کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چرا دوباره روحاني؟
نارسايي‌ها را صادقانه بگوييد
نامزدها قول دهند نگاهشان به ملت است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
انتخابات در مزايده
۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم بيمه شدند
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
اردوغان پيروزي ما را دزديد
آيا برجام ديگري در انتظار منطقه است؟
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
کلاس درس پای تلویزیون
آنها فقط17 سال دارند
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
يادگارهاي يک عُمر نافرجام
تا وقتي قلبي بتپد
نيمه يک خورشيد طلايي
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
جمشيد «نه» گفت
آزمون سومين گلزن برتر مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
پيغام اسکورسيزي و امير نادري براي تولد کيارستمي
«خانه خدا» را شفاف ببينيد
نقي سيف‌جمالي درگذشت
آثار بهمن محصص و منير فرمانفرماييان، آثار گرانقيمت حراجي لندن
هيچ کاري نکردن بهتر است
فرمان بازنگري در قانون اساسي صادر شد
عمليات نظامي آمريکا در صحراي طبس‌ شکست خورد
چرا تهران پايتخت شد؟
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
چاقی
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
تغییر با سرعت غیرمجاز
رد درخواست حکم حکومتي
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
ريزش ناگزير
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
ريزش ناگزير
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
رد درخواست حکم حکومتي
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
برون‌سپاري «خانه‌هاي امن» در دستور کار بهزيستي است
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
مرسي مسيو بوبن
دل اردوغان برای احمدی‌نژاد تنگ شده است
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
پسري با پيپ، سونات مهتاب مي‌نوازد
وقتی عمو سبزی‌فروش اولین سرود ملی شد
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
آواز کوچه‌باغي يا بيات تهران
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
۱۱ نفري که براي اليزه جنگیدند
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
چرا تهران پايتخت شد؟
انتخابات فرانسه در سايه تلاطمات امنيتي- سياسي
افزایش دستمزدها، تورم را جا گذاشت
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
تغییر با سرعت غیرمجاز
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
مرگ پای خانه‌های اصفهان نشسته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
چرا دوباره روحاني؟
نيمه يک خورشيد طلايي
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
نگاره
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
آن روزها، رادیو با نفت روشن می‌شد
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
تا وقتي قلبي بتپد
اعتماد به معلمان، لازمه اجرايي‌شدن مدرسه‌محوري
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
کلاس درس پای تلویزیون
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
هيچ کاري نکردن بهتر است
قتل 2 ميليوني
«حرف مفت زدن» ممنوع
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
چرا عمارت، کلاه‌فرنگي نام گرفت؟
توليد صنعتي ايران 5 درصد از رکورد تاريخي بيشتر است
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
شناسه خبر: 63660 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
خودروهای داخلی 2 میلیون تومان گران شدند
گزارش «وقایع‌اتفاقیه» از جنگ قیمت‌ها در یک بازار انحصاری

خودروهای داخلی 2 میلیون تومان گران شدند

