اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
مدح تفرقه
بحران تهران- رياض برنده ندارد
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
نشانه‌هاي رونق
بازگشت تورم دورقمي
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
نگاره
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
پخش «پرستاران» از نيمه تير
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
محکومیت عملیات تروریستی تهران و کابل
شأن نزول و نزول شأن رياست‌جمهوري
از معدن تا روز قدس
توسعه روابط بانکي تضمين مي‌شود
اصول‌گرايان با جريان‌هاي افراطي مرزبندي کنند
رأي، رأي شوراي‌عالي بود
تعليق يک‌ساله محدوديت‌ها کافي نيست
تعليق محدوديت‌هاي FATF، فرصتي براي ارتقاي روابط بانکي جهاني
بلیت ایران برد
تعيين تکليف سپرده‌ها تا سقف 50 ميليون تومان
ممنوعيت برگزاري کنسرت‌هاي مجيد درخشاني در شهرستان‌ها برداشته شد
کورش اسدي درگذشت
شیر خود تناولی است
وودي آلن رياست‌جمهوري ترامپ را دوران هرج‌ومرج خواند
پاهاي مشهورترين دوتارنواز خراسان از کار افتاد
زنگ اميد: ما هنوز زنده‌ايم!
دنيايشان زيباست
۲۵۶ ميليون زن بيوه در دنيا
رضاييان در استقلال، دژاگه در پرسپوليس
روايت شمخاني از نحوه تصميم‌گيري براي حمله موشکي به داعش
ارزشیابی دانشجو، تنها ابزار نظارت بر استادان
اينها مرگ نيست، نفله‌شدن است
انتقام از رأي مردم يا دلواپسي پساانتخاباتي؟
جدال هميشگي درختان با اره و آتش
مذاکره، اساس سياست خارجي ایران است
دیار رستم درگیر با دیو کم‌آبی
صحنه دست ستاره‌هاي سينما
اینها را ول کنيم به درد خودشان بميرند
بحراني که به جرم بدل مي‌شود
هري ‌پاتر طوفان به راه انداخت
مدح تفرقه
هتاکان به رئيس‌جمهوري، عضو ستاد انتخاباتي کدام جناح هستند
نئوليبراليسم اقتصادي با طعم سعودي
اراده تک‌نرخي‌شدن ارز وجود ندارد
خودسوزي با گوگرد 20 تا 100 کارگر را مصدوم کرد!
نظم جنسيتي، زنان را فرودست مي‌خواهد
آتش به اختيار يعني کار فرهنگي خودجوش و تميز، نه بي‌قانوني
بحران تهران- رياض برنده ندارد
بازگشت تورم دورقمي
نقد ديپلماسي به عقلانيت نياز دارد
اين بچه از پس اين شغل برمي‌آيد؟
آمريکايي‌ها چاره‌اي جز حمايت از کردهاي سوريه ندارند
سرلشکر جعفري: دولت بدون تفنگ تسليم خواهد شد
نشانه‌هاي رونق
نگاره
قلعه‌اي براي خنده‌هاي گمشده دوما
رگ خواب تماشاگر دست ستاره‌ها
نقره هادي‌پور، برنز حجي‌زواره و حذف ناباورانه عاشورزاده
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
آمريکاي لاتين از سياست ترامپ ناراضي است
شايعه حذف فلسطين از کتب درسي
بي‌توجهي جهان اسلام به فراخوان سعودي
پخش «پرستاران» از نيمه تير
جذب ستاره زامبيا؛ مأموريت غير‌ممکن استقلال
فصل سخت عليپور؛ مبارزه مي‌کند يا مي‌رود؟
«وحيد» ما را نگران نمي‌‌کند
«76 دقيقه و 15 ثانيه با کيارستمي» در آمريکا
حسين عليزاده زمستان کنسرت مي‌دهد
فيلم کوتاه ايراني در مسير اسکار 2018
نويسندگان مشهور از جين آستين مي‌گويند
شناسه خبر: 50683 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - 01:00
هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد
تحليل تقي آزاد‌ارمکي از واکنش رسانه‌ها به درگذشت آيت‌الله؛

هاشمي، خندان و پيروزمندانه وداع کرد

تقي آزاد‌ارمکي، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه تهران، مي‌گويد انتظاري که آيت‌الله هاشمي از خودش داشت با مرگش محقق شد. اين انتظار، تصوير عشقش به اميرکبير بود؛ کسي که در دوره‌اي مي‌خواهد بسازد و مشکلاتي در راه اين ساختن وجود دارد، کسي که تا آخر ايستاد. شايد بتوان گفت هاشمي پروژه‌هاي ناتمام کمي از خود باقي گذاشت و همين نشان مي‌دهد او با غصه نرفته است. 
