اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
بحران تهران- رياض برنده ندارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
نشانه‌هاي رونق
نگاره
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 50611 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - 01:00
عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است
اصغر فرهادي در آستانه برگزاري گلدن‌گلوب گفت:

عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است

نشست فيلم‌هاي خارجي نامزد «گلدن‌گلوب» با حضور اصغر فرهادي و چهار کارگردان ديگر فيلم‌هاي نامزد اين جايزه سينمايي در آمريکا برگزار شد. 
در اين نشست سينمايي که اجراي آن بر عهده سَم اسي، منتقد و خبرنگار سينمايي هاليوود بود، علاوه بر اصغر فرهادي، پل ورهوفن، کارگردان فيلم «او»؛ پابلو لارائين، کارگردان فيلم «نرودا»؛ مارن اِده، کارگردان آلماني فيلم «توني اردمن» و همچنين هودا ينيامينا، کارگردان فيلم فرانسوي «Divines» حضور داشتند. 
منتقد اين برنامه در ابتدا از فرهادي درباره واکنش شخصيت داستان فيلم «فروشنده» در مقابل تجاوز و اين موضوع که چرا برخلاف انتظار فردي که مرتکب تجاوز شده بود، خيلي سخت مجازات نشد، پرسيد که اصغر فرهادي در پاسخ گفت: اين سؤالي است که به‌خاطر آن اين فيلم را ساختم و سعي کردم آن را با تماشاگر مطرح کنم تا مخاطب نيز فکر کند در اين موقعيت اخلاقي، چه راهي درست است! بارها اين را گفتم که الان دوران سينمايي که پاسخ بدهد، تمام شده و الان دوره سينمايي است که بايد سؤال ايجاد کند. واکنش تماشاگران فيلم «فروشنده» در ايران و خارج از این کشور داراي تنوع مشابهي است. خود شما امروز مثالي را مطرح کرديد که من آن را در جاهاي ديگر نيز شنيده بودم. شما گفتيد فردي فيلم را تماشا کرده و در انتهاي فيلم با پيرمردي که به حريم شخصي ديگري تجاوز کرده، احساس همدردي کرده است. 
اسي در اين ميان گفت: اينجا در آمريکا نيز مردم به اين موضوع، واکنشي مشابه با ايراني‌ها نشان خواهند داد. زماني که از آنها مي‌پرسم آيا با فرد تجاوزگر احساس همدري مي‌کنيد، آنها مي‌گويند بله اما زماني که به آنها مي‌گويم، تصور کنيد اين تجاوز به همسر شما شده باشد، آنها مي‌گويند که متجاوزگر را مي‌کشيم. فرهادي در ادامه گفت: اين همان سؤالي بود که مي‌خواستم مطرح کنم. ما وقتي خودمان در اين موقعيت قرار مي‌گيريم، دچار يک دوراهي مي‌شويم. ما حتي نمي‌خواهيم که پليس آن فرد را قضاوت و مجازات کند و از اينکه خودمان قضاوت کنيم و حکم را اجرا کنيم، لذت مي‌بريم. اين ترکيب قضاوت و اجراي حکم، چيزي است که انتقام مي‌ناميم. الان به دنيا نگاه کنيد، همه دنيا در حال انتقام‌گرفتن از يکديگر هستند؛ حتي ملت‌ها. منتقد و مجري برنامه اظهار کرد: اين چيزي است که در ساير فيلم‌هاي شما هم ديده‌ايم. اخلاقيات خيلي مبهم است و شما خيلي به قانون اعتماد نداريد و تلاش مي‌کنيد تا وجه خوب و بد شخصيت داستان را به ما نشان دهيد. در اين فيلم شما يک معلم و هنرمند آرام را داريد که به يک فرد خشن تبديل مي‌شود اما ما به قانون نيز نياز داريم که از ما محافظت کند! 