وقايع‌اتفاقيه: صنعت خودرو يکي از پرحاشيه‌ترين صنايع ايران است؛ از کيفيت پايين خودروهاي داخلي گرفته تا افزايش قيمتي که نظر بسياري از مردم و حتي کارشناسان اين بخش توجيه اقتصادي ندارد. حرف‌وحديث دراین‌باره بسيار است؛ خودروسازان مي‌گويند براي رونق اين صنعت بايد قيمت‌ها افزايش پيدا کند؛ آنها افزايش بالاي 50 درصد قيمت‌ها را مدنظر دارند، در مقابل، مردم مي‌گويند وقتي کيفيت خودروهاي داخلي پايين است، دليلي براي ‌گران‌شدن وجود ندارد اما خودروسازان، پا را در يک کفش کرده تا براي خروج از حاشيه، زيان قيمت‌ها را بالا ببرند، حالا قیمت برخی خودروهای داخلی تا دو میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده ‌است. سال‌ها ميان خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان بر سر گراني يا ارزاني خودرو، کشمکش بود. دعوا بر سر خودروهايي است که بيشتر شبيه بمب‌هاي ساعتي در خيابان شهر حرکت مي‌کنند؛ يا آتش مي‌گيرند و يا با کوچک‌ترين تصادفي، مثل يک کاردستي مچاله مي‌‌شوند. نمونه‌هاي اين اتفاق زياد است. سال‌ها گزارش‌هاي زيادي شنيده شد که چندين پژو 405، مقابل در کارخانه آتش گرفته‌اند. قصه محصولات سايپا را هم که ديگر همه مي‌دانند؛ دو خودروساز داخلي ايران، درحالي زيان‌ده هستند که دست از انحصار برنمي‌دارند و حتي حالا که صحبت از جايگزيني خودروهاي جديد با انواع پرايد مطرح شده، مي‌گويند: امکان ندارد بتوان در ايران، خودرويي ارزان و با کيفيت بالا توليد کرد. اين را دبير انجمن خودروسازان به «وقايع‌اتفاقيه» گفته که سايپا همه استانداردهاي خودروسازي را پاس کرده و حرف جايگزيني خودروي ديگري به جاي پرايد از اساس اشتباه است. احمد نعمت‌بخش در گفت‌و‌‌گو با «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: امسال قرار است در حدود يک ميليون و 450 تا يک ميليون و 500 هزار خودرو در کشور توليد شود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش داشته است. او برخلاف آنچه بسياري از مردم مي‌گويند: خودروسازها در قيمـت‌گذاري، جانب انصاف را رعايت کرده‌ و خواهند کرد. گفته مي‌شود، عدم توانايي مالي بخش زيادي از دهک‌‌هاي درآمدي به خودروساز جرأت ساخت خودروي باکيفيت نمي‌دهد زيرا نخواهد توانست محصول را با قيمت سود موردنظر به فروش برساند. به نظر مي‌رسد تا زماني که انحصار صنعت خودرو‌سازي شکسته نشود، نمي‌توان انتظار رونق اين صنعت پرمدعا را داشت. جنگ قيمتي، ‌سال‌ها ميان خودروسازان و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان گردوخاکي بلند کرد که دودش به چشم مصرف‌کننده رفت؛ همان مصرف‌کننده که مجبور شد پرايد هشت ميليون توماني را در کمتر از چند ماه به قيمت 20 ميليون تومان بخرد. از سال 88 هم که شوراي رقابت وارد ميدان شد، اوضاع بيشتر به‌هم ريخت. مشکل اصلي آن است که خودروسازان، شوراي رقابت را به رسميت نمي‌شناختند و هر چه مي‌گفت، زير سؤال مي‌بردند. حالا هنوز چيزي از سال 96 نگذشته که گراني خودرو، صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. گفته مي‌شود تأثير‌پذيري مستقيم هزينه تمام‌شده توليد و قيمت خودرو از تيراژ توليد در حالي است که باوجود رشد ۳۸ درصدي توليد خودرو در سال ۹۵، امسال هم خودروسازان داخلي، ساز گراني خودرو براي جبران هزينه تمام‌شده توليد را کوک کرده‌اند. همچنين تازه‌ترين آمارهاي رسمي وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد 38 درصدي تيراژ توليد خودرو در سال 95 نسبت به سال 94 و رسيدن تيراژ توليد خودروهاي داخلي از 950 هزار دستگاه در سال 94 به يک ميليون و 350 هزار دستگاه در سال ‌95 و هدف‌گذاري توليد يک ميليون و 500 هزار دستگاه‌ خودرو در سال‌ جاري حکايت دارد اما برخلاف ساير شرکت‌هاي خودروسازي دنيا که هزينه تمام‌شده و قيمت خودرو، ارتباط مستقيمي با تيراژ توليد اين محصولات دارد، به‌ دليل بهره‌وري پايين و هزينه تمام‌شده بالا، روند روبه‌رشد توليد خودروهاي داخلي نه‌تنها تأثيري بر کاهش قيمت اين خودروها نداشته بلکه از روزهاي نخست امسال وزارت صنعت و خودروسازان، زمزمه‌هاي افزايش قيمت خودروهاي داخلي با ارائه درخواست و تصويب شوراي رقابت را به راه انداخته‌اند. از‌سوي‌ديگر، آخرين آمار بانک مرکزي از کاهش نرخ تورم به 9درصد و آمار مرکز آمار ايران از نرخ 8,6 درصدي تورم کل درمجموع سال گذشته حکايت دارد اما خودروسازان نه‌تنها برخي افزايش هزينه‌ها مانند بيمه شخص ثالث و شماره‌گذاري را در قيمت‌ خودروهاي خود از فروردين‌ امسال لحاظ کرده‌اند بلکه به گفته محسن صالحي‌‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت با بررسي درخواست افزايش قيمت ارائه‌شده از سوی خودروسازان، قيمت‌هاي جديد خودروهاي داخلي در ارديبهشت‌ توسط شوراي رقابت اعلام خواهد شد. 
