کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
پلاسکو حکايت مدرنيته ايراني است
نگاهي به 4 سطح فضاي سياسي ايران
جان دوباره نئوکان‌ها پس از روي‌کارآمدن ترامپ
شهروند- خبرنگار
اصلاح‌طلبان: شهرداري مقصر است؛ اصول‌گرايان: تذکر داده شد
آگهي براي دعوت
تکذیب‌ها، آواری بر اخبار پلاسکو
احیای روانی آتش‌به‌جان‌ها
کابوس پلاسکو وارد پنجمین روز شد
حکم اعدام به بابک زنجاني ابلاغ شد
اولتيماتوم به منصوريان نتيجه داد
پیروزی؛ واجب‌تر از نان شب
شماره 10 منم؛ يک زن، نه يک مرد
حالا فدرر و نادال را ببينيد
بنيامين نتانياهو از ترامپ درباره ايران چه مي‌خواهد؟
شگفت‌زده‌شان می‌کنیم
آستانه صلح
مادرم راه برگشت به خانه را مي‌داند
2 ثانيه براي يک کودک تنها
پوپوليسم بايد متوقف شود
ما بلد نيستيم با تو بجنگيم، خودت نيا
اولويت با کشتي‌هاي ايراني است
جشنواره گاف‌ها
«تصوير سال» تحت‌تأثير تصاوير «پلاسکو»
محمد رحمانيان: تئاتر نسبتي با محافظه‌کاري ندارد
بازيگران هاليوود در تظاهرات ضدترامپ
صرافی‌ها تا اسفند ساماندهی شوند
ورود نارنگي قاچاق پاکستان با قيمت کيلويي ۷ هزار تومان
بانک‌ها نمي‌توانند تسهيلات جديد بدهند
بسته حمايت از کسبه ساختمان پلاسکو نهايي شد
رقابت ايران و عربستان در موصل
تظاهرات ضدترامپ در نخستين روز کاري‌اش
نشست آستانه با تمرکز بر آتش‌بس
به بهبود روابط ايران و عربستان اميدوار باشيم؟
گلايه مديرعامل تراکتورسازي از ارسال نشدن پيامک به هواداران تيمش
عابديني: فوتبال ورشکسته به هر کاري تن مي‌دهد
گردنه‌ سامانه‌ها
رؤياي خيس
ترافیک
استعفايي براي اهرم فشار و غرامتي که بايد پرداخت شود
مردم عشق را مي‌فهمند
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
سر ما چي اومده؟
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
جان یک انسان قابل جبران نیست
اردوگاه‌هاي قرباني‌ساز
جان انسان سیری چند؟!
سومين جلسه کميته علمي کنفرانس مديريت يکپارچه شهري برگزار شد
حافظي: فقط 21,5 ميليارد داده‌اند
آوار بدهي و بيکاري
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
روحاني: ايمن‌سازي زندگي مردم، جزء حقوق شهروندي است
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
مغايرت 5 مصوبه مجلس در برنامه ششم با سياست‌هاي کلي نظام
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
تأسيس کميته دائم ضدايراني در اتحاديه عرب
مراقب رفقاي روس باشيد
منصوريان، غزل خداحافظي را در بندر مي‌خواند؟
چرا بارسا با مسي تمديد نمي‌کند؟
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
ایستاده در غبار
علي کجاست؟ مسعود را نديدي؟
من هم پلاسکو هستم
جز شرمندگي چيزي نداريم
پلاسکو؛ هويتي که دفن شد
روايتي عيني از لحظه سقوط پلاسکو
«طهرون» دلش شکست
5 بازي سخت فقط در 22 روز
آتش‌نشانان؛ قرباني مديريت غلط
ماجراي آتش‌سوزي و اميد عباسي
قلب بازار پوشاک تهران ايستاد
عصاره ایثار شهر
حماسه‌آفريني آتش‌نشان، شهيد جواد محمدي
شهادت، آخرين مأموريت آتش‌نشان فداکار، علي قانع
ايران و ترامپ به هم رسيدند
مردم عشق را مي‌فهمند
بو، بوی سوختگی است، آتش‌نشانی کمک! اما آتش‌نشان‌ها...
کارگران همچنان مشغول کارند!
قيمت‌ها ريخت
رأی دادگاه، مصر و عربستان را از هم دور کرد
جان انسان سیری چند؟!
ابراهيم در آتش
عيدي امسال کارگران، 1,6 تا 2,4 ميليون تومان
سياست ترامپ در قبال ايران مشخص نيست
پيش‌بيني کاهش 5 ميليوني قيمت خارجي‌ها
در برابر آتش
جزئيات حادثه ريزش تونل و شهادت مهدي حاجي‌پور
آن‌قدر Refresh کنيد تا باز شود!
