اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63655 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش
براساس اعلام رسمي، 50 هزار معلم در نظام تعليم و تربيت بازنشسته شدند

خيز دانش‌آشتياني براي کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش

وزير آموزش‌وپرورش ديروز از بازنشستگي بيش از 50 هزار فرهنگي در آموزش‌وپرورش خبر داد. همزمان با وزير آموزش‌و‌پرورش، معاون او نيز خبر از بازنشستگي 70 هزار معلم در سال 1396 داد. اين اتفاق در شرايطي است که دانش‌آشتياني پيش‌ازاين از سياست مديريت نيروي انساني و تمرکز‌زدايي در آموزش‌وپرورش خبر داده بود و به نظر مي‌رسد پروژه کوچک‌سازي آموزش‌وپرورش کليد خورده است. فخرالدين دانش‌آشتياني در ديدار صميمي با دانشجو‌معلمان پرديس دخترانه شهيد با‌هنر گفت: با تغيير شتابزده نظام آموزشي از 4-3-5 به 3-3-6، يک پايه از مقطع متوسطه کم و يک پايه به مقطع ابتدايي اضافه شد که به‌دليل عدم آمادگي زيرساخت‌هاي لازم، در دوره ابتدايي با کمبود نيرو و در مقطع متوسطه با تراکم نيرو مواجه شديم. وي گفت: انتقال نيروهاي مازاد از وزارت آموزش‌وپرورش به ديگر دستگاه‌هاي دولتي ميسر نيست. آموزش‌وپرورش براي ساماندهي نيروي انساني موردنياز خود در مقطع ابتدايي، بايد از نيروهاي دوره متوسطه استفاده کند که براي معلمان انتقالي، دوره آموزش ضمن خدمت پيش‌بيني شده است. 
دانش‌آشتياني ادامه داد: هر‌ساله در وزارت آموزش‌وپرورش تعدادي از معلمان به افتخار بازنشستگي نائل مي‌شوند که در سال 95، حدود 50 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و در سال 96 هم همين تعداد بازنشسته پيش‌بيني مي‌شود. عضو کابينه تدبيرواميد به جذب نيروي انساني در آموزش‌و‌پرورش براساس مدل «بومي‌گزيني» اشاره کرد و افزود: با توجه به نياز آموزش‌وپرورش در هر استان برحسب مقطع تحصيلي، جنسيت و رشته تحصيلي جذب افراد از دو روش دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي و استفاده از ظرفيت ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان صورت مي‌گيرد. وي بيان کرد: فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگيان پس از چهار سال درس‌خواندن، در آموزش‌وپرورش استخدام شده و اين افراد متعهد مي‌شوند تا 10 سال نبايد درخواست نقل و انتقال داشته باشند. دانش‌آشتياني گفت: بيشترين درخواست نقل و انتقال نيرو در آموزش‌وپرورش، از مناطق محروم به کلانشهرها به‌ويژه شهر تهران است که متأسفانه نمي‌توانيم آنها را انجام دهيم. 
پيش از اين نيز علي زرافشان درباره روند ساماندهي نيروي انساني در سال جديد اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مشکلي براي ساماندهي نيروي انساني ندارد اما چشم‌انداز نيروي انساني که براي آموزش‌وپرورش ترسيم مي‌شود نيازمند توجه جدي است و بايد توسط اين وزارتخانه و دولت پيگيري شود. وي افزود: امسال و سال آينده 70 هزار نيروي انساني از آموزش‌وپرورش بازنشسته شده و خارج مي‌شوند و نکته مهم آن است که 70 درصد اين نيروها مرد هستند، درحالي‌که معمولا ترکيب نيروي انساني در آموزش‌وپرورش اکثرا با زنان است اما در روند بازنشستگي‌ها برعکس آن در حال وقوع بوده و نياز داريم براي جايگزيني اين جمعيت،
