کانال تلگرام روزنامه جامعه پویا طراحی سایت
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چرا دوباره روحاني؟
نارسايي‌ها را صادقانه بگوييد
نامزدها قول دهند نگاهشان به ملت است
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
انتخابات در مزايده
۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم بيمه شدند
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
اردوغان پيروزي ما را دزديد
آيا برجام ديگري در انتظار منطقه است؟
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
کلاس درس پای تلویزیون
آنها فقط17 سال دارند
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
يادگارهاي يک عُمر نافرجام
تا وقتي قلبي بتپد
نيمه يک خورشيد طلايي
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
جمشيد «نه» گفت
آزمون سومين گلزن برتر مسابقات انتخابي جام‌جهاني 2018
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
پيغام اسکورسيزي و امير نادري براي تولد کيارستمي
«خانه خدا» را شفاف ببينيد
نقي سيف‌جمالي درگذشت
آثار بهمن محصص و منير فرمانفرماييان، آثار گرانقيمت حراجي لندن
هيچ کاري نکردن بهتر است
فرمان بازنگري در قانون اساسي صادر شد
عمليات نظامي آمريکا در صحراي طبس‌ شکست خورد
چرا تهران پايتخت شد؟
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
چاقی
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
تغییر با سرعت غیرمجاز
رد درخواست حکم حکومتي
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
ريزش ناگزير
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
گذر از «فرق» و «فقر» خواسته اصلي معلمان است
آقاجري: فيلم آرشيو يک طرف را باز کرده است
ترکيه کردها را نديد اما ايران هميشه پاي آنها ايستاد
پرستش: از بچگي شبيه مسي بودم
تخت‌گاز نواصول‌گرايان
ريزش ناگزير
سوشا نه، آقاي اعتماد‌به‌نفس
رد درخواست حکم حکومتي
فروختن تراکم، فروش حق مردم است
برون‌سپاري «خانه‌هاي امن» در دستور کار بهزيستي است
مرسي مسيو بوبن
بلند کردن چند هندوانه با موبايل
دل اردوغان برای احمدی‌نژاد تنگ شده است
بند بازی خطرناک برانکو در مسقط؛ صعود یا سقوط
پسري با پيپ، سونات مهتاب مي‌نوازد
وقتی عمو سبزی‌فروش اولین سرود ملی شد
کافه‌نشيني افسرده‌حالان
آواز کوچه‌باغي يا بيات تهران
گرايش سياسي، حقوق افراد را نقض نمي‌کند
شام آخر آمريکا و روسيه در سوريه
دورريز 30 درصد از مواد غذايي در ايران
۱۱ نفري که براي اليزه جنگیدند
مردم در انتخابات شوراها از قوم‌گرايي پرهيز کنند
چرا برد 5 بر يک الوحده در مقابل الريان عجيب نيست؟
انتخابات فرانسه در سايه تلاطمات امنيتي- سياسي
افزایش دستمزدها، تورم را جا گذاشت
چرا تهران پايتخت شد؟
انتشار اولين عکس «مأموريت غيرممکن۶»
لذتِ پس‌گرفتنِ صدرِ جدول در آسيا
تغییر با سرعت غیرمجاز
35 بانک، شرکت و مؤسسه مالي اروپايي در راه تهران
رامين رضاييان استقلالي مي‌شود؟
مرگ پای خانه‌های اصفهان نشسته است
افزايش 20 برابري کارگزاري‌هاي بانک‌هاي ايراني در خارج از کشور
چرا دوباره روحاني؟
نيمه يک خورشيد طلايي
پیروزی بر الوحده؛ اميدواري به تباني نکردن رقبا
نگاره
سامان مقدم سريال تاريخي مي‌سازد
آن روزها، رادیو با نفت روشن می‌شد
گفت‌وگوي تمدن‌ها، راه مقابله با تهدیدهای جهانی
کلاس درس پای تلویزیون
تا وقتي قلبي بتپد
اعتماد به معلمان، لازمه اجرايي‌شدن مدرسه‌محوري
در غياب ناصر تقوايي، «ناخدا خورشيد» جان گرفت
انتقاد از برخوردهای سخت با نشریات دانشجویی
قتل 2 ميليوني
«حرف مفت زدن» ممنوع
مي‌دانيد نصف مردم اين دنيا عاشق هستند؟
دوران شعارهای پوچ، پایان یافته است
هيچ کاري نکردن بهتر است
چرا عمارت، کلاه‌فرنگي نام گرفت؟
توليد صنعتي ايران 5 درصد از رکورد تاريخي بيشتر است
بلندمرتبه‌سازي در حريم گسل‌ها، ممنوع
احياي «وزارت بازرگاني» وارد فاز بررسي کارشناسي شد
ترامپ تحريم‌ها را تعليق نکند، نقض صريح برجام است
تصويب طرح از يارانه تا کارانه در شوراي‌عالي اشتغال
رتبه شاخص تجارت ايران در سال 2017 ارتقا يافت
مکرون، جوان شگفتی‌ساز
نقاشی‌ها به یاری کودکان سرطانی رفتند
شناسه خبر: 63690 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

