اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
صداي همه طيف‌ها را مي‌شنوم
توانايي فردو براي ازسرگيري غني‌سازي ۲۰ درصدي
توجه به انسان‌ها در شهرها مهم‌تر از ساخت پل و خيابان است
«راهنماي چپ زدن و گردش به راست»
مسائل شخصي افراد و موضوع حصر به مجمع تشخيص ارتباطي ندارد
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
جوانگرايي نياز امروز اصلاح‌طلبان
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مقصر رسانه‌ها نيستند
رد پاي انگليس در تمامي تحولات منطقه مشهود است
پایان شورا با سلفی‌های جدیدی
پيراهن شماره 10 مي‌رسد به سامان قدوس
قلب کشتي وسط تشک گرفت
بدون طلا ولي سربلند
يکساله 15 درصد؛ کوتاه‌مدت 10 درصد
نگاره
ترجمه علم نيست، عمل است
نقاشي‌ روي ديوار ترامپ
مثل اين است که در خلأ زندگي کني
خوانندگان دهه ۷۰ در تهران کنسرت مي‌دهند
عوايد فروش آلبوم براي حفاظت از يوز ايراني
اجراي قطعه قسمت نهم بدون محسن چاوشي
غافلگيريِ «همه مي‌دانند»
اعتراض کارگران «برهم زننده نظم عمومي» نبود
رنج نخواهيم برد؛ استفاده مي‌کنيم
اراده‌اي از سوي بنياد مستضعفان و وزارت راه وجود نداشت
قصور پزشکي شده پسرم قاتل نيست
شهردار جديد نصف جهان معرفي شد
آتش در باشت زبانه کشید
سفرهاي تاريخي وزيرنظام
بررسي سفرهاي مظفرالدين‌شاه به اروپا
سفرهاي ناصرالدين‌شاه به اروپا
کشمکش 4ساله ایران و عثمانی
گفت‌و‌گوی ميرزاتقي‌خان با فرنگیان
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
افزايش نرخ باسوادي در کهگيلويه‌وبويراحمد
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
دزدان آپاچي‌سوار
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
امروز عليمنصور جايش را به اشتیليکه مي‌دهد؟
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
ايران از حضور استراليا در آسيا خوشحال باشد
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
اروپايي‌ها براي مهار تروريسم به دنبال همکاري با تهران هستند
سريال عياري متوقف شد
اجراي «هري‌پاتر» و «دزدان دريايي کارائيب» در تالار وحدت
ببينيد که «محدوديت را به امکان» تبديل کرده‌ام
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
چسب هل براي همه
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
حق کنار مادر بودن
17 وزیر منهای بیطرف
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
ولگرد موزه‌دار شد
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
ترجمه علم نيست، عمل است
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
کش ارز باز هم در می‌رود؟
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
نرخ سود ثابت ماند
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
ديگر به آنجا برنمي‌گردم
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
بهترين‌ها را معرفي کردم
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
نگاره
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
دزدان آپاچي‌سوار
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مهماني نويسندگان جهان در برلين
ظهر شنبه کنار رود روگا
سیر تکاملی پیکان دولوکس تا اتوماتیک
خاموشي آخرين کمدين دنياي مدرن
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
ورود اتومبيل به دارالخلافه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
آب دهان شیطان
طرح‌هايي عليه فراموشي
وزير روي صندلي لرزان
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63660 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
خودروهای داخلی 2 میلیون تومان گران شدند
گزارش «وقایع‌اتفاقیه» از جنگ قیمت‌ها در یک بازار انحصاری

خودروهای داخلی 2 میلیون تومان گران شدند

