اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بحران تهران- رياض برنده ندارد
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
نشانه‌هاي رونق
نگاره
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 50682 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد
«کاناپه» تنها قرباني مميزي جشنواره فيلم فجر نيست

«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد

وقايع‌اتفاقيه: با اعلام 44 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران و چشم‌انداز جشنواره فيلم فجر و همچنين 11 فيلم بخش مسابقه سينماي مستند اين دوره از جشنواره، عملا پرونده فيلم‌هاي راه‌يافته به بخش‌هاي مختلف سي‌وپنجمين دوره مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور بسته شد و بايد منتظر ماند که با شروع جشنواره و رقابت بين 33 فيلم بخش مسابقه، از بين آنها بهترين‌هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر انتخاب شوند؛ البته نکته‌اي که در اين ميان نبايد از آن غافل شد، فيلم‌هايي است که به هيأت انتخاب ارائه شدند و در ميان گزينه‌هاي این هيأت قرار نگرفتند؛ البته خاصيت هر جشنواره‌اي است که تعدادي فيلم به آن ارائه مي‌شوند و از ميان آنها تعداد کمتري، جواز حضور در جشنواره را مي‌گيرند. بسيار محتمل است فيلم‌هايي که انتخاب نمي‌شوند، بر‌اساس کيفيت پايين‌ترشان نسبت به آثاري که از فيلتر هيأت انتخاب رد مي‌شوند، در جشنواره به نمايش در نمي‌آيند؛ البته در اين دوره از جشنواره ظاهرا قضاوت بر‌اساس کيفيت، خيلي مدنظر قرار نگرفته است و چند فيلم از ميان فيلم‌هايي که در جشنواره حضور ندارند، در دام قانون‌هاي نانوشته مميزي سليقه‌اي افتاده‌اند و کسي هم به‌ظاهر پاسخگوي نبودنشان در جشنواره نيست. يکي از اين فيلم‌ها، «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي است که براي چهارمين‌بار از حضور در جشنواره فيلم فجر بازمانده است. 
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و ادامه يک «معضل»! 
نشست خبري سال قبل جشنواره فيلم فجر با يک جمله يادآوري مي‌شود: «معضل». دبير جشنواره که اتفاقا براي اين دوره هم در اين سمت قرار دارد، در نشست خبري سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر، در پاسخ سؤالي که مشخصا نبود فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را در ميان فيلم‌هاي بخش مسابقه يادآور مي‌شد، ناشيانه از کلمه «معضل» براي اين فيلم استفاده کرد و گفت: «اين فيلم براي جشنواره فجر به معضل تبديل شده است.» پس از گفتن اين حرف بود که شهاب حسيني از سمت تشريفاتي مشاور دبير جشنواره استعفا داد و در نامه‌اش نوشت: «من بازيگر همان معضل هستم.» دبير جشنواره، تاوان بي‌تجربگي‌اش را در همان جلسه مطبوعاتي داد. اين ماجرا به جشنواره امسال هم کشيده شده است؛ فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» به ظاهر بر‌اساس شنيده‌ها به هيأت انتخاب ارائه شده و در فهرست نهايي فيلم‌هاي اين دوره قرار نگرفته است. فيلم به ماجراي پيرامون انتخابات 88 مي‌پردازد و البته نگاهي به تاريخ معاصر ايران دارد. «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» اين‌بار هم مثل سه بار قبل از فيلتر هيأت انتخاب رد نشد و کماکان به‌عنوان يکي از فيلم‌هاي ديده‌نشده‌اي که نمي‌شود درباره کيفيتش، نظری قطعي داد باقي ماند؛ البته با توجه به کيفيت فيلم‌هاي محسن امير يوسفي، به نظر نمي‌رسد اين ردشدن، جنبه کيفي داشته باشد و مميزي‌هاي سليقه‌اي باعث نبودن اين فيلم در اين دوره شده است. 
«ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» و خشونت‌هاي خانگي
يکي ديگر از فيلم‌هاي غايب جشنواره فيلم فجر، فيلم تازه تهمينه ميلاني با نام «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» است. پس از اينکه فهرست نهايي جشنواره فيلم فجر اعلام شد و فيلم تهمينه ميلاني در ميان آنها نبود، او در واکنش به اين ردشدن گفت: «اصلا اين فيلم را به دبيرخانه جشنواره فجر ارائه نکرده‌ايم و هيأت انتخاب آن را نديده است که حالا منتظر حضور آن در جشنواره فجر باشيم.» پس از حرف‌هاي ميلاني بود که از ستاد جشنواره فيلم فجر خبر رسيد، اتفاقا هيأت انتخاب فيلم را ديده است و به‌دليل کيفيت پايين، آن را رد کرده است. نکته‌اي که ميلاني در يک پست اينستاگرامي، آن را قبول نکرد و دلايل ديگري را براي حذف فيلمش ذکر کرد. تهمينه ميلاني، کارگردان سينما با انتشار عکسي از «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» در واکنش به حضورنیافتن اين فيلم در بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر، توضيحاتي داد.
او دراين‌باره نوشت: «دوستان عزيز، شايعات زيادي درباره حضور نداشتن «فيلم ملي (مليحه) و راه‌هاي نرفته‎اش» در فضاي مجازي پخش شده است و عده‌اي از شما نگران از عدم حضور فيلم در جشنواره فيلم فجر سؤال فرموده‌ايد، واقعيت اين است که فيلم به‌دليل موضوع آن (خشونت خانگي) که از نظر من و همسرم، اولويت فرهنگي است و مي‌تواند راهگشاي زوج‌هاي جوان به زندگي بهتر شود، مورد پذيرش هيأت انتخاب قرار نگرفته است و فقط همين. اميدوارم در اکران عمومي، تأثير خود را در کاهش خشونت خانگي بگذارد. به نظر ما عوامل فيلم شايستگي تشويق داشتند که ممکن نشد.» «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» مانند ديگر آثار تهمينه ميلاني، يک اثر اجتماعي است. ميلاد کي‌مرام، ماهور الوند، السا فيروزآذر، جمشيد هاشم‌پور، افسر اسدي، جمشيد جهانزاده‌کشکولي، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندري، سارا خوئيني‌ها، فلور نظري و مسعود فروتن در اين فيلم نقش‌آفريني کرده‌اند. 
«لِرد» و مسئله اقليت‌ها
فيلم ديگري که از گردونه انتخاب سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر کنار گذاشته شده، فيلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف است. ظاهرا موضوع ملتهب اين فيلم و بيان روايت بعضي از اقليت‌ها در آن باعث شده است، فيلم به مميزي گرفتار شود. هرچند محمد حيدري در برنامه سينمايي «هفت» جمعه‌شب گذشته گفت: «تنها فيلمي که به‌خاطر مميزي از جشنواره بازمانده، «کاناپه» است ولي با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد چند فيلم مهم ديگري که حتي در ميان 44 فيلم بخش‌هاي مختلف سينماي ايران حضور ندارند، به دلیل کيفيت پايينشان نيست و مسائل ديگري در نبودشان، دخالت دارند.»
رکورد بي‌سابقه در جشنواره 35
اين دوره، علاوه بر مواردي که ذکر شد، در شاخه‌هاي ديگري هم در ميان دوره‌هاي قبل استثناست. اولين مورد از اين استثناها، حضور 33 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران اين دوره است. در دوره قبل در بخش مسابقه سوداي سيمرغ، 22 فيلم و در نگاه نو (فيلم‌اولي‌ها) 11 فيلم حضور داشتند. در اين دوره، اين دو بخش در هم ادغام شده و همه آنها در يک کشکول قضاوت قرار گرفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد 33 فيلم براي قضاوت در يک فستيوال سينمايي، چندان با قوانين معمول در جشنواره‌هاي جهاني، همسو نباشد؛ هرچند سروصداهايي که براي فيلم‌اولي‌ها در دوره قبل به‌وجود آمد، باعث شد دبير جشنواره آن 11 فيلم را هم به 22 فيلم سوداي سيمرغ اضافه کند ولي اين بي‌ثباتي نشان مي‌دهد، نمي‌توان به کيفيت فيلم‌ها توجه چنداني کرد. فيلم‌هايي که خارج از اين دور مانده‌اند، احتمالا کيفيتشان با فيلم‌هايي که به دايره رقابت آمده‌اند، تفاوت چنداني ندارد و بلکه بالاتر هم باشند. اين فضا، نشانگر نبود يک مرجع تصميم‌ساز در سينماي ايران براي مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.