کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
حکایت ائتلاف نامیمون ضدایرانی
احتمال افزايش زائران حج تمتع به 80 هزار نفر
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
شکایت از عضو هیئت علمی، شخصی بود
از ترک تحصيل تا درخشش روي پرده سينما
«تايتانيک»، نگين عشق در سينما
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
حضور وزير اقتصاد براي پاسخگویی درباره حساب‌هاي قوه قضائيه
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
روحاني: اسرائيل برخي رهبران غربي را گروگان گرفته است
آيا پاکستان از آغوش عربستان دل مي‌کند؟
ايران، محور تقابل جهان اسلام با رژيم صهيونيستي
تسهيلات رونق توليد از ۱۵ هزار ميليارد تومان گذشت
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
اولويت دولت در سال 96، رفع موانع سرمايه‌گذاري است
گزينه ادغام بانک‌ها روي ميز بانک مرکزي
عراقي‌ها، نگران از ترامپ
ترامپ هيولا، خيلي هم بد نيست
متيس در بغداد به العبادي اطمينان داد
آغاز کلاه‌قرمزي 96 از 30 اسفند
اپرا؛ شکل تکامل‌یافته تعزیه
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
اعتراض جمعي هنرمندان؛ با ياد فرهادي و عليه ترامپ
ضررهاي انحصارطلبي يک سامانه به تيم سرخ
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
کابوس پرونده نيکولوفسکي در دوره شما بود آقاي دادکان
اروميه خسته بود
به فردا نگاه کنيد
کلماتی برای کودکان‌کار
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
چرا من مي‌بارد
بدون شرح
چاه ويل طرح تحول سلامت
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
رأي مثبت مجلسي‌ها به کليات بودجه 96
دلشان گرم شد
فرار الهلال از شکست با هنرنمایی خارجی‌ها
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
افزايش 35 درصدي سقط‌هاي قانوني
تعيين تکليف حج ۹۶ در مذاکرات پنجشنبه
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
هجوم به «هفت»
تکثير در شاگردان
روس‌ها به خالق «استانبول» جايزه مي‌دهند
دوستاني بهتر از سيگار!
سلفی
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
چرخي براي چرخاندن شهر
شوخي نيست!
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
چماق سینما
از رنج دو سالگي!
ولع قدرت احمدي‌نژادي‌ها
نوجواني، قرباني آسيب‌هاي اجتماعي
«خون‌بازي» نگاهي به پديده خودزني در ميان دانش‌آموزان دختر
این صفحه ناپاک تاریخ حذف می‌شود
صف‌کشی دولت برای خانه‌دار کردن بی‌خانمان‌ها
سردار سازندگي هنوز خياباني به نام خود ندارد
کلیشه‌های سنتی در طرح‌های مدرن
نهاد ملي کودکان تشکيل شود
ترامپ، برجام و اتحاديه اروپا
استراتژي صبر در برابر ترکيه
پرويز پرستويي: مغازه دونبش خوبی باز شده است
خرجی که جان دخلش را می‌گیرد
در گستره سينماي اجتماعي، خيلي نحيف و لاغر هستيم
ترافیک اصول‌گرایان برای ریاست‌جمهوری
شناسایی بی‌شناسنامه‌ها
هيچ‌کس صداي معلمان بازنشسته را نمي‌شنود
يک‌سوم ايراني‌ها به موادمخدر نگاه مثبت دارند
شيطنت ممنوع!
از دیوپ و ادواردو تا گولچ و پریموف
بخشنامه مورد نظر در دسترس نيست
نزديک بود در تايتانيک بازي نکنم
جوابیه شرکت پویازرکان( پیمانکار معدن طلا آق‌دره)؛ به انتشار گزارش میدانی «رد تازیانه روی گرده آق‌دره»
حميد فرخ‌نژاد:‌ داري چيکار ميکني با خودت مرد؟
ما اين تصميم را درک و از آن حمايت مي‌کنيم
داستان يک عکس از عباس کيارستمي
اما صدايي از من بيرون نمي‌آيد
گفت‌وگو با آمريکا غير‌ممکن نيست
واگذاري «خاص» ۳۰۰۰ ميلياردي اراضي قشم در دولت احمدي‌نژاد
سلفي محجبه‌هاي شمشيربازي
روزنه‌‌اي کوچک به جهان کيارستمي
مائده ستاره شد
شوخي نيست!
