کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چرا دوباره روحاني؟
نارسايي‌ها را صادقانه بگوييد
نامزدها قول دهند نگاهشان به ملت است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
انتخابات در مزايده
۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم بيمه شدند
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
اردوغان پيروزي ما را دزديد
آيا برجام ديگري در انتظار منطقه است؟
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
کلاس درس پای تلویزیون
آنها فقط17 سال دارند
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
يادگارهاي يک عُمر نافرجام
تا وقتي قلبي بتپد
نيمه يک خورشيد طلايي
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
جمشيد «نه» گفت
آزمون سومين گلزن برتر مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
پيغام اسکورسيزي و امير نادري براي تولد کيارستمي
«خانه خدا» را شفاف ببينيد
نقي سيف‌جمالي درگذشت
آثار بهمن محصص و منير فرمانفرماييان، آثار گرانقيمت حراجي لندن
هيچ کاري نکردن بهتر است
فرمان بازنگري در قانون اساسي صادر شد
عمليات نظامي آمريکا در صحراي طبس‌ شکست خورد
چرا تهران پايتخت شد؟
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
چاقی
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
تغییر با سرعت غیرمجاز
رد درخواست حکم حکومتي
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
ريزش ناگزير
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
ريزش ناگزير
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
رد درخواست حکم حکومتي
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
برون‌سپاري «خانه‌هاي امن» در دستور کار بهزيستي است
مرسي مسيو بوبن
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
دل اردوغان برای احمدی‌نژاد تنگ شده است
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
پسري با پيپ، سونات مهتاب مي‌نوازد
وقتی عمو سبزی‌فروش اولین سرود ملی شد
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
آواز کوچه‌باغي يا بيات تهران
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
۱۱ نفري که براي اليزه جنگیدند
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
انتخابات فرانسه در سايه تلاطمات امنيتي- سياسي
افزایش دستمزدها، تورم را جا گذاشت
چرا تهران پايتخت شد؟
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
تغییر با سرعت غیرمجاز
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
مرگ پای خانه‌های اصفهان نشسته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
چرا دوباره روحاني؟
نيمه يک خورشيد طلايي
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
نگاره
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
آن روزها، رادیو با نفت روشن می‌شد
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
کلاس درس پای تلویزیون
تا وقتي قلبي بتپد
اعتماد به معلمان، لازمه اجرايي‌شدن مدرسه‌محوري
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
قتل 2 ميليوني
«حرف مفت زدن» ممنوع
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
هيچ کاري نکردن بهتر است
چرا عمارت، کلاه‌فرنگي نام گرفت؟
توليد صنعتي ايران 5 درصد از رکورد تاريخي بيشتر است
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
شناسه خبر: 63655 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش
براساس اعلام رسمي، 50 هزار معلم در نظام تعليم و تربيت بازنشسته شدند

خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش

وزير آموزش‌وپرورش ديروز از بازنشستگي بيش از 50 هزار فرهنگي در آموزش‌وپرورش خبر داد. همزمان با وزير آموزش‌و‌پرورش، معاون او نيز خبر از بازنشستگي 70 هزار معلم در سال 1396 داد. اين اتفاق در شرايطي است که دانش‌آشتياني پيش‌ازاين از سياست مديريت نيروي انساني و تمرکز‌زدايي در آموزش‌وپرورش خبر داده بود و به نظر مي‌رسد پروژه کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش کليد خورده است. فخرالدين دانش‌آشتياني در ديدار صميمي با دانشجو‌معلمان پرديس دخترانه شهيد با‌هنر گفت: با تغيير شتابزده نظام آموزشي از 4-3-5 به 3-3-6، يک پايه از مقطع متوسطه کم و يک پايه به مقطع ابتدايي اضافه شد که به‌دليل عدم آمادگي زيرساخت‌هاي لازم، در دوره ابتدايي با کمبود نيرو و در مقطع متوسطه با تراکم نيرو مواجه شديم. وي گفت: انتقال نيروهاي مازاد از وزارت آموزش‌وپرورش به ديگر دستگاه‌هاي دولتي ميسر نيست. آموزش‌وپرورش براي ساماندهي نيروي انساني موردنياز خود در مقطع ابتدايي، بايد از نيروهاي دوره متوسطه استفاده کند که براي معلمان انتقالي، دوره آموزش ضمن خدمت پيش‌بيني شده است. 
