کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
علل اصلی خشکی دریاچه ارومیه
ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه
سرویس تماس بان رایگان است
کی‌روش: بازی با چین تقابل بزرگ من و لیپی نیست/ هواداران "آزادی" را پُر کنند
ایران مقصد گردشگران لاکچری نیست!
دیدار ایران و چین رایگان شد
۹۵ و شکستن طلسم ۱۶ ساله
خدمات سلامت محور شهرداری تهران به بیش از ۲۰۰۰ تن در هفته نخست فروردین ماه
رشد ۵درصدی مسافران ناوگان ریلی نسبت به سال قبل
اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 95 تا ۳۱ فروردین ۹۶
"حافظی" از ورود به "بهشت" انصراف داد
ادامه امدادرسانی‌ها در سیل 4 استان کشور
ایتالیایی ها با جلو کشیدن ساعت 104 میلیون یورو صرفه جویی می کنند
پنتاگون کشته شدن یک رهبر القاعده را در افغانستان تایید کرد
شناورهای گرفتار در تندباد کیش نجات یافتند
استان مرکزی پایین ترین و استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد
فیفا مدارک میزبانی ایران برای جام جهانی فوتسال را تائید کرد
بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان
جزییات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور
مسجدجامعی: به دنبال کار و استیضاح نمایشی نیستیم
احمدی‌پور عنوان کرد: نوروز بهترین مکانیزم برای تحکیم همگرایی
افزایش جذابیت سفر به خواف با اسکان در اقامتگاه‌های بوم گردی
تاج: هنوز برای رایگان کردن دیدار ایران -چین تصمیم نگرفته‌ایم
مگر مشکلات ما با آمریکا با پرونده هسته‌ای آغاز شده بود که با برجام تمام شود؟
همه قوا، نهادها و نیروهای مسلح برای تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند
ثبت نام مجدد سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۶
مجتمع پتروشیمی کردستان افتتاح شد
اعضای بدن جوان رامیانی نجات بخش زندگی هفت بیمار شد
نوروز را باید به نوروزگاه‌ها برد
امدادرسانی به بیش از ۲۵۰۰ متاثر از برف و کولاک و سیل
با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم
جشن های نوروزی ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی برگزار شد
193 اغذیه فروشی متخلف درطرح نوروزی تعطیل شد
اصولگرایان با لیست خدمت در انتخابات حاضر می‌شوند
عقب‌نشینی ترامپ از لایحه جنجالی بیمه درمانی
فهرست جاده‌های مسدود کشور در برف و باران
نرگس کلباسی تبرئه شد
سومین ایرباس پسابرجامی امروز وارد کشور می‌شود
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای شورای شهر شد
اسامی ۸۹ مصدوم تصادف زنجیره‌ای مشهد به تفکیک بیمارستان
تهران هويتي آميخته با طبيعت
نصف جهان، مرکز ردصلاحيت‌هاي انتخاباتي
در96 شگفت‌زده خواهيد شد!
