اپلیکیشین وقایع کانال تلگرام روزنامه ونافار
آخرین خبرها پربازدید ترین‌ها
چه کسی بر کرسی بارزانی تکیه خواهد زد؟
روایت "جلال طالبی" از بی‌معرفتی‌ و خوشگذرانی‌های ملی‌پوشان
انوشیروانی: فدراسیون وزنه‌برداری به ابهامات پاسخ دهد
"اکتمیا" علت اصلی تلفات حیات وحش در پارک ملی سالوک
دلایل عمده شکایات کم‌فروشی اینترنت / برخی شرکت‌های اینترنت هزینه مازاد دریافت می‌کنند
این ۸ میلیارد دلار از کجا آمده؟
انتقاد اردوغان از آمریکا در پی توقف صدور روادید
نگرانی‌ سازمان استاندارد در مورد استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس
دوباره پرتقال‌های رنگ‌ شده آمد
پزشکیان: آمریکا از دستاوردهای برجام ناراحت و عصبانی است
ژانرنویسی مضر است
برگزاری مرحله دوم «جشن عاطفه‌ها» در مدارس؛ فردا / ادامه دریافت کمک‌های مردمی تا پایان آبان
دو دیپلمه شدن فارغ التحصیلان رشته‌های نظری در دوره «سربازی»
رقابت ۹۲ کشور در اسکار خارجی+ جدول
نباید بعد انتخابات، جناحی را تشویق و جناحی را مجازات کرد/ برخی دستگاه‌ها بیکارند، احضار می‌کنند
تلاش برای ثبت جهانی آرامگاه شمس
وام ۱۰۰ میلیون تومانی در انتظار تیم اعزامی نخبگان مهارتی
شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف متوقف شد + اسامی
اگر ترامپ برجام را پاره کند، چه می شود؟
اصلاحات اجتماعی در عربستان از حرف تا عمل
جدایی‌طلبی در کردستان عراق: هوشیاری و مراقبت‌ها
ارمغان ظریف از بزم دیپلماتیک نیویورک
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» منصوب شد
متوسط افزایش حقوق کارکنان دولت 10 درصد است و کاهش نمی یابد
سفر اردوغان به تهران گامی مهم برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری ایران ـ ترکیه
اروپایی‌ها مهمترند یا گردشگران عرب؟
مِلودی‌های دم دستی که مردم را عصبی می‌کند
چرا حضور برخی افراد در محرم نامتعارف به نظر می‌آید؟
هیچ‌یک از اعضای خانواده رئیس قوه قضاییه در مظان اتهام جاسوسی نیستند
جمع‌آوری "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" به کجا رسید؟
آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آرمان/پرداخت کامل وجوه تا ۳میلیون تومان
پای عطر "قاتل" هنوز به ایران باز نشده است
تداوم برخورد با تخلفات ترافیکی شبانه در نیمه دوم سال
یک راه‌حل برای کاهش فشارخون مردان
انتقاد یک گیاه شناس از تعویض نشدن چسب‌های زردرنگ درختان تهران
پادشاه اسپانیا رفتار رهبران جدایی‌طلب کاتالان را غیرمسئولانه خواند
سوالات بی‌شماری که مدیران و مربیان پرسپولیس باید پاسخ دهند
به موفقیت تیم امید خوشبینم
خوشگذرانی بدموقع پرسپولیسی‌ها در امارات!
واکنش‌ بارزانی‌ها به درگذشت جلال طالبانی
گرمابه‎‎هایی که دیگر گرم نمی‎‎شوند
روابط ایران و ترکیه
حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد خلاف قانون است
فخری: با قدرت به جام جهانی شمشیربازی می‌رویم
وینفرد شفر در یک قدمی هدایت استقلال
انتقاد رسانه‌های روسی از عملکرد ضعیف سردار آزمون
«رابط ناشنوا»، ساعتی 50 هزارتومان /نبود تابلوهای راهنمای ناشنوایان در واگن‌های مترو
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات
هزینه‌های میلیونی برای موزیک هیأت‌ها!
ناشناخته ماندن دهها گونه گیاهی و دارویی در خاش
۶ پیروزی برای ایران در پایان سومین روز
ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند
ذخیره پسورد در مرورگرها؛ آری یا خیر؟
جدیدترین نرخ خدمات پستی /ارسال مرسولات ویژه تنها در ۳ ساعت!
کار واجب خود را تعطیل کنید و به اینجا بشتابید!
