کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
ثبت نام مجدد سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۶
مجتمع پتروشیمی کردستان افتتاح شد
اعضای بدن جوان رامیانی نجات بخش زندگی هفت بیمار شد
نوروز را باید به نوروزگاه‌ها برد
امدادرسانی به بیش از ۲۵۰۰ متاثر از برف و کولاک و سیل
با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم
جشن های نوروزی ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی برگزار شد
193 اغذیه فروشی متخلف درطرح نوروزی تعطیل شد
اصولگرایان با لیست خدمت در انتخابات حاضر می‌شوند
عقب‌نشینی ترامپ از لایحه جنجالی بیمه درمانی
فهرست جاده‌های مسدود کشور در برف و باران
نرگس کلباسی تبرئه شد
سومین ایرباس پسابرجامی امروز وارد کشور می‌شود
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای شورای شهر شد
اسامی ۸۹ مصدوم تصادف زنجیره‌ای مشهد به تفکیک بیمارستان
تهران هويتي آميخته با طبيعت
نصف جهان، مرکز ردصلاحيت‌هاي انتخاباتي
در96 شگفت‌زده خواهيد شد!
تغيير و تحول در تاکسيراني
تأمین غذای بشر آینده با کمک ژنتیک
طليعه کامران از ميان ما رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود
با آواز همايون شجريان و آهنگسازي سهراب پورناظري
بعضی مرگ‌ها غیرمنتظره است
آواز خوش هزاردستان
آقاي ترامپ تا‌به‌حال گرسنه بود‌ه‌اي؟
نوروز به 31 کشور جهان مي‌رود
بوي عيدي بوي توپ، بوي کاغذ رنگي
سال کنشگري در شبکه‌هاي اجتماعي
بهار؛ آسمان پابرهنه بر زمين
خودمان را سبک نکنيم
بدون شرح
دنبال‌کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اولويت دولت در سال آينده است
امسال، سال گشايش‌ها بود؛ به فکر تفرقه نباشيم
تخريب‌ها عليه دولت، نتيجه معکوس دارد
ديده و شنيده شدن، بالاترين مطالبه فرهنگيان
چرا معلمان معترض هستند؟
سلب مالکيت از طبقه فرودست در مسائل آموزشي
اثر مستقيم بهبود وضعيت معلمان روي ميليون‌ها خانوار ايراني
بدون سورپرايز و با چند علامت سؤال!
خستگي، گل‌نزدن و باز هم نيمکت خالي!
عيدديدني به صرف گل و کري‌خواني!
10 فدراسيون مي‌تواند رئيس زن داشته باشد
سال را با قهرماني تمام کن
پیروزهای برجامي با «ديپلماسي لبخند»
منفورترين رئيس‌جمهوري دموکرات نزد جمهوري‌خواهان
راه پرفراز و نشیب قاهره برای نزدیکی به‌تهران
رشد توليد کارگاه‌هاي صنعتي 6,8 درصد شد
افزايش 1,4 درصدي بيکاري در سال 95
حداقل دریافتی کارگران، یک میلیون و 317 هزار تومان شد
گراني‌هاي رنگارنگ
بسياري از خوانندگان حتي در تلفظ فارسي مشکل دارند
بهترين نوروز، نوروزي بود که عاشق شدم
ایران، بهشتی ناشناخته
منوی بهاره ویدئو رسانه و بازار سینمای جهان
منوی بهاره تلویزیون
منوی بهاره کتاب
منوی بهاره آلبوم‌های موسیقی
منوی بهاره سینمای داخلی
کم‌حادثه‌ترين چهارشنبه‌سوري
برون‌سپاري 95 درصد خدمات بهزيستي!
شناسه خبر: 50611 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - 01:00
عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است
اصغر فرهادي در آستانه برگزاري گلدن‌گلوب گفت:

عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است

نشست فيلم‌هاي خارجي نامزد «گلدن‌گلوب» با حضور اصغر فرهادي و چهار کارگردان ديگر فيلم‌هاي نامزد اين جايزه سينمايي در آمريکا برگزار شد. 
