اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
ايران، دشمني کم‌هزينه براي عربستان
هيچ منعي براي حضور اقليت‌ها در دولت آينده نيست
پيشنهاد تبديل دستيار ويژه رئيس‌جمهوري در امور اقوام و مذاهب به معاونت
واکنش‌هاي مثبت يک ديدار
ثبات مديريتي به دولت برگردد
ضرورت اصلاحات در ساخت دولت
برجام نتیجه چندجانبه‌گرایی است
حرکت از وحدت ملي به آنارشي
رابطه ايران‌ستيزي محمد بن‌سلمان با تحولات داخلي عربستان
اردن و اسرائيل در آستانه قطع روابط
بحران سوریه به ایستگاه آخر می‌رسد
اتحاد توليدکنندگان نفت براي افزايش درآمدها
۲۰۰ هزار ميليارد تومان خرج کرديم اما فقر کم نشد
راه‌اندازي مرکز آموزش بين‌المللي دوره‌هاي تجارت بين‌الملل در تهران
چند درصد منابع بانک‌ها نقد است؟
برخي شرکت‌‌ها سودي براي توزیع ندارند
سکه اَشک يکم، سازنده اَشک‌آباد
نام‌گذاري به‌پاخيزي سي‌ام تيرماه 1331 به قيام مقدس ملي و شهداي ملت- تغييرات کابينه
کيميايي: سينماي فردا بايد ايدئولوژيک باشد
شجريان: موسيقي ريشه‌کن نمي‌شود
کهنه‌قلعه رو به ويراني است
کابوس خشکسالی به شمال سرایت کرد
زن جوان، قاتل هر دو همسرش است؟
افزايش نرخ ازدواج دختران ۱۵ تا ۱۹ سال
وزیر روزهای خاکستری
جسدي براي تأمين نيازهاي آموزشي وارد کشور نمي‌شود
اصلاح سن قانوني ازدواج دختران
غزل ناموزون خداحافظي
خبر خوش خالق «بازي تاج و تخت» براي هواداران
نامه حسين عليزاده به هوادارانش
چرا شهاب حسيني نمره قبولي مي‌گيرد؟
گزينش شعر قيصر براساس ذائقه جهاني
گنـج پنهان
نگاره
روزگار خوش کتاب‌ها در روسيه
ترافيک بي‌سابقه در مسير مرگ
او نمُرد، به خانه جديدي رفت
اگر اوضاع جفت‌وجور باشد
کارخانه مقصر است؟
خياباني: «حق پخش» ظلم به تلويزيون است
وضعيت قرمز در تيم آبي‌
يک تيم عليه واليبال
کنسرت کولي‌هاي اسپانيا تمديد شد
مصوبه شوراي عالي اداري و يک قاب خوش‌نقش اجتماعي
نشست وحدت
تغيير واحد پول ملي در مسير آزمون و خطا
مقصر اصلي کساني‌ هستند که به زنجاني اعتبار حداکثري داده‌اند
مردم را مأیوس نکنیم، نیروهای انقلاب فقط در یک جریان نیستند
آمريکا نمي‌تواند در روابط ايران و عراق دخالت کند
نه زودهنگام مجلسي‌ها به وزير کشور
رونمايي از موتورلانس‌ها (موتورآمبولانس) در تهران
الکلی‌های ایرانی؛ کم تعداد اما پرمصرف
حراج کتاب: 500، 700، 1400 و در نهايت 3000 تومان
بليت يک ميليون توماني برای تئاتر
انسان‌انگاري (آنتروپومورفيسم) در ذهن و زبان
بازگشت طوفاني نولان
در بازي ايران- سوريه؛ ‌استاديوم زنانه شود
تحول مثبت يا ادامه ناکامي‌ها؟
زهرا خانه‌تکاني کرد
پرسپوليس يا آتش زير خاکستر؟
نه زودهنگام مجلسي‌ها به وزير کشور
بازگشت طوفاني نولان
خیز «کلاش» برای یونسکو
ترياک آزاد نمي‌شود
براي نخستین‌بار فيلم‌تئاتري از بهرام بيضايي در تالار وحدت
جنگ ترامپ با دولت بر سر ايران
اقليت‌ها در دولت
«غمنومه فريدون» در ادامه «شهر قصه» بيژن مفيد
