اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
بازگشت هاشمی به شهر
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
شفافيت پيش از اعتماد
ماجراهای روز آخر
فعال‌سازي ديپلماسي اقتصادي؛ دستور کار ظريف
پرونده پولانسکي بسته نشد
تبعات انتشار «ترنج» نامجو و منتفي‌شدن انتشار «۱۳» چاووشي
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
نامه حسين عليزاده به بهروز غريب‌پور درباره اسطوره و عروسک
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
نگاره
عاقبت رمانتيک بودن در عصر اينستاگرام
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
طعم خوش يک خيابان
براي بي‌گناهاني که در اين وحشت گرفتار شدند
محروميت و پلمپ باشگاه‌‌ها در انتظار طرفداران MMA
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
ايران به قانون جديد باخت؟
اولتيماتوم به منصوريان؛ پديده را ببر، بمان
روز پرحاشيه آخوندي در مجلس
سند استراتژي صنعتي را احيا مي‌کنم
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
ظرفيت شهرک‌هاي صنعتي خالي است، دنبال ساخت شهرک جديد هستند
۵ هزار واحد صنعتي و معدني تسهيلات مي‌گيرند
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
نفس تازه برای «آق‌گل»
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
روی موج کودک‌آزاری
تصميم گرفتند زنان را نبينند
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
نگاره
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
قصه رأي اعتماد ميرانوس
يک آغاز بي‌قضاوت
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
اميدي به بزرگي يک نهنگ
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
چطور «زوج مخوف» به «زوج ناسازگار» تبديل شد؟
اين توهين‌ها کي تمام مي‌شود؟
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
تاريخ جواب ادعاي شما را داده است
شبح تغییر اقلیم و سراب خودکفایی
زيرگيري مسکن مهر از آخوندي
تغيير ذائقه مجلس در آستانه رأي اعتماد
برجام، مقدمه کسب منافع در چهار سال دوم است
مولاوردي و نمايندگی نسل چهارم فعالان زن
هميشه نبايد در «شرايط حساس کنوني» ماند
اپوزيسيون دولت بودن در جمهوري‌اسلامي جايي ندارد
نکند نوزاد ما جا‌به‌جا شده باشد
راه «سي» کلام شاهنامه سير فردوسي
پدر، با اره‌برقي پسر و عروسش را مثله کرد
بالاي 90 درصد وزراي پيشنهادي رأي مي‌آورند
ضرورت سنجش کارآمدي در لحظات آخر
مسکن، سوداي رونق دارد
اعلام قيمت‌هاي جديد براي محصولات پارس‌خودرو
«نوروز بَل»، جشن مردم برای زمین
کامیون ترور در اسپانیا
مجلس به تصميم و تدبير رئيس‌جمهوري اعتماد کند
مسجدجامعي: نجفي «زورو» نيست
طبيعت بي‌جان سخن مي‌گويد
سکته ناقص تيم برانکو؛ منصوريان بالاخره به دايي باخت
بعد تو جز «هيچ بزرگ» هيچي نيست
اقتصاد کشور در دستان ۳۱ مفسد
جنگ عربستان با اقليت شيعه
قصه رأي اعتماد ميرانوس
ماجراهای روز آخر
28 مرداد؛ کودتايی سیاه در قاب تاریخ
اميدي به بزرگي يک نهنگ
پچ‌پچه‌هايي که دوباره شنيده شد
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
اين توهين‌ها کي تمام مي‌شود؟
اعتراف داور پراشتباه؛ روز بدم بود
تل‌آويو مي‌خواهد پاي ايران به مناقشه کره باز شود
نگاره
يک آغاز بي‌قضاوت
نفس تازه برای «آق‌گل»
چطور «زوج مخوف» به «زوج ناسازگار» تبديل شد؟
آمريکا به‌طور کامل به برجام پايبند نيست؟
همگرايي تهران- آنکارا، پيامي براي کردها
پس‌لرزه‌هاي يک جشن شخصي!