دانش‌آشتياني ادامه داد: هر‌ساله در وزارت آموزش‌وپرورش تعدادي از معلمان به افتخار بازنشستگي نائل مي‌شوند که در سال 95، حدود 50 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و در سال 96 هم همين تعداد بازنشسته پيش‌بيني مي‌شود. عضو کابينه تدبيرواميد به جذب نيروي انساني در آموزش‌و‌پرورش براساس مدل «بومي‌گزيني» اشاره کرد و افزود: با توجه به نياز آموزش‌وپرورش در هر استان برحسب مقطع تحصيلي، جنسيت و رشته تحصيلي جذب افراد از دو روش دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي و استفاده از ظرفيت ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان صورت مي‌گيرد. وي بيان کرد: فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگيان پس از چهار سال درس‌خواندن، در آموزش‌وپرورش استخدام شده و اين افراد متعهد مي‌شوند تا 10 سال نبايد درخواست نقل و انتقال داشته باشند. دانش‌آشتياني گفت: بيشترين درخواست نقل و انتقال نيرو در آموزش‌وپرورش، از مناطق محروم به کلانشهرها به‌ويژه شهر تهران است که متأسفانه نمي‌توانيم آنها را انجام دهيم. 
پيش از اين نيز علي زرافشان درباره روند ساماندهي نيروي انساني در سال جديد اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مشکلي براي ساماندهي نيروي انساني ندارد اما چشم‌انداز نيروي انساني که براي آموزش‌وپرورش ترسيم مي‌شود نيازمند توجه جدي است و بايد توسط اين وزارتخانه و دولت پيگيري شود. وي افزود: امسال و سال آينده 70 هزار نيروي انساني از آموزش‌وپرورش بازنشسته شده و خارج مي‌شوند و نکته مهم آن است که 70 درصد اين نيروها مرد هستند، درحالي‌که معمولا ترکيب نيروي انساني در آموزش‌وپرورش اکثرا با زنان است اما در روند بازنشستگي‌ها برعکس آن در حال وقوع بوده و نياز داريم براي جايگزيني اين جمعيت،
 از رديف‌هاي استخدامي استفاده کنيم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بيان اينکه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، راهکاري براي اين موضوع ديده شده است، گفت: بر اين اساس، دولت مکلف شده برابر تعداد رديف‌هايي که آموزش‌وپرورش براي استخدام درخواست مي‌کند، اجازه جذب دانشجو از دانشگاه فرهنگيان و همچنين صدور مجوز رديف‌هاي استخدامي از طريق دوره‌هاي يکساله حرفه‌آموزي براساس ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان را بدهد؛ بنابراين اگر اين دو مورد اتفاق بيفتد، مشکلي در اين دو حوزه نداريم. زرافشان تأکيد کرد: اما اگر چشم‌انداز پنج‌ساله را مدنظر داشته باشيم، نياز به تحرک زيادي در حوزه تأمين منابع انساني وجود دارد و بايد براي مرتفع‌کردن اين نياز دست به يکديگر بدهيم. وي درباره چابک‌سازي نيروي انساني در آموزش‌وپرورش نيز گفت: معمولا مدرسه و نيروي معلمي از چابک‌سازي مستثنا مي‌شود. کسي که بازنشسته بشود نمي‌توان نيرويي به جاي او جايگزين نکرد زيرا به معناي آن است که يا يک کلاس درس بايد تعطيل شود يا بايد دو کلاس با يکديگر ادغام شوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر هم چابک‌سازي بخواهد اتفاق بيفتد، بايد در بخش اداري باشد. همچنين، يک فوريت طرح تعيين تکليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش‌وپرورش با موافقت نمايندگان به تصويب رسيد. در جلسه علني (سه‌شنبه) مجلس هم يک فوريت طرحي به تصويب رسيد که در صورت موافقت مجلس با جزئيات آن دولت مکلف است حداکثر در مدت يک‌سال همه نيروهاي حق‌التدريسي مشمول اين قانون و همچنين معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سواد‌آموزي را پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي بدون نياز به شرکت در آزمون استخدامي به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش درآورد. 
