اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
بازگشت هاشمی به شهر
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
شفافيت پيش از اعتماد
ماجراهای روز آخر
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
پرونده پولانسکي بسته نشد
تبعات انتشار «ترنج» نامجو و منتفي‌شدن انتشار «۱۳» چاووشي
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
نامه حسين عليزاده به بهروز غريب‌پور درباره اسطوره و عروسک
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
نگاره
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
طعم خوش يک خيابان
براي بي‌گناهاني که در اين وحشت گرفتار شدند
محروميت و پلمپ باشگاه‌‌ها در انتظار طرفداران MMA
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
ايران به قانون جديد باخت؟
اولتيماتوم به منصوريان؛ پديده را ببر، بمان
روز پرحاشيه آخوندي در مجلس
سند استراتژي صنعتي را احيا مي‌کنم
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
ظرفيت شهرک‌هاي صنعتي خالي است، دنبال ساخت شهرک جديد هستند
۵ هزار واحد صنعتي و معدني تسهيلات مي‌گيرند
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
نفس تازه برای «آق‌گل»
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
روی موج کودک‌آزاری
تصميم گرفتند زنان را نبينند
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
نگاره
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
قصه رأي اعتماد ميرانوس
يک آغاز بي‌قضاوت
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
اميدي به بزرگي يک نهنگ
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
چطور «زوج مخوف» به «زوج ناسازگار» تبديل شد؟
اين توهين‌ها کي تمام مي‌شود؟
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
پدر، با اره‌برقي پسر و عروسش را مثله کرد
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
مسکن، سوداي رونق دارد
اعلام قيمت‌هاي جديد براي محصولات پارس‌خودرو
«نوروز بَل»، جشن مردم برای زمین
کامیون ترور در اسپانیا
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
اقتصاد کشور در دستان ۳۱ مفسد
جنگ عربستان با اقليت شيعه
قصه رأي اعتماد ميرانوس
28 مرداد؛ کودتايی سیاه در قاب تاریخ
اميدي به بزرگي يک نهنگ
ماجراهای روز آخر
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
اين توهين‌ها کي تمام مي‌شود؟
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
نگاره
يک آغاز بي‌قضاوت
نفس تازه برای «آق‌گل»
آمريکا به‌طور کامل به برجام پايبند نيست؟
چطور «زوج مخوف» به «زوج ناسازگار» تبديل شد؟
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
روی موج کودک‌آزاری
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
بازگشت هاشمی به شهر
شفافيت پيش از اعتماد
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
ايران به قانون جديد باخت؟
سند استراتژي صنعتي را احيا مي‌کنم
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
اولتيماتوم به منصوريان؛ پديده را ببر، بمان
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
۵ هزار واحد صنعتي و معدني تسهيلات مي‌گيرند
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
طعم خوش يک خيابان
نگاره
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 50683 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد
تحليل تقي آزاد‌ارمکي از واکنش رسانه‌ها به درگذشت آيت‌الله؛

هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد

تقي آزاد‌ارمکي، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه تهران، مي‌گويد انتظاري که آيت‌الله هاشمي از خودش داشت با مرگش محقق شد. اين انتظار، تصوير عشقش به اميرکبير بود؛ کسي که در دوره‌اي مي‌خواهد بسازد و مشکلاتي در راه اين ساختن وجود دارد، کسي که تا آخر ايستاد. شايد بتوان گفت هاشمي پروژه‌هاي ناتمام کمي از خود باقي گذاشت و همين نشان مي‌دهد او با غصه نرفته است. 