 از رديف‌هاي استخدامي استفاده کنيم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بيان اينکه خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، راهکاري براي اين موضوع ديده شده است، گفت: بر اين اساس، دولت مکلف شده برابر تعداد رديف‌هايي که آموزش‌وپرورش براي استخدام درخواست مي‌کند، اجازه جذب دانشجو از دانشگاه فرهنگيان و همچنين صدور مجوز رديف‌هاي استخدامي از طريق دوره‌هاي يکساله حرفه‌آموزي براساس ماده «28» اساسنامه دانشگاه فرهنگيان را بدهد؛ بنابراين اگر اين دو مورد اتفاق بيفتد، مشکلي در اين دو حوزه نداريم. زرافشان تأکيد کرد: اما اگر چشم‌انداز پنج‌ساله را مدنظر داشته باشيم، نياز به تحرک زيادي در حوزه تأمين منابع انساني وجود دارد و بايد براي مرتفع‌کردن اين نياز دست به يکديگر بدهيم. وي درباره چابک‌سازي نيروي انساني در آموزش‌وپرورش نيز گفت: معمولا مدرسه و نيروي معلمي از چابک‌سازي مستثنا مي‌شود. کسي که بازنشسته بشود نمي‌توان نيرويي به جاي او جايگزين نکرد زيرا به معناي آن است که يا يک کلاس درس بايد تعطيل شود يا بايد دو کلاس با يکديگر ادغام شوند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر هم چابک‌سازي بخواهد اتفاق بيفتد، بايد در بخش اداري باشد. همچنين، يک فوريت طرح تعيين تکليف استخدامي معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش‌وپرورش با موافقت نمايندگان به تصويب رسيد. در جلسه علني (سه‌شنبه) مجلس هم يک فوريت طرحي به تصويب رسيد که در صورت موافقت مجلس با جزئيات آن دولت مکلف است حداکثر در مدت يک‌سال همه نيروهاي حق‌التدريسي مشمول اين قانون و همچنين معلمان حق‌التدريسي و آموزش‌ياران نهضت سواد‌آموزي را پس از گذراندن دوره‌هاي آموزشي بدون نياز به شرکت در آزمون استخدامي به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش درآورد. 
دانش‌آشتياني و مشکلات ساختاري
همچنين اين اتفاق در شرايطي بوده که دانش‌آشتياني به‌واسطه حجم بالاي مشکلات ساختاري در آموزش‌و‌پرورش، با ميراث مهمي از دوران سابق آموزش‌وپرورش مواجه است. تاريخي‌ترين معضل در آموزش‌و‌پرورش بدون شک، مسئله معيشت فرهنگيان است. وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوره علي‌اصغر فاني يا نخواست يا توانش را نداشت که دولت را براي بهبود اين روند قانع کند تا مصوبات و اعتباراتي براي بهبود وضعيت درآمدي فرهنگيان به تصويب برساند. علاوه‌براين، چالش عدم توزيع نيروي انساني و چالش‌هاي استخدامي معلمان درواقع مشکلي بود که به دوران وزارتي فاني سرايت کرد. همچنين اجراي ناقص طرح تغيير نظام آموزشي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد و اجراي سالانه و پله‌به‌پله آن چالشی بود که به دوران وزارت فاني رسيد و بي‌نظمي کم‌سابقه‌اي را بر اين وزارتخانه تحميل کرد. اين سه ميراث بسيار مهم در کنار کسري بودجه شکننده و بالاي آموزش‌و‌پرورش که از سال‌هاي قبل به شکل سال‌به‌سال به آن تزريق شد، باعث شده آموزش‌و‌پرورش باز درگير مشکلات ريشه‌اي و زيرساختي شود که