اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63690 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

دکتر علی اکبر گرجی اَزَندَریانی: دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی: شوراهای اسلامی را می‌توان به مثابه ابزاری برای احقاق حق تعیین سرنوشت شهروندان ایرانی در امور محلی خود دانست. اصل ششم قانون اساسی اداره امور کشور را متکی بر آرای عموم مردم مسلمان و غیرمسلمان ایران دانسته است. اصل ۵۶ قانون اساسی نیز از حق حاکمیت همه مردم ایران صرف نظر ویژگی های عرضی(دین، جنسیت، نژاد، زبان، جغرافیا و...) آنها سخن می‌گوید. از این رو، اصل بر آن است که همه مردم ایران محق به مداخله و مشارکت موثر در امور عمومی خود هستند و منع مداخله و مشارکت آنها مستلزم ارایه ادله و اسناد بسیار محکمی است. نامه دبیر محترم شورای نگهبان حاکی از آن است که نگهبان قانون اساسی در اجرای اصل چهارم این قانون مبنی بر عدم مغایرت كليه قوانين و مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها با موازين اسلامی مجوز نظارت پیشینی و پسینی بر همه مصوبات مجلس را به خود اعطا کرده است. ماده ۱۹ آیین نامه داخلی شورای نگهبان هم موید آن است که این شورا هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای نظارت بر شرعیت مصوبات مجلس شورای اسلامی قایل نیست: «اعلام‌ مغایرت‌ قوانین‌ و مقررات‌ یا موادی‌ از آنها با شرع‌ با توجه‌ به‌ اصل‌ چهارم‌ قانون‌ اساسی‌، در هر زمان‌ که‌ مقتضی‌ باشد توسط‌ اکثریت‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ انجام‌ می‌یابد و تابع‌ مدت‌های‌ مذکور در اصل‌ نود و چهارم‌ قانون‌ اساسی‌ نمی‌باشد.» اعلام نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ هم با استناد به قوانین و مقررات فوق صورت گرفته است. ماده ۲۶ قانون  تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی به بیان شرایط انتخاب شوندگان می‌پردازد. شرایطی مانند تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران، حداقل سن 25 سال تمام، اعتقاد و التزام عملي به اسلام و ولايت مطلقه فقيه، ابراز وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مدرک تحصیلی و دارا بودن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا كارت معافيت دائم از خدمت براي مردان. سیاق عبارتی تبصره یک ماده ۲۶ و رویه عملی انتخابات شوراهای اسلامی بیانگر آن است که اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسی از صلاحیت شرکت در رقابت های انتخاباتی شوراهای اسلامی برخوردارند. کافی است این اقلیت ها به جاي اسلام «به اصول دين خود اعتقاد و التزام عملي داشته باشند».  ظاهرا، هدف قانونگذار عادی بسترسازی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان ایرانی در پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و سایر امور رفاهی محل زندگی آنها بوده است. به دلیل غیرحاکمیتی و غیرسیاسی بودن این امور در کشورهای دیگر هم محدودیت‌های کمتری برای مشارکت افراد در امور محلی قایل می‌شوند، تا جایی که در سال‌های اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی به بیگانگان مقیم نیز اجازه شرکت در انتخابات محلی را اعطا کردند. نامه جناب آیت الله جنتی حاکی از آن است که داوطلبی افراد غیرمسلمان در مناطقی که اکثر مردم آنها مسلمان هستند، خلاف موازین شرعی است.  به بیان دیگر،  تبصره یکم ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مغایر با موازین شرعی است و اجرای آن درباره اقلیت دینی رسمی باید متوقف گردد.پرسش‌های متعددی درباره نظریه شورای نگهبان قابل طرح است:
یک. چرا شورای نگهبان در سال ۱۳۷۵ یعنی در زمان بررسی مصوبه مجلس ایراد غیرشرعی بودن را اعلام نکرد؟
دو. تا پیش از این نظریه تصور بر آن بود که تسری خودخواسته نظارت شرعی شورای نگهبان به قوانین گذشته فقط شامل مصوبات پیش از انقلاب است.  اما نظریه اخیر حاکی از توسعه این نظارت به قوانین پس از انقلاب اسلامی است. پرسش این است که آیا چنین توسعه ای با موازین دادرسی اساسی، حاکمیت قانون، ثبات و امنیت حقوقی سازگار است؟
سه. کدام مصلحت عملی شورای محترم نگهبان را به این موضوع حساس کرده است؟
چهار. حوزه صلاحیت شوراها مربوط به امور غیر حاکمیتی است. آیا مشارکت اقلیت های دینی در امور اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و رفاهی محل خود خطری برای نظام سیاسی و جامعه مسلمان ایجاد می‌کند یا خود امتیازی برای افزودن بر مشروعیت نظام سیاسی تلقی می‌شود؟
پنج. مطابق اصل ۱۰۵ قانون اساسی«تصميمات شوراها نبايد مخالف موازين اسلام و قوانين كشور باشد». پس، صرف‌نظر از مسلمان یا نامسلمان بودن اعضای شوراهای اسلامی مصوبات این نهادها نمی‌تواند مغایر با موازین اسلام باشد. پس نگرانی فقهای محترم قابل فهم نیست.
شش. چرا اکثریت مسلمان یک محل به اقلیت غیرمسلمان رأی می دهند؟ آیا تشخیص و حق رأی این اکثریت فاقد اعتبار و حجت شرعی است؟
هفت. آیا در موقعیت فعلی ضرورت سیاسی و عملی خاصی شورای محترم نگهبان را ملزم به صدور چنین نظریه‌ای کرده است؟  به بیان دیگر، در حالی که کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران آماج انواع اتهام های ناروا مبنی بر بدرفتاری با اقلیت‌هاست، آیا مشارکت این هموطنان نمی‌توانست نمای دموکراتیک جمهوری اسلامی را موجه‌تر جلوه دهد؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.