او به ايلنا درباره واکنش رسانه‌ها، به‌ويژه روزنامه‌هاي کشور به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفته است: اين اتفاق، در شرايط غيرقابل پيش‌بيني و در زماني که روزنامه‌ها تقريبا تمام صفحاتشان را بسته بودند؛ به‌طور ناگهاني مي‌افتد و يک ناباوري را در فضاي فرهنگي و اجتماعي کشور موجب مي‌شود. از اين منظر، دقت در روزنامه‌هايي که به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي پرداخته‌اند، قابل‌توجه است؛ هم به‌لحاظ نحوه ظهور يک خبر در حوزه رسانه و هم واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هاي آنها. آزاد‌ارمکي با بيان اينکه «وقتي به تصاوير روزنامه‌هايي که خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي را منتشر کرده‌اند، نگاه مي‌کنيم چند نکته اساسي را مي‌توانيم دريابيم که به نظرم قابل تأمل است»، گفت: اول اينکه آيت‌الله هاشمي درحالي‌که خندان است با زمانه‌ خودش وداع مي‌کند. عکس‌ها عموما از روبه‌رو هستند و در هيچ‌يک از آنها آقاي هاشمي، گرفته و گريان نيست. کسي نيست که دچار افسردگي شده يا شکست خورده و آن را پذيرفته باشد، بلکه احساس پيروزي مي‌کند و همچنان خندان است. او دست‌هايش را بلند کرده و از خداوند متشکر است يا دارد با مخاطبش ارتباط برقرار مي‌کند. او ادامه داد: در‌و‌اقع، اين تصاوير با مخاطب حرف زده و خيلي هم مستقيم حرف مي‌زند؛ خندان، شاد و با روحيه‌بودن را با مفهومي مانند «سردار خداحافظ» يا «هاشمي خداحافظ» مي‌رساند که انگار هاشمي مي‌گويد «خداحافظ دوره تاريخي من»؛ دوره‌اي که من در آن زيست مي‌کردم، با رفتنم تمام مي‌شود. 
اين استاد دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، با اشاره به نکته ديگري که در اين تصاوير مي‌شود ديد، گفت: تصاوير هاشمي آخر را نشان مي‌دهند تا هاشمي اول. به جز يک روزنامه که تصوير دوره جواني آيت‌الله هاشمي را آورده است، همه روزنامه‌ها تصويري از دوره کهولت و لحظه‌هاي آخر او استفاده کرده‌اند. آزادارمکي ادامه داد: «خداحافظ هاشمي»، در اين عکس‌ها، يعني هاشمي‌اي که در آخر اين حوادث و درگير آنهاست و شاد بوده و احساس پيروزي مي‌کند، نه يأس و نااميدي و همين هاشمي است که خداحافظي مي‌کند. نسبت به چه چيزي خداحافظي مي‌کند؟ به مخاطبش مي‌گويد خداحافظ؛ او يک دوره تاريخي را نمايندگي مي‌کند که مي‌گويد آن دوره به نوعي به پايان رسيده است. آزادارمکي خاطرنشان کرد: استنباط ديگرم اين است که از پايان يک دوره هم سخن مي‌گويد؛ دوره‌اي که تا حدود زيادي به خود هاشمي معطوف و او در آن بازيگر اصلي بوده است؛ يک بازيگري که او شروع کرده، بازي کرده، چالش توليد کرده و درگير چالش شده، مورد اتهام قرار گرفته و حادثه و گرفتاري برايش درست شده و گرفتار شده است. او انگار مي‌گويد «‌ها... اين دوره به سر آمد؛ آخيش...» و تمام و پايانِ اين دوره را اعلام مي‌کند. 
او با بيان اينکه «در اين تصاويري که از هاشمي در روزنامه‌ها کار شده، سوگ، کم است» گفت: من در اين تصاوير، شکست، سوگ و بدبختي خيلي کم ديدم؛ غالب اين صفحات تصويري رنگي بوده و آدمي در کلوزآپ قرار داشته و صورتش نزديک است و تمام ماهيچه‌هاي سر و صورت و چشم‌ها در تصوير به وضوح ديده مي‌شود. اين جامعه‌شناس، به شفاف، روشن و زنده‌بودن تصوير‌ها اشاره کرد و گفت: اين به نظرم نکته‌اي است که به نوعي القا مي‌کند «با تمام وجود آمده‌ايم»، يعني اين‌طور نيست که پشت چيزي يا گروهي پنهان شده باشد و از دور به‌طور مثال، در حال خداحافظي باشد، بلکه چشم‌هاي آيت‌الله هاشمي در اغلب اين عکس‌ها ديده مي‌شود و مي‌درخشد و دست‌هايش رو به بالا قرار دارد. او با بيان اينکه «آيت‌الله هاشمي با اين نحوه رفتنش به سرعت خود را تبديل به يک پديده تاريخي هم مي‌کند»، گفت: فضاي عمومي روزنامه‌ها مدام درباره او شروع به تأمل مي‌کنند و به داوري و قضاوت مي‌پردازند و يک دوره تاريخي را با آيت‌الله هاشمي توضيح مي‌دهند. اتفاقي که درباره آيت‌الله هاشمي افتاده بود، اين است که او تا لحظه آخر، دوره تاريخي خود را روايت و داوري کرده، در آن بازيگري کرد، قضاوت کرده و حرف زد و همين‌ها، اين آدم‌ها را وا‌مي‌دارد تا هاشمي را از ياد نبرند. 
