اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
صداي همه طيف‌ها را مي‌شنوم
توانايي فردو براي ازسرگيري غني‌سازي ۲۰ درصدي
توجه به انسان‌ها در شهرها مهم‌تر از ساخت پل و خيابان است
«راهنماي چپ زدن و گردش به راست»
مسائل شخصي افراد و موضوع حصر به مجمع تشخيص ارتباطي ندارد
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
جوانگرايي نياز امروز اصلاح‌طلبان
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
مقصر رسانه‌ها نيستند
رد پاي انگليس در تمامي تحولات منطقه مشهود است
پایان شورا با سلفی‌های جدیدی
پيراهن شماره 10 مي‌رسد به سامان قدوس
قلب کشتي وسط تشک گرفت
بدون طلا ولي سربلند
يکساله 15 درصد؛ کوتاه‌مدت 10 درصد
نگاره
ترجمه علم نيست، عمل است
نقاشي‌ روي ديوار ترامپ
مثل اين است که در خلأ زندگي کني
خوانندگان دهه ۷۰ در تهران کنسرت مي‌دهند
عوايد فروش آلبوم براي حفاظت از يوز ايراني
اجراي قطعه قسمت نهم بدون محسن چاوشي
غافلگيريِ «همه مي‌دانند»
اعتراض کارگران «برهم زننده نظم عمومي» نبود
رنج نخواهيم برد؛ استفاده مي‌کنيم
اراده‌اي از سوي بنياد مستضعفان و وزارت راه وجود نداشت
قصور پزشکي شده پسرم قاتل نيست
شهردار جديد نصف جهان معرفي شد
آتش در باشت زبانه کشید
سفرهاي تاريخي وزيرنظام
بررسي سفرهاي مظفرالدين‌شاه به اروپا
سفرهاي ناصرالدين‌شاه به اروپا
کشمکش 4ساله ایران و عثمانی
گفت‌و‌گوی ميرزاتقي‌خان با فرنگیان
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
افزايش نرخ باسوادي در کهگيلويه‌وبويراحمد
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
دزدان آپاچي‌سوار
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
امروز عليمنصور جايش را به اشتیليکه مي‌دهد؟
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
ايران از حضور استراليا در آسيا خوشحال باشد
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
اروپايي‌ها براي مهار تروريسم به دنبال همکاري با تهران هستند
سريال عياري متوقف شد
اجراي «هري‌پاتر» و «دزدان دريايي کارائيب» در تالار وحدت
ببينيد که «محدوديت را به امکان» تبديل کرده‌ام
هدايت تحصيلي و انتخاب سرنوشت‌ساز
چرا اصول‌گرا ، اصلاح‌طلب مي‌کنيد؟
چسب هل براي همه
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
روحانی قدرت گفت و گو با 16 میلیون منتقد را دارد
حق کنار مادر بودن
17 وزیر منهای بیطرف
ویلاسازی کابوس جدید زاینده‌رود
چرا انتخاب وزير علوم به تأخير افتاد
ولگرد موزه‌دار شد
حضور در ورزشگاه‌ها، تنها دغدغه زنان نيست
پرسپوليس- الاهلي تا نيمه‌نهايي چيزي نمانده
ادغام معاونت‌هاي منطقه‌اي وزارت‌خارجه
رضایت اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از مجلس
اشتغال بدون رشد صنعتی؛ پوچ
محافظان آموزش‌ديده براي قربانيان خاموش
آتشي که خاموش نمي‌شود
شهر شعر و ادب کلیددار خود را شناخت
ترجمه علم نيست، عمل است
سکان دستگاه ديپلماسي در دستان ظريف
کش ارز باز هم در می‌رود؟
خواننده معروف رپ به قتل اعتراف کرد
قبول داريم، اقتصاد از لبه پرتگاه عميق منحرف شده است
بارزاني: ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
سازمان میراث فرهنگی بازاری می‌شود؟
تأثير آزار کودکان بر بزهکار شدن آنها
نبرد اپراتورها بر سر پيراهن سرخابي‌ها
هدف 60 میلیارد دلاری نفت
نرخ سود ثابت ماند
سه گروهي که براي تصاحب دولت ترامپ تقلا مي‌کنند
