کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
برجام، هديه‌اي براي نسل آينده
روحاني هسته‌اي
«برجام» کام ايرانيان را شيرين مي‌‌کند؟
برجام و صف‌بندی جدید سیاسی
هاشمی اپوزیسیون نبود؛ رکن انقلاب بود
برجام؛ روي خوش‌ جهان
روابط ايران و عربستان به کدام سو مي‌رود؟
ابراهيم جعفري: حامل پيام‌هاي شفاهي ميان ايران و عربستان بوده‌ام
گوچي آقاي گل در مسير تاريخ‌سازي
زبان بدن جباروف در جلسه با استقلالي‌ها
طارمي و مسلمان در سالن واليبال
هاشمي با تهديد و بدهي، از تيراندازي رفت
دوستي با پسر رئيس، ناجي معروف مي‌شود؟
700 هزار ميليارد تومان بدهي
مسکن مهر، مسکن اجتماعي شد
وابستگي ۸۹ درصد بنگاه‌ها به بانک‌ها
گوشه‌ای از دستاوردهای اقتصادی برجام
«مَن‌مَن»‌کردن‌ها، دستاوردهاي برجام را از بين مي‌برد
کسي چوب‌خط شهرداري را نمي‌شمارد
تهران، تهويه هواي خود را از دست داده است
مرهمي بر زخم‌هاي طرح تحول نظام سلامت
مشی نامعلوم، پیگیری ناکافی
وقایع یومیه
صداي خيال‌نگار در روزگار اسمارت‌فون
ابريشم‌بافان در پيله
دنياي تصوير جديد با پرونده «نارکوها»
مايکل مور و شماري از هاليوودي‌ها در صف راهپيمايي عليه ترامپ
حامد همايون، سفير مبارزه با سرطان شد
جلوه‌هاي ويژه «آباجان» کامل مي‌شود
مفهوم جديد اعتراض!
وقتي ناخودآگاه، آن را برمي‌داري
فرصت تازه برای جوانان
نگاه بخشنامه‌ای برای حل مسئله طلاق
اخطار درست نماينده مجلس براي مهار عملکرد جزيره‌اي در کاهش آسيب‌ها
حيوانات تالاب گاوخوني، اسير دست شکارچيان
سومين عامل مرگ‌ومير در کشور
قبرس در سوداي وحدت
نامه پناهنده فلسطيني به پناهنده سوري
ايران، برنده و عربستان، بازنده جنگ‌هاي خاورميانه
آن روزها، غذا هم خوشمزه‌تر بود
شاه ايران اوقاتش را چگونه سپري مي‌کرد
قهوه، چای، سماور و حمام برنجی
«ماست مختارالسلطنه‌س، مي‌بيني ماسته، مي‌خري دوغه، مي‌خوري آبه!»
عدسي‌فروشي
لبوفروشي
فساد اداری
پيش‌بيني اقتصاد ايران: بيم‌ها و ترديدها
انتظار براي آب‌شدن يخ‌ها بين ايران و اعراب
هاشمي در حيات و ممات، مظلوم بود
چرا سياست‌هاي اقتصادي به ضد خود تبديل شد؟
تقابل تندروها و عراقچي در قاب تلويزيون
رئیس جمهور زن؛ آری یا نه؟
انتخابي سخت براي جايگزين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني
اصول‌گرايان ديگر پيروز انتخابات رياست‌جمهوري نخواهند شد
هاشمي‌رفسنجاني، طراح منطقه‌گرايي متوازن بود
نشست آستانه، بحران سوريه را حل مي‌کند؟
شانتاژ ترامپیون عليه برجام
رحماني: پولي که از استقلال گرفتم زهرمارم شد
حاج‌محمدي: نيمکت‌نشيني‌ام فني نيست
قرارداد جپاروف و استقلال 800 هزار دلار است؟
سردار فراجناحي
هاشمي در حيات و ممات، مظلوم بود
فحاشي‌هاي سعيد معروف پاياني ندارد؟
«مردمصلحت»که می‌شود
فرماندار دزفول: پرونده اخلاقي داشته‌اند
انتخابي سخت براي جايگزين آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني
رئیس جمهور زن؛ آری یا نه؟
گوچي آقاي گل در مسير تاريخ‌سازي
مربای تلخ مسکن
هزينه ساخت بزرگراه صدر، ناگهان سه‌برابر شد
چرا 12 سال پيش نمي‌گفتيد هاشمي يار انقلاب و رهبري‌ است؟
تقابل تندروها و عراقچي در قاب تلويزيون
اصول‌گرايان ديگر پيروز انتخابات رياست‌جمهوري نخواهند شد
هويتي پشت قاب شهر
تالاب‌ها احيا مي‌شوند، جنگل‌ها نفس مي‌کشند
هاشمی اپوزیسیون نبود؛ رکن انقلاب بود
مجمع گره‌گشايي از مشکلات نظام
سينماي پوست‌کنده با طعم گيلاس
آن روزها، غذا هم خوشمزه‌تر بود
نگاه بخشنامه‌ای برای حل مسئله طلاق
تمجيد فراستي از فيلم «لاک قرمز»
۱۰۰ دستاورد برجام از زبان «حميد بعيدي‌نژاد»
