اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
صداي همه طيف‌ها را مي‌شنوم
توانايي فردو براي ازسرگيري غني‌سازي ۲۰ درصدي
توجه به انسان‌ها در شهرها مهم‌تر از ساخت پل و خيابان است
«راهنماي چپ زدن و گردش به راست»
مسائل شخصي افراد و موضوع حصر به مجمع تشخيص ارتباطي ندارد
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
جوانگرايي نياز امروز اصلاح‌طلبان
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مقصر رسانه‌ها نيستند
رد پاي انگليس در تمامي تحولات منطقه مشهود است
پایان شورا با سلفی‌های جدیدی
پيراهن شماره 10 مي‌رسد به سامان قدوس
قلب کشتي وسط تشک گرفت
بدون طلا ولي سربلند
يکساله 15 درصد؛ کوتاه‌مدت 10 درصد
نگاره
ترجمه علم نيست، عمل است
نقاشي‌ روي ديوار ترامپ
مثل اين است که در خلأ زندگي کني
خوانندگان دهه ۷۰ در تهران کنسرت مي‌دهند
عوايد فروش آلبوم براي حفاظت از يوز ايراني
اجراي قطعه قسمت نهم بدون محسن چاوشي
غافلگيريِ «همه مي‌دانند»
اعتراض کارگران «برهم زننده نظم عمومي» نبود
رنج نخواهيم برد؛ استفاده مي‌کنيم
اراده‌اي از سوي بنياد مستضعفان و وزارت راه وجود نداشت
قصور پزشکي شده پسرم قاتل نيست
شهردار جديد نصف جهان معرفي شد
آتش در باشت زبانه کشید
سفرهاي تاريخي وزيرنظام
بررسي سفرهاي مظفرالدين‌شاه به اروپا
سفرهاي ناصرالدين‌شاه به اروپا
کشمکش 4ساله ایران و عثمانی
گفت‌و‌گوی ميرزاتقي‌خان با فرنگیان
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
افزايش نرخ باسوادي در کهگيلويه‌وبويراحمد
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
دزدان آپاچي‌سوار
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
امروز عليمنصور جايش را به اشتیليکه مي‌دهد؟
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
ايران از حضور استراليا در آسيا خوشحال باشد
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
اروپايي‌ها براي مهار تروريسم به دنبال همکاري با تهران هستند
سريال عياري متوقف شد
اجراي «هري‌پاتر» و «دزدان دريايي کارائيب» در تالار وحدت
ببينيد که «محدوديت را به امکان» تبديل کرده‌ام
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
چسب هل براي همه
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
حق کنار مادر بودن
17 وزیر منهای بیطرف
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
ولگرد موزه‌دار شد
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
ترجمه علم نيست، عمل است
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
کش ارز باز هم در می‌رود؟
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
نرخ سود ثابت ماند
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
ديگر به آنجا برنمي‌گردم
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
بهترين‌ها را معرفي کردم
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
نگاره
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
دزدان آپاچي‌سوار
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مهماني نويسندگان جهان در برلين
ظهر شنبه کنار رود روگا
سیر تکاملی پیکان دولوکس تا اتوماتیک
خاموشي آخرين کمدين دنياي مدرن
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
ورود اتومبيل به دارالخلافه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
آب دهان شیطان
طرح‌هايي عليه فراموشي
وزير روي صندلي لرزان
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63670 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
ناخدا خورشيد دوباره جان گرفت

