کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چرا دوباره روحاني؟
نارسايي‌ها را صادقانه بگوييد
نامزدها قول دهند نگاهشان به ملت است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
انتخابات در مزايده
۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم بيمه شدند
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
اردوغان پيروزي ما را دزديد
آيا برجام ديگري در انتظار منطقه است؟
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
کلاس درس پای تلویزیون
آنها فقط17 سال دارند
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
يادگارهاي يک عُمر نافرجام
تا وقتي قلبي بتپد
نيمه يک خورشيد طلايي
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
جمشيد «نه» گفت
آزمون سومين گلزن برتر مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
پيغام اسکورسيزي و امير نادري براي تولد کيارستمي
«خانه خدا» را شفاف ببينيد
نقي سيف‌جمالي درگذشت
آثار بهمن محصص و منير فرمانفرماييان، آثار گرانقيمت حراجي لندن
هيچ کاري نکردن بهتر است
فرمان بازنگري در قانون اساسي صادر شد
عمليات نظامي آمريکا در صحراي طبس‌ شکست خورد
چرا تهران پايتخت شد؟
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
چاقی
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
تغییر با سرعت غیرمجاز
رد درخواست حکم حکومتي
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
ريزش ناگزير
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
ريزش ناگزير
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
رد درخواست حکم حکومتي
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
برون‌سپاري «خانه‌هاي امن» در دستور کار بهزيستي است
مرسي مسيو بوبن
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
دل اردوغان برای احمدی‌نژاد تنگ شده است
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
پسري با پيپ، سونات مهتاب مي‌نوازد
وقتی عمو سبزی‌فروش اولین سرود ملی شد
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
آواز کوچه‌باغي يا بيات تهران
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
۱۱ نفري که براي اليزه جنگیدند
انتخابات فرانسه در سايه تلاطمات امنيتي- سياسي
افزایش دستمزدها، تورم را جا گذاشت
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
چرا تهران پايتخت شد؟
تغییر با سرعت غیرمجاز
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
مرگ پای خانه‌های اصفهان نشسته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
چرا دوباره روحاني؟
نيمه يک خورشيد طلايي
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
نگاره
آن روزها، رادیو با نفت روشن می‌شد
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
کلاس درس پای تلویزیون
تا وقتي قلبي بتپد
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
اعتماد به معلمان، لازمه اجرايي‌شدن مدرسه‌محوري
قتل 2 ميليوني
«حرف مفت زدن» ممنوع
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
هيچ کاري نکردن بهتر است
چرا عمارت، کلاه‌فرنگي نام گرفت؟
توليد صنعتي ايران 5 درصد از رکورد تاريخي بيشتر است
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
شناسه خبر: 63686 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
تفسير تبعيض‌آميز از واژه «رجال»
اعظم طالقاني در بيانيه‌اي خواستار شفاف‌شدن تفسير واژه «رجال سياسي» شد؛

تفسير تبعيض‌آميز از واژه «رجال»

وقايع‌اتفاقيه: اعظم طالقاني، دختر مرحوم آيت‌الله طالقاني از چهره‌هاي شاخص انقلاب اسلامي، براي چندمين‌بار به‌عنوان يک فعال سياسي زن در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کرده تا با اين روش تلاش کند واژه چالش‌برانگيز رجل سياسي را تعريف و تفسيري تازه کند. او که در مهلت ثبت‌نام انتخاباتي با عصا (واکر) و با همراهي نزديکانش برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمده بود، در همان لحظات توجه‌هاي زيادي را به خود مشغول کرد. طالقاني در بيانيه‌اي که روز گذشته منتشر کرد، درباره تعريف رجل سياسي توضيحاتي ارائه داد. 
در بيانيه اعظم طالقاني با اشاره به آيات قرآن تأکيد شده: «اي مردم، ما شما را از يک مرد و يک زن آفريديم؛ بنابراين هيچ تيره و قبيله‌اي در آفرينش بر ديگري برتري ندارد؛ ما شما را به صورت تيره‌هاي گوناگون و قبيله‌هاي مختلف قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد، نه آنکه به نژادپرستي روي آوريد و به نژاد و تيره خود افتخار کنيد و هر ملتي خود را از ديگر ملت‌ها گرامي‌تر بداند. به يقين گرامي‌ترين شما نزد خدا، باتقواترين و بافضيلت‌ترين شماست. خداست که معيار برتري انسان‌ها را معين مي‌کند زيرا او به حقايق امور دانا و آگاه است.» (آيه ۱۳، حجرات) 
وي بعد از قرائت آيه‌اي از قرآن، خطاب به مردم نوشت: «شوراي محترم نگهبان در فراخوان مورخه ۱۳۹۵/۱۰/۰۸ از تمامي نخبگان، استادان حوزه و دانشگاه، صاحب‌نظران و انديشمندان حقوق و علوم سياسي و شخصيت‌هاي سياسي و گروه‌ها و احزاب دعوت کرد تا پيشنهادهاي مستدل خود را درباره جزء «5» بند «10» سياست‌هاي کلي انتخابات راجع به شرايط داوطلبان رياست‌جمهوري به اين شورا ارسال کنند.»