دانش‌آشتياني و مشکلات ساختاري
همچنين اين اتفاق در شرايطي بوده که دانش‌آشتياني به‌واسطه حجم بالاي مشکلات ساختاري در آموزش‌و‌پرورش، با ميراث مهمي از دوران سابق آموزش‌وپرورش مواجه است. تاريخي‌ترين معضل در آموزش‌و‌پرورش بدون شک، مسئله معيشت فرهنگيان است. وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوره علي‌اصغر فاني يا نخواست يا توانش را نداشت که دولت را براي بهبود اين روند قانع کند تا مصوبات و اعتباراتي براي بهبود وضعيت درآمدي فرهنگيان به تصويب برساند. علاوه‌براين، چالش عدم توزيع نيروي انساني و چالش‌هاي استخدامي معلمان درواقع مشکلي بود که به دوران وزارتي فاني سرايت کرد. همچنين اجراي ناقص طرح تغيير نظام آموزشي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد و اجراي سالانه و پله‌به‌پله آن چالشی بود که به دوران وزارت فاني رسيد و بي‌نظمي کم‌سابقه‌اي را بر اين وزارتخانه تحميل کرد. اين سه ميراث بسيار مهم در کنار کسري بودجه شکننده و بالاي آموزش‌و‌پرورش که از سال‌هاي قبل به شکل سال‌به‌سال به آن تزريق شد، باعث شده آموزش‌و‌پرورش باز درگير مشکلات ريشه‌اي و زيرساختي شود که حل آنها نياز به مديريت کلان و بسيار حساب‌شده‌اي داشت. فاني اگرچه ميراث‌دار اين چالش‌ها بود اما تيم مديريتي او نتوانست به‌طور روشن، نسخه‌اي براي حل آنها ارائه کند؛ اتفاقي که در وزارت بهداشت هم رخ داد و تيم مديريتي اين وزارتخانه با برنامه‌هايي کلان، مشکلاتي را در نظام بهداشت و درمان کشور حل کردند که قدمت‌ زيادي داشت. درواقع، علي‌اصغر فاني به‌دليل چيدمان خاصي که در معاونت‌هاي خود داشت، هيچ‌وقت اين شانس را پيدا نکرد که معاونانش دست به کارهايي بزنند که مشکلات ريشه‌اي را حل کنند. حالا اين چالش‌هاي حل‌نشده براي دانش‌آشتياني مواجهه آساني نيست و بايد ديد او براي حل اين مشکلات چه نسخه‌اي دارد، اگر شرايط باثباتي از سوي نمايندگان مجلس براي او رقم بخورد. 
تلاش براي تمرکززدايي در آموزش‌وپرورش
موضوع واگذاري اختيارات به مدارس به‌طور جدي از زمان وزارت حسين مظفر در دوره اول اصلاحات مطرح شد که طرح آن، واگذاري اختيار به استان‌ها به‌عنوان يک سياست جدي در آموزش‌وپرورش بود. اين طرح در دوره دوم اصلاحات و در زمان وزارت مرتضي حاجي به صورت عملياتي انجام شد؛ به‌طوري‌که نمود آن سازماني‌شدن ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها بود.
 در راستاي افزايش اختيارات استان‌ها، ادارات کل به سازمان ارجاع پيدا کردند و به تبع آن بخشي از اختيارات حوزه ستادي در بحث نيروي انساني، پرداخت‌ها و توزيع منابع مالي و تصميم‌گيري درباره نحوه مديريت فضاهاي آموزشي و استفاده از منابعي که به‌عنوان منابع دولتي‌‌ خارج از آموزش‌وپرورش در اختيار استان‌ها بود، افزايش پيدا کرد. اين موضوع در دوره‌هاي ديگر وزارت آموزش‌وپرورش نيز مطرح شد ولي به مرحله اجرا نرسيد و در حد همان شعارهاي تبليغاتي باقي ماند؛ تا اينکه در دوره دانش‌آشتياني زمزمه‌هايي از اجرايي‌شدن آن به گوش رسيد و درحال‌حاضر تمرکز اصلي او بر اولويت‌دادن به مدرسه و افزايش اختيارات آن است. 
چالش‌هاي دانش‌آشتياني
دانش‌آشتياني پيش‌ازاين و در سال ۱۳۹۲، يکي از گزينه‌هاي تصدي پست وزارت علوم بود و حضور او در دوران پس از مديريت علي‌اصغر فاني مي‌تواند چالش‌هايي را برايش به‌همراه بياورد. وزارت آموزش‌و‌پرورش درواقع و در مقطع کنوني با دو دسته از مشکلات دست‌و‌پنجه نرم مي‌کند؛ دسته اول، مشکلاتي است که در دهه‌هاي اخير در آموزش‌و‌پرورش ماندگار و به مسائل ريشه‌اي اين وزارتخانه بزرگ تبديل شده و بخش زيادي از آن ناشي از مديريت ناقصي است که در دولت‌هاي محمود احمدي‌نژاد رخ داد اما دسته دوم از مشکلات، مربوط به مسائلي بوده که در مدت سه سال مديريت علي‌اصغر فاني در دولت يازدهم رفع نشد و حل‌نشده باقي ماند.
 بر‌همين‌‌اساس، مي‌توان گفت فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني کار بسيار سختي در آموزش‌و‌پرورش دارد. با اين همه، سرعت‌ عمل دانش‌آشتياني در پرداخت مطالبات فرهنگيان در اين چهار ماه و رويکرد تمرکززدايانه او باعث شده کم‌کم پايگاه اجتماعي‌‌اش در ميان فرهنگيان تقويت شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.