علت فوت قربانيان: مسموميت با قرص برنج
تيم بي‌پول صعود نکرد
«مريخي» در عيد 96
بدون شرح
عاقل‌بودن در شوخي زندگي
اينهايي که گفتي يعني چه؟
تکثير در شاگردان
چاه ويل طرح تحول سلامت
مادري که به بچه‌هایش ترياک مي‌داد تا گریه نکنند
بالاخره مولوي ايراني است يا نه؟
زن در فيلم‌هاي هيچکاک فقط يک زن نيست
نبرد هيجان‌انگيز «ارتش سرخ» و «موج آبي»
کجا را هدف گرفته‌ايد؟
صداهايي متناقض از خليج‌فارس
لزوم سياست‌گذاري وزارت‌ امورخارجه در مسائل منطقه‌اي
ايران، دستاويز تازه نتانياهو براي ازبين‌بردن مذاکرات صلح
تجديد پیمان جهان اسلام با آرمان فلسطين
دوستاني بهتر از سيگار!
عادل الجبير: ترامپ ديوانه نيست، عمل‌گراست
پايان زودهنگام بسته‌هاي اينترنتي زير ذره‌بين
جواني استقلال؛ چاقويي که دسته خودش را بريد
چرخي براي چرخاندن شهر
منتظر هستيم صداي واحدي دريافت کنيم
بالاترين فروش ۵ سال گذشته سينما در دي‌ ۹۵
همايون، کارهاي پدر را مي‌خواند
دلشان گرم شد
شناسه خبر: 50565 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - 01:00
یک میلیارد بودجه برای جشنواره 3 میلیاردی
گفت‌وگو با حمیدرضا نوربخش، دبیر جشنواره موسیقی فجر

یک میلیارد بودجه برای جشنواره 3 میلیاردی

سما بابایی: جشنواره موسیقی فجر از این هفته، کار خود را آغاز می‌کند؛ جشنواره‌ای که با حاشیه‌ها و جنجال‌های بسیاری همراه شده است. جشنواره‌ای که قرار بوده مهم‌‌ترین رویداد موسیقایی سال باشد و حالا حاشیه‌ها چنان نفسش را گرفته‌اند که فقط فضای غبارآلود موسیقی را غیرقابل‌ تحمل‌تر کرده است. با حمیدرضا نوربخش دراین‌باره حرف زده‌ایم:

جشنواره موسیقی فجر در زمان حضور شما دچار تغییراتی بنیادین شد که بسیاری از آنها با حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است. اگر موافق باشید، صحبت را از همین‌جا آغاز کنیم. شما پیش از این، اعلام کردید که در جشنواره حضور نخواهید داشت؛ اما بار دیگر این مسئولیت را پذیرفتید؛ چرا؟
سال گذشته با وجود زحماتی که در جشنواره موسیقی فجر کشیده شد، برخی از دوستان با بی‌انصافی‌های بسیاری درباره آن اظهارنظر کردند و من در آن زمان گفتم این ریل جدیدی که در جشنواره موسیقی فجر گذاشته شده است، می‌تواند به‌وسیله افراد دیگر ادامه یابد و دیگر لزومی ندارد در این رویداد مسئولیتی داشته باشم؛ بنابراین اعلام کردم که در جشنواره سی‌ودوم حضور نخواهم داشت اما در استدلال‌های دوستان از جمله معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر موسیقی، این نکته وجود داشت که پایه‌های کاری که بعد از تغییرات در جشنواره گذاشته شده باید استوارتر شود و در آن برهه، احساس می‌شد اگر فرد دیگری مدیریت جشنواره را به عهده گیرد، مشکلات دیگری به‌وجود می‌آید که همین موضوعات، منجر به حضور دوباره من در جشنواره موسیقی فجر شد.