وي همچنين تأکيد کرد: در ابتداي انقلاب با تصويب پيش‌نويس اوليه قانون اساسي که به امضاي امام خميني نيز رسيد، جنسيت رئيس‌جمهوري مشخص نشده بود. بعضي علما به اين نکته اعتراض کرده و گفتند در قانون بايد تصريح شود که رئيس‌جمهوري مرد باشد. مرحوم امام فرمودند: «با آقايان علما صحبت کنيد...» ولي پس از مذاکره هم آنها نپذيرفتند و اصل «۱۱۵» قانون اساسي به اين مضمون تدوين شد: «رئيس‌جمهوري بايد از رجال مذهبي و سياسي با شرايط زير... باشد»؛ لذا ملاحظه مي‌کنيم که حضرت امام در مورد رياست‌جمهوري به جنسيت خاصي عنايت نداشته و حتي مي‌خواهند که با مذاکره مسئله حل شود. در اصل «۱۱۵» قانون اساسي در باب رياست‌جمهوري آمده است: «رئيس‌جمهوري بايد از ميان رجال مذهبي و سياسي که واجد شرايط زير باشند، انتخاب شود: ايراني‌الاصل، تابع ايران، مدير و مدبر، داراي حسن سابقه، امانت و تقوي، مؤمن و معتقد به مباني جمهوري‌اسلامي ايران و مذهب رسمي کشور.»
در ادامه او تصريح کرده است: «نظر عده‌اي بر اين است که واژه «رجال» به معناي مردان است و عده‌اي ديگر آن را نخبگان و شخصيت‌ها معنا مي‌کنند. عده‌اي تعبير اول را پذيرفته و عده‌اي تعبير دوم را باور دارند. در همان هنگام از شهيدبهشتي سؤال شد که منظور از «رجال» در اصل «۱۱۵» قانون اساسي چيست؟ ايشان پاسخ دادند: «منظور از «رجال»، «شخصيت‌هاي» مذهبي و سياسي است.»
وي سپس خطاب به مردم عدالت‌خواه جمهوري‌اسلامي ايران نوشت: «باتوجه به آنچه در صدر مطلب بيان شده، موارد ذيل پيوسته مورد نقد و چالش اينجانب به‌عنوان يک شهروند ايراني بوده است: 
1- باتوجه به فراخوان امام‌خميني‌(ره) قبل از انقلاب از علماي قم، نجف و مشهد در حمايت از اسلام، چگونه است که پس از گذشت نزديک به ۴۰ سال از انقلاب، دربرابر احقاق اين حق‌الناس، کوتاهي شده است و چگونه بايد جبران شود؟ 
2- همان‌طور که مي‌دانيم در بحث حقوق عمومي، حق‌الناس از موارد مبنايي دين اسلام و مذهب ماست زيرا خالق آفرينش در عفو از گناهان مربوط به خود، آسان‌گيري، مسامحه و تسهيل بيشتري به مراتب نسبت به حقوق انسان‌ها اعلام کرده است اما درمورد حق‌الناس- که از مزاياي بينش و بصيرت آيين اسلامي است- جزا يا پاداش‌دادن به آن، طرح مسئله کرده و حق‌الناس را منوط به گذشت طرف مظلوم بيان مي‌‌کند. از اين‌رو چگونه است که جمهوري‌اسلامي- که تمام شعارش از مباني قرآن و سيره ائمه است- از اين امر، يعني حق‌الناسِ بيش از ۴۰ درصد از مردم، در زير چتر حکومت اسلامي، در اين سال‌ها، بي‌تفاوت گذشته، درحالي‌که براي امور ساده‌تر و جزئي‌تر، از طريق تشکيل جلسات براي اصلاح قانون اساسي يا از طريق لوايح، طرح‌ها يا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، اقدام کرده است.
3- در رابطه با اصل موضوع برابري جنسيتي در امور اجتماعي و سياسي، مجموع حاکميت و نهادهايي مانند شوراي محترم نگهبان و مجلس خبرگان قانون اساسي، با توجه به مطرح‌شدن اين موضوع در سطح جامعه در حدود ۲۰ سال، کوتاهي کرده و اکنون پس از گذشتِ بيش از سي و چند سال از نظرات و انتقادها در تفسير شوراي محترم نگهبان در مسئله اصل «۱۱۵» قانون اساسي، هنوز تفسير و تعريف دقيقي از واژه «رجل سياسي، مذهبي و مدير» ارائه نداده است. به‌راستي، شوراي محترم نگهبان چگونه مي‌تواند به بيش از ۴۰ درصد جمعيت، به‌طور عادلانه پاسخ دهد؟ هرچند شاهديم که شوراي محترم نگهبان هيچ‌گونه اظهارنظر دقيقي در اين زمینه ارائه نداده است. 
4- مي‌توان احتمال داد که اين حق اگر لحاظ مي‌شد، به پشتوانه آن، حقوق ديگري هم بايد ملحوظ مي‌گرديد، لذا ناديده‌گرفتن آن، ناديده‌انگاري حقوق نيمي از جمعيت ايران، يعني نسوان است. 
5- اينجانب به‌عنوان يکي از زناني که در انقلاب اسلامي فعاليت داشته‌ام، در تفسير تبعيض‌آميز واژه «رجال»، نه‌تنها به دلايل قرآني و سيره ائمه و عقلاني (با توجه به اهميت ترجمه لغات عربي در متن فارسي به صورت اصطلاحي و اين مسئله که قانون اساسي ما به زبان فارسي است)، مخالف هستم بلکه معتقدم بايد پيوسته اين چالش را که در مکتب افتخارآفرين اسلام اصالت دارد، به‌عنوان حق‌الناس نيمي از جمعيت ايران‌ ادا کرد زيرا فريضه عدالت و رفع تبعيض از انسان‌ها مبناي حقوق تساوي بين‌الناس است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.