اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
صداي همه طيف‌ها را مي‌شنوم
توانايي فردو براي ازسرگيري غني‌سازي ۲۰ درصدي
توجه به انسان‌ها در شهرها مهم‌تر از ساخت پل و خيابان است
«راهنماي چپ زدن و گردش به راست»
مسائل شخصي افراد و موضوع حصر به مجمع تشخيص ارتباطي ندارد
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
جوانگرايي نياز امروز اصلاح‌طلبان
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مقصر رسانه‌ها نيستند
رد پاي انگليس در تمامي تحولات منطقه مشهود است
پایان شورا با سلفی‌های جدیدی
پيراهن شماره 10 مي‌رسد به سامان قدوس
قلب کشتي وسط تشک گرفت
بدون طلا ولي سربلند
يکساله 15 درصد؛ کوتاه‌مدت 10 درصد
نگاره
ترجمه علم نيست، عمل است
نقاشي‌ روي ديوار ترامپ
مثل اين است که در خلأ زندگي کني
خوانندگان دهه ۷۰ در تهران کنسرت مي‌دهند
عوايد فروش آلبوم براي حفاظت از يوز ايراني
اجراي قطعه قسمت نهم بدون محسن چاوشي
غافلگيريِ «همه مي‌دانند»
اعتراض کارگران «برهم زننده نظم عمومي» نبود
رنج نخواهيم برد؛ استفاده مي‌کنيم
اراده‌اي از سوي بنياد مستضعفان و وزارت راه وجود نداشت
قصور پزشکي شده پسرم قاتل نيست
شهردار جديد نصف جهان معرفي شد
آتش در باشت زبانه کشید
سفرهاي تاريخي وزيرنظام
بررسي سفرهاي مظفرالدين‌شاه به اروپا
سفرهاي ناصرالدين‌شاه به اروپا
کشمکش 4ساله ایران و عثمانی
گفت‌و‌گوی ميرزاتقي‌خان با فرنگیان
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
افزايش نرخ باسوادي در کهگيلويه‌وبويراحمد
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
دزدان آپاچي‌سوار
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
امروز عليمنصور جايش را به اشتیليکه مي‌دهد؟
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
ايران از حضور استراليا در آسيا خوشحال باشد
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
اروپايي‌ها براي مهار تروريسم به دنبال همکاري با تهران هستند
سريال عياري متوقف شد
اجراي «هري‌پاتر» و «دزدان دريايي کارائيب» در تالار وحدت
ببينيد که «محدوديت را به امکان» تبديل کرده‌ام
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
چسب هل براي همه
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
حق کنار مادر بودن
17 وزیر منهای بیطرف
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
ولگرد موزه‌دار شد
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
ترجمه علم نيست، عمل است
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
کش ارز باز هم در می‌رود؟
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
نرخ سود ثابت ماند
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
ديگر به آنجا برنمي‌گردم
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
بهترين‌ها را معرفي کردم
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
نگاره
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
دزدان آپاچي‌سوار
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مهماني نويسندگان جهان در برلين
ظهر شنبه کنار رود روگا
سیر تکاملی پیکان دولوکس تا اتوماتیک
خاموشي آخرين کمدين دنياي مدرن
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
ورود اتومبيل به دارالخلافه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
آب دهان شیطان
طرح‌هايي عليه فراموشي
وزير روي صندلي لرزان
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63655 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش
براساس اعلام رسمي، 50 هزار معلم در نظام تعليم و تربيت بازنشسته شدند

خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش

وزير آموزش‌وپرورش ديروز از بازنشستگي بيش از 50 هزار فرهنگي در آموزش‌وپرورش خبر داد. همزمان با وزير آموزش‌و‌پرورش، معاون او نيز خبر از بازنشستگي 70 هزار معلم در سال 1396 داد. اين اتفاق در شرايطي است که دانش‌آشتياني پيش‌ازاين از سياست مديريت نيروي انساني و تمرکز‌زدايي در آموزش‌وپرورش خبر داده بود و به نظر مي‌رسد پروژه کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش کليد خورده است. فخرالدين دانش‌آشتياني در ديدار صميمي با دانشجو‌معلمان پرديس دخترانه شهيد با‌هنر گفت: با تغيير شتابزده نظام آموزشي از 4-3-5 به 3-3-6، يک پايه از مقطع متوسطه کم و يک پايه به مقطع ابتدايي اضافه شد که به‌دليل عدم آمادگي زيرساخت‌هاي لازم، در دوره ابتدايي با کمبود نيرو و در مقطع متوسطه با تراکم نيرو مواجه شديم. وي گفت: انتقال نيروهاي مازاد از وزارت آموزش‌وپرورش به ديگر دستگاه‌هاي دولتي ميسر نيست. آموزش‌وپرورش براي ساماندهي نيروي انساني موردنياز خود در مقطع ابتدايي، بايد از نيروهاي دوره متوسطه استفاده کند که براي معلمان انتقالي، دوره آموزش ضمن خدمت پيش‌بيني شده است. 