او به ايلنا درباره واکنش رسانه‌ها، به‌ويژه روزنامه‌هاي کشور به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفته است: اين اتفاق، در شرايط غيرقابل پيش‌بيني و در زماني که روزنامه‌ها تقريبا تمام صفحاتشان را بسته بودند؛ به‌طور ناگهاني مي‌افتد و يک ناباوري را در فضاي فرهنگي و اجتماعي کشور موجب مي‌شود. از اين منظر، دقت در روزنامه‌هايي که به خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي پرداخته‌اند، قابل‌توجه است؛ هم به‌لحاظ نحوه ظهور يک خبر در حوزه رسانه و هم واکنش‌ها و عکس‌العمل‌هاي آنها. آزاد‌ارمکي با بيان اينکه «وقتي به تصاوير روزنامه‌هايي که خبر درگذشت آيت‌الله هاشمي را منتشر کرده‌اند، نگاه مي‌کنيم چند نکته اساسي را مي‌توانيم دريابيم که به نظرم قابل تأمل است»، گفت: اول اينکه آيت‌الله هاشمي درحالي‌که خندان است با زمانه‌ خودش وداع مي‌کند. عکس‌ها عموما از روبه‌رو هستند و در هيچ‌يک از آنها آقاي هاشمي، گرفته و گريان نيست. کسي نيست که دچار افسردگي شده يا شکست خورده و آن را پذيرفته باشد، بلکه احساس پيروزي مي‌کند و همچنان خندان است. او دست‌هايش را بلند کرده و از خداوند متشکر است يا دارد با مخاطبش ارتباط برقرار مي‌کند. او ادامه داد: در‌و‌اقع، اين تصاوير با مخاطب حرف زده و خيلي هم مستقيم حرف مي‌زند؛ خندان، شاد و با روحيه‌بودن را با مفهومي مانند «سردار خداحافظ» يا «هاشمي خداحافظ» مي‌رساند که انگار هاشمي مي‌گويد «خداحافظ دوره تاريخي من»؛ دوره‌اي که من در آن زيست مي‌کردم، با رفتنم تمام مي‌شود. 
اين استاد دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، با اشاره به نکته ديگري که در اين تصاوير مي‌شود ديد، گفت: تصاوير هاشمي آخر را نشان مي‌دهند تا هاشمي اول. به جز يک روزنامه که تصوير دوره جواني آيت‌الله هاشمي را آورده است، همه روزنامه‌ها تصويري از دوره کهولت و لحظه‌هاي آخر او استفاده کرده‌اند. آزادارمکي ادامه داد: «خداحافظ هاشمي»، در اين عکس‌ها، يعني هاشمي‌اي که در آخر اين حوادث و درگير آنهاست و شاد بوده و احساس پيروزي مي‌کند، نه يأس و نااميدي و همين هاشمي است که خداحافظي مي‌کند. نسبت به چه چيزي خداحافظي مي‌کند؟ به مخاطبش مي‌گويد خداحافظ؛ او يک دوره تاريخي را نمايندگي مي‌کند که مي‌گويد آن دوره به نوعي به پايان رسيده است. آزادارمکي خاطرنشان کرد: استنباط ديگرم اين است که از پايان يک دوره هم سخن مي‌گويد؛ دوره‌اي که تا حدود زيادي به خود هاشمي معطوف و او در آن بازيگر اصلي بوده است؛ يک بازيگري که او شروع کرده، بازي کرده، چالش توليد کرده و درگير چالش شده، مورد اتهام قرار گرفته و حادثه و گرفتاري برايش درست شده و گرفتار شده است. او انگار مي‌گويد «‌ها... اين دوره به سر آمد؛ آخيش...» و تمام و پايانِ اين دوره را اعلام مي‌کند. 