بازگشت هاشمی به شهر
روی موج کودک‌آزاری
جمع اضداد در دنياي شواليه تاريکي
ايران به قانون جديد باخت؟
توزیع هزینه ایجاد 1,3 میلیون شغل به نام یارانه به مردم
شفافيت پيش از اعتماد
مي‌توانيم به مسير اصلي تئاتر برگرديم
روزگار مهرانگيز دولتشاهي و مرضيه افخم
سند استراتژي صنعتي را احيا مي‌کنم
پايبندي به برجام را به آمريکا گوشزد مي‌کنيم
ميرزايي‌نيکو: آقای روحانی شما 100 درصد به تفکر 24 ميليوني بدهکاريد
طعم خوش يک خيابان
مهریه زنان در دوره قاجار چقدر بود؟
پرسپوليس به هزار و يک دليل مخالف است
اولتيماتوم به منصوريان؛ پديده را ببر، بمان
زنان در پستوي تاريخ؛ حاضران هميشه‌غایب
روز پرحاشيه آخوندي در مجلس
۵ هزار واحد صنعتي و معدني تسهيلات مي‌گيرند
نگاره
خوشرو: ايران نيروي ثبات‌ساز منطقه است
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 62901 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ - 01:00
منوی بهاره آلبوم‌های موسیقی

منوی بهاره آلبوم‌های موسیقی

بازگشت با «ميهن»
نام آلبوم: ميهن/خواننده: سالار عقيلي/آهنگساز: محمد جليل عندليبي
محمدجليل عندليبي نامي ماندگار در عرصه موسيقي است که نمي‌توان به سادگي از کنار او عبور کرد. اين آهنگساز و نويسنده اهل کردستان که آثار ماندگاري را براي هنرمنداني نامي ايران چون محمدرضا شجريان، شهرام ناظري و عليرضا افتخاري خلق کرد، مدتي با عزلتي خودخواسته از دنياي موسيقي فاصله گرفت. حالا اين نوازنده سنتور به سکوت يک دهه‌اي خود پايان داده و با آلبومي به نام «ميهن» با صداي «سالار عقيلي» به عرصه موسيقي بازگشته است. 
قطعه نخست اين آلبوم در دستگاه اصفهان آغاز مي‌شود، با تک‌نوازي تار ادامه پيدا مي‌کند و در دشتي فرود مي‌آيد. تصنيف دوم قطعه «ميهن» است و بار ديگر تک‌نوازي تار خودنمايي مي‌کند و راه به دستگاه شور مي‌برد. تصنيفي در دستگاه شور اجرا کرده‌ايم و سپس آوازي از اين دستگاه آغاز مي‌شود و به اصفهان مي‌رود. شعر زيباي «بميريد بميريد» مولانا هم تصنيف پاياني آلبوم است. درواقع آلبوم «ميهن» شامل مرکب‌خواني و مرکب‌نوازي است. همچنين ژاله صادقيان، گوينده راديو و تلويزيون نيز در اين اثر با ما همکاري کرده است. نکته جالب نحوه همکاري صادقيان با عوامل سازنده اين اثر است با اين توضيح که او هيچ قطعه‌اي را دکلمه نکرده، بلکه در مورد بحث کپي‌رايت صحبت‌هايي داشته است. 
عندليبي در تجربه اخيرش توانايي صوتي سالار عقيلي را در گستره‌هاي مختلف به مخاطبان ارائه داده است. او دل در گروي موسيقي «گلها» دارد و البته در میهن آن‌طور که خودش گفته از شيوه تنظيم در «گل‌هاي رنگارنگ» گذر کرده است. به احتمال فراوان براي آنها که خواستار شنيدن يک موسيقي ناب ايراني هستند و درعين‌حال توانايي صوتي خواننده برايشان از اهميت بالايي برخوردار است، شنيدن «ميهن» تجربه‌اي منحصربه‌فرد به حساب مي‌آيد. زيبايي مسستر در اين آلبوم وقتي بيشتر هويدا مي‌شود که مخاطباني که نسبت به موسيقي ايراني ديدي فني دارند با ظرافت‌هاي‌سازي و آوازي موجود در ميهن مواجه شوند. آلبوم تنها يک قطعه بازخواني شده دارد که نامش «ميهن» است. اين کار پيش‌ازاين حدود 40 سال قبل تويط خسرو آواز ايران محمدرضا شجريان خوانده شده و حالا عقيلي بازخواني خوبي از آن ارائه داده است. از ديگر نکات جالب اين آلبوم تقديم آن به محمدرضا شجريان آن به پيشنهاد سالار عقيلي است. 
