اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 50682 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد
«کاناپه» تنها قرباني مميزي جشنواره فيلم فجر نيست

«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» باز‌هم بي‌سروصدا حذف شد

وقايع‌اتفاقيه: با اعلام 44 فيلم بخش مسابقه سينماي ايران و چشم‌انداز جشنواره فيلم فجر و همچنين 11 فيلم بخش مسابقه سينماي مستند اين دوره از جشنواره، عملا پرونده فيلم‌هاي راه‌يافته به بخش‌هاي مختلف سي‌وپنجمين دوره مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور بسته شد و بايد منتظر ماند که با شروع جشنواره و رقابت بين 33 فيلم بخش مسابقه، از بين آنها بهترين‌هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر انتخاب شوند؛ البته نکته‌اي که در اين ميان نبايد از آن غافل شد، فيلم‌هايي است که به هيأت انتخاب ارائه شدند و در ميان گزينه‌هاي این هيأت قرار نگرفتند؛ البته خاصيت هر جشنواره‌اي است که تعدادي فيلم به آن ارائه مي‌شوند و از ميان آنها تعداد کمتري، جواز حضور در جشنواره را مي‌گيرند. بسيار محتمل است فيلم‌هايي که انتخاب نمي‌شوند، بر‌اساس کيفيت پايين‌ترشان نسبت به آثاري که از فيلتر هيأت انتخاب رد مي‌شوند، در جشنواره به نمايش در نمي‌آيند؛ البته در اين دوره از جشنواره ظاهرا قضاوت بر‌اساس کيفيت، خيلي مدنظر قرار نگرفته است و چند فيلم از ميان فيلم‌هايي که در جشنواره حضور ندارند، در دام قانون‌هاي نانوشته مميزي سليقه‌اي افتاده‌اند و کسي هم به‌ظاهر پاسخگوي نبودنشان در جشنواره نيست. يکي از اين فيلم‌ها، «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي است که براي چهارمين‌بار از حضور در جشنواره فيلم فجر بازمانده است. 
«آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و ادامه يک «معضل»! 
نشست خبري سال قبل جشنواره فيلم فجر با يک جمله يادآوري مي‌شود: «معضل». دبير جشنواره که اتفاقا براي اين دوره هم در اين سمت قرار دارد، در نشست خبري سي‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم فجر، در پاسخ سؤالي که مشخصا نبود فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» را در ميان فيلم‌هاي بخش مسابقه يادآور مي‌شد، ناشيانه از کلمه «معضل» براي اين فيلم استفاده کرد و گفت: «اين فيلم براي جشنواره فجر به معضل تبديل شده است.» پس از گفتن اين حرف بود که شهاب حسيني از سمت تشريفاتي مشاور دبير جشنواره استعفا داد و در نامه‌اش نوشت: «من بازيگر همان معضل هستم.» دبير جشنواره، تاوان بي‌تجربگي‌اش را در همان جلسه مطبوعاتي داد. اين ماجرا به جشنواره امسال هم کشيده شده است؛ فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» به ظاهر بر‌اساس شنيده‌ها به هيأت انتخاب ارائه شده و در فهرست نهايي فيلم‌هاي اين دوره قرار نگرفته است. فيلم به ماجراي پيرامون انتخابات 88 مي‌پردازد و البته نگاهي به تاريخ معاصر ايران دارد. «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» اين‌بار هم مثل سه بار قبل از فيلتر هيأت انتخاب رد نشد و کماکان به‌عنوان يکي از فيلم‌هاي ديده‌نشده‌اي که نمي‌شود درباره کيفيتش، نظری قطعي داد باقي ماند؛ البته با توجه به کيفيت فيلم‌هاي محسن امير يوسفي، به نظر نمي‌رسد اين ردشدن، جنبه کيفي داشته باشد و مميزي‌هاي سليقه‌اي باعث نبودن اين فيلم در اين دوره شده است. 
«ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» و خشونت‌هاي خانگي
يکي ديگر از فيلم‌هاي غايب جشنواره فيلم فجر، فيلم تازه تهمينه ميلاني با نام «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» است. پس از اينکه فهرست نهايي جشنواره فيلم فجر اعلام شد و فيلم تهمينه ميلاني در ميان آنها نبود، او در واکنش به اين ردشدن گفت: «اصلا اين فيلم را به دبيرخانه جشنواره فجر ارائه نکرده‌ايم و هيأت انتخاب آن را نديده است که حالا منتظر حضور آن در جشنواره فجر باشيم.» پس از حرف‌هاي ميلاني بود که از ستاد جشنواره فيلم فجر خبر رسيد، اتفاقا هيأت انتخاب فيلم را ديده است و به‌دليل کيفيت پايين، آن را رد کرده است. نکته‌اي که ميلاني در يک پست اينستاگرامي، آن را قبول نکرد و دلايل ديگري را براي حذف فيلمش ذکر کرد. تهمينه ميلاني، کارگردان سينما با انتشار عکسي از «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» در واکنش به حضورنیافتن اين فيلم در بخش سوداي سيمرغ جشنواره فجر، توضيحاتي داد.
او دراين‌باره نوشت: «دوستان عزيز، شايعات زيادي درباره حضور نداشتن «فيلم ملي (مليحه) و راه‌هاي نرفته‎اش» در فضاي مجازي پخش شده است و عده‌اي از شما نگران از عدم حضور فيلم در جشنواره فيلم فجر سؤال فرموده‌ايد، واقعيت اين است که فيلم به‌دليل موضوع آن (خشونت خانگي) که از نظر من و همسرم، اولويت فرهنگي است و مي‌تواند راهگشاي زوج‌هاي جوان به زندگي بهتر شود، مورد پذيرش هيأت انتخاب قرار نگرفته است و فقط همين. اميدوارم در اکران عمومي، تأثير خود را در کاهش خشونت خانگي بگذارد. به نظر ما عوامل فيلم شايستگي تشويق داشتند که ممکن نشد.» «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» مانند ديگر آثار تهمينه ميلاني، يک اثر اجتماعي است. ميلاد کي‌مرام، ماهور الوند، السا فيروزآذر، جمشيد هاشم‌پور، افسر اسدي، جمشيد جهانزاده‌کشکولي، فرزانه نشاط‌خواه، ستاره اسکندري، سارا خوئيني‌ها، فلور نظري و مسعود فروتن در اين فيلم نقش‌آفريني کرده‌اند. 
«لِرد» و مسئله اقليت‌ها
فيلم ديگري که از گردونه انتخاب سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر کنار گذاشته شده، فيلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف است. ظاهرا موضوع ملتهب اين فيلم و بيان روايت بعضي از اقليت‌ها در آن باعث شده است، فيلم به مميزي گرفتار شود. هرچند محمد حيدري در برنامه سينمايي «هفت» جمعه‌شب گذشته گفت: «تنها فيلمي که به‌خاطر مميزي از جشنواره بازمانده، «کاناپه» است ولي با اين اوصاف به‌نظر مي‌رسد چند فيلم مهم ديگري که حتي در ميان 44 فيلم بخش‌هاي مختلف سينماي ايران حضور ندارند، به دلیل کيفيت پايينشان نيست و مسائل ديگري در نبودشان، دخالت دارند.»
رکورد بي‌سابقه در جشنواره 35
اين دوره، علاوه بر مواردي که ذکر شد، در شاخه‌هاي ديگري هم در ميان دوره‌هاي قبل استثناست. اولين مورد از اين استثناها، حضور 33 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران اين دوره است. در دوره قبل در بخش مسابقه سوداي سيمرغ، 22 فيلم و در نگاه نو (فيلم‌اولي‌ها) 11 فيلم حضور داشتند. در اين دوره، اين دو بخش در هم ادغام شده و همه آنها در يک کشکول قضاوت قرار گرفته‌اند. به‌نظر مي‌رسد 33 فيلم براي قضاوت در يک فستيوال سينمايي، چندان با قوانين معمول در جشنواره‌هاي جهاني، همسو نباشد؛ هرچند سروصداهايي که براي فيلم‌اولي‌ها در دوره قبل به‌وجود آمد، باعث شد دبير جشنواره آن 11 فيلم را هم به 22 فيلم سوداي سيمرغ اضافه کند ولي اين بي‌ثباتي نشان مي‌دهد، نمي‌توان به کيفيت فيلم‌ها توجه چنداني کرد. فيلم‌هايي که خارج از اين دور مانده‌اند، احتمالا کيفيتشان با فيلم‌هايي که به دايره رقابت آمده‌اند، تفاوت چنداني ندارد و بلکه بالاتر هم باشند. اين فضا، نشانگر نبود يک مرجع تصميم‌ساز در سينماي ايران براي مهم‌ترين جشنواره سينمايي کشور است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.