آقای نوربخش، جشنواره‌ها معمولا اهداف از پیش تعیین‌شده‌ای دارند؛ آیا جشنواره موسیقی در همه این سال‌ها این اهداف را داشته است؟ آیا جشنواره، ویترین سال‌های گذشته است یا می‌خواهد استعداد معرفی کند؟ این هدف چیست؟
دهه فجر، دهه ملی ما شده است و همه نهادها بسته به شرایط و موضوع کاری‌شان، سعی کردند که در این ایام، مراسمی برای بزرگداشت آن برگزار کنند و در بخش‌های هنری هم ابتدا این نگاه وجود داشته است. جشنواره‌ موسیقی، چند سالی بعد از جشنواره فیلم و تئاتر شکل گرفت. اینکه موسیقی با این ایام چه نسبتی دارد، در موسیقی، نمود این مسئله در بخش اجرا بوده تا این شادمانی را به‌شکل موزیکال ارائه دهیم. طبیعتا فکر می‌کنم ایده جشنواره با این نگاه شکل گرفته و سازوکار جشنواره‌ای نداشته است؛ ضمن آنکه در آن ایام، موسیقی، بروز و ظهور دیگری جز این روزها نداشت و به‌همین‌خاطر، مردم استقبال بسیار زیادی از این رویداد کردند اما بعد از مدتی به ساز و کار جشنواره‌ای هم فکر شد و در همه این 30 سال، این دو نگاه در جشنواره وجود داشت و همین امر، مشکلاتی را به‌وجود آورد. ما همچنان گرفتار این ماجرا هستیم که «جشن» است یا «فستیوال»؟ این نشیب‌ها و فرازها هم همیشه وجود داشته است.
شما تا چه میزان از جشنواره گذشته، رضایت دارید؟‌
خوشبختانه جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر، اتفاق متفاوتی بود و قریب به اتفاق هنرمندان شاخص موسیقی ایران، سال گذشته حضور داشتند. حتما این جشنواره توفیقاتی داشته است که تا این اندازه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. جشنواره فجر، در مدت30 سال برگزار می‌شد و کسی درباره‌اش حرفی نمی‌زد؛ ضمن اینکه هر تغییر ساختاری و بنیادینی، نقدها و سروصداهایی ایجاد می‌‌کند که امری بسیار طبیعی است. برخلاف آنچه دوستان بیان کردند، سال گذشته تبعیضی قائل نشدیم. در این سه سال، بودجه جشنواره، ریالی تکان نخورده است و ما برای برگزاری باکیفیت جشنواره، ناچار هستیم روی بحث گیشه حساب کنیم. موضوع قراردادها و روش عقد آن، مانند سال گذشته خواهد بود و اتفاقا سعی خواهیم کرد از موسیقی نواحی و ایرانی تا جایی که امکان دارد، حمایت کنیم و حتی رقم‌های بیشتر از سال گذشته به هنرمندان این عرصه اختصاص دهیم.