وقايع‌اتفاقيه: صنعت خودرو يکي از پرحاشيه‌ترين صنايع ايران است؛ از کيفيت پايين خودروهاي داخلي گرفته تا افزايش قيمتي که نظر بسياري از مردم و حتي کارشناسان اين بخش توجيه اقتصادي ندارد. حرف‌وحديث دراین‌باره بسيار است؛ خودروسازان مي‌گويند براي رونق اين صنعت بايد قيمت‌ها افزايش پيدا کند؛ آنها افزايش بالاي 50 درصد قيمت‌ها را مدنظر دارند، در مقابل، مردم مي‌گويند وقتي کيفيت خودروهاي داخلي پايين است، دليلي براي ‌گران‌شدن وجود ندارد اما خودروسازان، پا را در يک کفش کرده تا براي خروج از حاشيه، زيان قيمت‌ها را بالا ببرند، حالا قیمت برخی خودروهای داخلی تا دو میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده ‌است. سال‌ها ميان خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان بر سر گراني يا ارزاني خودرو، کشمکش بود. دعوا بر سر خودروهايي است که بيشتر شبيه بمب‌هاي ساعتي در خيابان شهر حرکت مي‌کنند؛ يا آتش مي‌گيرند و يا با کوچک‌ترين تصادفي، مثل يک کاردستي مچاله مي‌‌شوند. نمونه‌هاي اين اتفاق زياد است. سال‌ها گزارش‌هاي زيادي شنيده شد که چندين پژو 405، مقابل در کارخانه آتش گرفته‌اند. قصه محصولات سايپا را هم که ديگر همه مي‌دانند؛ دو خودروساز داخلي ايران، درحالي زيان‌ده هستند که دست از انحصار برنمي‌دارند و حتي حالا که صحبت از جايگزيني خودروهاي جديد با انواع پرايد مطرح شده، مي‌گويند: امکان ندارد بتوان در ايران، خودرويي ارزان و با کيفيت بالا توليد کرد. اين را دبير انجمن خودروسازان به «وقايع‌اتفاقيه» گفته که سايپا همه استانداردهاي خودروسازي را پاس کرده و حرف جايگزيني خودروي ديگري به جاي پرايد از اساس اشتباه است. احمد نعمت‌بخش در گفت‌و‌‌گو با «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: امسال قرار است در حدود يک ميليون و 450 تا يک ميليون و 500 هزار خودرو در کشور توليد شود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است. او برخلاف آنچه بسياري از مردم مي‌گويند: خودروسازها در قيمـت‌گذاري، جانب انصاف را رعايت کرده‌ و خواهند کرد. گفته مي‌شود، عدم توانايي مالي بخش زيادي از دهک‌‌هاي درآمدي به خودروساز جرأت ساخت خودروي باکيفيت نمي‌دهد زيرا نخواهد توانست محصول را با قيمت سود موردنظر به فروش برساند. به نظر مي‌رسد تا زماني که انحصار صنعت خودرو‌سازي شکسته نشود، نمي‌توان انتظار رونق اين صنعت پرمدعا را داشت. جنگ قيمتي، ‌سال‌ها ميان خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان گردوخاکي بلند کرد که دودش به چشم مصرف‌کننده رفت؛ همان مصرف‌کننده که مجبور شد پرايد هشت ميليون توماني را در کمتر از چند ماه به قيمت 20 ميليون تومان بخرد. از سال 88 هم که شوراي رقابت وارد ميدان شد، اوضاع بيشتر به‌هم ريخت. مشکل اصلي آن است که خودروسازان، شوراي رقابت را به رسميت نمي‌شناختند و هر چه مي‌گفت، زير سؤال مي‌بردند. حالا هنوز چيزي از سال 96 نگذشته که گراني خودرو، صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. گفته مي‌شود تأثير‌پذيري مستقيم هزينه تمام‌شده توليد و قيمت خودرو از تيراژ توليد در حالي است که باوجود رشد ۳۸ درصدي توليد خودرو در سال ۹۵، امسال هم خودروسازان داخلي، ساز گراني خودرو براي جبران هزينه تمام‌شده توليد را کوک کرده‌اند. همچنين تازه‌ترين آمارهاي رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 38 درصدي تيراژ توليد خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 و رسيدن تيراژ توليد خودروهاي داخلي از 950 هزار دستگاه در سال 94 به يک ميليون و 350 هزار دستگاه در سال ‌95 و هدف‌گذاري توليد يک ميليون و 500 هزار دستگاه‌ خودرو در سال‌ جاري حکايت دارد اما برخلاف ساير شرکت‌هاي خودروسازي دنيا که هزينه تمام‌شده و قيمت خودرو، ارتباط مستقيمي با تيراژ توليد اين محصولات دارد، به‌ دليل بهره‌وري پايين و هزينه تمام‌شده بالا، روند روبه‌رشد توليد خودروهاي داخلي نه‌تنها تأثيري بر کاهش قيمت اين خودروها نداشته بلکه از روزهاي نخست امسال وزارت صنعت و خودروسازان، زمزمه‌هاي افزايش قيمت خودروهاي داخلي با ارائه درخواست و تصويب شوراي رقابت را به راه انداخته‌اند. از‌سوي‌ديگر، آخرين آمار بانک مرکزي از کاهش نرخ تورم به 9درصد و آمار مرکز آمار ايران از نرخ 8,6 درصدي تورم کل درمجموع سال گذشته حکايت دارد اما خودروسازان نه‌تنها برخي افزايش هزينه‌ها مانند بيمه شخص ثالث و شماره‌گذاري را در قيمت‌ خودروهاي خود از فروردين‌ امسال لحاظ کرده‌اند بلکه به گفته محسن صالحي‌‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت با بررسي درخواست افزايش قيمت ارائه‌شده از سوی خودروسازان، قيمت‌هاي جديد خودروهاي داخلي در ارديبهشت‌ توسط شوراي رقابت اعلام خواهد شد. 