دانش‌آشتياني ادامه داد: هر‌ساله در وزارت آموزش‌وپرورش تعدادي از معلمان به افتخار بازنشستگي نائل مي‌شوند که در سال 95، حدود 50 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و در سال 96 هم همين تعداد بازنشسته پيش‌بيني مي‌شود. عضو کابينه تدبيرواميد به جذب نيروي انساني در آموزش‌و‌پرورش براساس مدل «بومي‌گزيني» اشاره کرد و افزود: با توجه به نياز آموزش‌وپرورش در هر استان برحسب مقطع تحصيلي، جنسيت و رشته تحصيلي جذب افراد از دو روش دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي و استفاده از ظرفيت ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان صورت مي‌گيرد. وي بيان کرد: فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگيان پس از چهار سال درس‌خواندن، در آموزش‌وپرورش استخدام شده و اين افراد متعهد مي‌شوند تا 10 سال نبايد درخواست نقل و انتقال داشته باشند. دانش‌آشتياني گفت: بيشترين درخواست نقل و انتقال نيرو در آموزش‌وپرورش، از مناطق محروم به کلانشهرها به‌ويژه شهر تهران است که متأسفانه نمي‌توانيم آنها را انجام دهيم. 
پيش از اين نيز علي زرافشان درباره روند ساماندهي نيروي انساني در سال جديد اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مشکلي براي ساماندهي نيروي انساني ندارد اما چشم‌انداز نيروي انساني که براي آموزش‌وپرورش ترسيم مي‌شود نيازمند توجه جدي است و بايد توسط اين وزارتخانه و دولت پيگيري شود. وي افزود: امسال و سال آينده 70 هزار نيروي انساني از آموزش‌وپرورش بازنشسته شده و خارج مي‌شوند و نکته مهم آن است که 70 درصد اين نيروها مرد هستند، درحالي‌که معمولا ترکيب نيروي انساني در آموزش‌وپرورش اکثرا با زنان است اما در روند بازنشستگي‌ها برعکس آن در حال وقوع بوده و نياز داريم براي جايگزيني اين جمعيت،
 از رديف‌هاي استخدامي استفاده کنيم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بيان اينکه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، راهکاري براي اين موضوع ديده شده است، گفت: بر اين اساس، دولت مکلف شده برابر تعداد رديف‌هايي که آموزش‌وپرورش براي استخدام درخواست مي‌کند، اجازه جذب دانشجو از دانشگاه فرهنگيان و همچنين صدور مجوز رديف‌هاي استخدامي از طريق دوره‌هاي يکساله حرفه‌آموزي براساس ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان را بدهد؛ بنابراين اگر اين دو مورد اتفاق بيفتد، مشکلي در اين دو حوزه نداريم. زرافشان تأکيد کرد: اما اگر چشم‌انداز پنج‌ساله را مدنظر داشته باشيم، نياز به تحرک زيادي در حوزه تأمين منابع انساني وجود دارد و بايد براي مرتفع‌کردن اين نياز دست به يکديگر بدهيم. وي درباره چابک‌سازي نيروي انساني در آموزش‌وپرورش نيز گفت: معمولا مدرسه و نيروي معلمي از چابک‌سازي مستثنا مي‌شود. کسي که بازنشسته بشود نمي‌توان نيرويي به جاي او جايگزين نکرد زيرا به معناي آن است که يا يک کلاس درس بايد تعطيل شود يا بايد دو کلاس با يکديگر ادغام شوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر هم چابک‌سازي بخواهد اتفاق بيفتد، بايد در بخش اداري باشد. همچنين، يک فوريت طرح تعيين تکليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش‌وپرورش با موافقت نمايندگان به تصويب رسيد. در جلسه علني (سه‌شنبه) مجلس هم يک فوريت طرحي به تصويب رسيد که در صورت موافقت مجلس با جزئيات آن دولت مکلف است حداکثر در مدت يک‌سال همه نيروهاي حق‌التدريسي مشمول اين قانون و همچنين معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سواد‌آموزي را پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي بدون نياز به شرکت در آزمون استخدامي به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش درآورد. 