در کوچه باغ خاطره‌ها
نام آلبوم: يادي به رنگ امروز/خواننده: علي زندوکيلي/ آهنگسازان: آهنگسازان شهير دهه 40 و 50 شمسي
علي زندوکيلي خواننده امروز نام آشناي موسيقي ايراني در آلبوم «يادي به رنگ امروز» آنسامبل تلفيقي را مهيا کرده که ترجيح مي‌دهد موسيقي اين روزهاي خود را با استفاده از آن ارائه دهد. 
مقدمه شکل‌گيري آلبوم، به روزي بر مي‌گردد که او در همراهي با سامان احتشامي قطعه رفته را با تنظيمي جديد ارائه داد. آمار دانلود اين قطعه در اينترنت عدد نسبتا عجيبي براي يک تک آهنگ بود. حدود دو ميليون دانلود مقدمه‌اي شد تا زندوکيلي به فکر بازخواني مجموعه‌اي از قطعات عاشقانه بيفتد. حاصل کار شد انتشار آلبومي به نام «يادي به رنگ امروز». خواننده در اين آلبوم يک فضاي کاملا نوستالژيک را ارائه مي‌دهد. اين قطعات همگي عاشقانه هستند و به خوبي مي‌توانند با علاقه‌مندان جوان موسيقي ايراني که امروز دوستدار نوآوري و درعين‌حال موسيقي خاطره بازانه هستند ارتباط برقرار کنند. غروب کوهستان، گلنار، شب‌هاي تهران، شهزاده رويا، زندگي خوب، دامن کشان، مرغ شب، رفته، به سوي تو، تا بهار دلنشين و زهره تصنيف-هاي اين آلبوم هستند. زندوکيلي اين قطعات خاطره انگيز را در يک بسته موسيقايي در کنار هم قرار داده است. انتخاب‌هاي او هوشمندانه و تا حد زيادي ذوقي هستند. يکي از نکات جالب آلبوم «يادي به رنگ امروز» که البته به خوبي در نام آلبوم هم مستتر است تنظيم‌هاي امروزه براي قطعاتي هستند که حافظه صوتي بسياري از مردم ايران در هر گستره سني با آنها خاطره دارد. با آن توضيح او هم امضاي خود را روي آثار قرار داده و هم سعي کرده به تصور ذهني ايجاد شده در ذهن مخاطب خدشه‌اي وارد کند. 
او تقريبا در تمامي قطعات آلبوم پيش رو بخش‌هايي را به ارائه موسيقي آوازي اختصاص داده به اين صورت که در ميانه هر قطعه يا در آخر آن بر روي ابياتي که پيش‌ازاين هم آهنگ با بخش‌هاي ديگر تصنيف بوده‌اند به ارائه آواز پرداخته است. موسيقي ارائه شده در آلبوم «يادي به رنگ امروز» مي‌تواند فضايي زيبا، ايراني، خوش صدا و خوش رنگ و البته پر از آرامش را به مخاطبان ارائه دهد. 