بهره‌وري پايين و نيروي انساني مازاد
پيش‌ازاين مشاور خودروی وزير صنعت، معدن و تجارت گفته بود: يکي از عوامل مؤثر در عدم‌ تأثيرپذيري قيمت خودروهاي داخلي از رشد تيراژ توليد، پايين‌بودن نرخ بهره‌وري در خطوط توليد خودروسازان است. به گفته سعيد مدني، درحال‌حاضر تعداد نيروي انساني موجود در دو شرکت بزرگ خودروسازي کشور حدودا 30 درصد بيش از نياز واقعي آنهاست که هزينه‌هاي گزافي را به قيمت تمام‌شده محصولات آنها تحميل مي‌کند. به گفته مدني، در سال 90 با رشد تيراژ توليد خودرو به يک ميليون و 600 هزار دستگاه جذب نيرو در شرکت‌هاي خودروسازي افزايش پيدا کرد و به‌دنبال آن نيز برخي نيروها به‌صورت تکليفي، سفارشي و با درخواست‌هاي دستگاه‌هاي مختلف به اين شرکت‌ها تحميل شد و با کاهش توليد نيز به ‌دليل دولتي‌بودن، خودروسازان، قادر به اخراج يکباره 20 تا 30 هزار نيروي انساني خود نشدند؛ اين نيروها در خطوط توليد باقي مانده و با کاهش تيراژ توليد، قيمت تمام‌شده را افزايش دادند. حالا دو شرکت بزرگ خودروسازي، قادر به تعديل نيرو نيستند و با نيروهاي موجود، بايد تيراژ توليد خود را به حدود دو ميليون دستگاه برسانند. او با بيان اينکه اين نيروهاي تحميلي، تخصص لازم را نداشته اما کارگري نيز نمي‌کنند، ادامه داد: به ناچار اين نيروها به بخش‌هاي ستادي و پشتيباني تزريق شده و اکنون نيروي مازاد اين دو خودروساز در بخش ستادي حدود 60 درصد است اما با رشد تيراژ توليد، کمبود نيروي کارگري در خطوط توليد خودروسازان از طريق پرداخت اضافه‌‌کاري تأمين مي‌شود. به گفته مدني، رشد تورم نيز نمي‌تواند مستند افزايش قيمت امسال خودرو‌هاي داخلي باشد زيرا دولت، نرخ تورم را کنترل کرده اما در سال‌هاي گذشته، گراني خودرو با افزايش نرخ تورم قابل توجيه بود. 
کابوس واردات براي خودروسازان
 همه اين اتفاق‌ها در حالي مي‌افتد که واردات به کابوس بزرگ خودروسازان تبديل شده است. همچنين که برخي گزارش‌ها حاکي از واردات غير‌قانوني و قاچاق قطعه خودرو به کشور است. همين چند روز پيش بود که يکي از خبرگزاري‌ها، از تخلف يک شرکت قطعه‌سازي دراين‌باره گزارش داده بود؛ در اين گزارش آمده بود، اين شرکت که به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده قطعه کشور شناخته مي‌شود، در سال‌هاي اخير، اقدام به واردات گسترده لنت ترمز کرده که ارزش کالا بيش از يک ميليون دلار بوده و با محاسبه نرخ ارز بازار با مبناي سه هزار و 700 تومان حدود 3,7 ميليارد تومان برآورد مي‌شود اما داستان واردات اين شرکت به اينجا ختم نمي‌شود زيرا اين نوع کالاها براساس مقررات، مشمول استاندارد اجباري بوده و بايد مجوز استاندارد کسب کند و پس از آن ترخيص شود ولی با رويکرد گمرک برای حمايت از شرکت‌هاي توليدي با ضمانت مي‌توانند کالا را ترخيص کرده و بعد مجوزها را ارائه کنند. طبق اسناد، لنت ترمزهاي وارداتي اين شرکت نتوانسته مجوزهاي استاندارد را پاس کند و به‌همين‌دلیل، گمرک خواستار استرداد آن مي‌شود که با نامه‌نگاري‌هاي متعدد شرکت مذکور کالاي مشابه ديگري جايگزين مي‌کند که در بررسي‌ها و کنترل‌ها مشخص مي‌شود کالاي مرجوعي همان کالاي ترخيص‌شده نيست. طبق گزارش کارشناسي واحدهاي نظارتي گمرک، کالاي اعاده‌شده همان کالاي ترخيص‌شده نيست. گمرک نيز از ارائه هرگونه تسهيلات و خدمات خودداري کرده و پرونده اين شرکت همچنان در جريان است. بعد از اجراي سند برجام در کشور و قراردادهاي جديد خودروسازان ايراني با غول‌هاي اروپايي، به نظر مي‌رسد خون تازه‌اي در رگ‌هاي اين صنعت قديمي جاري شود اما هنوز بايد اين پرسش اساسي را مطرح کرد که آيا باوجود انحصار، سال‌ها مونتاژ‌کاري به جاي طراحي و توليد خودرو مي‌توان با چند قرارداد، انتظار معجزه از اين صنعت داشت؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.