دکتر علی اکبر گرجی اَزَندَریانی: دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی: شوراهای اسلامی را می‌توان به مثابه ابزاری برای احقاق حق تعیین سرنوشت شهروندان ایرانی در امور محلی خود دانست. اصل ششم قانون اساسی اداره امور کشور را متکی بر آرای عموم مردم مسلمان و غیرمسلمان ایران دانسته است. اصل ۵۶ قانون اساسی نیز از حق حاکمیت همه مردم ایران صرف نظر ویژگی های عرضی(دین، جنسیت، نژاد، زبان، جغرافیا و...) آنها سخن می‌گوید. از این رو، اصل بر آن است که همه مردم ایران محق به مداخله و مشارکت موثر در امور عمومی خود هستند و منع مداخله و مشارکت آنها مستلزم ارایه ادله و اسناد بسیار محکمی است. نامه دبیر محترم شورای نگهبان حاکی از آن است که نگهبان قانون اساسی در اجرای اصل چهارم این قانون مبنی بر عدم مغایرت كليه قوانين و مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها با موازين اسلامی مجوز نظارت پیشینی و پسینی بر همه مصوبات مجلس را به خود اعطا کرده است. ماده ۱۹ آیین نامه داخلی شورای نگهبان هم موید آن است که این شورا هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای نظارت بر شرعیت مصوبات مجلس شورای اسلامی قایل نیست: «اعلام‌ مغایرت‌ قوانین‌ و مقررات‌ یا موادی‌ از آنها با شرع‌ با توجه‌ به‌ اصل‌ چهارم‌ قانون‌ اساسی‌، در هر زمان‌ که‌ مقتضی‌ باشد توسط‌ اکثریت‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ انجام‌ می‌یابد و تابع‌ مدت‌های‌ مذکور در اصل‌ نود و چهارم‌ قانون‌ اساسی‌ نمی‌باشد.» اعلام نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ هم با استناد به قوانین و مقررات فوق صورت گرفته است. ماده ۲۶ قانون  تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی به بیان شرایط انتخاب شوندگان می‌پردازد. شرایطی مانند تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران، حداقل سن 25 سال تمام، اعتقاد و التزام عملي به اسلام و ولايت مطلقه فقيه، ابراز وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مدرک تحصیلی و دارا بودن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا كارت معافيت دائم از خدمت براي مردان. سیاق عبارتی تبصره یک ماده ۲۶ و رویه عملی انتخابات شوراهای اسلامی بیانگر آن است که اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسی از صلاحیت شرکت در رقابت های انتخاباتی شوراهای اسلامی برخوردارند. کافی است این اقلیت ها به جاي اسلام «به اصول دين خود اعتقاد و التزام عملي داشته باشند».  ظاهرا، هدف قانونگذار عادی بسترسازی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان ایرانی در پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و سایر امور رفاهی محل زندگی آنها بوده است. به دلیل غیرحاکمیتی و غیرسیاسی بودن این امور در کشورهای دیگر هم محدودیت‌های کمتری برای مشارکت افراد در امور محلی قایل می‌شوند، تا جایی که در سال‌های اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی به بیگانگان مقیم نیز اجازه شرکت در انتخابات محلی را اعطا کردند. نامه جناب آیت الله جنتی حاکی از آن است که داوطلبی افراد غیرمسلمان در مناطقی که اکثر مردم آنها مسلمان هستند، خلاف موازین شرعی است.  به بیان دیگر،  تبصره یکم ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مغایر با موازین شرعی است و اجرای آن درباره اقلیت دینی رسمی باید متوقف گردد.پرسش‌های متعددی درباره نظریه شورای نگهبان قابل طرح است:
یک. چرا شورای نگهبان در سال ۱۳۷۵ یعنی در زمان بررسی مصوبه مجلس ایراد غیرشرعی بودن را اعلام نکرد؟
دو. تا پیش از این نظریه تصور بر آن بود که تسری خودخواسته نظارت شرعی شورای نگهبان به قوانین گذشته فقط شامل مصوبات پیش از انقلاب است.  اما نظریه اخیر حاکی از توسعه این نظارت به قوانین پس از انقلاب اسلامی است. پرسش این است که آیا چنین توسعه ای با موازین دادرسی اساسی، حاکمیت قانون، ثبات و امنیت حقوقی سازگار است؟
سه. کدام مصلحت عملی شورای محترم نگهبان را به این موضوع حساس کرده است؟
چهار. حوزه صلاحیت شوراها مربوط به امور غیر حاکمیتی است. آیا مشارکت اقلیت های دینی در امور اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و رفاهی محل خود خطری برای نظام سیاسی و جامعه مسلمان ایجاد می‌کند یا خود امتیازی برای افزودن بر مشروعیت نظام سیاسی تلقی می‌شود؟
پنج. مطابق اصل ۱۰۵ قانون اساسی«تصميمات شوراها نبايد مخالف موازين اسلام و قوانين كشور باشد». پس، صرف‌نظر از مسلمان یا نامسلمان بودن اعضای شوراهای اسلامی مصوبات این نهادها نمی‌تواند مغایر با موازین اسلام باشد. پس نگرانی فقهای محترم قابل فهم نیست.
شش. چرا اکثریت مسلمان یک محل به اقلیت غیرمسلمان رأی می دهند؟ آیا تشخیص و حق رأی این اکثریت فاقد اعتبار و حجت شرعی است؟
هفت. آیا در موقعیت فعلی ضرورت سیاسی و عملی خاصی شورای محترم نگهبان را ملزم به صدور چنین نظریه‌ای کرده است؟  به بیان دیگر، در حالی که کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران آماج انواع اتهام های ناروا مبنی بر بدرفتاری با اقلیت‌هاست، آیا مشارکت این هموطنان نمی‌توانست نمای دموکراتیک جمهوری اسلامی را موجه‌تر جلوه دهد؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.