دلبسته اين آب و خاکم؛ ويرانش نکنيد
محیط زیست براي کسي مهم نيست
سلفی با آنچه ندیده‌بودیم
پل تاريخي ۱۷۰۰‌ساله دزفول در آستانه مرگ
پيش‌بيني اقتصاد ايران: بيم‌ها و ترديدها
برجام؛ روي خوش‌ جهان
زندگي و کار در سايه آرزوهاي محال
کيک‌ زنگ تفريح براي صميميت در بزرگسالي
ژیوان گاسپاریان، ساری‌گلین و خاطره حسین‌علیزاده
دوستي با پسر رئيس، ناجي معروف مي‌شود؟
انتظار براي آب‌شدن يخ‌ها بين ايران و اعراب
شانتاژ ترامپیون عليه برجام
جهانگیری: امور جامعه بدون زنان قابل رفع‌و رجوع نیست
«مادرکشي»، کشتار آب است
فقر حرکتي دختران از حضورشان در ورزشگاه‌ها مهم‌تر است
نشست آستانه، بحران سوريه را حل مي‌کند؟
در فصلِ بد اکران، فيلم‌ها خوب مي‌فروشند
مفهوم جديد اعتراض!
گوشه‌ای از دستاوردهای اقتصادی برجام
مشی نامعلوم، پیگیری ناکافی
سومين عامل مرگ‌ومير در کشور
کسي چوب‌خط شهرداري را نمي‌شمارد
روابط ايران و عربستان به کدام سو مي‌رود؟
نفوذ ايران در سوريه بيشتر از روسيه است
روحاني هسته‌اي
صداي خيال‌نگار در روزگار اسمارت‌فون
«مَن‌مَن»‌کردن‌ها، دستاوردهاي برجام را از بين مي‌برد
تماشاي اعدام از سکو‌هاي استاديوم
فقدان ميانجيگر اصلاحات
چرا سياست‌هاي اقتصادي به ضد خود تبديل شد؟
«ماست مختارالسلطنه‌س، مي‌بيني ماسته، مي‌خري دوغه، مي‌خوري آبه!»
وقتي ناخودآگاه، آن را برمي‌داري
حل بحران سوريه، کليد مشکلات خاورميانه
سنگيني تورم تک‌رقمي در سبد خريد مردم
هانيبال قذافي: جلود، امام موسي‌صدر را ربود، نه پدرم
از کتاب دوري کنيد
«برجام» کام ايرانيان را شيرين مي‌‌کند؟
برجام، هديه‌اي براي نسل آينده
شناسه خبر: 50521 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - 01:00
نبود بزرگان، بدسليقگي انتخاب!
۲۸ فيلم بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر ۳۵ اعلام شد

نبود بزرگان، بدسليقگي انتخاب!

وقايع‌اتفاقيه: اسامي فيلم‌هاي بخش مسابقه سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر درحالي اعلام شد که به نظر مي‌رسد اين دوره از جشنواره، رکورد فيلم‌هاي بخش مسابقه را در ادوار جشنواره فجر شکسته است. حضور 28 فيلم در يک بخش نشان مي‌دهد جشنواره فيلم فجر، هنوز به آن ثباتي که يک جشنواره سينمايي بايد برسد، نرسيده است. از بين اين 28 فيلم، 9 فيلم متعلق به کارگردانان فيلم‌اول است که نشان مي‌دهد به‌دلیل اجرايي، برگزارکنندگان جشنواره با توجه به اتفاق منحصربه‌فرد دوره پيش به اين نتيجه رسيده‌اند که تازه از‌راه‌رسيده‌ها را با کارکشته‌ها در يک سبد مقايسه قرار دهند تا احيانا ماجراي سال قبل اگر پيش آمد، آن فيلم اول در بين تمام فيلم‌هاي بخش مسابقه بتواند قد علم کند و نتوان به انتخاب فيلم اول و بهترين فيلم جشنواره ايرادي گرفت که چرا بهترين فيلم جشنواره گذشته (ايستاده در غبار) در ميان فيلم‌هاي اول، بهترين فيلم نشد. شيوه اعلام فيلم‌هاي دو بخش مسابقه سينماي ايران و چشم‌انداز سينماي ايران هم در نوع خود جالب است. ديروز درحالي اسامي 28 فيلم بخش مسابقه اعلام شد که اعلام اسامي بقيه فيلم‌ها (14فيلم ديگر که جمع 44 فيلم جشنواره را کامل می‌کنند) به روز يکشنبه موکول شد. بالطبع، اين حرکت محافظه‌کارانه به نظر مي‌رسد خيلي با روند يک جشنواره همسو نباشد. اگر اسامي همه فيلم‌هاي بخش‌هاي مختلف جشنواره در يک نشست اعلام مي‌شد، ممکن بود دبير جشنواره نتواند پاسخگوي اعتراض‌هاي انتخاب‌نشدن بسياري از فيلم‌ها باشد؛ بنابراين با دوپاره‌کردن اين اعلام، احتمالا مي‌خواهند براي سروصداهايي که بلند مي‌شود، راه گريزي درست کنند. 