درباره عاشقانه‌ها
نام آلبوم: منظومه‌هاي روايي طبري/ هنرمند: محمدرضا اسحاقي
محمدرضا اسحاقي در موسيقي مازندران شخصيتي منحصربفرد به حساب مي‌آيد. در آلبوم عاشقانه‌هاي او «کتولي» (يکي از آوازهاي مهم و پايه‌اي موسيقي مازندران) ، «اميري»، صنم، نجما و... داستان‌هاي خاص و منحصر بفردي هستند که راوي آنها خود محمدرضا اسحاقي است. روايت ارائه شده توسط اسحاقي همان روايت کهني گدارا است. خنياگراني چون نظام شکارچيان، سيد علي‌اصغر جويباري همين گدارا را اجرا مي‌کرد. لازم به توضيح است که حتي مرحوم محسن پور يکي از آهنگسازان بزرگ مازندران و نوازنده چيره دست‌کمانچه مازندران، اسحاقي را يک خنياگر عالي مي‌دانست. اسحاقي داستان پرداز و راوي نغمه‌هاي موسيقي مازندران است. او مانند هر خنياگر بزرگ ديگري مخاطبش را خيلي خوب مي‌شناسند. با اين توضيح به نظر مي-رسد نه‌تنها هم وطنان مازندراني ما بلکه بسياري از مخاطبان موسيقي با شنيدن کارهاي محمدرضا اسحاقي از موسيقي ارائه شده توسط او لذت ببرند. فرم و سبک و سياق موسيقي ارائه شده مازندران در کارهاي اسحاقي از جمله در آلبوم عاشقانه‌ها تحت‌تأثير نظام شکارچيان است. شکارچيان يکي از خنياگران گدارا شرق مازندران است. اسحاقي به‌واسطه تلمذ در محضر شکارچيان تحت‌تأثير خنياگري اوست. نوع فرودهاي موجود در صداي او و البته تحريرهاي موجود در هنجره‌اش نيز تحت‌تأثير استادش قرار گرفته‌اند. شيوه روايتي داستان‌هايي که اسحاقي مي‌خواند (چه داستان‌هاي درون قومي مازندران مثل هجبر سلطون، نجما، مشتي پلوري و خيلي ديگر از داستا‌ها و چه ترانه‌هاي عاميانه نظير لاره و بسياري از ريزمقام‌هاي موسيقي آن منطقه) باعث شده او مطلع منحصربفرد موسيقي مازندران به حساب بيايد. با وجود آنکه هنوز هم چهره‌هاي شناخته شده و قابل اتکايي از موسيقي مازندران زنده هستند و داستان‌هاي زيادي را در دل دارند اما بعد از فوت محمدرضا اسحاقي ديگر هيچکس نمي‌تواند راوي داستان‌هايي که او به ذهن و ضمير خود سپرده باشد. از ديگر توانايي‌هاي اسحاقي که او را به شخصيت موسيقايي خاصي در مازندران مبدل کرده، تعزيه خواني اين هنرمند موسيقي نواحي است. او موسيقي کل منطقه مازندران را به خوبي مي‌شناسد. 
عاشقانه تام و تمام
نام آلبوم: دخت پري وار/خواننده: عليرضا قرباني/آهنگساز: مهيار عليزاده
آهنگسازي آلبوم «دخت پري وار» را مهيار عليزاده به عهده داشته. فضاي موسيقي در اين آلبوم بسيار متنوع است. از موسيقي آوازي ايراني با همراهي تعداد محدودي ساز تا موسيقي ارکسترال غربي، تک خواني تا کرال عظيم، همه و همه در اين آلبوم شنيده مي‌شوند. اين اثر را مي‌توان يک عاشقانه تام و تمام به حساب آورد. با اين توضيح که مخاطبان جدي موسيقي ايراني و عموم مردم با شنيدنش در يک احساس کلي مشترک هستند: شيريني و آرامش موسيقايي. 
پرده‌نشين، درياي بي‌پايان، مرثيه، دوستت دارم، عتاب يار، نگاه، راز، دلتنگ، صبح آزادي، گمگشته، سوداي عاشقي و دخت پري وار قطعات اين آلبوم هستند. پرده نشين پيش‌ازاين منتشر شده بود و مخاطبان با آن آشنايي داشتند. 
درياي بي‌پايان با شعري از سعدي آن‌قدر مدرن و متفاوت تنظيم شده که ممکن است در نگاه اول کسي به نام سعدي توجه نکند. قرباني هم اين کار را در عين عاشقانه بودن با طريقه‌اي جديد مي‌خواند. در اين کار تحريرها به جا خرج مي‌شوند و قرباني از وجوه ارکسترال موجود در صدايش بيشتر استفاده مي‌کند. 
