کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
نمي‌توان رئيس‌جمهوري را سانسور کرد
امکان بارداري را از کارتن‌خواب‌ها نگیریم
نمي‌توان با عناوين مختلف، افراد را از تحصيل محروم کرد
گري لوييس: به بهبود شرايط اقليمي ايران کمک مي‌کنيم
شهرداري در تور فعالان محيط‌زيست
اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا به تهران نزديک‌تر شوند
ايران همچنان با حضور آمريکا در آستانه مخالف است
توافق هسته‌اي به نفع آمريکا نيست
شوراي‌عالي سياست‌گذاري با خاتمي مشورت مي‌کند
رمزگشایی از اینستاگرام وزیر ارتباطات
برای خدمت تلاش کنید نه قدرت
به‌خاطر دلواپس‌ها يک روز هم صبر نمي‌کنيم
دي‌کاپريو در راهپيمايي سرخپوستان شرکت کرد
عارف لرستاني بر اثر سکته فوت کرده است
سياليت‌بخشيدن به ماده سخت
قدرت نهفته در کارم به فضاي ايران ارتباط دارد
قصه‌هاي جامانده در غرب موصل
شیرین‌کاری‌های خواستگاران
سیاست، لطافت و طنزهای جانانه
تواضع و کنجکاوي در پيله درون
آقاي گل، آقاي گل شد
مائده برهاني: مربي مرد مي‌خواهيم
سپيدرود، گل‌گهر و ملوان در جست‌وجوي خوشبختي
الاکلنگ بازي در جدول رده‌بندي؛ قسمت آخر!
انتقال حساب‌هاي دولت به بانک مرکزي، شفافيت مالي و نظارت را افزايش داد
دعوا بر سر طرحي که قيمت مسکن را ۶ برابر کرد! ‍
بنزین، ایرانی شد
تأخير در قرائت گزارش تحقيق و تفحص از آق‌دره
مقاوله‌نامه‌هايي که همچنان روي هواست!
سرمايه به دنبال کار ارزان است
قتل مرد عتيقه‌فروش توسط باديگارد
کوچ شرکت‌هاي هرمي به شهرک‌هاي اطراف تهران
ثروت زمین نبش کوچه‌ها به حراج رفت
زندگی در آغوش شهر مرده
کارگران درگیره گرفتاری‌های اقتصادی
شهرهاي مرزنشين صادراتی، نيازمند انقلاب اقتصادي
3 پرسشي که ترامپ بايد پاسخ بگويد
بعيد است آمريکا با کره‌شمالي درگير شود
فاصله عمیق شعار تا عمل
طبقه کارگر صنعتي و انقلاب
زنان کارگر: در چنبره طبقه و جنسيت
طبقه‌ بندی کارگران با ابزار تولید
کارگران زیر تازیانه هوش مصنوعی
نگاره
ترامپ و قاليباف
چرا رئيسي جدي‌ترين رقيب روحاني است؟
آينده مناظره‌هاي انتخاباتي
استفاده برخي از نامزدها از امکانات دولتي، خلاف قانون است
اصغرزاده: با نظارت استصوابي، تو کاسه ما گذاشتيد
دولت از آواربرداري‌ها بگويد
عراقچی: ديپلماسي آب، بخش جدايي‌ناپذير سياست خارجي است
بيانات رهبر انقلاب در ديدار شرکت‌کنندگان مسابقات بين‌المللي قرآن
ليست صد نفره انتخابات شوراها آماده شد
روحاني پاسخ ادعاي قاليباف را داد
متوقف نمی‌شویم؛ از راهی که آمدیم باز نمی‌گردیم
وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت، وفاي به عهد رئيس‌جمهوري است
خليج‌فارس، ايراني بوده و خواهد ماند
گردشگران خارجی 8 میلیارد دلار به ایران آوردند
مرکز آمار ايران، تورم فروردين را 6,9 درصد اعلام کرد
مفهوم کاغذ‌پاره را نفهمیدند، اموال ايران غارت شد
آنچه در مورد خیانت باید بدانیم
نخستین پاسخ به یورش
تبی که به جان حاشیه‌نشینان می‌نشیند
طارمي؛ ملغمه‌اي از هيجان، احساسات و عصيان
گردشگران خارجی 8 میلیارد دلار به ایران آوردند
سايه احمدي‌نژاد بر ذهن برخي نامزدها
شيطنت‌هاي کودکانه ترس از گناه و چند داستان ديگر
چرا رئيسي جدي‌ترين رقيب روحاني است؟
سيمرغ به «خانه» رسيد
سر باز و جان باز
قیمت مسکن عقب نشست
به اطلاع‌رسانی رسانه‌ها توجه کنيد
تقابل اصول‌گرايي؛ فرصتي براي روحاني
روحاني پاسخ ادعاي قاليباف را داد
طلاق ابتدا دارد اما...