آزادارمکي ادامه داد: هاشمي از آن دسته افرادی نيست که بايد بروند تا تازه آدم‌ها بفهمند چه چيزي مي‌خواستند بگويند؛ هاشمي در زمان حياتش خيلي داوري کرد و خيلي جا‌ها حاضر بوده است؛ براي همين فکر مي‌کنم به‌عنوان يک عنصر مهم تاريخ معاصر ايران مطرح خواهد شد و بازيگران ديگري متأثر از او و در حاشيه و در ارتباط با هاشمي مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. تاريخ ايران خيلي نبايد دنبال اين بگردد که آيت‌الله هاشمي را «با» ديگران بررسي کند، بلکه معتقد هستم بيشتر، ديگران را «با» هاشمي مورد توجه و تأمل قرار خواهد داد. 
او ادامه داد: ديگران ممکن است غصه بخورند اما تصويري که از او ارائه مي‌شود، تصويري توأم با غصه نيست. اين پروژه «تمام» پروژه او است؛ کسي که با جمهوري‌اسلامي آمده و تا اينجا رسيده؛ يعني از جمهوري اسلامي، از سازندگي، دينداري و از چانه‌زني عبور نکرده است. اين چهار نکته‌اي است که آيت‌الله هاشمي آن را خيلي پي مي‌گرفت. او هميشه کساني را که از اين چهار اصل عبور مي‌کردند، بسيار مورد انتقاد قرار مي‌داد. 
استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه خيلي‌ها اصرار داشتند هاشمي را ضدتوسعه قلمداد کنند، گفت: اما او همچنان خودش را مدعي توسعه در ايران معرفي مي‌کرد و اينها مواردي است که هاشمي با آنها ماند و با هاشمي مانده است. آزادارمکي تصريح کرد: امکان قضاوت و داوري درباره آيت‌الله هاشمي به‌همين‌دليل، پراکندگي و ساحت‌هاي متفاوت بازيگري او، هم در حوزه آکادميک و هم در حوزه سياسي، روشنفکري و امثال آن فراهم مي‌شود. اين جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به دورنماي روزهاي آينده و برخورد فضاي عمومي و رسانه‌اي با درگذشت آيت‌الله هاشمي گفت: يک‌جايي، عده‌اي از رسانه‌ها اصرار خواهند کرد که هاشمي را از دستورکار خود خارج کنند و اين حقشان است؛ در مقابل، عده‌ای ديگر او را همچنان تيتر اصلي خود خواهند کرد که آنها هم حقشان است. هردوي اينها به اين معناست که بحث اصلي جامعه ايران، حداقل از زمان انقلاب اسلامي تا امروز، بدون هاشمي‌رفسنجاني قابل توضيح نيست. 
او ادامه داد: آيت‌الله هاشمي، بازيگري‌هاي مهمي در جمهوري‌اسلامي کرده و افت‌وخيزهاي مهمي داشته؛ جريان‌هاي مهمي را توليد و نيروي اجتماعي ايجاد کرده است. نيروي اجتماعي‌ای که با هاشمي ايجاد شده، با درگذشت او نمي‌ميرد و همين نيرو شروع به بازبيني و بازانديشي درباره خودش، رابطه‌اش با کليت نظام اجتماعي و نظام سياسي و هاشمي خواهد کرد. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.