کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
پلاسکو حکايت مدرنيته ايراني است
نگاهي به 4 سطح فضاي سياسي ايران
جان دوباره نئوکان‌ها پس از روي‌کارآمدن ترامپ
شهروند- خبرنگار
اصلاح‌طلبان: شهرداري مقصر است؛ اصول‌گرايان: تذکر داده شد
آگهي براي دعوت
تکذیب‌ها، آواری بر اخبار پلاسکو
احیای روانی آتش‌به‌جان‌ها
کابوس پلاسکو وارد پنجمین روز شد
حکم اعدام به بابک زنجاني ابلاغ شد
اولتيماتوم به منصوريان نتيجه داد
پیروزی؛ واجب‌تر از نان شب
شماره 10 منم؛ يک زن، نه يک مرد
حالا فدرر و نادال را ببينيد
بنيامين نتانياهو از ترامپ درباره ايران چه مي‌خواهد؟
شگفت‌زده‌شان می‌کنیم
آستانه صلح
مادرم راه برگشت به خانه را مي‌داند
2 ثانيه براي يک کودک تنها
پوپوليسم بايد متوقف شود
ما بلد نيستيم با تو بجنگيم، خودت نيا
اولويت با کشتي‌هاي ايراني است
جشنواره گاف‌ها
«تصوير سال» تحت‌تأثير تصاوير «پلاسکو»
محمد رحمانيان: تئاتر نسبتي با محافظه‌کاري ندارد
بازيگران هاليوود در تظاهرات ضدترامپ
صرافی‌ها تا اسفند ساماندهی شوند
ورود نارنگي قاچاق پاکستان با قيمت کيلويي ۷ هزار تومان
بانک‌ها نمي‌توانند تسهيلات جديد بدهند
بسته حمايت از کسبه ساختمان پلاسکو نهايي شد
رقابت ايران و عربستان در موصل
تظاهرات ضدترامپ در نخستين روز کاري‌اش
نشست آستانه با تمرکز بر آتش‌بس
به بهبود روابط ايران و عربستان اميدوار باشيم؟
گلايه مديرعامل تراکتورسازي از ارسال نشدن پيامک به هواداران تيمش
عابديني: فوتبال ورشکسته به هر کاري تن مي‌دهد
گردنه‌ سامانه‌ها
رؤياي خيس
ترافیک
استعفايي براي اهرم فشار و غرامتي که بايد پرداخت شود
مردم عشق را مي‌فهمند
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
سر ما چي اومده؟
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
جان یک انسان قابل جبران نیست
اردوگاه‌هاي قرباني‌ساز
جان انسان سیری چند؟!
سومين جلسه کميته علمي کنفرانس مديريت يکپارچه شهري برگزار شد
حافظي: فقط 21,5 ميليارد داده‌اند
آوار بدهي و بيکاري
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
روحاني: ايمن‌سازي زندگي مردم، جزء حقوق شهروندي است
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
مغايرت 5 مصوبه مجلس در برنامه ششم با سياست‌هاي کلي نظام
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
تأسيس کميته دائم ضدايراني در اتحاديه عرب
مراقب رفقاي روس باشيد
منصوريان، غزل خداحافظي را در بندر مي‌خواند؟
چرا بارسا با مسي تمديد نمي‌کند؟
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
ایستاده در غبار
علي کجاست؟ مسعود را نديدي؟
من هم پلاسکو هستم
جز شرمندگي چيزي نداريم
پلاسکو؛ هويتي که دفن شد
روايتي عيني از لحظه سقوط پلاسکو
«طهرون» دلش شکست
5 بازي سخت فقط در 22 روز
آتش‌نشانان؛ قرباني مديريت غلط
ماجراي آتش‌سوزي و اميد عباسي
قلب بازار پوشاک تهران ايستاد
عصاره ایثار شهر
حماسه‌آفريني آتش‌نشان، شهيد جواد محمدي
شهادت، آخرين مأموريت آتش‌نشان فداکار، علي قانع
ايران و ترامپ به هم رسيدند
مردم عشق را مي‌فهمند
بو، بوی سوختگی است، آتش‌نشانی کمک! اما آتش‌نشان‌ها...