نذری و اشک گردشگران خارجی برای امام‌حسین (ع)
سبحانی‌فر: بهبود معیشت مردم اولویت وزرای دولت دوازدهم تعیین شود
قیمت "آیفون ۸" قانونی و قاچاق در بازار ایران و سایت اپل+جدول
کاهش خرید گوسفند و افزایش خرید گوشت در بازار محرم + قیمت‌ها
تصویب 4 محور از ماموریتهای جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی
اعتماد به وقایع
شناسه خبر: 78398 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۶/۶/۲۵ - 01:00
منتقدان مي‌سی‌سي‌پي را پسنديدند
گردهمايي زنان سرشناس در جشن منتقدان تئاتر به همراه تقدير و يادي از رضا رستمي

منتقدان مي‌سی‌سي‌پي را پسنديدند

شانزدهمين جشن سالانه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه‌تئاتر با حضور زناني سرشناس از جمله زهرا اشراقي، رخشان بني‌اعتماد، مرضيه برومند، سيمين غانم، هنگامه اخوان و قشنگ کامکار برگزار شد. عصر پنجشنبه، ۲۳ شهريور، شانزدهمين جشن سالانه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه‌تئاتر در بنياد سينمايي فارابي در خيابان سي‌تير برگزار شد. اين مراسم با يادي از زنده‌ياد محمدرضا رستمي، روزنامه‌نگار فقيد و پخش کليپي از عکس‌هاي کودکي تا نوجواني، جواني و بزرگسالي او آغاز شد. در ادامه، انجمن منتقدان و نويسندگان خانه‌تئاتر، عالي‌ترين نشان خود، نشان عبدالحسين نوشين را به همسر اين روزنامه‌نگار، الهه خسروي اهدا کرد. خسروي طي صحبت کوتاهي در مورد همسرش که 28 مهر سال گذشته فوت کرد گفت: «ممنونم از شما که ياد همسرم را گرامي داشتيد. دغدغه اصلي محمدرضا تئاتر بود و تئاتر هم باعث شد که ما با هم آشنا شويم. او هيچ‌وقت نه قلم به‌مُزد بود و نه به‌دنبال کسب جايگاه و پول و کسي نمي‌توانست شرافتش را در حوزه کاري‌اش انکار کند.» خسروي با اشاره به تلاشش براي احداث کتابخانه‌اي در محل تولد رستمي واقع در اسدآباد همدان گفت: «ما هنوز نتوانسته‌ايم کتابخانه‌اي را که مي‌خواستيم در محل تولدش احداث کنيم، راه بيندازيم و نمي‌دانم مشکل کجاست. ظاهرا در اين مملکت هر کار فرهنگي‌ای بايد به مشکل بخورد.» او در مورد پرونده پزشکي همچنان بازِ همسرش هم توضيح داد: «من همچنان به‌دنبال پرونده پزشکي محمدرضا هستم. او به‌دليل تشخيص اشتباه پزشکان از دنيا رفت و مي‌توانست سال‌هاي سال کنار ما بماند. در اين مدت به آدم‌هاي زيادي برخورد کرده‌ام که عزيزي را به‌همين‌دليل از دست داده‌اند و اميدوارم بتوان کاري کرد که آدم‌ها به اميد شفا، نزد دکترها بروند نه با هراسِ وداع از جهان.»
در ادامه، نازنين سهامي‌زاده براي نمايش «مانوس» اثري که حاصل مصاحبه با افراد حقيقي در کمپ‌هاي مهاجرپذير مانوس و نائورو بود و امين ميري براي نمايش «شلتر»، اثري در مورد زنان کارتن‌خواب، موفق به دريافت جايزه مسئوليت اجتماعي شدند. 
سپس علي رحيمي، نوازنده سازِ کمتر ديده‌شده هَنگ،‌ سازي کوبه‌اي که اولين‌بار در سال ۲۰۰۰ توسط فليکس روهنر و سابينا شارر در سوئيس ساخته شد، روي صحنه رفت و قطعه‌اي اجرا کرد. 
بخش بعدي برنامه مربوط به تقدير از علي‌اکبر فرهنگي بود که در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان چهره ماندگار کشور در رشته مديريت معرفي شد. در کليپ کوتاهي که پيش از حضور او و گرفتن جايزه‌اش از دست مرضيه برومند پخش شد، کساني چون عادل فردوسي‌پور که در مقطع دکتری از شاگردان او بوده‌اند، از دکتر فرهنگي گفتند. 
سپس فرزاد حسني از زهرا اشراقي دعوت کرد تا روي صحنه برود و جايزه بهترين پژوهش سال را اهدا کند. اشراقي پيش از اهداي جايزه با لحني بين شوخي و جدي گفت: «من به مراسم‌هاي زيادي رفته‌ام و مي‌روم ولي اينجا خيلي بهتر است چون آدم‌ها همه، خودشان هستند.»