نکته اساسي اين فهرست، بيرون‌ماندن چند نفر از فيلمسازان مطرح سينماي ايران از گردونه رقابت است. اينکه انتخاب، امري سليقه‌اي بوده و قطعا يک هيأت انتخاب ديگر، ممکن بود فيلم‌هاي ديگري را در فهرستش قرار دهد که مسئله‌اي کاملا طبيعي است. اصل حرف به اين ماجرا برمي‌گردد که نبود کيانوش عياري، تهمينه ميلاني، پيمان قاسم‌خاني و هاتف عليمرداني در فهرست بخش مسابقه، ديگر احتمالا به سليقه هيأت انتخاب برنمي‌گردد يا اگر برمي‌گردد، ذکر اينکه اين هيأت انتخاب، هيأت بدسليقه‌اي بوده است، حرف گزافی نيست. در‌هرحال می‌توان با اين فهرست به استقبال جشنواره 35 فيلم فجر رفت و از همين حالا، انتظار يک جشنواره متوسط بدون شگفتي را داشت. 
***
دبير سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر، اسامي ۲۸ فيلم بخش مسابقه سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر را اعلام کرد. 
محمد حيدري، دبير سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر، عصر ديروز، ۱۷ دي در جمع تعدادي از اهالي رسانه حاضر شده و به سؤالات آنها درباره نوع انتخاب‌ها و چالش‌هاي آن پاسخ داد.
حيدري در سخناني گفت: از مجموع فيلم‌هايي که هيأت انتخاب ديدند، امسال بخش چشم‌انداز سينماي ايران را داريم که در نهايت، ۴۴ فيلم دارد. از مجموع اين ۴۴ فيلم، ۲۸ فيلم براي سوداي سيمرغ معرفي شدند که هم سينماي حرفه‌اي، هم انيميشن هم فيلم‌اولي را شامل مي‌شوند. او افزود: همه اين ۴۴ اثر در بخش سيمرغ مردمي داوري مي‌شوند. يک سيمرغ مردمي داريم و دو اثر ديگر هم با اولويت دوم و سوم معرفي مي‌شوند ولي فقط يک اثر سيمرغ مي‌گيرد. 
اين مراسم در حياط موزه سينما برگزار شد. فيلم‌هاي معرفي‌شده به اين شرح است: کارگر ساده نيازمنديم (منوچهر هادي)، مادري (رقيه توکلي)، ايتاليا ايتاليا (کاوه صباغ‌زاده)، انزوا (مرتضي‌علي‌عباس ميرزايي)، نگار (رامبد جوان)، سد معبر (محسن قرايي‌مقدم)، چراغ‌هاي ناتمام (مصطفي سلطاني)، ماه‌گرفتگي (مسعود  اطيابي)، يک روز بخصوص (همايون اسعديان)، کمدي انساني (محمدهادي کريمي)، ويلايي‌ها (منير قيدي)، گشت ارشاد۲ (سعيد سهيلي)، سوفي و ديوانه (مهدي کرم‌پور)، انيميشن پشت‌دروازه بهشت (علي نوري‌اسکويي)، اسرافيل (آيدا پناهنده)، رگ‌خواب (حميد نعمت‌الله)، فراري (عليرضا داوودنژاد)، ماجراي نيمروز (محمدحسين مهدويان)، بدون تاريخ بدون امضا (وحيد جليلوند)، سارا و آيدا (مازيار ميري)، زير سقف دودي (پوران درخشنده)، پشت ديوار سکوت (مسعود جعفري‌جوزاني)، آذر (محمد حمزه‌اي)، خفگي (فريدون جيراني)، قاتل اهلي (مسعود کيميايي)، تابستان داغ (ابراهيم ايرج‌زاد)، بيست‌و‌يک روز بعد (محمدرضا خردمندان) و شماره ۱۷ سهيلا (محمود غفاري).