جشنواره امسال چطور؟ برنامه‌ای برای این دوره از جشنواره دارید؟
چون بخش رقابتی نداریم؛ بنابراین فراخوان نخواهیم داشت اما از همه گروه‌های فعال موسیقی ایرانی، دعوت کردیم که در این جشنواره حضور داشته باشند و هر کسی که نیامده، به خواسته خودش بوده است. گزینشی نیز در دعوت گروه‌ها صورت نگرفته و ما تبعیضی قائل نشدیم ولی وقتی به من یک میلیارد تومان می‌دهند و می‌گویند جشنواره سه میلیاردی برگزار کن، من باید چه اقدامی انجام دهم؟ قطعا باید روی فروش بلیت و گیشه حساب باز کنیم وگرنه اساسا جشنواره را نمی‌توان با این کیفیت برگزار کرد. در جشنواره امسال، نگاه ویژه‌ای به موسیقی نواحی داشته‌ایم و بیش از 10 اجرا در این بخش خواهیم داشت. در بخش موسیقی ایرانی نیز بخشی تحت عنوان بازخوانی چهار دهه موسیقی ایران بعد از انقلاب اضافه شده است که در این بخش و بخش‌های جذاب این چهار دهه، بازخوانی می‌شود. همان‌طور که پیداست، موسیقی انقلاب نیز بخش مهمی از آثار خلق‌شده موسیقایی پس از انقلاب است که در آثاری چون مجموعه چاووش‌ها، متبلور است. ارکستر ملی با ساختار جدیدش در این دوره از جشنواره، رسما آغاز به کار می‌کند و این ارکستر آثاری چون «نیلوفرانه» و «شور عشق» علیرضا افتخاری را اجرا خواهد کرد. ارکستر سمفونیک تهران نیز اثری از احمد پژمان را اجرا می‌کند؛ ضمن اینکه این ارکستر، اجرای مشترکی را با ارکستر ایتالیا خواهد داشت؛ همچنین بخش پژوهش به این دوره از جشنواره اضافه شده است و حضوری پررنگ و فعال خواهد داشت. در این بخش، پنج موضوع شامل بررسی آموزش آکادمیک موسیقی ایران، تأثیر مدرنیته بر موسیقی ایران، بررسی پژوهش‌های موسیقی ایران، نوآوری در موسیقی و اقتباس موسیقایی از ادبیات ایران، مورد بررسی قرار می‌‌گیرند. به‌دلیل اینکه جشنواره موسیقی فجر به‌نوعی فینال و پایان‌دهنده تمامی جشنواره‌های موسیقی بوده، برای برگزیدگان دیگر جشنواره‌های موسیقی، تدابیر جداگانه اندیشیده شده است. به این ترتیب که برگزیدگان جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی معاصر در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.
یکی از پرحاشیه‌ترین بخش‌های سال گذشته جشنواره، جایز‌ه «باربد» بود؛ در این‌باره توضیح می‌دهید؟‌
جایزه باربد، قرار است سالیان متوالی برگزار شود و به محور اصلی و جذاب‌ترین بخش جشنواره تبدیل شود. در این بخش با بررسی‌هایی که انجام شد، همانند سال گذشته، تعدادی از افراد شاخص هر حوزه را برای داوری دعوت می‌کنیم؛ منتها سال گذشته داوری، ضعف‌هایی داشت که سعی کردیم با گفت‌وگو با کارشناسان و کسانی که نقدی به داوری داشتند، نواقص را اصلاح کرده و همه سعی‌مان را می‌کنیم که داوری، بدون نقص، روال خود را طی کند. به هر ترتیب، هدف اولیه‌ ما این بود که جایزه «باربد»، جایگاه و اهمیت خود را پیدا کند، به این دلیل که خلأ آن محسوس بود. ما جایزه‌ای در این زمینه نداشتیم که مهم باشد و بتواند فعالیت‌های موسیقی را تحت‌تأثیر قرار دهد و همین هدف اولیه‌ ماست که این جایزه بتواند هرچه بیشتر جذاب و بااهمیت شود. نوازندگی، آهنگسازی، خوانندگی و تنظیم، بخش‌هایی بودند که سال گذشته در ردیف برترین‌های جایزه «باربد» جشنواره قرار داشتند که امسال، این بخش‌ها بیشتر خواهند شد. به عنوان نمونه در این فضا باید بخشی وجود داشته باشد که آلبوم‌اولی‌ها یعنی همان هنرمندانی که برای اولین‌بار اثری را تولید می‌کنند در جایزه حضور داشته باشند و از شرکت‌کنندگان حمایت ویژه صورت گیرد که هم هنرمندان معرفی شده و هم این کار، زمینه‌ساز تولید آثاری بعدیشان باشد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.