فرهادي در پاسخ گفت: به نظرم ما ناچاريم قانون را بپذيريم و به آن اعتماد کنيم ولي اين حقيقت را فراموش نکنيد که قانون تنها از يک زاويه به هر اتفاق نگاه مي‌کند. وقتي يک نفر، کسي را مي‌کشد، قانون تحقيق مي‌کند و همه تحقيقات را روي يک کاغذ مي‌نويسد که فرد در چه تاريخی و به چه نحوي کشته شده است و به علت‌ها کاري ندارد. قانون به اينکه برای آدمي که قتل را انجام داده، چه اتفاقاتي افتاده و چه گذشته‌اي داشته، پدر و مادرش چه کساني بودند و دوران کودکي او چگونه بوده است، کاري ندارد. ما ناچاريم به قانون احترام بگذاريم اما بايد هميشه در ذهن داشته باشيم که قانون نمي‌تواند همه زواياي يک اتفاق را بررسي کند؛ بنابراين ما از طريق قانون هيچ موقع به حقيقت نمي‌رسيم. 
منتقد سينمايي در ادامه پرسيد که هسته اصلي تمامي فيلم‌هاي شما خانواده است اما شما چند سال پيش در اينجا مطرح کرديد که فيلم‌ها هيچ ربطي به زندگي خودتان ندارد. پس منبع الهام ساخت فيلم‌هايتان از کجاست که فرهادي پاسخ داد: خيلي از کساني که فيلم‌هاي من را تماشا مي‌کنند، فکر مي‌کنند من همه اين تجارب را داشته‌ام ولي بايد بگويم که من خانواده خيلي خوشبختي دارم و با همسرم 20 سال است که در حال زندگي هستيم و خيلي خوشبخت هستيم ولي مي‌دانم که خانواده يک مثال کوچک از يک دنياي بزرگ‌تر است و در دنياي مدرن آنچه در حال تحت‌تأثير قرارگرفتن و از دست رفتن بوده، معني خانواده است. تعريف خانواده عوض شده و اين مرا خيلي نگران مي‌کند و هر موقع که قلم روي کاغذ مي‌گذارم، بدون آنکه تصميم گرفته باشم، درباره خانواده مي‌نويسم. 
در ادامه نشست، يکي از تماشاگران حاضر در سالن از اصغر فرهادي پرسيد، چه چيزي شما را تشويق به نوشتن و کارگرداني فيلمي درباره خيانت در ايران کرد که فرهادي توضيح داد: فکر نمي‌کنم فيلمي درباره خيانت ساخته‌ام. خيانت، يک بخشي از داستان است، اگر در اين فيلم يا در فيلم «درباره الي» يا «چهارشنبه‌سوري» بخواهيم خيلي کليشه‌اي با اين رفتار برخورد کنيم، به آن مي‌گویيم خيانت. اگر اين فيلم درباره مردي بود که خيانت کرده است، ما نمي‌توانستيم با آن همدردي کنيم. من از 13 سالگي که فيلم کوتاه مي‌ساختم تا امروز، شخصيتي نساختم که با آن احساس همدردي نکنم و وقتي مي‌گويند کاراکتر فيلم شما فردي خيانتکار است، اذيت مي‌شوم. فکر مي‌کنم رفتار آن مرد جنبه‌هاي گوناگوني داشته و اگر زواياي ديگرش را نگاه کنيم، قضاوت خيلي سخت مي‌شود. 
همين‌طور خيلي راحت نمي‌توانيم به کسي بگویيم فاحشه و زواياي مختلفي دارد. آيا ما داريم به‌لحاظ اخلاقي قضاوت مي‌کنيم؟ وقتي مي‌گویيم خيانت يا فاحشه، يک‌ بار منفي مي‌دهيم. من سعي مي‌کنم موضوع را اين‌طور نبينم و وقتي مي‌خواهم بنويسم، اصلا به موضوع فکر نمي‌کنم، اين مثل خواب ديدن است و نمي‌دانم چطور خواب مي‌بينم. يک چيزي در ذهنم مي‌آيد، به آن فکر مي‌کنم و درباره آن مي‌نويسم و خودم هم نمي‌دانم، چطور اين اتفاق مي‌افتد. در مرحله بازنويسي، نسبت به موضوع آگاهم اما در مرحله اول خيلي ناخوداگاه اين اتفاق مي‌افتد اما به يک چيز آگاهم و آن اينکه هنوز نمي‌دانم براي اينکه بفهمم يک رفتار درست است يا غلط، معيار چيست؟ در دنياي مدرن کدام‌يک از اينها ميزان بوده و اين بزرگ‌ترين سؤالي است که براي من وجود دارد و همه فيلم‌هايم را درباره آن مي‌سازم. 
مراسم اعلام برگزيدگان جوايز گلدن‌گلوب، بامداد 20 دي برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.