در اين نشست سينمايي که اجراي آن بر عهده سَم اسي، منتقد و خبرنگار سينمايي هاليوود بود، علاوه بر اصغر فرهادي، پل ورهوفن، کارگردان فيلم «او»؛ پابلو لارائين، کارگردان فيلم «نرودا»؛ مارن اِده، کارگردان آلماني فيلم «توني اردمن» و همچنين هودا ينيامينا، کارگردان فيلم فرانسوي «Divines» حضور داشتند. 
منتقد اين برنامه در ابتدا از فرهادي درباره واکنش شخصيت داستان فيلم «فروشنده» در مقابل تجاوز و اين موضوع که چرا برخلاف انتظار فردي که مرتکب تجاوز شده بود، خيلي سخت مجازات نشد، پرسيد که اصغر فرهادي در پاسخ گفت: اين سؤالي است که به‌خاطر آن اين فيلم را ساختم و سعي کردم آن را با تماشاگر مطرح کنم تا مخاطب نيز فکر کند در اين موقعيت اخلاقي، چه راهي درست است! بارها اين را گفتم که الان دوران سينمايي که پاسخ بدهد، تمام شده و الان دوره سينمايي است که بايد سؤال ايجاد کند. واکنش تماشاگران فيلم «فروشنده» در ايران و خارج از این کشور داراي تنوع مشابهي است. خود شما امروز مثالي را مطرح کرديد که من آن را در جاهاي ديگر نيز شنيده بودم. شما گفتيد فردي فيلم را تماشا کرده و در انتهاي فيلم با پيرمردي که به حريم شخصي ديگري تجاوز کرده، احساس همدردي کرده است. 
اسي در اين ميان گفت: اينجا در آمريکا نيز مردم به اين موضوع، واکنشي مشابه با ايراني‌ها نشان خواهند داد. زماني که از آنها مي‌پرسم آيا با فرد تجاوزگر احساس همدري مي‌کنيد، آنها مي‌گويند بله اما زماني که به آنها مي‌گويم، تصور کنيد اين تجاوز به همسر شما شده باشد، آنها مي‌گويند که متجاوزگر را مي‌کشيم. فرهادي در ادامه گفت: اين همان سؤالي بود که مي‌خواستم مطرح کنم. ما وقتي خودمان در اين موقعيت قرار مي‌گيريم، دچار يک دوراهي مي‌شويم. ما حتي نمي‌خواهيم که پليس آن فرد را قضاوت و مجازات کند و از اينکه خودمان قضاوت کنيم و حکم را اجرا کنيم، لذت مي‌بريم. اين ترکيب قضاوت و اجراي حکم، چيزي است که انتقام مي‌ناميم. الان به دنيا نگاه کنيد، همه دنيا در حال انتقام‌گرفتن از يکديگر هستند؛ حتي ملت‌ها. منتقد و مجري برنامه اظهار کرد: اين چيزي است که در ساير فيلم‌هاي شما هم ديده‌ايم. اخلاقيات خيلي مبهم است و شما خيلي به قانون اعتماد نداريد و تلاش مي‌کنيد تا وجه خوب و بد شخصيت داستان را به ما نشان دهيد. در اين فيلم شما يک معلم و هنرمند آرام را داريد که به يک فرد خشن تبديل مي‌شود اما ما به قانون نيز نياز داريم که از ما محافظت کند! 
فرهادي در پاسخ گفت: به نظرم ما ناچاريم قانون را بپذيريم و به آن اعتماد کنيم ولي اين حقيقت را فراموش نکنيد که قانون تنها از يک زاويه به هر اتفاق نگاه مي‌کند. وقتي يک نفر، کسي را مي‌کشد، قانون تحقيق مي‌کند و همه تحقيقات را روي يک کاغذ مي‌نويسد که فرد در چه تاريخی و به چه نحوي کشته شده است و به علت‌ها کاري ندارد. قانون به اينکه برای آدمي که قتل را انجام داده، چه اتفاقاتي افتاده و چه گذشته‌اي داشته، پدر و مادرش چه کساني بودند و دوران کودکي او چگونه بوده است، کاري ندارد. ما ناچاريم به قانون احترام بگذاريم اما بايد هميشه در ذهن داشته باشيم که قانون نمي‌تواند همه زواياي يک اتفاق را بررسي کند؛ بنابراين ما از طريق قانون هيچ موقع به حقيقت نمي‌رسيم. 
