کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چرا دوباره روحاني؟
نارسايي‌ها را صادقانه بگوييد
نامزدها قول دهند نگاهشان به ملت است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
انتخابات در مزايده
۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم بيمه شدند
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
اردوغان پيروزي ما را دزديد
آيا برجام ديگري در انتظار منطقه است؟
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
کلاس درس پای تلویزیون
آنها فقط17 سال دارند
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
يادگارهاي يک عُمر نافرجام
تا وقتي قلبي بتپد
نيمه يک خورشيد طلايي
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
جمشيد «نه» گفت
آزمون سومين گلزن برتر مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
پيغام اسکورسيزي و امير نادري براي تولد کيارستمي
«خانه خدا» را شفاف ببينيد
نقي سيف‌جمالي درگذشت
آثار بهمن محصص و منير فرمانفرماييان، آثار گرانقيمت حراجي لندن
هيچ کاري نکردن بهتر است
فرمان بازنگري در قانون اساسي صادر شد
عمليات نظامي آمريکا در صحراي طبس‌ شکست خورد
چرا تهران پايتخت شد؟
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
چاقی
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
تغییر با سرعت غیرمجاز
رد درخواست حکم حکومتي
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
ريزش ناگزير
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
ريزش ناگزير
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
رد درخواست حکم حکومتي
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
برون‌سپاري «خانه‌هاي امن» در دستور کار بهزيستي است
مرسي مسيو بوبن
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
دل اردوغان برای احمدی‌نژاد تنگ شده است
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
پسري با پيپ، سونات مهتاب مي‌نوازد
وقتی عمو سبزی‌فروش اولین سرود ملی شد
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
آواز کوچه‌باغي يا بيات تهران
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
۱۱ نفري که براي اليزه جنگیدند
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
انتخابات فرانسه در سايه تلاطمات امنيتي- سياسي
افزایش دستمزدها، تورم را جا گذاشت
چرا تهران پايتخت شد؟
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
تغییر با سرعت غیرمجاز
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
مرگ پای خانه‌های اصفهان نشسته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
نيمه يک خورشيد طلايي
چرا دوباره روحاني؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
نگاره
آن روزها، رادیو با نفت روشن می‌شد
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
کلاس درس پای تلویزیون
تا وقتي قلبي بتپد
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
اعتماد به معلمان، لازمه اجرايي‌شدن مدرسه‌محوري
قتل 2 ميليوني
«حرف مفت زدن» ممنوع
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
هيچ کاري نکردن بهتر است
چرا عمارت، کلاه‌فرنگي نام گرفت؟
توليد صنعتي ايران 5 درصد از رکورد تاريخي بيشتر است
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
شناسه خبر: 63670 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
ناخدا خورشيد دوباره جان گرفت