اتحاد بي‌سابقه اما آسيب‌پذير ايران و روسيه
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
مقصر احتمالی
برجام، پايان راهبرد تسليم و شکست ايران بود
وام مي‌دهيم، مرکز توليد موقت ايجاد مي‌کنيم
پنجشنبه سياه
لعنت به تهرانِ بدونِ تو
سبد کانديداهاي اصول‌گرا با يک زن کامل مي‌شود؟
خرق عادت
آوار بدهي و بيکاري
بيانيه پاياني براي مسلمانان روهينجا
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
جان یک انسان قابل جبران نیست
رستاک: آدم تلخي هستم
عبرت‌ها و عمل‌ها
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، شجاعت برگشتن از خطا را داشت
صدور دستور شروع انتخابات شوراها از ۲۵ اسفند
جامعه ورزش به ياد آتش‌نشانان
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
کي‌روش: آفريقا براي من مثل خانه است
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
خاورميانه پس از اوباما
مالک ساکت
ترامپ در تهران به‌دنبال ترامپ ديگري مي‌گردد
بدون ستاره و کم‌هيجان
بزرگداشت غلامرضا موسوي در جشنواره فيلم فجر
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
مراقب رفقاي روس باشيد
شکست اوباما در سياست خارجي
کودکان کار در نمايش کودکان کار
برنج در دور گراني
شناسه خبر: 50682 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد
«کاناپه» تنها قرباني مميزي جشنواره فيلم فجر نيست

«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد

وقايع‌اتفاقيه: با اعلام 44 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران و چشم‌انداز جشنواره فيلم فجر و همچنين 11 فيلم بخش مسابقه سينماي مستند اين دوره از جشنواره، عملا پرونده فيلم‌هاي راه‌يافته به بخش‌هاي مختلف سي‌وپنجمين دوره مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور بسته شد و بايد منتظر ماند که با شروع جشنواره و رقابت بين 33 فيلم بخش مسابقه، از بين آنها بهترين‌هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر انتخاب شوند؛ البته نکته‌اي که در اين ميان نبايد از آن غافل شد، فيلم‌هايي است که به هيأت انتخاب ارائه شدند و در ميان گزينه‌هاي این هيأت قرار نگرفتند؛ البته خاصيت هر جشنواره‌اي است که تعدادي فيلم به آن ارائه مي‌شوند و از ميان آنها تعداد کمتري، جواز حضور در جشنواره را مي‌گيرند. بسيار محتمل است فيلم‌هايي که انتخاب نمي‌شوند، بر‌اساس کيفيت پايين‌ترشان نسبت به آثاري که از فيلتر هيأت انتخاب رد مي‌شوند، در جشنواره به نمايش در نمي‌آيند؛ البته در اين دوره از جشنواره ظاهرا قضاوت بر‌اساس کيفيت، خيلي مدنظر قرار نگرفته است و چند فيلم از ميان فيلم‌هايي که در جشنواره حضور ندارند، در دام قانون‌هاي نانوشته مميزي سليقه‌اي افتاده‌اند و کسي هم به‌ظاهر پاسخگوي نبودنشان در جشنواره نيست. يکي از اين فيلم‌ها، «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي است که براي چهارمين‌بار از حضور در جشنواره فيلم فجر بازمانده است. 
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و ادامه يک «معضل»! 
نشست خبري سال قبل جشنواره فيلم فجر با يک جمله يادآوري مي‌شود: «معضل». دبير جشنواره که اتفاقا براي اين دوره هم در اين سمت قرار دارد، در نشست خبري سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر، در پاسخ سؤالي که مشخصا نبود فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را در ميان فيلم‌هاي بخش مسابقه يادآور مي‌شد، ناشيانه از کلمه «معضل» براي اين فيلم استفاده کرد و گفت: «اين فيلم براي جشنواره فجر به معضل تبديل شده است.» پس از گفتن اين حرف بود که شهاب حسيني از سمت تشريفاتي مشاور دبير جشنواره استعفا داد و در نامه‌اش نوشت: «من بازيگر همان معضل هستم.» دبير جشنواره، تاوان بي‌تجربگي‌اش را در همان جلسه مطبوعاتي داد. اين ماجرا به جشنواره امسال هم کشيده شده است؛ فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» به ظاهر بر‌اساس شنيده‌ها به هيأت انتخاب ارائه شده و در فهرست نهايي فيلم‌هاي اين دوره قرار نگرفته است. فيلم به ماجراي پيرامون انتخابات 88 مي‌پردازد و البته نگاهي به تاريخ معاصر ايران دارد. «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» اين‌بار هم مثل سه بار قبل از فيلتر هيأت انتخاب رد نشد و کماکان به‌عنوان يکي از فيلم‌هاي ديده‌نشده‌اي که نمي‌شود درباره کيفيتش، نظری قطعي داد باقي ماند؛ البته با توجه به کيفيت فيلم‌هاي محسن امير يوسفي، به نظر نمي‌رسد اين ردشدن، جنبه کيفي داشته باشد و مميزي‌هاي سليقه‌اي باعث نبودن اين فيلم در اين دوره شده است. 
«ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» و خشونت‌هاي خانگي
يکي ديگر از فيلم‌هاي غايب جشنواره فيلم فجر، فيلم تازه تهمينه ميلاني با نام «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» است. پس از اينکه فهرست نهايي جشنواره فيلم فجر اعلام شد و فيلم تهمينه ميلاني در ميان آنها نبود، او در واکنش به اين ردشدن گفت: «اصلا اين فيلم را به دبيرخانه جشنواره فجر ارائه نکرده‌ايم و هيأت انتخاب آن را نديده است که حالا منتظر حضور آن در جشنواره فجر باشيم.» پس از حرف‌هاي ميلاني بود که از ستاد جشنواره فيلم فجر خبر رسيد، اتفاقا هيأت انتخاب فيلم را ديده است و به‌دليل کيفيت پايين، آن را رد کرده است. نکته‌اي که ميلاني در يک پست اينستاگرامي، آن را قبول نکرد و دلايل ديگري را براي حذف فيلمش ذکر کرد. تهمينه ميلاني، کارگردان سينما با انتشار عکسي از «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» در واکنش به حضورنیافتن اين فيلم در بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر، توضيحاتي داد.
او دراين‌باره نوشت: «دوستان عزيز، شايعات زيادي درباره حضور نداشتن «فيلم ملي (مليحه) و راه‌هاي نرفته‎اش» در فضاي مجازي پخش شده است و عده‌اي از شما نگران از عدم حضور فيلم در جشنواره فيلم فجر سؤال فرموده‌ايد، واقعيت اين است که فيلم به‌دليل موضوع آن (خشونت خانگي) که از نظر من و همسرم، اولويت فرهنگي است و مي‌تواند راهگشاي زوج‌هاي جوان به زندگي بهتر شود، مورد پذيرش هيأت انتخاب قرار نگرفته است و فقط همين. اميدوارم در اکران عمومي، تأثير خود را در کاهش خشونت خانگي بگذارد. به نظر ما عوامل فيلم شايستگي تشويق داشتند که ممکن نشد.» «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» مانند ديگر آثار تهمينه ميلاني، يک اثر اجتماعي است. ميلاد کي‌مرام، ماهور الوند، السا فيروزآذر، جمشيد هاشم‌پور، افسر اسدي، جمشيد جهانزاده‌کشکولي، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندري، سارا خوئيني‌ها، فلور نظري و مسعود فروتن در اين فيلم نقش‌آفريني کرده‌اند. 
«لِرد» و مسئله اقليت‌ها
فيلم ديگري که از گردونه انتخاب سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر کنار گذاشته شده، فيلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف است. ظاهرا موضوع ملتهب اين فيلم و بيان روايت بعضي از اقليت‌ها در آن باعث شده است، فيلم به مميزي گرفتار شود. هرچند محمد حيدري در برنامه سينمايي «هفت» جمعه‌شب گذشته گفت: «تنها فيلمي که به‌خاطر مميزي از جشنواره بازمانده، «کاناپه» است ولي با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد چند فيلم مهم ديگري که حتي در ميان 44 فيلم بخش‌هاي مختلف سينماي ايران حضور ندارند، به دلیل کيفيت پايينشان نيست و مسائل ديگري در نبودشان، دخالت دارند.»
رکورد بي‌سابقه در جشنواره 35
اين دوره، علاوه بر مواردي که ذکر شد، در شاخه‌هاي ديگري هم در ميان دوره‌هاي قبل استثناست. اولين مورد از اين استثناها، حضور 33 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران اين دوره است. در دوره قبل در بخش مسابقه سوداي سيمرغ، 22 فيلم و در نگاه نو (فيلم‌اولي‌ها) 11 فيلم حضور داشتند. در اين دوره، اين دو بخش در هم ادغام شده و همه آنها در يک کشکول قضاوت قرار گرفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد 33 فيلم براي قضاوت در يک فستيوال سينمايي، چندان با قوانين معمول در جشنواره‌هاي جهاني، همسو نباشد؛ هرچند سروصداهايي که براي فيلم‌اولي‌ها در دوره قبل به‌وجود آمد، باعث شد دبير جشنواره آن 11 فيلم را هم به 22 فيلم سوداي سيمرغ اضافه کند ولي اين بي‌ثباتي نشان مي‌دهد، نمي‌توان به کيفيت فيلم‌ها توجه چنداني کرد. فيلم‌هايي که خارج از اين دور مانده‌اند، احتمالا کيفيتشان با فيلم‌هايي که به دايره رقابت آمده‌اند، تفاوت چنداني ندارد و بلکه بالاتر هم باشند. اين فضا، نشانگر نبود يک مرجع تصميم‌ساز در سينماي ايران براي مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.