس گرفت
مهاجران
نام گابو بر ميداني از پاريس
سرور فطر و سنت‌هاي رنگارنگ
کورش اسدي به ابرهاي گمشده پيوست
شهرتي براي گرافيتي‌کار ضدشهرت
ترس از آينده نامعلوم
آشتي با پادرمياني دادکان
منتظری در بهترین زمان ممکن استقلالی شد
مسي به روايت اعداد: 30 سال، 30 جام
جيووا، دليل پايان همکاري ايران و آديداس
نظميه ايران تأسيس شد
صوراسرافيل و ملک‌المتکلمين به قتل رسيدند
۴۰ سال پس از شريعتي؛ شهيد يا مرحوم؟ اصول‌گرا يا اصلاح‌طلب؟
مجلس به توپ بسته شد
موسي صدر و انقلاب ايران؛ رابطه‌اي در دو بستر تاريخي و سياسي
محمد بن‌سلمان پتانسیل مقابله با تهران را ندارد
جنگل‌های بی‌شخصیت
اهانت‌کنندگان را بشناسيم
اشتغال، پارادایم اصلي دولت آينده
از آخوند انگليسي تا آخوند آمريکايي!
پارازیت سیاسی در روز وحدت
امروز مبارزه با رژيم صهيونيستي مبارزه با استکبار و نظام سلطه است
رهایی از سلطه؛ آرمان روز قدس
نقطه قوت دولت يازدهم دستگاه ديپلماسي است
توصيه‌هاي اورژانسي به مسافران تابستاني
روزشمار انتخاب جايگزين قاليباف
خطر شکست «خط قرمز» وزارت بهداشت
قطعی بودن نقص ایمنی معدن
اختلاف يک‌ماهه درمورد شروع کار شوراي شهر
شهر چهار بهار میزبان بادهای اقیانوسی
عصباني هستيم؟!
مؤسسات غيرمجاز، سنگ محک سيستم بانکي نيستند
خداحافظي با روند نزولي
83 هواپيماي جديد در راه ايران
خصوصي‌‌سازي و اصلاح نظام بانکي، اصلي‌ترين برنامه‌هاي دولت
محمد بن‌سلمان پتانسیل مقابله با تهران را ندارد
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
جيووا، دليل پايان همکاري ايران و آديداس
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
۴۰ سال پس از شريعتي؛ شهيد يا مرحوم؟ اصول‌گرا يا اصلاح‌طلب؟
مانـور، نه مسئله امنيتي
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
روايت «سربازاني» که هرگز به «خانه» برنگشتند
خواب آشفته ارژن، پريشاني پريشان
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
سي‌‌تير را مي‌شود زندگي کرد
بلیت ایران برد
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
ترياک، سهمش را از بازار اعتياد پس گرفت
کورش اسدي به ابرهاي گمشده پيوست
«سلطانيه» جان مي‌گيرد
ترس از آينده نامعلوم
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
کورش اسدي درگذشت
از معدن تا روز قدس
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
شهرتي براي گرافيتي‌کار ضدشهرت
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
موسي صدر و انقلاب ايران؛ رابطه‌اي در دو بستر تاريخي و سياسي
مجلس به توپ بسته شد
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
نظميه ايران تأسيس شد
شیر خود تناولی است
منتقدان از خطوط مترو بازدید کنند
نام گابو بر ميداني از پاريس
مهاجران
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
سرور فطر و سنت‌هاي رنگارنگ
صوراسرافيل و ملک‌المتکلمين به قتل رسيدند
آشتي با پادرمياني دادکان
مسي به روايت اعداد: 30 سال، 30 جام
دنيايشان زيباست
منتظری در بهترین زمان ممکن استقلالی شد
شناسه خبر: 50471 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - 01:00
چيزي که زياد است سيمرغ، يکي هم براي فيلم کوتاه!
سخني با دبير جشنواره فيلم فجر که نمي‌خواهد از تجربه‌هايش استفاده کند:

چيزي که زياد است سيمرغ، يکي هم براي فيلم کوتاه!