تغيير و تحول در تاکسيراني
تأمین غذای بشر آینده با کمک ژنتیک
طليعه کامران از ميان ما رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود
با آواز همايون شجريان و آهنگسازي سهراب پورناظري
بعضی مرگ‌ها غیرمنتظره است
آواز خوش هزاردستان
آقاي ترامپ تا‌به‌حال گرسنه بود‌ه‌اي؟
نوروز به 31 کشور جهان مي‌رود
بوي عيدي بوي توپ، بوي کاغذ رنگي
سال کنشگري در شبکه‌هاي اجتماعي
بهار؛ آسمان پابرهنه بر زمين
خودمان را سبک نکنيم
بدون شرح
دنبال‌کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اولويت دولت در سال آينده است
امسال، سال گشايش‌ها بود؛ به فکر تفرقه نباشيم
تخريب‌ها عليه دولت، نتيجه معکوس دارد
ديده و شنيده شدن، بالاترين مطالبه فرهنگيان
ایتالیایی ها با جلو کشیدن ساعت 104 میلیون یورو صرفه جویی می کنند
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی کاندیدای شورای شهر شد
جزییات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور
اصولگرایان با لیست خدمت در انتخابات حاضر می‌شوند
اسامی ۸۹ مصدوم تصادف زنجیره‌ای مشهد به تفکیک بیمارستان
احمدی‌پور عنوان کرد: نوروز بهترین مکانیزم برای تحکیم همگرایی
مگر مشکلات ما با آمریکا با پرونده هسته‌ای آغاز شده بود که با برجام تمام شود؟
نرگس کلباسی تبرئه شد
مجتمع پتروشیمی کردستان افتتاح شد
ثبت نام مجدد سهام عدالت در نیمه دوم سال ۹۶
نوروز را باید به نوروزگاه‌ها برد
امدادرسانی به بیش از ۲۵۰۰ متاثر از برف و کولاک و سیل
عقب‌نشینی ترامپ از لایحه جنجالی بیمه درمانی
فهرست جاده‌های مسدود کشور در برف و باران
افزایش جذابیت سفر به خواف با اسکان در اقامتگاه‌های بوم گردی
با خاموش کردن چراغ های اضافی یک ساعت به زمین فکر کنیم
جشن های نوروزی ویژه دانشجویان ایرانی در مالزی برگزار شد
سومین ایرباس پسابرجامی امروز وارد کشور می‌شود
اعضای بدن جوان رامیانی نجات بخش زندگی هفت بیمار شد
استان مرکزی پایین ترین و استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد
193 اغذیه فروشی متخلف درطرح نوروزی تعطیل شد
تاج: هنوز برای رایگان کردن دیدار ایران -چین تصمیم نگرفته‌ایم
پنتاگون کشته شدن یک رهبر القاعده را در افغانستان تایید کرد
فیفا مدارک میزبانی ایران برای جام جهانی فوتسال را تائید کرد
بازگشایی نمایندگی حج ایران در عربستان
همه قوا، نهادها و نیروهای مسلح برای تحقق هر چه بیشتر اقتصاد مقاومتی به میدان بیایند
شناورهای گرفتار در تندباد کیش نجات یافتند
مسجدجامعی: به دنبال کار و استیضاح نمایشی نیستیم
ماجرای خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض تلفن همراه
علل اصلی خشکی دریاچه ارومیه
اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 95 تا ۳۱ فروردین ۹۶
خدمات سلامت محور شهرداری تهران به بیش از ۲۰۰۰ تن در هفته نخست فروردین ماه
رشد ۵درصدی مسافران ناوگان ریلی نسبت به سال قبل
سرویس تماس بان رایگان است
۹۵ و شکستن طلسم ۱۶ ساله
دیدار ایران و چین رایگان شد
ایران مقصد گردشگران لاکچری نیست!
کی‌روش: بازی با چین تقابل بزرگ من و لیپی نیست/ هواداران "آزادی" را پُر کنند
ادامه امدادرسانی‌ها در سیل 4 استان کشور
"حافظی" از ورود به "بهشت" انصراف داد
شناسه خبر: 62891 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ - 01:00
تغيير الگوي مصرف در ترافيک شهري
اپليکيشن‌هاي بومي

تغيير الگوي مصرف در ترافيک شهري