به ازدواج با فرد معتاد فکر نکنيد
وقتی پدر برای فرزندش، فامیل دور می‌شود
مردم مي‌گويند يارانه 250 هزار توماني، هزينه‌هاي زندگي را چند برابر مي‌کند
هنوز مي‌شود جنگيد
سوتی‌های‌آماری صدای همه را درآورد
جذاب و کاملا خالي
بايد مسير واردات نیروی کار هم باز شود!
ايران، خواهان پاسخگويي سريع پاکستان
غلبه سیاست بر دغدغه اجتماع
شوخي آقاي شهردار با اعداد
با آينه‌هاي دروني خداحافظي نکنيد
مفهوم کاغذ‌پاره را نفهمیدند، اموال ايران غارت شد
آينده مناظره‌هاي انتخاباتي
کفش‌هايم را بخريد
سياه‌نمايي اپوزیسيون‌وار!
جان هامون در دست افغان‌ها
حاشيه‌نشيني تشکل‌هاي مردمي در دولت آينده
دعوت دايي از طلبکاران: در دادگاه شکايت کنيم
خليج‌فارس، ايراني بوده و خواهد ماند
ترامپ و قاليباف
نانِ سختي، چالش، دغدغه، استرس و عشق را مي‌خوريم
تغيير قانون بعد از 7 سال
سروکله‌زدن ترامپ با قانون بيمه‌ درماني اوباما
شناسايي ۴۴۲ واحد آلاينده در استان تهران
نگاره
متوقف نمی‌شویم؛ از راهی که آمدیم باز نمی‌گردیم
عراقچی: ديپلماسي آب، بخش جدايي‌ناپذير سياست خارجي است
اثر زنده‌رودي، دومين اثر‌ گرانقيمت حراج بونامز
تولد 2 جوجه عقاب طلايي در ايران
نسلي که در جنگ زاده شده است
«بر مبناي يک داستان واقعي» پولانسکي در کن 70
چین با خویشتنداری ترامپ را مهار می‌کند
نويسنده چيني بعد از نوبل نمي‌نويسد
سرانجام کرايه‌هاي تاکسي در سال ۹۶
بهترين اپليکيشن‌هايي که قبل از سفر بايد روي تلفن همراه نصب کرد
نبايد اختلاف بر سر ليست‌ها، انسجام اصلاح‌طلبان را بر هم زند
بيرانوند مي‌رود؟
ایجاد ظرفیت سالانه 99 هزار متر مکعبی آب در دولت یازدهم
دولت از آواربرداري‌ها بگويد
فيلم‌هاي توقيفي بازبيني مي‌شوند
نگاره
شهر ما دوباره رنگ مي‌گيرد
روز مدال وزنه‌برداران
دولت دهم در 2 سال پاياني براي پرداخت يارانه، اسکناس چاپ مي‌کرد
آمريکا جرأت حمله به ايران را ندارد
شناسه خبر: 50611 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - 01:00
عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است
اصغر فرهادي در آستانه برگزاري گلدن‌گلوب گفت:

عوض‌شدن تعريف خانواده، نگران‌کننده است

نشست فيلم‌هاي خارجي نامزد «گلدن‌گلوب» با حضور اصغر فرهادي و چهار کارگردان ديگر فيلم‌هاي نامزد اين جايزه سينمايي در آمريکا برگزار شد. 