مردم را مأیوس نکنیم، نیروهای انقلاب فقط در یک جریان نیستند
رقابت کسب‌وکارهاي نو در تابستان
الکلی‌های ایرانی؛ کم تعداد اما پرمصرف
«کودکان پاکبان»، کودکان رنج و فراموشي
شاگردان کي‌روش آماده براي جام‌جهاني روسيه
وزیر روزهای خاکستری
پايان کودکي با زخم‌هاي نامرئي
بليت يک ميليون توماني برای تئاتر
«رجل» همچنان در تعلیق
دز ما را بلعید
نامه براي تطهير؛ افشاگري ديرهنگام
گره در کار اصولگرایی
کارآمدي؛ ملاک واقعي کابينه
آمريکا نمي‌تواند در روابط ايران و عراق دخالت کند
در بازي ايران- سوريه؛ ‌استاديوم زنانه شود
تلاش بخش‌هاي توليد و خدمات براي آبروداري
«رگ خواب»‌ي‌ها سفير شدند
طناب نجات برای پول ملي
آن روزنامه دروغگو با اسم مسخره
تغيير واحد پول ملي در مسير آزمون و خطا
پرسپوليس يا آتش زير خاکستر؟
محروميت 3 بازيکن استقلال؛ غير‌قانوني است؟
ارگ کريم‌خان تا 20 سال ديگر ثبت نمي‌شود
هوا گرم نشده؛ مصرف برق باز هم رکورد زد
وقت آن رسيده که سياست در خدمت اقتصاد باشد
مقصر اصلي کساني‌ هستند که به زنجاني اعتبار حداکثري داده‌اند
پشتيباني معنوي نمايندگان آمريکا از ايران‌هراسي ترامپ
ترکيه تهديد قطر را متوجه خود مي‌داند
واکنش‌هاي مثبت يک ديدار
شايستگي، ارجح بر گرايش سياسي
خودروی کم‌مصرف بیاورید، بنزین را گران کنید
موضوع مرخصي زايمان،فرسايشي شده است
نشست وحدت
ايران، رشد اقتصاد جهان را ارتقا داد
براي همين است که هنوز زنده‌ام
پدرو آلمودوار جايزه پلاتينو را برد
سقفي براي گذر از آن حادثه سياه
مي‌خواستم کودک دست دزدها نيفتد
بازار فروش کودکان
رونمايي از موتورلانس‌ها (موتورآمبولانس) در تهران
مصوبه شوراي عالي اداري و يک قاب خوش‌نقش اجتماعي
تحول مثبت يا ادامه ناکامي‌ها؟
ترکيه و آمريکا در آستانه رويارويي
زن جوان، قاتل هر دو همسرش است؟
وقتي آش عربستان براي دوستان هم شور مي‌شود
اعطاي وام با پشتوانه يارانه نقدي
حراج کتاب: 500، 700، 1400 و در نهايت 3000 تومان
مشکلات دروني عراق بعد از آزادسازي موصل
نگاره
ايران، دشمني کم‌هزينه براي عربستان
کابوس خشکسالی به شمال سرایت کرد
ضرورت اصلاحات در ساخت دولت
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 62938 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ - 01:00
طليعه کامران از ميان ما رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود
مادر سنتورنوازي قديم به سوي خانه ابدي‌اش بدرقه شد

طليعه کامران از ميان ما رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود

طليعه کامران، نوازنده، نقاش و شاعر، صبح روز گذشته، ٢٥ اسفند، از مقابل موزه هنرهاي معاصر تهران به‌سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.  معصومه مظفري، رئيس انجمن نقاشان ايران، طليعه کامران را هم نقاش و هم شاعر و نوازنده‌اي توانا دانست؛ او اما درعين‌حال به اين نکته اشاره کرد: «ما چقدر او را به نسل‌هاي آينده شناسانيدیم يا برايش نمايشگاه برپا کرديم؟ يا اينکه در زمان زنده‌بودنش از او تقدير کرديم. ما طليعه کامران را از دست داديم و او از ميان رفت، درحالي‌که هيچگاه در ميان ما نبود.» در ادامه مهدي حسيني، پژوهشگر و هنرمند نقاش، نيز درباره او گفت: «ما امروز در اينجا با يک پيکره روبه‌رو نيستیم بلکه با سه پيکره روبه‌رو هستیم؛ يکي طليعه کامران نقاش، ديگري کامران شاعر و ديگري طليعه کامران نوازنده. بسيار سخت است شخصي در وجود خود اين سه هنر را به شکل خوب پذيرفته باشد.» ميلاد کيايي، نوازنده چيره‌دست سنتور، هم اين ضايعه را باورنکردني دانست. او گفت کامران او را به نواختن سنتور ترغيب کرده است و به‌همين‌خاطر هيچگاه با او وداع نخواهد کرد: «کامران نخستين‌بار در 10‌سالگي در 1333 در يک محفل هنري که استاد بنان هم حضور داشت، به ياد استادش حبيب سماعي به زيبايي سنتورنوازي کرد و از کساني که شور سنتورنوازي در من برانگيخت، يکي همين طليعه کامران بود.» عباس مشهدي‌زاده، هنرمند پيشکسوت هنرهاي تجسمي هم اين‌چنين از او ياد کرد: «تا‌به‌حال، نه مرد و نه زني به مهرباني طليعه کامران نديده‌ام. او شايد تنها کسي بود که در موسيقي آنچه را از استاد سماعي فرا گرفته بود، به‌درستي عرضه مي‌کرد. ما کسي را از دست داده‌ايم که واقعا در رفتار، شخصيت و توانمندي کارهاي هنري نمونه بود. من هرگز نديدم لبخند روي لب طليعه کامران محو شود، حتي زماني که روي تخت بيمارستان افتاده بود.»
عليرضا ميرعلي‌نقي هم طليعه کامران را هنرمند بزرگي دانست که کمتر تمايل داشت تا مطرح شود: «ايشان را مي‌توان مادر سنتورنوازي قديم ايران معرفي کرد. ما شناخت اين بانوي بزرگ را مديون استاد روح‌الله خالقي هستيم که 50 سال پيش آثار او را ضبط کرد. همچنین بايد از شهاب منا سپاسگزار باشيم که گنجينه‌اي از نواخته‌هاي سنتور کامران را ضبط و دوباره زنده کرد. خانم کامران مانند يک معما ميان ما زيست و هيچگاه اصرار نداشت که مطرح شود.» در ادامه، پيکر اين بانوي هنرمند براي خاکسپاري راهي بهشت زهرا(س) شد. طليعه کامران، نوازنده پيشکسوت سنتور، شاعر و نقاش که ماه گذشته به‌ علت نارسايي کليه در بيمارستان بستري شده بود، صبح روز 24 اسفند به رحمت حق پيوست. طليعه کامران همچنين نقاشي پرسابقه بود؛ اولين نمايشگاه انفرادي خود را در سال ۱۳۴۷ در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار کرد. تاکنون ۱۱ نمايشگاه انفرادي داشته و در ۴۲ نمايشگاه گروهي در ايران و خارج از ايران شرکت کرده است. کتاب «بخش‌هايي از رديف حبيب سماعي به روايت طليعه کامران» (منتشرشده از سوی موسيقي عارف به سال ۱۳۸۸)، سي‌دي «يادگار حبيب» (حاوي بخش‌هايي از رديف حبيب سماعي) سنتور طليعه کامران، تنبک و آواز استاد حسين تهراني (منتشرشده در سال ۱۳۹۰) بخشي از فعاليت‌هاي اين هنرمند است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.