او که بعد از مرضيه برومند روي صحنه آمده بود، ادامه داد: «دوست داشتم من هم مثل خانم برومند، خودم باشم ولي متأسفم که نمي‌توانم. وقتي از من دعوت کردند که در اين مراسم حضور داشته باشم تعجب کردم و ترديد داشتم که بيايم چون مي‌ترسيدم وصله‌اي ناجور باشم.»
اشراقي افزود: «البته من هم ژنِ هنري دارم؛ ژني که ارثيه‌اي نيست و مال خودم است اما مجبور شدم به‌خاطر ژنِ ارثيه‌اي سياسي، ناديده‌اش بگيرم.» اين صحبت‌هاي او با تشويق حاضران همراه شد. سپس شيوا مسعودي و روح‌الله جعفري، برگزيدگان بخش بهترين پژوهش سال، جوايز خود را از زهرا اشراقي دريافت کردند. 
بعد از آن، ليلي فرهادپور براي اهداي جايزه فعال‌ترين عضو انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر در طول سال ۹۵ روي صحنه رفت و اين جايزه را به علي‌اکبر عبدالعلي‌زاده اهدا کرد. در ادامه مريم دوستي، کارگردان فيلم سينمايي «درياچه ماهي»، جايزه فعال‌ترين نشر در حوزه تئاتر در سال ۹۵ را به ليلا حسين‌خاني، مدير نشر آگه داد که به‌علت حضور نداشتن در سالن، محمد نبوي جايزه‌اش را دريافت کرد. 
سپس سيمين غانم روي صحنه حاضر شد تا جايزه تقدير از دو کارگردان را اهدا کند. جايزه اول تقديم شد به عليرضا کوشک‌جلالي که در آلمان به‌سر مي‌بَرَد و هديه‌اش را الهام پاوه‌نژاد، دريافت و با اشاره به وضعيت جسمي نامناسب اين نويسنده و کارگردان برايش آرزوي سلامتي کرد و جايزه دوم اهدا شد به حسين محب‌اهري که جواد اعرابي آن را به نمايندگي از طرف او گرفت. در پايان اين بخش از برنامه، احترام برومند و ليلي رشيدي که براي اهداي جايزه اسماعيل شنگله روي صحنه بودند از لاله، همسر شنگله ياد کردند که در تمام مدت در کنار او و همراهش بوده و هست. 
سپس طبق آنچه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر اعلام کرده بود از ميان ۵۸۶ نمايشي که در سال ۹۵ در سالن‌هاي حرفه‌اي تهران اجرا شده بود، منهاي تئاتر آزاد و اجراهاي فرهنگسراها يک نمايش حائز رتبه سوم، دو نمايش حائز رتبه دوم و يک نمايش حائز رتبه اول شناخته شدند. 
رتبه سوم تعلق گرفت به «صور اسرافيل» اثر عامر مسافرآستانه، محمد رحمانيان براي «نام تمام مادران» و محمد رضايي‌راد براي «دوشس ملفي» به‌صورت مشترک دوم شدند و همايون غني‌زاده براي «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» اول شد. اين کارگردان‌ها جايزه خود را از رخشان بني‌اعتماد گرفتند. 
همايون غني‌زاده صحبت‌هاي خود را اين‌طور آغاز کرد که؛ «ما نمي‌توانيم به تماشاگر تئاتر بگوييم تو حق نداري جُنب بخوري، حق نداري حرف بزني و حق نداري در طول اجرا به موبايلت يا بروشور نمايش نگاه کني و فقط بايد مرا ببيني. اگر تماشاگر شش‌دانگ حواسش به شما نيست، حتما يک جاي کارتان اشکال دارد. من به‌شدت مخالف توهين به تماشاگر جلوي چشم همه، به‌دليل اينکه مثلا موبايلش را در طول اجرا چِک کرده، هستم و مي‌گويم لابد منِ کارگردان نتوانسته‌ام با اثرم جذبش کنم و اجازه ندهم حواسش پرت شود.»
رخشان بني‌اعتماد اما در پاسخ به غني‌زاده گفت: «ولي تماشاگر بودن به‌نظر من اصول و آدابي دارد که هر وقت در جايگاه تماشاگر قرار مي‌گيريد بايد رعايتشان کنيد. مثلا بسيار پيش آمده که مرا براي جلسات پرسش و پاسخ به شهرستان‌ها دعوت کرده‌اند يا در همين تهران جلسه گذاشته‌اند، با اينکه زمان جلسه از پيش معلوم است اما از دقيقه پنج به بعد خيلي‌ها شروع مي‌کنند به چک‌کردن موبايل! حرف من اين است که اگر نمي‌توانيد تحمل کنيد آرام و بي‌سروصدا از سالن خارج شويد.» غني‌زاده اما همچنان تأکيد کرد که ما حق توهين به تماشاگر را به علت اينکه حواسش با ما نيست، نداريم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.