در اين نشست سينمايي که اجراي آن بر عهده سَم اسي، منتقد و خبرنگار سينمايي هاليوود بود، علاوه بر اصغر فرهادي، پل ورهوفن، کارگردان فيلم «او»؛ پابلو لارائين، کارگردان فيلم «نرودا»؛ مارن اِده، کارگردان آلماني فيلم «توني اردمن» و همچنين هودا ينيامينا، کارگردان فيلم فرانسوي «Divines» حضور داشتند. 
منتقد اين برنامه در ابتدا از فرهادي درباره واکنش شخصيت داستان فيلم «فروشنده» در مقابل تجاوز و اين موضوع که چرا برخلاف انتظار فردي که مرتکب تجاوز شده بود، خيلي سخت مجازات نشد، پرسيد که اصغر فرهادي در پاسخ گفت: اين سؤالي است که به‌خاطر آن اين فيلم را ساختم و سعي کردم آن را با تماشاگر مطرح کنم تا مخاطب نيز فکر کند در اين موقعيت اخلاقي، چه راهي درست است! بارها اين را گفتم که الان دوران سينمايي که پاسخ بدهد، تمام شده و الان دوره سينمايي است که بايد سؤال ايجاد کند. واکنش تماشاگران فيلم «فروشنده» در ايران و خارج از این کشور داراي تنوع مشابهي است. خود شما امروز مثالي را مطرح کرديد که من آن را در جاهاي ديگر نيز شنيده بودم. شما گفتيد فردي فيلم را تماشا کرده و در انتهاي فيلم با پيرمردي که به حريم شخصي ديگري تجاوز کرده، احساس همدردي کرده است. 
اسي در اين ميان گفت: اينجا در آمريکا نيز مردم به اين موضوع، واکنشي مشابه با ايراني‌ها نشان خواهند داد. زماني که از آنها مي‌پرسم آيا با فرد تجاوزگر احساس همدري مي‌کنيد، آنها مي‌گويند بله اما زماني که به آنها مي‌گويم، تصور کنيد اين تجاوز به همسر شما شده باشد، آنها مي‌گويند که متجاوزگر را مي‌کشيم. فرهادي در ادامه گفت: اين همان سؤالي بود که مي‌خواستم مطرح کنم. ما وقتي خودمان در اين موقعيت قرار مي‌گيريم، دچار يک دوراهي مي‌شويم. ما حتي نمي‌خواهيم که پليس آن فرد را قضاوت و مجازات کند و از اينکه خودمان قضاوت کنيم و حکم را اجرا کنيم، لذت مي‌بريم. اين ترکيب قضاوت و اجراي حکم، چيزي است که انتقام مي‌ناميم. الان به دنيا نگاه کنيد، همه دنيا در حال انتقام‌گرفتن از يکديگر هستند؛ حتي ملت‌ها. منتقد و مجري برنامه اظهار کرد: اين چيزي است که در ساير فيلم‌هاي شما هم ديده‌ايم. اخلاقيات خيلي مبهم است و شما خيلي به قانون اعتماد نداريد و تلاش مي‌کنيد تا وجه خوب و بد شخصيت داستان را به ما نشان دهيد. در اين فيلم شما يک معلم و هنرمند آرام را داريد که به يک فرد خشن تبديل مي‌شود اما ما به قانون نيز نياز داريم که از ما محافظت کند! 
فرهادي در پاسخ گفت: به نظرم ما ناچاريم قانون را بپذيريم و به آن اعتماد کنيم ولي اين حقيقت را فراموش نکنيد که قانون تنها از يک زاويه به هر اتفاق نگاه مي‌کند. وقتي يک نفر، کسي را مي‌کشد، قانون تحقيق مي‌کند و همه تحقيقات را روي يک کاغذ مي‌نويسد که فرد در چه تاريخی و به چه نحوي کشته شده است و به علت‌ها کاري ندارد. قانون به اينکه برای آدمي که قتل را انجام داده، چه اتفاقاتي افتاده و چه گذشته‌اي داشته، پدر و مادرش چه کساني بودند و دوران کودکي او چگونه بوده است، کاري ندارد. ما ناچاريم به قانون احترام بگذاريم اما بايد هميشه در ذهن داشته باشيم که قانون نمي‌تواند همه زواياي يک اتفاق را بررسي کند؛ بنابراين ما از طريق قانون هيچ موقع به حقيقت نمي‌رسيم. 