کارگران همچنان مشغول کارند!
قيمت‌ها ريخت
رأی دادگاه، مصر و عربستان را از هم دور کرد
جان انسان سیری چند؟!
ابراهيم در آتش
عيدي امسال کارگران، 1,6 تا 2,4 ميليون تومان
سياست ترامپ در قبال ايران مشخص نيست
پيش‌بيني کاهش 5 ميليوني قيمت خارجي‌ها
در برابر آتش
جزئيات حادثه ريزش تونل و شهادت مهدي حاجي‌پور
آن‌قدر Refresh کنيد تا باز شود!
اتحاد بي‌سابقه اما آسيب‌پذير ايران و روسيه
تهران در تقابل با رئيس‌جمهوري راسيست
مقصر احتمالی
برجام، پايان راهبرد تسليم و شکست ايران بود
وام مي‌دهيم، مرکز توليد موقت ايجاد مي‌کنيم
پنجشنبه سياه
لعنت به تهرانِ بدونِ تو
سبد کانديداهاي اصول‌گرا با يک زن کامل مي‌شود؟
خرق عادت
آوار بدهي و بيکاري
بيانيه پاياني براي مسلمانان روهينجا
معماي پلاسکو، زيرآوار‌ماندگاني غير ‌از آتش‌نشانان
جان یک انسان قابل جبران نیست
رستاک: آدم تلخي هستم
عبرت‌ها و عمل‌ها
آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، شجاعت برگشتن از خطا را داشت
صدور دستور شروع انتخابات شوراها از ۲۵ اسفند
جامعه ورزش به ياد آتش‌نشانان
اين پيکره، ديگر توان داغ ندارد
کي‌روش: آفريقا براي من مثل خانه است
در فضاي احساسي قضاوت نکنيم
خاورميانه پس از اوباما
مالک ساکت
ترامپ در تهران به‌دنبال ترامپ ديگري مي‌گردد
بدون ستاره و کم‌هيجان
بزرگداشت غلامرضا موسوي در جشنواره فيلم فجر
صادقي؛ نماينده بي‌پروا و پرحاشيه
همه تجهيزات جهاني‌ای که آتش‌نشان‌هاي پلاسکو نداشتند!
مراقب رفقاي روس باشيد
شکست اوباما در سياست خارجي
کودکان کار در نمايش کودکان کار
برنج در دور گراني
شناسه خبر: 50683 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد
تحليل تقي آزاد‌ارمکي از واکنش رسانه‌ها به درگذشت آيت‌الله؛

هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد

تقي آزاد‌ارمکي، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه تهران، مي‌گويد انتظاري که آيت‌الله هاشمي از خودش داشت با مرگش محقق شد. اين انتظار، تصوير عشقش به اميرکبير بود؛ کسي که در دوره‌اي مي‌خواهد بسازد و مشکلاتي در راه اين ساختن وجود دارد، کسي که تا آخر ايستاد. شايد بتوان گفت هاشمي پروژه‌هاي ناتمام کمي از خود باقي گذاشت و همين نشان مي‌دهد او با غصه نرفته است. 