۹ فيلم‌اولي در اين ليست حضور دارند. ۱۹ اثر از کارگرداناني است که فيلم‌اولي نيستند. مابقي آثار روز يکشنبه ۱۹دي‌ معرفي مي‌شوند. 
محمد حيدري در پاسخ به اينکه برخي آثار به‌دليل اينکه نياز به مميزي زيادي داشتند تا پروانه موقت براي حضور در جشنواره را بگيرند، از جمله فيلم‌هاي کيانوش عياري و محمد رسول‌اف هستند، گفت: هيچ فيلمي نبود که ما با صاحبان آنها براي مميزي اثر صحبت کرده باشيم. او افزود: هيأت انتخاب در روند انتخاب خود، هم ساختار و هم محتوا را درنظر گرفته است و اگر آثار قبول نشده‌اند، دليلش در نشست بعدي با هيأت انتخاب اعلام مي‌شود. 
دبير سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر درباره حضور ۹ فيلم‌اولي در فجر اشاره کرد: هيأت انتخاب بر‌اساس چيزي که ديده‌، نظر داده است‌ و به اسم صاحبان آثار کاری نداشته‌اند. به گفته او، اگر فيلم‌هايي به‌دليل مسائل فني به رقابت نهايي نرسند، فيلم‌هايي را به‌عنوان جايگزين اعلام مي‌کنيم. حيدري افزود: در سال‌هاي قبل، بخش «نگاه نو» را داشتيم و اعتراض فيلم‌اولي‌ها اين بود که عوامل ما در اين بخش ديده نمي‌شوند و ما هم امسال فيلم‌اولي‌ها را در کنار آثار سوداي سيمرغ قرار داديم. دبير جشنواره در ادامه عنوان کرد: امسال هيچ فيلمي نداريم که به دبيرخانه رسيده و ديده نشده باشد اما روز يکشنبه، ۱۶اثر باقي‌مانده را اعلام مي‌کنيم و خواهيم گفت که بر‌اساس ليست، کدام يک از آثار اصلا به دبيرخانه نرسيده‌اند. حيدري همچنين عنوان کرد: مجموعه آثار به‌لحاظ محتوا و ساخت مورد بررسي قرار گرفته است، در ميان اعضاي هيأت انتخاب از شوراي پروانه ساخت هم بودند که بخش‌هاي مختلف را بررسي کنند. 
هيأت انتخاب، شامل نرگس آبيار، طاهاحسين مرقاتي، عماد افروغ، محمدعلي حسين‌نژاد، جمال اميد، حسين کرمي و سيدضيا هاشمي بودند. 
مهم‌ترين غايبان جشنواره 35
با اعلام آثار راه‌يافته به بخش مسابقه «سوداي سيمرغ» سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر، عدم راهيابي برخي آثار مهم به اين بخش به چشم مي‌آيد: 
کاناپه (کيانوش عياري)، آباجان (هاتف عليمرداني)، ماجان (رحمان سيفي‌آزاد)، هجوم (شهرام مکري)، خانه کاغذي (مهدي صباغ‌زاده)، يواشکي (رضا درميشيان)، بي‌حساب (مصطفي احمدي)، بي‌نامي (عليرضا صمدي)، گيلدا (کيوان عليمحمدي و اميد بنکدار)، فصل نرگس (نگار آذربايجاني)، خرگيوش (ماني باغباني)، ملي و راه‌هاي نرفته‌اش (تهمينه ميلاني)، بوف کور (احمدرضا معتمدي)، لابي (محمد پرويزي)، خوب، بد، جلف (پيمان قاسم‌خاني)، زرد (مصطفي تقي‌زاده)، لرد (محمد رسول‌اف)، دعوتنامه (مهرداد فريد) و نرگس مست (جلال‌الدين دري). همچنين فيلم‌هاي شعله‌ور (حميد نعمت‌الله)، ساعت 5 عصر (مهران مديري)، نهنگ عنبر2: سلکشن رؤيا (سامان مقدم) و انيميشن فيلشاه (هادي محمديان) به جشنواره نرسيدند. بايد منتظر ماند و ديد کدام‌يک از اين فيلم‌ها در ميان 16 اثر بخش «چشم‌انداز سينماي ايران» قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.