«دوستت دارم» اوج سوزناکي از صداي قرباني را در ذهن شنونده حک مي‌کند. جايي که عاشق فراغ کشيده دارد با بيان شاعرانه آهنگ اعتراض و بعض و درد و شک را همزمان فرياد مي‌زند. يک آواز جان‌دار و زيبا از قرباني که به نظر مي‌رسد اينجا از دانشش در حوزه قرائت قرآن هم بي‌بهره نبوده است. آواز زيباست و دلربا به گوش مخاطب آواز ايراني. تحريرهاي مينيمايز شده هم به خوبي بر پيکره آوازش مي‌نشينند. قرباني به حق آواز خوبي در اين آلبوم خوانده است که مي‌شود بارها آن را شنيد اشک ريخت. نگاه در غوص رونده و آرام است. با گذر از ديگر قطعات آلبوم که آنها هم در جاي خود بايد مورد توجه قرار بگيرند نوبت مي‌رسد به دخت پري‌وار: آن دخت پري وار که ايران من است/پيدا و نهان بر سر پيمان من است/ قطعه‌اي براي ايران بدون غلو حماسي و سخن‌گفتن از چيزهايي که ديگر وجود ندارند. همين آواز بي‌ريا و آرام خواننده را روي کار شنيدني مي‌کند. 
در اين آلبوم که شامل نه قطعه باکلام و سه قطعه‌سازي مي‌باشد، اشعاري از سعدي، عراقي، عطار نيشابوري، هوشنگ ابتهاج، فريدون مشيري، قيصر امين‌پور، محمدعلي بهمني، عليرضا کليايي و محمدعلي اسلامي ندوشن استفاده شده است. 
روايت دلدادگي
«عاشق مي‌شويم»/ آهنگساز: پيمان سلطاني/خواننده: سالار عقيلي
پيمان سلطاني مصنف تصنيف ملي- ميهني «ايران جوان» که در اوايل سال 94 اولين آلبوم از سري سرودهاي ملي-ميهني را با صداي شهرام ناظري منتشر کرده بود، در اسفند ماه همان سال آلبوم «عاشق مي‌شويم» را با همراهي سالار عقيلي در مقام خواننده منتشر کرد. 
«عاشق مي‌شويم» متشکل از 11 ترک است که از اين ميان چهار ترک، چهار تصنيف اين آلبوم را تشکيل مي‌دهند. در اين ميان دو تصنيف اين آلبوم با نوازندگي نوازندگان ارکستر فيلارمونيک ارمنستان ضبط شده، دو تصنيف با نوازندگي نوازندگان ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر سمفونيک ملل ايران ضبط شده است. 
اين مجموعه عاشقانه عشق را از ديدگاه معاصر مدنظر قرار داده است. نکته حائزاهميت در اين بين تفاوت ميان عشق معاصر و عشق کهن است. در عشق کهن معمولا عاشق به معشوق مي‌رسد و وصالي صورت مي‌گيرد. در عشق معاصر اما معمولا در بي‌ارتباطي مطلق به سر مي‌بريم. با اين توضيح که عاشق پيش‌تر مي‌رود تا به وصال معشوق برسد اما وصال هيچگاه ميسر نخواهد شد. اگر وصال صورت مي‌گرفت عشق ديگر نبود زيرا جاي خود را به معشوق مي‌داد. حالا که وصالي صورت نمي‌گيرد عشق باقي و برقرار است. بر‌اساس همين تفکر مي‌توان ساخت دو تصنيف اول را مدنظر قرار داد. 
يکي از نکات موجود در آلبوم «عاشق مي‌شويم» که بايد بر روي آن تمرکز بيشتري کرد اجراي وارياسيون‌هايي است که توسط تک نوازان به مرحله اجرا درآمده است. اين درست همان تجربه‌اي است که سلطاني در آلبوم «ايران جوان» که با همراهي شهرام ناظري منتشر شد هم مدنظر قرارش داده بود. در اين هر در آلبوم از يک اثر نمونه‌هاي ديگري از تک‌نوازي- البته نه به شيوه مرسوم- نيز ارائه شده است. با اين توضيح که نوازنده مختار نبوده صرفا در مايه خاصي کار را ارائه دهد. نوازنده‌هاي بخش تک‌نوازي تصنيف‌ها را بارها و بارها شنيده‌اند و بر‌اساس گوش سپردن به آنها وارياسيون‌هاي ديگري ارائه داده اند؛ بنابراين حالا ديگر تک‌نوازي ارائه شده وارياسيوني متفاوتي است که بر‌اساس تصنيف مورد بحث، ارائه شده است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.