اين روزها کمتر کسي را مي‌توان يافت که از قابليت‌هاي گوشي‌هاي هوشمند غافل باشد يا از آن استفاده نکرده باشد. گوشي‌هاي هوشمند چنان با زندگي روزمره مردم، به‌ويژه در شهرهاي بزرگ و کلانشهرها در آميخته شده که زندگي بدون آنها براي بهره‌بردن از مواهب زندگي، کمتر ميسر است. اين قابليت‌ها و رواج سريع و آسان آنها به گونه‌اي است که مي‌توان اپليکيشن‌هاي موبايلي را پديده کنوني زندگي مردم ايران ناميد؛ همان‌گونه که ورود پديده‌اي به نام راديو و سپس تلويزيون، زندگي و فرهنگ مردم از هر قشر و طبقه‌اي را خوب يا بد دچار دگرگوني و تغيير کرد. اگر بخواهيم کمي به دورتر برگرديم، حضور فناوري در زندگي عادي و روزمره مردم به سال‌هاي نخست سده کنوني بازمي‌گردد. جالب اين است که شايد نخسيتن آشنايي ايرانيان با فناوري تلگراف، يک ابزار ارتباطي بود و از آن زمان تاکنون از حساسيت مردم ايران به اين‌گونه ابزار ارتباطي و اطلاعاتي، نه‌تنها کاسته نشده بلکه با ورود انواع و اقسام اين‌گونه ابزار، عطش و علاقه مردم به آنها نيز افزايش يافته است. به‌طور طبيعي، ورود هر ابزار مدرني به زندگي انسان، به‌ويژه در جامعه‌هاي مدرن و امروزي که مردم، نه در نقاط دور از يکديگر و بي‌خبر از هم بلکه در کانون‌هاي جمعيتي به نام شهر که ميليون‌ها نفر را در کنار هم گرد آورده زندگي مي‌کنند، مي‌تواند به سرعت در همه ابعاد و وجوه زندگي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه نقش بازي کند اما آنچه به‌ويژه در چند سال اخير در کشور ما روي داده، ورود ابزارهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي روزمره، آن‌هم توسط ساده‌ترين و در دسترس‌ترين ابزار، يعني گوشي‌هاي هوشمند است؛ ابزارهايي که روي تمام زواياي زندگي ما تأثير بسياري سريعي گذاشته است، به گونه‌اي که به راستي مي‌توان دوران کنوني را به دوران پيش از اپليکيشن‌هاي موبايلي و پس از آن تقسيم کرد. 
اسنپ و تغيير الگوي مصرف خودرو
پديده اين روزهاي تهران، اپليکيشن اسنپ است که به علت رضايت خاطر استفاده‌کنندگان، گرايش به آن روزافزون است. اين اپليکيشن موبايلي که يک ابزار ساده براي درخواست تاکسي است، سروصداي زيادي هم برپا کرده و مخالفان آن دربرابر محبوبيت روزافزون آن، حرفي براي گفتن ندارند. مدير روابط عمومي اسنپ در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» اعتقاد دارد که اسنپ با ارزشي که به مصرف‌کننده مي‌دهد، عملا تغيير در الگوي مصرف شهروندان تهران و ساير کلانشهرها را به ارمغان خواهد آورد؛ تغييری که در راستاي سياست‌هاي شوراي شهر تهران و سازمان تاکسيراني نيز هست. محسن سرخو، عضو شوراي شهر تهران و مسئول کميسيون حمل‌و‌نقل اين شورا نيز در گفت‌وگو با «وقايع‌اتفاقيه» با اشاره به برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران تأکيد مي‌کند: «يکي از الزامات تاکسيراني تهران در اين برنامه، آن است که تاکسي‌ها به‌تدريج به جايگاه اصلي خودشان برگردند، يعني در حمل‌ونقل عمومي، تاکسي‌هاي خطي تبديل به تاکسي‌هاي واقعي بشوند؛ يعني از مبدأ به مقصد مسافر را جابه‌جا کنند.» اين دقيقا منطبق بر شيوه‌اي است که با ابزاري مدرن توسط اسنپ درحال اجراست. در اين شيوه، تاکسي در مسير خود مسافري را که درواقع نزديک‌ترين خودرو را رزرو کرده، از مبدأ به مقصد مي‌رساند. اين شيوه نه‌تنها براي تاکسيراني زياني ندارد بلکه منطبق با يکي ديگر از بندهاي برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران نيز هست که در همين گفت‌وگو، سرخو به آن اشاره کرده است: «در اين برنامه به تعداد تاکسي‌ها اشاره نشده و درصد جابه‌جايي مسافران توسط تاکسي‌ها از 22 درصد در ابتداي برنامه به 20 درصد در پايان برنامه کاهش پيدا می‌کند.» برای اين برنامه درکل، حمل‌و‌نقل مسافر درون‌شهري کاملا مشخص و براي هر بخش ريلي، اتوبوس، تاکسي و آژانس سهميه‌اي مقرر شده است؛ البته هدف اصلي شوراي شهر در اين برنامه به ترتيب: ايجاد سازو‌کارهايي براي کاهش آلودگي هواي تهران، کاهش ترافيک و شلوغي خيابان‌ها، کاهش مصرف بنزين و گازوئيل، آسايش مسافران درون‌شهري، ايجاد ابزارهايي براي کاهش استفاده از وسيله نقليه شخصي و در نهايت، ارائه خدمات مناسب به شهروندان است. اسلام‌زاد، مدير روابط عمومي اسنپ نيز با اشاره به تعيين‌کننده‌بودن ارزشي که به مصرف‌کننده داده مي‌شود، آن را دليل محبوبيت اين اپليکيشن در ميان استفاده‌کنندگان و افزايش اقبال به آن مي‌داند. 