منتقد سينمايي در ادامه پرسيد که هسته اصلي تمامي فيلم‌هاي شما خانواده است اما شما چند سال پيش در اينجا مطرح کرديد که فيلم‌ها هيچ ربطي به زندگي خودتان ندارد. پس منبع الهام ساخت فيلم‌هايتان از کجاست که فرهادي پاسخ داد: خيلي از کساني که فيلم‌هاي من را تماشا مي‌کنند، فکر مي‌کنند من همه اين تجارب را داشته‌ام ولي بايد بگويم که من خانواده خيلي خوشبختي دارم و با همسرم 20 سال است که در حال زندگي هستيم و خيلي خوشبخت هستيم ولي مي‌دانم که خانواده يک مثال کوچک از يک دنياي بزرگ‌تر است و در دنياي مدرن آنچه در حال تحت‌تأثير قرارگرفتن و از دست رفتن بوده، معني خانواده است. تعريف خانواده عوض شده و اين مرا خيلي نگران مي‌کند و هر موقع که قلم روي کاغذ مي‌گذارم، بدون آنکه تصميم گرفته باشم، درباره خانواده مي‌نويسم. 
در ادامه نشست، يکي از تماشاگران حاضر در سالن از اصغر فرهادي پرسيد، چه چيزي شما را تشويق به نوشتن و کارگرداني فيلمي درباره خيانت در ايران کرد که فرهادي توضيح داد: فکر نمي‌کنم فيلمي درباره خيانت ساخته‌ام. خيانت، يک بخشي از داستان است، اگر در اين فيلم يا در فيلم «درباره الي» يا «چهارشنبه‌سوري» بخواهيم خيلي کليشه‌اي با اين رفتار برخورد کنيم، به آن مي‌گویيم خيانت. اگر اين فيلم درباره مردي بود که خيانت کرده است، ما نمي‌توانستيم با آن همدردي کنيم. من از 13 سالگي که فيلم کوتاه مي‌ساختم تا امروز، شخصيتي نساختم که با آن احساس همدردي نکنم و وقتي مي‌گويند کاراکتر فيلم شما فردي خيانتکار است، اذيت مي‌شوم. فکر مي‌کنم رفتار آن مرد جنبه‌هاي گوناگوني داشته و اگر زواياي ديگرش را نگاه کنيم، قضاوت خيلي سخت مي‌شود. 
همين‌طور خيلي راحت نمي‌توانيم به کسي بگویيم فاحشه و زواياي مختلفي دارد. آيا ما داريم به‌لحاظ اخلاقي قضاوت مي‌کنيم؟ وقتي مي‌گویيم خيانت يا فاحشه، يک‌ بار منفي مي‌دهيم. من سعي مي‌کنم موضوع را اين‌طور نبينم و وقتي مي‌خواهم بنويسم، اصلا به موضوع فکر نمي‌کنم، اين مثل خواب ديدن است و نمي‌دانم چطور خواب مي‌بينم. يک چيزي در ذهنم مي‌آيد، به آن فکر مي‌کنم و درباره آن مي‌نويسم و خودم هم نمي‌دانم، چطور اين اتفاق مي‌افتد. در مرحله بازنويسي، نسبت به موضوع آگاهم اما در مرحله اول خيلي ناخوداگاه اين اتفاق مي‌افتد اما به يک چيز آگاهم و آن اينکه هنوز نمي‌دانم براي اينکه بفهمم يک رفتار درست است يا غلط، معيار چيست؟ در دنياي مدرن کدام‌يک از اينها ميزان بوده و اين بزرگ‌ترين سؤالي است که براي من وجود دارد و همه فيلم‌هايم را درباره آن مي‌سازم. 
مراسم اعلام برگزيدگان جوايز گلدن‌گلوب، بامداد 20 دي برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.