منتقد سينمايي در ادامه پرسيد که هسته اصلي تمامي فيلم‌هاي شما خانواده است اما شما چند سال پيش در اينجا مطرح کرديد که فيلم‌ها هيچ ربطي به زندگي خودتان ندارد. پس منبع الهام ساخت فيلم‌هايتان از کجاست که فرهادي پاسخ داد: خيلي از کساني که فيلم‌هاي من را تماشا مي‌کنند، فکر مي‌کنند من همه اين تجارب را داشته‌ام ولي بايد بگويم که من خانواده خيلي خوشبختي دارم و با همسرم 20 سال است که در حال زندگي هستيم و خيلي خوشبخت هستيم ولي مي‌دانم که خانواده يک مثال کوچک از يک دنياي بزرگ‌تر است و در دنياي مدرن آنچه در حال تحت‌تأثير قرارگرفتن و از دست رفتن بوده، معني خانواده است. تعريف خانواده عوض شده و اين مرا خيلي نگران مي‌کند و هر موقع که قلم روي کاغذ مي‌گذارم، بدون آنکه تصميم گرفته باشم، درباره خانواده مي‌نويسم. 
در ادامه نشست، يکي از تماشاگران حاضر در سالن از اصغر فرهادي پرسيد، چه چيزي شما را تشويق به نوشتن و کارگرداني فيلمي درباره خيانت در ايران کرد که فرهادي توضيح داد: فکر نمي‌کنم فيلمي درباره خيانت ساخته‌ام. خيانت، يک بخشي از داستان است، اگر در اين فيلم يا در فيلم «درباره الي» يا «چهارشنبه‌سوري» بخواهيم خيلي کليشه‌اي با اين رفتار برخورد کنيم، به آن مي‌گویيم خيانت. اگر اين فيلم درباره مردي بود که خيانت کرده است، ما نمي‌توانستيم با آن همدردي کنيم. من از 13 سالگي که فيلم کوتاه مي‌ساختم تا امروز، شخصيتي نساختم که با آن احساس همدردي نکنم و وقتي مي‌گويند کاراکتر فيلم شما فردي خيانتکار است، اذيت مي‌شوم. فکر مي‌کنم رفتار آن مرد جنبه‌هاي گوناگوني داشته و اگر زواياي ديگرش را نگاه کنيم، قضاوت خيلي سخت مي‌شود. 
همين‌طور خيلي راحت نمي‌توانيم به کسي بگویيم فاحشه و زواياي مختلفي دارد. آيا ما داريم به‌لحاظ اخلاقي قضاوت مي‌کنيم؟ وقتي مي‌گویيم خيانت يا فاحشه، يک‌ بار منفي مي‌دهيم. من سعي مي‌کنم موضوع را اين‌طور نبينم و وقتي مي‌خواهم بنويسم، اصلا به موضوع فکر نمي‌کنم، اين مثل خواب ديدن است و نمي‌دانم چطور خواب مي‌بينم. يک چيزي در ذهنم مي‌آيد، به آن فکر مي‌کنم و درباره آن مي‌نويسم و خودم هم نمي‌دانم، چطور اين اتفاق مي‌افتد. در مرحله بازنويسي، نسبت به موضوع آگاهم اما در مرحله اول خيلي ناخوداگاه اين اتفاق مي‌افتد اما به يک چيز آگاهم و آن اينکه هنوز نمي‌دانم براي اينکه بفهمم يک رفتار درست است يا غلط، معيار چيست؟ در دنياي مدرن کدام‌يک از اينها ميزان بوده و اين بزرگ‌ترين سؤالي است که براي من وجود دارد و همه فيلم‌هايم را درباره آن مي‌سازم. 
مراسم اعلام برگزيدگان جوايز گلدن‌گلوب، بامداد 20 دي برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.