دانش‌آشتياني و مشکلات ساختاري
همچنين اين اتفاق در شرايطي بوده که دانش‌آشتياني به‌واسطه حجم بالاي مشکلات ساختاري در آموزش‌و‌پرورش، با ميراث مهمي از دوران سابق آموزش‌وپرورش مواجه است. تاريخي‌ترين معضل در آموزش‌و‌پرورش بدون شک، مسئله معيشت فرهنگيان است. وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوره علي‌اصغر فاني يا نخواست يا توانش را نداشت که دولت را براي بهبود اين روند قانع کند تا مصوبات و اعتباراتي براي بهبود وضعيت درآمدي فرهنگيان به تصويب برساند. علاوه‌براين، چالش عدم توزيع نيروي انساني و چالش‌هاي استخدامي معلمان درواقع مشکلي بود که به دوران وزارتي فاني سرايت کرد. همچنين اجراي ناقص طرح تغيير نظام آموزشي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد و اجراي سالانه و پله‌به‌پله آن چالشی بود که به دوران وزارت فاني رسيد و بي‌نظمي کم‌سابقه‌اي را بر اين وزارتخانه تحميل کرد. اين سه ميراث بسيار مهم در کنار کسري بودجه شکننده و بالاي آموزش‌و‌پرورش که از سال‌هاي قبل به شکل سال‌به‌سال به آن تزريق شد، باعث شده آموزش‌و‌پرورش باز درگير مشکلات ريشه‌اي و زيرساختي شود که حل آنها نياز به مديريت کلان و بسيار حساب‌شده‌اي داشت. فاني اگرچه ميراث‌دار اين چالش‌ها بود اما تيم مديريتي او نتوانست به‌طور روشن، نسخه‌اي براي حل آنها ارائه کند؛ اتفاقي که در وزارت بهداشت هم رخ داد و تيم مديريتي اين وزارتخانه با برنامه‌هايي کلان، مشکلاتي را در نظام بهداشت و درمان کشور حل کردند که قدمت‌ زيادي داشت. درواقع، علي‌اصغر فاني به‌دليل چيدمان خاصي که در معاونت‌هاي خود داشت، هيچ‌وقت اين شانس را پيدا نکرد که معاونانش دست به کارهايي بزنند که مشکلات ريشه‌اي را حل کنند. حالا اين چالش‌هاي حل‌نشده براي دانش‌آشتياني مواجهه آساني نيست و بايد ديد او براي حل اين مشکلات چه نسخه‌اي دارد، اگر شرايط باثباتي از سوي نمايندگان مجلس براي او رقم بخورد. 
تلاش براي تمرکززدايي در آموزش‌وپرورش
موضوع واگذاري اختيارات به مدارس به‌طور جدي از زمان وزارت حسين مظفر در دوره اول اصلاحات مطرح شد که طرح آن، واگذاري اختيار به استان‌ها به‌عنوان يک سياست جدي در آموزش‌وپرورش بود. اين طرح در دوره دوم اصلاحات و در زمان وزارت مرتضي حاجي به صورت عملياتي انجام شد؛ به‌طوري‌که نمود آن سازماني‌شدن ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها بود.
 در راستاي افزايش اختيارات استان‌ها، ادارات کل به سازمان ارجاع پيدا کردند و به تبع آن بخشي از اختيارات حوزه ستادي در بحث نيروي انساني، پرداخت‌ها و توزيع منابع مالي و تصميم‌گيري درباره نحوه مديريت فضاهاي آموزشي و استفاده از منابعي که به‌عنوان منابع دولتي‌‌ خارج از آموزش‌وپرورش در اختيار استان‌ها بود، افزايش پيدا کرد. اين موضوع در دوره‌هاي ديگر وزارت آموزش‌وپرورش نيز مطرح شد ولي به مرحله اجرا نرسيد و در حد همان شعارهاي تبليغاتي باقي ماند؛ تا اينکه در دوره دانش‌آشتياني زمزمه‌هايي از اجرايي‌شدن آن به گوش رسيد و درحال‌حاضر تمرکز اصلي او بر اولويت‌دادن به مدرسه و افزايش اختيارات آن است. 
چالش‌هاي دانش‌آشتياني
دانش‌آشتياني پيش‌ازاين و در سال ۱۳۹۲، يکي از گزينه‌هاي تصدي پست وزارت علوم بود و حضور او در دوران پس از مديريت علي‌اصغر فاني مي‌تواند چالش‌هايي را برايش به‌همراه بياورد. وزارت آموزش‌و‌پرورش درواقع و در مقطع کنوني با دو دسته از مشکلات دست‌و‌پنجه نرم مي‌کند؛ دسته اول، مشکلاتي است که در دهه‌هاي اخير در آموزش‌و‌پرورش ماندگار و به مسائل ريشه‌اي اين وزارتخانه بزرگ تبديل شده و بخش زيادي از آن ناشي از مديريت ناقصي است که در دولت‌هاي محمود احمدي‌نژاد رخ داد اما دسته دوم از مشکلات، مربوط به مسائلي بوده که در مدت سه سال مديريت علي‌اصغر فاني در دولت يازدهم رفع نشد و حل‌نشده باقي ماند.
 بر‌همين‌‌اساس، مي‌توان گفت فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني کار بسيار سختي در آموزش‌و‌پرورش دارد. با اين همه، سرعت‌ عمل دانش‌آشتياني در پرداخت مطالبات فرهنگيان در اين چهار ماه و رويکرد تمرکززدايانه او باعث شده کم‌کم پايگاه اجتماعي‌‌اش در ميان فرهنگيان تقويت شود.

دیدگاه‌های دیگران

ا
احمد |
مخالف 0 - 0 موافق
کدام رفع مشکل؟ کدام پرداخت مطالبات؟ خواب دیدی! خیر باشه!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.