حل آنها نياز به مديريت کلان و بسيار حساب‌شده‌اي داشت. فاني اگرچه ميراث‌دار اين چالش‌ها بود اما تيم مديريتي او نتوانست به‌طور روشن، نسخه‌اي براي حل آنها ارائه کند؛ اتفاقي که در وزارت بهداشت هم رخ داد و تيم مديريتي اين وزارتخانه با برنامه‌هايي کلان، مشکلاتي را در نظام بهداشت و درمان کشور حل کردند که قدمت‌ زيادي داشت. درواقع، علي‌اصغر فاني به‌دليل چيدمان خاصي که در معاونت‌هاي خود داشت، هيچ‌وقت اين شانس را پيدا نکرد که معاونانش دست به کارهايي بزنند که مشکلات ريشه‌اي را حل کنند. حالا اين چالش‌هاي حل‌نشده براي دانش‌آشتياني مواجهه آساني نيست و بايد ديد او براي حل اين مشکلات چه نسخه‌اي دارد، اگر شرايط باثباتي از سوي نمايندگان مجلس براي او رقم بخورد. 
تلاش براي تمرکززدايي در آموزش‌وپرورش
موضوع واگذاري اختيارات به مدارس به‌طور جدي از زمان وزارت حسين مظفر در دوره اول اصلاحات مطرح شد که طرح آن، واگذاري اختيار به استان‌ها به‌عنوان يک سياست جدي در آموزش‌وپرورش بود. اين طرح در دوره دوم اصلاحات و در زمان وزارت مرتضي حاجي به صورت عملياتي انجام شد؛ به‌طوري‌که نمود آن سازماني‌شدن ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها بود.
 در راستاي افزايش اختيارات استان‌ها، ادارات کل به سازمان ارجاع پيدا کردند و به تبع آن بخشي از اختيارات حوزه ستادي در بحث نيروي انساني، پرداخت‌ها و توزيع منابع مالي و تصميم‌گيري درباره نحوه مديريت فضاهاي آموزشي و استفاده از منابعي که به‌عنوان منابع دولتي‌‌ خارج از آموزش‌وپرورش در اختيار استان‌ها بود، افزايش پيدا کرد. اين موضوع در دوره‌هاي ديگر وزارت آموزش‌وپرورش نيز مطرح شد ولي به مرحله اجرا نرسيد و در حد همان شعارهاي تبليغاتي باقي ماند؛ تا اينکه در دوره دانش‌آشتياني زمزمه‌هايي از اجرايي‌شدن آن به گوش رسيد و درحال‌حاضر تمرکز اصلي او بر اولويت‌دادن به مدرسه و افزايش اختيارات آن است. 
چالش‌هاي دانش‌آشتياني
دانش‌آشتياني پيش‌ازاين و در سال ۱۳۹۲، يکي از گزينه‌هاي تصدي پست وزارت علوم بود و حضور او در دوران پس از مديريت علي‌اصغر فاني مي‌تواند چالش‌هايي را برايش به‌همراه بياورد. وزارت آموزش‌و‌پرورش درواقع و در مقطع کنوني با دو دسته از مشکلات دست‌و‌پنجه نرم مي‌کند؛ دسته اول، مشکلاتي است که در دهه‌هاي اخير در آموزش‌و‌پرورش ماندگار و به مسائل ريشه‌اي اين وزارتخانه بزرگ تبديل شده و بخش زيادي از آن ناشي از مديريت ناقصي است که در دولت‌هاي محمود احمدي‌نژاد رخ داد اما دسته دوم از مشکلات، مربوط به مسائلي بوده که در مدت سه سال مديريت علي‌اصغر فاني در دولت يازدهم رفع نشد و حل‌نشده باقي ماند.
 بر‌همين‌‌اساس، مي‌توان گفت فخرالدين احمدي‌دانش‌آشتياني کار بسيار سختي در آموزش‌و‌پرورش دارد. با اين همه، سرعت‌ عمل دانش‌آشتياني در پرداخت مطالبات فرهنگيان در اين چهار ماه و رويکرد تمرکززدايانه او باعث شده کم‌کم پايگاه اجتماعي‌‌اش در ميان فرهنگيان تقويت شود.

دیدگاه‌های دیگران

ا
احمد |
مخالف 0 - 0 موافق
کدام رفع مشکل؟ کدام پرداخت مطالبات؟ خواب دیدی! خیر باشه!

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.