براي خودکشي راه‌هاي ارزان‌تري هم هست
ديگر به آنجا برنمي‌گردم
«حميد صفت»هايي که قاتل مي‌شوند
بهترين‌ها را معرفي کردم
سد‌سازي، سد راه بيطرف شد
نگاره
اهداف سفر سرلشکر باقری به آنکارا
قدر دلبستگي مردم به نظام را بدانيم
حج بزرگ‌ترين ظرفيت انساني و اسلامي براي حل مشکلات جهان اسلام است
سيدضياء هاشمي به وزارت نزدیک شد
بدن دختر ۱۳ ساله، قابليت بارداري ندارد
ديپلماسي اقتصادی، ابزار تازه سياست خارجي
دزدان آپاچي‌سوار
بهبود وضع موجود تنها راه‌حل مبارزه با داعش است
مهماني نويسندگان جهان در برلين
براي اهداف جمهوري‌اسلامي ايران، برجام را امضا کرديم
شهيد حججي، نمونه‌اي درخشان از رويش‌هاي انقلاب است
ظهر شنبه کنار رود روگا
سیر تکاملی پیکان دولوکس تا اتوماتیک
خاموشي آخرين کمدين دنياي مدرن
ورود اتومبيل به دارالخلافه
محمد معتمدي: رسانه ملي تنها سليقه عامه را دنبال مي‌کند
پارازيت مجلس بر آزادي رسانه‌ها
آب دهان شیطان
طرح‌هايي عليه فراموشي
وزير روي صندلي لرزان
ديدار با يار غار آمريکايي مائو
پايه‌ريزي حزب کمونيست چين
چهار وزن بدون طلا و نقره؛ عبدولي بدتر از همه
مقاومت دانشگاه‌ها در مقابل جذب زنان در هيأت‌هاي علمي
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 63690 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۱/۳۱ - 01:00
مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

مشارکت اقلیت های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی

دکتر علی اکبر گرجی اَزَندَریانی: دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی: شوراهای اسلامی را می‌توان به مثابه ابزاری برای احقاق حق تعیین سرنوشت شهروندان ایرانی در امور محلی خود دانست. اصل ششم قانون اساسی اداره امور کشور را متکی بر آرای عموم مردم مسلمان و غیرمسلمان ایران دانسته است. اصل ۵۶ قانون اساسی نیز از حق حاکمیت همه مردم ایران صرف نظر ویژگی های عرضی(دین، جنسیت، نژاد، زبان، جغرافیا و...) آنها سخن می‌گوید. از این رو، اصل بر آن است که همه مردم ایران محق به مداخله و مشارکت موثر در امور عمومی خود هستند و منع مداخله و مشارکت آنها مستلزم ارایه ادله و اسناد بسیار محکمی است. نامه دبیر محترم شورای نگهبان حاکی از آن است که نگهبان قانون اساسی در اجرای اصل چهارم این قانون مبنی بر عدم مغایرت كليه قوانين و مقررات مدني، جزايي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها با موازين اسلامی مجوز نظارت پیشینی و پسینی بر همه مصوبات مجلس را به خود اعطا کرده است. ماده ۱۹ آیین نامه داخلی شورای نگهبان هم موید آن است که این شورا هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای نظارت بر شرعیت مصوبات مجلس شورای اسلامی قایل نیست: «اعلام‌ مغایرت‌ قوانین‌ و مقررات‌ یا موادی‌ از آنها با شرع‌ با توجه‌ به‌ اصل‌ چهارم‌ قانون‌ اساسی‌، در هر زمان‌ که‌ مقتضی‌ باشد توسط‌ اکثریت‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ انجام‌ می‌یابد و تابع‌ مدت‌های‌ مذکور در اصل‌ نود و چهارم‌ قانون‌ اساسی‌ نمی‌باشد.» اعلام نظریه فقهای محترم شورا راجع به تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ هم با استناد به قوانین و مقررات فوق صورت گرفته است. ماده ۲۶ قانون  تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی به بیان شرایط انتخاب شوندگان می‌پردازد. شرایطی مانند تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران، حداقل