ناخدا خورشيد دوباره جان گرفت

وقايع‌اتفاقيه: نسخه اصلاح‌‌شده فيلم «ناخدا خورشيد»، که به سفارش فيلمخانه ملي ايران در «استوديو روشنا» انجام شده است، درحالي به‌زودي رونمايي مي‌شود که ناصر تقوايي همواره نسبت به کيفيت و نحوه بازپخش نمايش فيلمش انتقاد داشته است. 
نسخه بازسازي‌شده فيلم «ناخدا خورشيد» قرار است دوم ارديبهشت‌ در سي‌وپنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش گذاشته شود. سال گذشته، نسخه‌اي از فيلم «گاو» داريوش مهرجويي که به همت فيلمخانه ملي ايران بازسازي شده بود، در اين جشنواره به نمايش درآمد و امسال، يکي از آثار ماندگار ناصر تقوايي، اصلاح و براي نمايش آماده شده است. 
ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» را در سال 1365 با اقتباس از داستان مشهور «داشتن و نداشتن» نوشته ارنست همينگوي و با نقش‌آفريني داريوش ارجمند، علي نصيريان و سعيد پورصميمي ساخته است. در پنجمين جشنواره فيلم فجر، ارجمند و پورصميمي براي بازي در اين فيلم، برنده لوح زرين بازيگر نقش اول و دوم شدند. همچنين اين فيلم در چهل‌ويکمين جشنواره فيلم لوکارنو در سوئيس (1367) برنده پلنگ برنز به‌عنوان بهترين فيلم و جايزه نقدي به مبلغ سه هزار فرانک و جايزه‌اي به‌عنوان نماد شهر لوکارنو شد. 
تقوايي چند سال قبل پس از نمايش «ناخدا خورشيد» در تلويزيون با انتقاد از نحوه پخش آن گفته بود: آخرين نسخه‌اي که از «ناخدا خورشيد» در تلويزيون ديدم، 37 دقيقه کوتاه‌تر از آن چيزي بود که من ساختم! اگر اين فيلم را با تمام صحنه‌هايش دوست ندارند، نخرند و نمايش ندهند، نه اينکه هربار پنج تا 10 دقيقه از آن را بيرون بياورند، بدون اينکه چرايش مشخص باشد. 
کارگردان «ناخدا خورشيد» همچنين درباره ساخت اين فيلم اظهار کرده است: پس از آنکه از مجموعه‌ «کوچک جنگلي» جدا شدم، گروهي از تيم‌ من هم از سوي گروه جديد رانده شد. آن زمان، داريوش ارجمند را براي نقش ميرزا و سعيد پورصميمي و فتحعلي اويسي را براي نقش‌هاي ديگر انتخاب کرده بودم که آنها را از آن مجموعه بيرون کردند که نکند چون با من بوده‌اند، وسط کار قالشان بگذارند. من اين گروه را جمع کردم و با آنها «ناخدا خورشيد» را ساختم، حتي جالب است که بگويم ما مجبور شديم بيش از 50 درصد از بازي‌هاي فتحعلي اويسي روي دريا را با کمک بدل بگيريم چون او کارمند تلويزيون بود و هر روز تماس مي‌گرفتند که اگر به تهران برنگردي، اخراجت مي‌کنيم. چنان جنگ اعصابي براي اويسي به‌وجود آورده بودند که او از گفتن يک سلام جلوي دوربين عاجز بود. 
تقوايي درباره مکان ساخت «ناخدا خورشيد» هم گفته است: متأسفانه بسياري از مناطق ايران مدام در حال دگرگوني هستند و به‌صورت مداوم هويت خود را از دست مي‌دهند. هر جاي ايران که من تاکنون فيلم ساخته‌ام پس از مدتي، نابود شده است. نمي‌دانم اين از بداقبالي من است يا رسم زمانه. «نفرين» را در جزيره‌ي «مينو» ساختم اما آنجا از بين رفت. «ناخدا خورشيد» را در بندر«کُنگ» ساختيم که يکي از معتبرترين بنادر ايراني بود اما آخرين تصاويري که از آنجا در تلويزيون ديدم، شبيه جايي مانند ساوه بود و هيچ هويتي از قبل نداشت. «رهايي» را در گناوه ساختم و ديگر آنچه شما از گناوه به ياد داريد، ديده نمي‌شود. «اي ايران» را در ماسوله ساختم اما بار آخر که به آنجا رفتم، تصميم گرفتم ديگر پا به ماسوله نگذارم چون همه شهر در حال تبديل‌شدن به سيمان بود. در آستانه رونمايي از نسخه اصلاح‌شده فيلم «ناخدا خورشيد»، بخشي از تصاوير بازسازي‌شده و تفاوتي که قبل و بعد از اصلاح به‌وجود آمده توسط فيلمخانه ملي ايران و با همراهي لادن طاهري (مدير فيلمخانه) در اختيار ايسنا قرار گرفته که فايل تصويري اين گزارش قابل‌مشاهده است

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.