عليرضا مجمع: چند شب پيش در برنامه هفت، ارشا اقدسي، بدلکار فيلم‌هاي ايراني در انتقاد به جشنواره فجر گفت: «دو دوره قبل که آقاي رضاداد، دبير جشنواره بودند، پيشنهاد داديم سيمرغي براي بدلکاري در جشنواره در نظر گرفته شود که در رد پيشنهاد ما گفت: بدلکاري هنوز به هنر تبديل نشده که برايش جايزه بدهيم.» حرف رضاداد کاملا بر پايه و اصول منطقي تخصيص جايزه براي يک جشنواره سينمايي استوار است اما ديروز خبر ديگري رسيد که نشان از چرخش 180 درجه‌اي اين جشنواره 34 ساله (و تا يک ماه ديگر، 35 ساله) دارد. اين خبر، نخستين اقدام سيدصادق موسوي، مديرعامل جديد انجمن سينماي جوانان ايران است که اعلام کرد در توافقي که با دبير جشنواره داشته، قرار است بخش جديدي در جشنواره براي فيلم کوتاه ايجاد شده و در آن بخش، فيلم‌هاي کوتاه نمايش داده شوند. بعد از اعلام اين خبر، رئيس انجمن فيلم کوتاه در گفت‌وگو با مهر، فاز جديدي از ماجرا را گشود؛ فاز جديد، اضافه‌شدن سيمرغ بهترين فيلم کوتاه در دوره 35 است. مسعود اميني‌تيراني در گفت‌وگويش اشاره کرد: «با توجه به اينکه حضور فيلم کوتاه در آيين‌نامه جشنواره فيلم فجر اعلام نشد و برنامه‌اي براي حضور آن در نظر گرفته نشده بود، نمي‌توانستيم بخش جداگانه‌اي براي سينماي کوتاه در جشنواره در نظر‌ بگيريم. در‌اين‌ميان، با همکاري حجت‌الله ايوبي و محمد حيدري، دبير سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر قرار شد «بهترين فيلم کوتاه» از سوي هيأت داوري و از بين فيلم‌هاي شاخص جشنواره فيلم کوتاه تهران و جشن انجمن فيلم کوتاه خانه سينما انتخاب شود. امسال به‌عنوان يک بخش مجزا به فيلم کوتاه در جشنواره فيلم فجر نگاه نشده است ولي در سال آينده با ايجاد سازوکار مناسب و به صورت رسمي، سينماي کوتاه به جشنواره فيلم فجر راه پيدا مي‌کند.» با اين اوصاف، چند سؤال از دبير جشنواره مي‌شود داشت: 
1- بعد از رسميت‌دادن به بخش مستند و نمايش دست‌وپاگير اين زيرگونه سينمايي در جشنواره، آيا لزومي به برگزاري جشنواره «سينماحقيقت» و صرف بودجه ميلياردي براي اين جشنواره وجود دارد؟ اين سؤال را به جشنواره فيلم کوتاه تهران هم مي‌شود تسري داد؛ جشنواره فيلم کوتاه تهران، يکي از جشنواره‌هاي معتبر فيلم کوتاه منطقه است و قطعا اين‌گونه فيلم‌ها در آن جشنواره بسيار بهتر از جشنواره فيلم فجر ديده مي‌شود؛ بنابراین اگر قرار است بخش فيلم کوتاه در جشنواره فيلم فجر، يک بخش مستقل داشته باشد، چه نيازي به برگزاري جشنواره فيلم کوتاه تهران است؟ با اضافه‌کردن اين بخش آيا انيميشن‌سازها، جشنواره عماري‌ها، رويشي‌ها، جشنواره ياسي‌ها، دفاع مقدسي‌ها و همه جشنواره‌هاي فيلمي که در طول سال برگزار مي‌شوند، حق ندارند تقاضاي بخش مستقل در جشنوار فيلم فجر را داشته باشند؟ 
2- اگر قرار است به فيلم کوتاه، سيمرغ بدهند، حرف‌هاي ارشا اقدسي کاملا منطقي به نظر مي‌رسد که انتظار دارد به بدلکاري هم سيمرغ بدهند و اگر سيمرغ بلورين آن‌قدر زياد است (که ظاهرا زياد است) که براي يک بخش، خلق‌الساعه آن را بذل‌وبخشش مي‌کنند، مي‌شود براي بدلکاري و موشن‌پيکچر و پيش‌توليد و پس‌توليد هم سيمرغ داد؛ چيزي که زياد داريم سيمرغ، يکي هم براي فيلم کوتاه. 
3- اين بند، سؤال نيست. حرف‌هايي است با محمد حيدري که براي دومين سال دارد اشتباهاتي مرتکب مي‌شود و مثل اينکه قائل به استفاده از هيچ تجربه‌اي نيست، مگر حرف خودش. با سياست دو ساله اين دبير نه‌چندان جوان جشنواره فيلم فجر، انگار قرار است دل همه به دست بيايد و دبير جشنواره تا مي‌تواند دل به‌دست مي‌آورد؛ دل مستندسازها، دل فيلم کوتاه‌سازها، دل برج‌ ميلادي‌ها و دل... . اين نويد را بدهيم که دل هيچ‌کس اين‌طور به‌دست نمي‌آيد آقاي دبير؛ چارچوب بايد داشت و اصول. جشنواره فيلم فجر، همه تمرکزش در تمام اين سال‌ها به‌طور عمده کمک به سينماي اکران بوده است و با اين رويه، همه ناراضي به خانه مي‌روند چون اصولي وجود ندارد يا اگر دارد، آن‌قدر کج‌و‌معوج و شلخته است که کارهاي درست هم در آن ديده نمي‌شود و هر کس، قدمي به جلو مي‌آيد، شما قدمي به عقب مي‌رويد. حتما اهالي فيلم کوتاه براي نمايش فيلم‌هايشان فشار مي‌آورند که بايد فيلم‌ها در برج ميلاد- کاخ جشنواره!- به نمايش دربيايد. دلشان را اگر بخواهيد به‌دست بياوريد بايد امسال يک جشنواره 24 ساعته برگزار کنيد. از تجربه سال گذشته استفاده کنيد بد نيست!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.