ناخدا خورشيد دوباره جان گرفت

وقايع‌اتفاقيه: نسخه اصلاح‌‌شده فيلم «ناخدا خورشيد»، که به سفارش فيلمخانه ملي ايران در «استوديو روشنا» انجام شده است، درحالي به‌زودي رونمايي مي‌شود که ناصر تقوايي همواره نسبت به کيفيت و نحوه بازپخش نمايش فيلمش انتقاد داشته است. 
نسخه بازسازي‌شده فيلم «ناخدا خورشيد» قرار است دوم ارديبهشت‌ در سي‌وپنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش گذاشته شود. سال گذشته، نسخه‌اي از فيلم «گاو» داريوش مهرجويي که به همت فيلمخانه ملي ايران بازسازي شده بود، در اين جشنواره به نمايش درآمد و امسال، يکي از آثار ماندگار ناصر تقوايي، اصلاح و براي نمايش آماده شده است. 
ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» را در سال 1365 با اقتباس از داستان مشهور «داشتن و نداشتن» نوشته ارنست همينگوي و با نقش‌آفريني داريوش ارجمند، علي نصيريان و سعيد پورصميمي ساخته است. در پنجمين جشنواره فيلم فجر، ارجمند و پورصميمي براي بازي در اين فيلم، برنده لوح زرين بازيگر نقش اول و دوم شدند. همچنين اين فيلم در چهل‌ويکمين جشنواره فيلم لوکارنو در سوئيس (1367) برنده پلنگ برنز به‌عنوان بهترين فيلم و جايزه نقدي به مبلغ سه هزار فرانک و جايزه‌اي به‌عنوان نماد شهر لوکارنو شد. 
تقوايي چند سال قبل پس از نمايش «ناخدا خورشيد» در تلويزيون با انتقاد از نحوه پخش آن گفته بود: آخرين نسخه‌اي که از «ناخدا خورشيد» در تلويزيون ديدم، 37 دقيقه کوتاه‌تر از آن چيزي بود که من ساختم! اگر اين فيلم را با تمام صحنه‌هايش دوست ندارند، نخرند و نمايش ندهند، نه اينکه هربار پنج تا 10 دقيقه از آن را بيرون بياورند، بدون اينکه چرايش مشخص باشد. 
کارگردان «ناخدا خورشيد» همچنين درباره ساخت اين فيلم اظهار کرده است: پس از آنکه از مجموعه‌ «کوچک جنگلي» جدا شدم، گروهي از تيم‌ من هم از سوي گروه جديد رانده شد. آن زمان، داريوش ارجمند را براي نقش ميرزا و سعيد پورصميمي و فتحعلي اويسي را براي نقش‌هاي ديگر انتخاب کرده بودم که آنها را از آن مجموعه بيرون کردند که نکند چون با من بوده‌اند، وسط کار قالشان بگذارند. من اين گروه را جمع کردم و با آنها «ناخدا خورشيد» را ساختم، حتي جالب است که بگويم ما مجبور شديم بيش از 50 درصد از بازي‌هاي فتحعلي اويسي روي دريا را با کمک بدل بگيريم چون او کارمند تلويزيون بود و هر روز تماس مي‌گرفتند که اگر به تهران برنگردي، اخراجت مي‌کنيم. چنان جنگ اعصابي براي اويسي به‌وجود آورده بودند که او از گفتن يک سلام جلوي دوربين عاجز بود. 
تقوايي درباره مکان ساخت «ناخدا خورشيد» هم گفته است: متأسفانه بسياري از مناطق ايران مدام در حال دگرگوني هستند و به‌صورت مداوم هويت خود را از دست مي‌دهند. هر جاي ايران که من تاکنون فيلم ساخته‌ام پس از مدتي، نابود شده است. نمي‌دانم اين از بداقبالي من است يا رسم زمانه. «نفرين» را در جزيره‌ي «مينو» ساختم اما آنجا از بين رفت. «ناخدا خورشيد» را در بندر«کُنگ» ساختيم که يکي از معتبرترين بنادر ايراني بود اما آخرين تصاويري که از آنجا در تلويزيون ديدم، شبيه جايي مانند ساوه بود و هيچ هويتي از قبل نداشت. «رهايي» را در گناوه ساختم و ديگر آنچه شما از گناوه به ياد داريد، ديده نمي‌شود. «اي ايران» را در ماسوله ساختم اما بار آخر که به آنجا رفتم، تصميم گرفتم ديگر پا به ماسوله نگذارم چون همه شهر در حال تبديل‌شدن به سيمان بود. در آستانه رونمايي از نسخه اصلاح‌شده فيلم «ناخدا خورشيد»، بخشي از تصاوير بازسازي‌شده و تفاوتي که قبل و بعد از اصلاح به‌وجود آمده توسط فيلمخانه ملي ايران و با همراهي لادن طاهري (مدير فيلمخانه) در اختيار ايسنا قرار گرفته که فايل تصويري اين گزارش قابل‌مشاهده است

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.