بهره‌وري پايين و نيروي انساني مازاد
پيش‌ازاين مشاور خودروی وزير صنعت، معدن و تجارت گفته بود: يکي از عوامل مؤثر در عدم‌ تأثيرپذيري قيمت خودروهاي داخلي از رشد تيراژ توليد، پايين‌بودن نرخ بهره‌وري در خطوط توليد خودروسازان است. به گفته سعيد مدني، درحال‌حاضر تعداد نيروي انساني موجود در دو شرکت بزرگ خودروسازي کشور حدودا 30 درصد بيش از نياز واقعي آنهاست که هزينه‌هاي گزافي را به قيمت تمام‌شده محصولات آنها تحميل مي‌کند. به گفته مدني، در سال 90 با رشد تيراژ توليد خودرو به يک ميليون و 600 هزار دستگاه جذب نيرو در شرکت‌هاي خودروسازي افزايش پيدا کرد و به‌دنبال آن نيز برخي نيروها به‌صورت تکليفي، سفارشي و با درخواست‌هاي دستگاه‌هاي مختلف به اين شرکت‌ها تحميل شد و با کاهش توليد نيز به ‌دليل دولتي‌بودن، خودروسازان، قادر به اخراج يکباره 20 تا 30 هزار نيروي انساني خود نشدند؛ اين نيروها در خطوط توليد باقي مانده و با کاهش تيراژ توليد، قيمت تمام‌شده را افزايش دادند. حالا دو شرکت بزرگ خودروسازي، قادر به تعديل نيرو نيستند و با نيروهاي موجود، بايد تيراژ توليد خود را به حدود دو ميليون دستگاه برسانند. او با بيان اينکه اين نيروهاي تحميلي، تخصص لازم را نداشته اما کارگري نيز نمي‌کنند، ادامه داد: به ناچار اين نيروها به بخش‌هاي ستادي و پشتيباني تزريق شده و اکنون نيروي مازاد اين دو خودروساز در بخش ستادي حدود 60 درصد است اما با رشد تيراژ توليد، کمبود نيروي کارگري در خطوط توليد خودروسازان از طريق پرداخت اضافه‌‌کاري تأمين مي‌شود. به گفته مدني، رشد تورم نيز نمي‌تواند مستند افزايش قيمت امسال خودرو‌هاي داخلي باشد زيرا دولت، نرخ تورم را کنترل کرده اما در سال‌هاي گذشته، گراني خودرو با افزايش نرخ تورم قابل توجيه بود. 
کابوس واردات براي خودروسازان
 همه اين اتفاق‌ها در حالي مي‌افتد که واردات به کابوس بزرگ خودروسازان تبديل شده است. همچنين که برخي گزارش‌ها حاکي از واردات غير‌قانوني و قاچاق قطعه خودرو به کشور است. همين چند روز پيش بود که يکي از خبرگزاري‌ها، از تخلف يک شرکت قطعه‌سازي دراين‌باره گزارش داده بود؛ در اين گزارش آمده بود، اين شرکت که به‌عنوان بزرگ‌ترين توليدکننده قطعه کشور شناخته مي‌شود، در سال‌هاي اخير، اقدام به واردات گسترده لنت ترمز کرده که ارزش کالا بيش از يک ميليون دلار بوده و با محاسبه نرخ ارز بازار با مبناي سه هزار و 700 تومان حدود 3,7 ميليارد تومان برآورد مي‌شود اما داستان واردات اين شرکت به اينجا ختم نمي‌شود زيرا اين نوع کالاها براساس مقررات، مشمول استاندارد اجباري بوده و بايد مجوز استاندارد کسب کند و پس از آن ترخيص شود ولی با رويکرد گمرک برای حمايت از شرکت‌هاي توليدي با ضمانت مي‌توانند کالا را ترخيص کرده و بعد مجوزها را ارائه کنند. طبق اسناد، لنت ترمزهاي وارداتي اين شرکت نتوانسته مجوزهاي استاندارد را پاس کند و به‌همين‌دلیل، گمرک خواستار استرداد آن مي‌شود که با نامه‌نگاري‌هاي متعدد شرکت مذکور کالاي مشابه ديگري جايگزين مي‌کند که در بررسي‌ها و کنترل‌ها مشخص مي‌شود کالاي مرجوعي همان کالاي ترخيص‌شده نيست. طبق گزارش کارشناسي واحدهاي نظارتي گمرک، کالاي اعاده‌شده همان کالاي ترخيص‌شده نيست. گمرک نيز از ارائه هرگونه تسهيلات و خدمات خودداري کرده و پرونده اين شرکت همچنان در جريان است. بعد از اجراي سند برجام در کشور و قراردادهاي جديد خودروسازان ايراني با غول‌هاي اروپايي، به نظر مي‌رسد خون تازه‌اي در رگ‌هاي اين صنعت قديمي جاري شود اما هنوز بايد اين پرسش اساسي را مطرح کرد که آيا باوجود انحصار، سال‌ها مونتاژ‌کاري به جاي طراحي و توليد خودرو مي‌توان با چند قرارداد، انتظار معجزه از اين صنعت داشت؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.