شرکت‌هاي دانش‌بنيان: بهره‌وري بيشتر، سود بيشتر
طبق قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف به ايجاد بسترهايي براي توسعه و رشد کسب‌وکارهاي دانش‌بنيان شده است. در همين زمينه، مأموريت‌هاي مشخصي براي شهرداري و وزارتخانه‌هاي علوم، بهداشت، صنايع و فرهنگ‌وارشاد محول شده و از‌سوي‌ديگر، در دانشگاه‌ها و نهاد رياست‌جمهوري، معاونت‌هاي گوناگوني تأسيس شده تا به کسب‌وکارهاي دانش‌بنیان خدمات ارائه کنند. با همه اينها، در عمل شاهد هستيم با پاگرفتن هر يک از اين کسب‌وکارهاي دانش‌بنيان، ايستادگي و فشارهاي فراواني از شکايت و جوسازي عليه کسب‌وکارهاي دانش‌بنيان تا تجمع و سردادن شعار عليه آنها از سوي کسب‌وکارهاي سنتي وارد مي‌شود. بخشي از اين فشارها از طريق اتحاديه‌هاي کسب‌وکارهاي سنتي وارد مي‌شود که عمدتا به‌دليل تعريف‌نشدن جايگاه شرکت‌هاي دانش‌بنيان در فضاي کسب‌وکار است. به گفته رضا بهبهاني، کارشناس ارشد فناوري اطلاعات و ارتباطات با پررنگ‌شدن نقش اين شرکت‌ها، ماده‌هاي قانوني براي تعريف جايگاه آنها انجام شده و مراحل قانوني خود را با کمک معاونت علمي فناوري رئيس‌جمهوری، مرکز توسعه تجارت الکترونيک وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز توسعه اطلاعات و فناوري ديجيتال وزارت ارشاد و دفتر همکاري فناوري که زير نظر رياسـت‌جمهــوري فعـاليت مي‌کند، طي کرده يا درحال گذراندن است. ازاين‌رو، بخشي از خلأ قانوني براي فعاليت اين‌گــونه کســب‌وکــارهاي دانش‌بنيان مرتفع شده و بخشي ديگر درحال رفع‌شدن است. درحالي‌که مديران برخي اتحاديه‌ها مقاومت کسب‌وکارهاي سنتي را به‌دليل ترس از کاهش سهم از بازار مي‌دانند، مدير روابط عمومي اسنپ با رد اين ادعا، درآمدزايي ناشي از همکاري با اين اپليکيشن را يکي از عوامل مهم گرايش و جذب رانندگان صديق و فعال به اين مجموعه مي‌داند. او در اين ارتباط، افزايش بهره‌وري را عامل اصلي کسب سود بيشتر و همچنين رضايت مشتري مي‌داند، نه گرفتن سهم ديگران را از بازار. دکتر احمد رضايي‌راد، کارشناس کسب‌وکار اينترنتي در فضاي مجازي در ارتباط با ورود اپليکيشن‌های موبايلي به بازار کسب‌وکار مي‌گويد: «ورود اين اپ‌ها ناگزير است. ما حتي نسبت به همسايگانمان بسيار ديرتر شروع کرده‌ايم. با اينکه ما از نيروي جوان و تحصيلکرده‌اي که براي ورود به بازار آماده هستند، برخورداريم اما متأسفانه به‌دليل‌هاي فراوان نتوانسته‌ايم آن‌گونه که بايد، سهم شرکت‌هاي دانش‌بنيان را در بازار بالا ببريم.» او با اشاره به ميزان بودجه و حمايت دولت دراين