او با بيان اينکه «در اين تصاويري که از هاشمي در روزنامه‌ها کار شده، سوگ، کم است» گفت: من در اين تصاوير، شکست، سوگ و بدبختي خيلي کم ديدم؛ غالب اين صفحات تصويري رنگي بوده و آدمي در کلوزآپ قرار داشته و صورتش نزديک است و تمام ماهيچه‌هاي سر و صورت و چشم‌ها در تصوير به وضوح ديده مي‌شود. اين جامعه‌شناس، به شفاف، روشن و زنده‌بودن تصوير‌ها اشاره کرد و گفت: اين به نظرم نکته‌اي است که به نوعي القا مي‌کند «با تمام وجود آمده‌ايم»، يعني اين‌طور نيست که پشت چيزي يا گروهي پنهان شده باشد و از دور به‌طور مثال، در حال خداحافظي باشد، بلکه چشم‌هاي آيت‌الله هاشمي در اغلب اين عکس‌ها ديده مي‌شود و مي‌درخشد و دست‌هايش رو به بالا قرار دارد. او با بيان اينکه «آيت‌الله هاشمي با اين نحوه رفتنش به سرعت خود را تبديل به يک پديده تاريخي هم مي‌کند»، گفت: فضاي عمومي روزنامه‌ها مدام درباره او شروع به تأمل مي‌کنند و به داوري و قضاوت مي‌پردازند و يک دوره تاريخي را با آيت‌الله هاشمي توضيح مي‌دهند. اتفاقي که درباره آيت‌الله هاشمي افتاده بود، اين است که او تا لحظه آخر، دوره تاريخي خود را روايت و داوري کرده، در آن بازيگري کرد، قضاوت کرده و حرف زد و همين‌ها، اين آدم‌ها را وا‌مي‌دارد تا هاشمي را از ياد نبرند. 
آزادارمکي ادامه داد: هاشمي از آن دسته افرادی نيست که بايد بروند تا تازه آدم‌ها بفهمند چه چيزي مي‌خواستند بگويند؛ هاشمي در زمان حياتش خيلي داوري کرد و خيلي جا‌ها حاضر بوده است؛ براي همين فکر مي‌کنم به‌عنوان يک عنصر مهم تاريخ معاصر ايران مطرح خواهد شد و بازيگران ديگري متأثر از او و در حاشيه و در ارتباط با هاشمي مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. تاريخ ايران خيلي نبايد دنبال اين بگردد که آيت‌الله هاشمي را «با» ديگران بررسي کند، بلکه معتقد هستم بيشتر، ديگران را «با» هاشمي مورد توجه و تأمل قرار خواهد داد. 
او ادامه داد: ديگران ممکن است غصه بخورند اما تصويري که از او ارائه مي‌شود، تصويري توأم با غصه نيست. اين پروژه «تمام» پروژه او است؛ کسي که با جمهوري‌اسلامي آمده و تا اينجا رسيده؛ يعني از جمهوري اسلامي، از سازندگي، دينداري و از چانه‌زني عبور نکرده است. اين چهار نکته‌اي است که آيت‌الله هاشمي آن را خيلي پي مي‌گرفت. او هميشه کساني را که از اين چهار اصل عبور مي‌کردند، بسيار مورد انتقاد قرار مي‌داد. 
استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به اينکه خيلي‌ها اصرار داشتند هاشمي را ضدتوسعه قلمداد کنند، گفت: اما او همچنان خودش را مدعي توسعه در ايران معرفي مي‌کرد و اينها مواردي است که هاشمي با آنها ماند و با هاشمي مانده است. آزادارمکي تصريح کرد: امکان قضاوت و داوري درباره آيت‌الله هاشمي به‌همين‌دليل، پراکندگي و ساحت‌هاي متفاوت بازيگري او، هم در حوزه آکادميک و هم در حوزه سياسي، روشنفکري و امثال آن فراهم مي‌شود. اين جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم‌اجتماعي دانشگاه تهران با اشاره به دورنماي روزهاي آينده و برخورد فضاي عمومي و رسانه‌اي با درگذشت آيت‌الله هاشمي گفت: يک‌جايي، عده‌اي از رسانه‌ها اصرار خواهند کرد که هاشمي را از دستورکار خود خارج کنند و اين حقشان است؛ در مقابل، عده‌ای ديگر او را همچنان تيتر اصلي خود خواهند کرد که آنها هم حقشان است. هردوي اينها به اين معناست که بحث اصلي جامعه ايران، حداقل از زمان انقلاب اسلامي تا امروز، بدون هاشمي‌رفسنجاني قابل توضيح نيست. 
او ادامه داد: آيت‌الله هاشمي، بازيگري‌هاي مهمي در جمهوري‌اسلامي کرده و افت‌وخيزهاي مهمي داشته؛ جريان‌هاي مهمي را توليد و نيروي اجتماعي ايجاد کرده است. نيروي اجتماعي‌ای که با هاشمي ايجاد شده، با درگذشت او نمي‌ميرد و همين نيرو شروع به بازبيني و بازانديشي درباره خودش، رابطه‌اش با کليت نظام اجتماعي و نظام سياسي و هاشمي خواهد کرد. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.