اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
بهترين‌ها را معرفي کردم
17 وزیر منهای بیطرف
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
حق کنار مادر بودن
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
نگاره
مهماني نويسندگان جهان در برلين
ظهر شنبه کنار رود روگا
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
واکنش بهرام رادان به توقیف «زادبوم» در سينماهاي حوزه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
ولگرد موزه‌دار شد
وزير روي صندلي لرزان
سرمربي المپياکوس: از کريم راضي‌ام
در انتظار ستاره
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
کش ارز باز هم در می‌رود؟
نرخ سود ثابت ماند
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چسب هل براي همه
آیا مائو مرده است؟
پيتزاخوري با مائو!
نوه مائو سرمایه‌دار بزرگ
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
مائو از کودکی تا ازدواج
افشاي گزارش‌هاي محرمانه سيا به رؤساي‌جمهوری آمريکا
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
بازگشت هاشمی به شهر
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
شفافيت پيش از اعتماد
ماجراهای روز آخر
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
پرونده پولانسکي بسته نشد
تبعات انتشار «ترنج» نامجو و منتفي‌شدن انتشار «۱۳» چاووشي
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
نامه حسين عليزاده به بهروز غريب‌پور درباره اسطوره و عروسک
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
نگاره
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
طعم خوش يک خيابان
براي بي‌گناهاني که در اين وحشت گرفتار شدند
محروميت و پلمپ باشگاه‌‌ها در انتظار طرفداران MMA
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
ماجراهای روز آخر
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
چسب هل براي همه
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
17 وزیر منهای بیطرف
حق کنار مادر بودن
پدر، با اره‌برقي پسر و عروسش را مثله کرد
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
شفافيت پيش از اعتماد
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
مسکن، سوداي رونق دارد
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
کامیون ترور در اسپانیا
اعلام قيمت‌هاي جديد براي محصولات پارس‌خودرو
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
«نوروز بَل»، جشن مردم برای زمین
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
روی موج کودک‌آزاری
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
بازگشت هاشمی به شهر
نفس تازه برای «آق‌گل»
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
اميدي به بزرگي يک نهنگ
روز پرحاشيه آخوندي در مجلس
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
قصه رأي اعتماد ميرانوس
28 مرداد؛ کودتايی سیاه در قاب تاریخ
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
آتشي که خاموش نمي‌شود
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
نگاره
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
جنگ عربستان با اقليت شيعه
ايران به قانون جديد باخت؟
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 50682 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد
«کاناپه» تنها قرباني مميزي جشنواره فيلم فجر نيست

«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد

وقايع‌اتفاقيه: با اعلام 44 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران و چشم‌انداز جشنواره فيلم فجر و همچنين 11 فيلم بخش مسابقه سينماي مستند اين دوره از جشنواره، عملا پرونده فيلم‌هاي راه‌يافته به بخش‌هاي مختلف سي‌وپنجمين دوره مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور بسته شد و بايد منتظر ماند که با شروع جشنواره و رقابت بين 33 فيلم بخش مسابقه، از بين آنها بهترين‌هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر انتخاب شوند؛ البته نکته‌اي که در اين ميان نبايد از آن غافل شد، فيلم‌هايي است که به هيأت انتخاب ارائه شدند و در ميان گزينه‌هاي این هيأت قرار نگرفتند؛ البته خاصيت هر جشنواره‌اي است که تعدادي فيلم به آن ارائه مي‌شوند و از ميان آنها تعداد کمتري، جواز حضور در جشنواره را مي‌گيرند. بسيار محتمل است فيلم‌هايي که انتخاب نمي‌شوند، بر‌اساس کيفيت پايين‌ترشان نسبت به آثاري که از فيلتر هيأت انتخاب رد مي‌شوند، در جشنواره به نمايش در نمي‌آيند؛ البته در اين دوره از جشنواره ظاهرا قضاوت بر‌اساس کيفيت، خيلي مدنظر قرار نگرفته است و چند فيلم از ميان فيلم‌هايي که در جشنواره حضور ندارند، در دام قانون‌هاي نانوشته مميزي سليقه‌اي افتاده‌اند و کسي هم به‌ظاهر پاسخگوي نبودنشان در جشنواره نيست. يکي از اين فيلم‌ها، «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي است که براي چهارمين‌بار از حضور در جشنواره فيلم فجر بازمانده است. 
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و ادامه يک «معضل»! 
نشست خبري سال قبل جشنواره فيلم فجر با يک جمله يادآوري مي‌شود: «معضل». دبير جشنواره که اتفاقا براي اين دوره هم در اين سمت قرار دارد، در نشست خبري سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر، در پاسخ سؤالي که مشخصا نبود فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را در ميان فيلم‌هاي بخش مسابقه يادآور مي‌شد، ناشيانه از کلمه «معضل» براي اين فيلم استفاده کرد و گفت: «اين فيلم براي جشنواره فجر به معضل تبديل شده است.» پس از گفتن اين حرف بود که شهاب حسيني از سمت تشريفاتي مشاور دبير جشنواره استعفا داد و در نامه‌اش نوشت: «من بازيگر همان معضل هستم.» دبير جشنواره، تاوان بي‌تجربگي‌اش را در همان جلسه مطبوعاتي داد. اين ماجرا به جشنواره امسال هم کشيده شده است؛ فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» به ظاهر بر‌اساس شنيده‌ها به هيأت انتخاب ارائه شده و در فهرست نهايي فيلم‌هاي اين دوره قرار نگرفته است. فيلم به ماجراي پيرامون انتخابات 88 مي‌پردازد و البته نگاهي به تاريخ معاصر ايران دارد. «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» اين‌بار هم مثل سه بار قبل از فيلتر هيأت انتخاب رد نشد و کماکان به‌عنوان يکي از فيلم‌هاي ديده‌نشده‌اي که نمي‌شود درباره کيفيتش، نظری قطعي داد باقي ماند؛ البته با توجه به کيفيت فيلم‌هاي محسن امير يوسفي، به نظر نمي‌رسد اين ردشدن، جنبه کيفي داشته باشد و مميزي‌هاي سليقه‌اي باعث نبودن اين فيلم در اين دوره شده است. 
«ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» و خشونت‌هاي خانگي
يکي ديگر از فيلم‌هاي غايب جشنواره فيلم فجر، فيلم تازه تهمينه ميلاني با نام «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» است. پس از اينکه فهرست نهايي جشنواره فيلم فجر اعلام شد و فيلم تهمينه ميلاني در ميان آنها نبود، او در واکنش به اين ردشدن گفت: «اصلا اين فيلم را به دبيرخانه جشنواره فجر ارائه نکرده‌ايم و هيأت انتخاب آن را نديده است که حالا منتظر حضور آن در جشنواره فجر باشيم.» پس از حرف‌هاي ميلاني بود که از ستاد جشنواره فيلم فجر خبر رسيد، اتفاقا هيأت انتخاب فيلم را ديده است و به‌دليل کيفيت پايين، آن را رد کرده است. نکته‌اي که ميلاني در يک پست اينستاگرامي، آن را قبول نکرد و دلايل ديگري را براي حذف فيلمش ذکر کرد. تهمينه ميلاني، کارگردان سينما با انتشار عکسي از «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» در واکنش به حضورنیافتن اين فيلم در بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر، توضيحاتي داد.
او دراين‌باره نوشت: «دوستان عزيز، شايعات زيادي درباره حضور نداشتن «فيلم ملي (مليحه) و راه‌هاي نرفته‎اش» در فضاي مجازي پخش شده است و عده‌اي از شما نگران از عدم حضور فيلم در جشنواره فيلم فجر سؤال فرموده‌ايد، واقعيت اين است که فيلم به‌دليل موضوع آن (خشونت خانگي) که از نظر من و همسرم، اولويت فرهنگي است و مي‌تواند راهگشاي زوج‌هاي جوان به زندگي بهتر شود، مورد پذيرش هيأت انتخاب قرار نگرفته است و فقط همين. اميدوارم در اکران عمومي، تأثير خود را در کاهش خشونت خانگي بگذارد. به نظر ما عوامل فيلم شايستگي تشويق داشتند که ممکن نشد.» «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» مانند ديگر آثار تهمينه ميلاني، يک اثر اجتماعي است. ميلاد کي‌مرام، ماهور الوند، السا فيروزآذر، جمشيد هاشم‌پور، افسر اسدي، جمشيد جهانزاده‌کشکولي، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندري، سارا خوئيني‌ها، فلور نظري و مسعود فروتن در اين فيلم نقش‌آفريني کرده‌اند. 
«لِرد» و مسئله اقليت‌ها
فيلم ديگري که از گردونه انتخاب سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر کنار گذاشته شده، فيلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف است. ظاهرا موضوع ملتهب اين فيلم و بيان روايت بعضي از اقليت‌ها در آن باعث شده است، فيلم به مميزي گرفتار شود. هرچند محمد حيدري در برنامه سينمايي «هفت» جمعه‌شب گذشته گفت: «تنها فيلمي که به‌خاطر مميزي از جشنواره بازمانده، «کاناپه» است ولي با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد چند فيلم مهم ديگري که حتي در ميان 44 فيلم بخش‌هاي مختلف سينماي ايران حضور ندارند، به دلیل کيفيت پايينشان نيست و مسائل ديگري در نبودشان، دخالت دارند.»
رکورد بي‌سابقه در جشنواره 35
اين دوره، علاوه بر مواردي که ذکر شد، در شاخه‌هاي ديگري هم در ميان دوره‌هاي قبل استثناست. اولين مورد از اين استثناها، حضور 33 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران اين دوره است. در دوره قبل در بخش مسابقه سوداي سيمرغ، 22 فيلم و در نگاه نو (فيلم‌اولي‌ها) 11 فيلم حضور داشتند. در اين دوره، اين دو بخش در هم ادغام شده و همه آنها در يک کشکول قضاوت قرار گرفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد 33 فيلم براي قضاوت در يک فستيوال سينمايي، چندان با قوانين معمول در جشنواره‌هاي جهاني، همسو نباشد؛ هرچند سروصداهايي که براي فيلم‌اولي‌ها در دوره قبل به‌وجود آمد، باعث شد دبير جشنواره آن 11 فيلم را هم به 22 فيلم سوداي سيمرغ اضافه کند ولي اين بي‌ثباتي نشان مي‌دهد، نمي‌توان به کيفيت فيلم‌ها توجه چنداني کرد. فيلم‌هايي که خارج از اين دور مانده‌اند، احتمالا کيفيتشان با فيلم‌هايي که به دايره رقابت آمده‌اند، تفاوت چنداني ندارد و بلکه بالاتر هم باشند. اين فضا، نشانگر نبود يک مرجع تصميم‌ساز در سينماي ايران براي مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.