زمينه، آن را به نسبت حمايت دولت‌هاي اروپايي و حتي ترکيه بسيار پايين مي‌داند. او درباره مقاومت کسب‌وکارهاي سنتي دربرابر اپ‌هاي موبايلي مي‌گويد: «چه بخواهيم، چه نخواهيم، آينده از آن فناوري است. فناوري به‌دليل اينکه بهره‌وري را بالا مي‌برد، هزينه‌ها را پايين مي‌آورد و درنهايت خدماتي که به مشتري ارائه مي‌کند، سهم بيشتري از بازار را نصيب خود خواهد کرد. بهتر است ساير دست‌اندرکاران حمل مسافر درون‌شهري تا دير نشده به اين قافله‌اي که به راه افتاده است، بپيوندند وگرنه هر چه ديرتر بپيوندند، قافله دورتر خواهد رفت و ممکن است از دسترس آنها خارج شود.» 
رضا بهبهاني، کارشناس ارشد فناوري اطلاعات و ارتباطات، درباره استفاده از اين فناوري در همه عرصه‌ها که يکي از آنها اسنپ است، مي‌گويد: «موضوعيت ما استفاده از اين روش‌هاست، نه فناوري‌اي که بر‌اساس آن روش خلق شده. ما روزانه با پديده‌هايي از کاربرد فناوري در کسب‌وکار الکترونيک روبه‌رو هستيم که هيچ تکنولوژي‌اي در اين پديده، متمايز از ساير پديده‌ها نيست. هيچ تکنولوژي‌ای بيش از يک وبسايت معمولي ندارد ولي کاري که انجام مي‌دهد در وقت و هزينه ما، در درآمد سرانه مردم و در رفاه آنها نقش کليدي دارد. آنچه با آن مواجه هستيم، يک استفاده جديد از اين فناوري است؛ فناوري، بستري فراهم کرده که ما مي‌توانيم ابزارهاي جديد و کاربردهاي جديد را خلق کنيم. اين ابزارها و کاربردها هستند که توسعه را به وجود مي‌آورند يا بر زندگي ما اثر مي‌گذارند. موضوع ما، استفاده‌اي است که از آن بستر مي‌شود و درعين‌حال در استفاده از اين بستر هم ما مختار نيستيم. اين سيلي است که ما را مي‌برد. ما نمي‌توانيم تصميم بگيريم که استفاده نکنيم؛ حتي نمي‌توانيم تصميم بگيريم که چگونه استفاده کنيم. ما مقهور اين هستيم. کاري که ما مي‌توانيم انجام دهيم، اين است حالا که خيس شديم، از آن بيشترين بهره را ببريم.» 
تغيير مأموريت تاکسيراني با الگوي اسنپ
به نظر مي‌رسد پس از هياهوهاي بي‌فايده و ايستادگي دربرابر تغيير سيستم فرسوده و ازکارافتاده حمل‌ونقل درون‌شهري، تاکسيراني و مجموعه‌هاي حمل مسافر درون‌شهري، سرانجام در انديشه همراهي با فناوري و افزايش بهره‌وري و بهبود خدمات‌رساني به مشتريان شده‌اند؛ کارواني که با يک استارت‌آپ ساده با همکاري گروهي جوان گمنام تحصيلکرده و اميدوار در اسنپ به راه افتاده با ورود مجموعه‌هاي جديدي به اين بازار، خواهد توانست تحولي در سيستم ناکارآمد و فرسوده حمل مسافر درون‌شهري ايجاد کند؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.