سن 25 سال تمام، اعتقاد و التزام عملي به اسلام و ولايت مطلقه فقيه، ابراز وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مدرک تحصیلی و دارا بودن كارت پايان خدمت نظام وظيفه يا كارت معافيت دائم از خدمت براي مردان. سیاق عبارتی تبصره یک ماده ۲۶ و رویه عملی انتخابات شوراهای اسلامی بیانگر آن است که اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسی از صلاحیت شرکت در رقابت های انتخاباتی شوراهای اسلامی برخوردارند. کافی است این اقلیت ها به جاي اسلام «به اصول دين خود اعتقاد و التزام عملي داشته باشند».  ظاهرا، هدف قانونگذار عادی بسترسازی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان ایرانی در پيشبرد سريع برنامه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و سایر امور رفاهی محل زندگی آنها بوده است. به دلیل غیرحاکمیتی و غیرسیاسی بودن این امور در کشورهای دیگر هم محدودیت‌های کمتری برای مشارکت افراد در امور محلی قایل می‌شوند، تا جایی که در سال‌های اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی به بیگانگان مقیم نیز اجازه شرکت در انتخابات محلی را اعطا کردند. نامه جناب آیت الله جنتی حاکی از آن است که داوطلبی افراد غیرمسلمان در مناطقی که اکثر مردم آنها مسلمان هستند، خلاف موازین شرعی است.  به بیان دیگر،  تبصره یکم ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی مغایر با موازین شرعی است و اجرای آن درباره اقلیت دینی رسمی باید متوقف گردد.پرسش‌های متعددی درباره نظریه شورای نگهبان قابل طرح است:
یک. چرا شورای نگهبان در سال ۱۳۷۵ یعنی در زمان بررسی مصوبه مجلس ایراد غیرشرعی بودن را اعلام نکرد؟
دو. تا پیش از این نظریه تصور بر آن بود که تسری خودخواسته نظارت شرعی شورای نگهبان به قوانین گذشته فقط شامل مصوبات پیش از انقلاب است.  اما نظریه اخیر حاکی از توسعه این نظارت به قوانین پس از انقلاب اسلامی است. پرسش این است که آیا چنین توسعه ای با موازین دادرسی اساسی، حاکمیت قانون، ثبات و امنیت حقوقی سازگار است؟
سه. کدام مصلحت عملی شورای محترم نگهبان را به این موضوع حساس کرده است؟
چهار. حوزه صلاحیت شوراها مربوط به امور غیر حاکمیتی است. آیا مشارکت اقلیت های دینی در امور اجتماعي، اقتصادي، عمراني، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي و رفاهی محل خود خطری برای نظام سیاسی و جامعه مسلمان ایجاد می‌کند یا خود امتیازی برای افزودن بر مشروعیت نظام سیاسی تلقی می‌شود؟
پنج. مطابق اصل ۱۰۵ قانون اساسی«تصميمات شوراها نبايد مخالف موازين اسلام و قوانين كشور باشد». پس، صرف‌نظر از مسلمان یا نامسلمان بودن اعضای شوراهای اسلامی مصوبات این نهادها نمی‌تواند مغایر با موازین اسلام باشد. پس نگرانی فقهای محترم قابل فهم نیست.
شش. چرا اکثریت مسلمان یک محل به اقلیت غیرمسلمان رأی می دهند؟ آیا تشخیص و حق رأی این اکثریت فاقد اعتبار و حجت شرعی است؟
هفت. آیا در موقعیت فعلی ضرورت سیاسی و عملی خاصی شورای محترم نگهبان را ملزم به صدور چنین نظریه‌ای کرده است؟  به بیان دیگر، در حالی که کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران آماج انواع اتهام های ناروا مبنی بر بدرفتاری با اقلیت‌هاست، آیا مشارکت این هموطنان نمی‌توانست نمای دموکراتیک جمهوری اسلامی را موجه‌تر جلوه دهد؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.