او به ايلنا درباره واکنش رسانه‌ها، به‌ويژه روزنامه‌هاي کشور به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفته است: اين اتفاق، در شرايط غيرقابل پيش‌بيني و در زماني که روزنامه‌ها تقريبا تمام صفحاتشان را بسته بودند؛ به‌طور ناگهاني مي‌افتد و يک ناباوري را در فضاي فرهنگي و اجتماعي کشور موجب مي‌شود. از اين منظر، دقت در روزنامه‌هايي که به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي پرداخته‌اند، قابل‌توجه است؛ هم به‌لحاظ نحوه ظهور يک خبر در حوزه رسانه و هم واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هاي آنها. آزاد‌ارمکي با بيان اينکه «وقتي به تصاوير روزنامه‌هايي که خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي را منتشر کرده‌اند، نگاه مي‌کنيم چند نکته اساسي را مي‌توانيم دريابيم که به نظرم قابل تأمل است»، گفت: اول اينکه آيت‌الله هاشمي درحالي‌که خندان است با زمانه‌ خودش وداع مي‌کند. عکس‌ها عموما از روبه‌رو هستند و در هيچ‌يک از آنها آقاي هاشمي، گرفته و گريان نيست. کسي نيست که دچار افسردگي شده يا شکست خورده و آن را پذيرفته باشد، بلکه احساس پيروزي مي‌کند و همچنان خندان است. او دست‌هايش را بلند کرده و از خداوند متشکر است يا دارد با مخاطبش ارتباط برقرار مي‌کند. او ادامه داد: در‌و‌اقع، اين تصاوير با مخاطب حرف زده و خيلي هم مستقيم حرف مي‌زند؛ خندان، شاد و با روحيه‌بودن را با مفهومي مانند «سردار خداحافظ» يا «هاشمي خداحافظ» مي‌رساند که انگار هاشمي مي‌گويد «خداحافظ دوره تاريخي من»؛ دوره‌اي که من در آن زيست مي‌کردم، با رفتنم تمام مي‌شود. 
اين استاد دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، با اشاره به نکته ديگري که در اين تصاوير مي‌شود ديد، گفت: تصاوير هاشمي آخر را نشان مي‌دهند تا هاشمي اول. به جز يک روزنامه که تصوير دوره جواني آيت‌الله هاشمي را آورده است، همه روزنامه‌ها تصويري از دوره کهولت و لحظه‌هاي آخر او استفاده کرده‌اند. آزادارمکي ادامه داد: «خداحافظ هاشمي»، در اين عکس‌ها، يعني هاشمي‌اي که در آخر اين حوادث و درگير آنهاست و شاد بوده و احساس پيروزي مي‌کند، نه يأس و نااميدي و همين هاشمي است که خداحافظي مي‌کند. نسبت به چه چيزي خداحافظي مي‌کند؟ به مخاطبش مي‌گويد خداحافظ؛ او يک دوره تاريخي را نمايندگي مي‌کند که مي‌گويد آن دوره به نوعي به پايان رسيده است. آزادارمکي خاطرنشان کرد: استنباط ديگرم اين است که از پايان يک دوره هم سخن مي‌گويد؛ دوره‌اي که تا حدود زيادي به خود هاشمي معطوف و او در آن بازيگر اصلي بوده است؛ يک بازيگري که او شروع کرده، بازي کرده، چالش توليد کرده و درگير چالش شده، مورد اتهام قرار گرفته و حادثه و گرفتاري برايش درست شده و گرفتار شده است. او انگار مي‌گويد «‌ها... اين دوره به سر آمد؛ آخيش...» و تمام و پايانِ اين دوره را اعلام مي‌کند. 
او با بيان اينکه «در اين تصاويري که از هاشمي در روزنامه‌ها کار شده، سوگ، کم است» گفت: من در اين تصاوير، شکست، سوگ و بدبختي خيلي کم ديدم؛ غالب اين صفحات تصويري رنگي بوده و آدمي در کلوزآپ قرار داشته و صورتش نزديک است و تمام ماهيچه‌هاي سر و صورت و چشم‌ها در تصوير به وضوح ديده مي‌شود. اين جامعه‌شناس، به شفاف، روشن و زنده‌بودن تصوير‌ها اشاره کرد و گفت: اين به نظرم نکته‌اي است که به نوعي القا مي‌کند «با تمام وجود آمده‌ايم»، يعني اين‌طور نيست که پشت چيزي يا گروهي پنهان شده باشد و از دور به‌طور مثال، در حال خداحافظي باشد، بلکه چشم‌هاي آيت‌الله هاشمي در اغلب اين عکس‌ها ديده مي‌شود و مي‌درخشد و دست‌هايش رو به بالا قرار دارد. او با بيان اينکه «آيت‌الله هاشمي با اين نحوه رفتنش به سرعت خود را تبديل به يک پديده تاريخي هم مي‌کند»، گفت: فضاي عمومي روزنامه‌ها مدام درباره او شروع به تأمل مي‌کنند و به داوري و قضاوت مي‌پردازند و يک دوره تاريخي را با آيت‌الله هاشمي توضيح مي‌دهند. اتفاقي که درباره آيت‌الله هاشمي افتاده بود، اين است که او تا لحظه آخر، دوره تاريخي خود را روايت و داوري کرده، در آن بازيگري کرد، قضاوت کرده و حرف زد و همين‌ها، اين آدم‌ها را وا‌مي‌دارد تا هاشمي را از ياد نبرند. 
آزادارمکي ادامه داد: هاشمي از آن دسته افرادی نيست که بايد بروند تا تازه آدم‌ها بفهمند چه چيزي مي‌خواستند بگويند؛ هاشمي در زمان حياتش خيلي داوري کرد و خيلي جا‌ها حاضر بوده است؛ براي همين فکر مي‌کنم به‌عنوان يک عنصر مهم تاريخ معاصر ايران مطرح خواهد شد و بازيگران ديگري متأثر از او و در حاشيه و در ارتباط با هاشمي مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. تاريخ ايران خيلي نبايد دنبال اين بگردد که آيت‌الله هاشمي را «با» ديگران بررسي کند، بلکه معتقد هستم بيشتر، ديگران را «با» هاشمي مورد توجه و تأمل قرار خواهد داد. 
او ادامه داد: ديگران ممکن است غصه بخورند اما تصويري که از او ارائه مي‌شود، تصويري توأم با غصه نيست. اين پروژه «تمام» پروژه او است؛ کسي که با جمهوري‌اسلامي آمده و تا اينجا رسيده؛ يعني از جمهوري اسلامي، از سازندگي، دينداري و از چانه‌زني عبور نکرده است. اين چهار نکته‌اي است که آيت‌الله هاشمي آن را خيلي پي مي‌گرفت. او هميشه کساني را که از اين چهار اصل عبور مي‌کردند، بسيار مورد انتقاد قرار مي‌داد. 
استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه خيلي‌ها اصرار داشتند هاشمي را ضدتوسعه قلمداد کنند، گفت: اما او همچنان خودش را مدعي توسعه در ايران معرفي مي‌کرد و اينها مواردي است که هاشمي با آنها ماند و با هاشمي مانده است. آزادارمکي تصريح کرد: امکان قضاوت و داوري درباره آيت‌الله هاشمي به‌همين‌دليل، پراکندگي و ساحت‌هاي متفاوت بازيگري او، هم در حوزه آکادميک و هم در حوزه سياسي، روشنفکري و امثال آن فراهم مي‌شود. اين جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به دورنماي روزهاي آينده و برخورد فضاي عمومي و رسانه‌اي با درگذشت آيت‌الله هاشمي گفت: يک‌جايي، عده‌اي از رسانه‌ها اصرار خواهند کرد که هاشمي را از دستورکار خود خارج کنند و اين حقشان است؛ در مقابل، عده‌ای ديگر او را همچنان تيتر اصلي خود خواهند کرد که آنها هم حقشان است. هردوي اينها به اين معناست که بحث اصلي جامعه ايران، حداقل از زمان انقلاب اسلامي تا امروز، بدون هاشمي‌رفسنجاني قابل توضيح نيست. 
او ادامه داد: آيت‌الله هاشمي، بازيگري‌هاي مهمي در جمهوري‌اسلامي کرده و افت‌وخيزهاي مهمي داشته؛ جريان‌هاي مهمي را توليد و نيروي اجتماعي ايجاد کرده است. نيروي اجتماعي‌ای که با هاشمي ايجاد شده، با درگذشت او نمي‌ميرد و همين نيرو شروع به بازبيني و بازانديشي درباره خودش، رابطه‌اش با کليت نظام اجتماعي و نظام سياسي و هاشمي خواهد کرد. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.